Permalänk
Medlem

Webbutveckling vs vvs ingenjör

Jag blev antagen i yrkeshögskola till båda vvs ingegör och webb utvecklare, och nu är det dags att välja en av de. Jag vet att det är en smak sak men jag har ingen tidigare erfarenhet med varken den ena eller den andra och båda låter lika kul, och därför behöver jag lite hjälp med detta, vad tycker ni och vad skulle ni rekommendera?

Permalänk
Vila i frid

Folk behöver alltid göra #2. Slava inom IT är romatiserat. Jobba för att leva, inte tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widower:

Jag blev antagen i yrkeshögskola till båda vvs ingegör och webb utvecklare, och nu är det dags att välja en av de. Jag vet att det är en smak sak men jag har ingen tidigare erfarenhet med varken den ena eller den andra och båda låter lika kul, och därför behöver jag lite hjälp med detta, vad tycker ni och vad skulle ni rekommendera?

Det är två väldigt skilda utbildningar.

Har du testat på programmering och finner det roligt? Har man inget intresse för det så tror jag att det kan vara jobbigt att sitta med hela dagarna. Kan tyvärr inte svara på vad jag kan rekommendera, då varje person är unik, du vet nog bäst själv. Läs på lite om jobben och vad man gör om dagarna.

Jag själv studerar webbutveckling och tycker det är jätte roligt.

Skrivet av hasenfrasen:

Folk behöver alltid göra #2. Slava inom IT är romatiserat. Jobba för att leva, inte tvärt om.

Fast har man IT som hobby så är det också en dröm att få sitta med sin hobby hela dagarna och få betalt. Sen har du möjlighet att utvecklas enormt, inkluderat lön, det beror på dina ambitioner. Inte för att tala ner om VVS, vet att det också är en bransch med stort lönetak.
Oavsätt tror jag båda utbildningarna är bra och leder till framtida jobb, det är inte så att internet kommer försvinna eller som du sa, folk inte behöver VVS för sina bostäder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zaibuf:

Fast har man IT som hobby så är det också en dröm att få sitta med sin hobby hela dagarna och få betalt.

Sedan är det inte någon hobby längre och hur kul är det då? Då blir det dessutom till att hitta en ny hobby...

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Sedan är det inte någon hobby längre och hur kul är det då? Då blir det dessutom till att hitta en ny hobby...

Varför skulle det inte kunna fortsätta att vara en hobby? Jobbar själv som programmerare och har det som hobby. Jag är snarare glad att jag har min hobby som jobb.
Har barn och hus så inte mycket tid hemma till sina hobbys över.

Men till TS så skulle jag bara rekommendera och känn efter vad du tror skulle vara roligast att ha som jobb.
Jobbade själv på industri i ca 2år innan jag skolade om mig. Avskydde den typen av jobb då det blev väldigt monotomt och alla dagar såg likadana ut.
Sen kan det så klart även bli lite monotomt som programmerare också, men jag tvingas att tänka mer än vad jag gjorde på industri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Sedan är det inte någon hobby längre och hur kul är det då? Då blir det dessutom till att hitta en ny hobby...

Jag har inte så mycket tid över på fritiden för hobbys, så det är kul att få spendera flera timmar om dagen med det via yrket.
Men jag är IT och ekonomi intresserad så den lilla tiden fritiden erbjuder så tycker jag fortfarande att det är roligt att hålla på med siffror och kalkyler. Behöver inte vara specifikt webbutveckling.

Det viktiga är att ha ett jobb man trivs att gå till och tycker är utvecklande. Jag har tidigare jobbat 6 år i vården och 2 år på industri. Gillar man att göra samma sak varje dag och koppla ifrån hjärnan, så visst. Jag måste bli utmanad och få stimulans för att tycka något är roligt, programmering är perfekt för mig då jag lär mig något nytt varje dag.

Permalänk
Medlem

Spontant så säger jag bara såhär

Antigen så är man bra på programmering/utveckling eller inte. Det krävs en viss typ av person som bara instinktivt fattar och gillar det. Är du inte en sån person så är det antagligen ingen idé att utbilda sig till utvecklare för då kommer det bli riktigt tungt.

Annars så har jag ju aldrig jobbat med VVS, men spontant så vågar jag ju säga att utvecklare har

1. Möjlighet till högre inkomst
2. Mycket mindre krävande jobb
3. Bättre förmåner
4. Mer frihet

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Sen ska det ju också nämnas att jobba som utvecklare är krävande på det akademiska planet. Du kommer behöva fortsätta studera under resten av din yrkeskarriär. Instegskurvan är ganska brant och du måste antingen ha ett brinnande intresse eller ordentligt med jävlaranamma för att brotta sig igenom den första tunga tiden (precis som alla andra akademiskt krävande yrken).

När det sen väl har klickat efter en 5-6 år så är det ett avslappnande jobb i kontorsmiljö med mycket frihet och bra lön, men man måste orka sig dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Annars så har jag ju aldrig jobbat med VVS, men spontant så vågar jag ju säga att utvecklare har

1. Möjlighet till högre inkomst
2. Mycket mindre krävande jobb
3. Bättre förmåner
4. Mer frihet

Är det inte väldigt beroende på vilket företag som man jobbar på? Det finns gott om ingenjörsfirmor med bra förmåner och frihet t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det inte väldigt beroende på vilket företag som man jobbar på? Det finns gott om ingenjörsfirmor med bra förmåner och frihet t ex.

Om vi säger såhär, det här gäller IT branschen rent generellt och inte nödvändigtvis bara utvecklare.

Om du har rätt chefer/bolag, så kan du rent ut sagt ha turen att få göra precis vad du vill bara jobbet blir gjort.

Jag jobbar som konsult och är uthyrd till ett större företag, har en kollega i en annan grupp som aldrig sätter sin fot på kontoret och verkar jobba ifrån Spanien, Grekland, Thailand etc

Min bror är utvecklare och bestämmer helt sin egna tider och jobbar oftast under natten och även han jobbar ofta från andra länder.

Förmåner så är teknikprylar oftast väldigt lätt att få ut billigt eller gratis via mindre IT bolag. Det är inte särskilt svårt för ett teknik bolag att motivera att dra av saker som hörlurar, datorer, telefoner, plattor, TV etc. Har kollegor & kompisar som fått OLED TV, Hörlurar för 3000 kr, laptops för 15 000+ etc.

Lönemässigt så när du når nivån att du kan driva ditt eget bolag och hyra ut dig själv så blir det svårt att slå. Dels kommer du ha ett högre timpris än vad en inom VVS har, sedan har du inte heller några utgifter att prata om mer än din egen lön. Driver du din egna firma inom VVS så måste du ha bil, verktyg etc.

IT är löjligt förmånligt om du är duktig och inte jobbar för de stora bemanningsbolagen

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Lönemässigt så när du når nivån att du kan driva ditt eget bolag och hyra ut dig själv så blir det svårt att slå. Dels kommer du ha ett högre timpris än vad en inom VVS har, sedan har du inte heller några utgifter att prata om mer än din egen lön. Driver du din egna firma inom VVS så måste du ha bil, verktyg etc.

Fast det var väl inte VVS hantverkare som avsågs?

Permalänk
Medlem

Alltså rent cash mässigt skulle jag tveklöst säga att VVS är bäst - har en del bekanta som just fyllt 30 som har betalat av lägenhet i Stockholm, 2 bilar, båt, MC och reser non-stop. Mycket svart då, givetvis.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast det var väl inte VVS hantverkare som avsågs?

Nä precis, jag tolkade det inte så.
En VVS-Ingejör jobbar väl mer som projektledare med planering och/eller design av system.
Sitter med CAD och energiutredningar?

Tror jag kan vara rätt roligt också, inget för mig dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Alltså rent cash mässigt skulle jag tveklöst säga att VVS är bäst - har en del bekanta som just fyllt 30 som har betalat av lägenhet i Stockholm, 2 bilar, båt, MC och reser non-stop. Mycket svart då, givetvis.

Dåligt med svart inom ingenjörsbranschen dock.

Permalänk
Medlem

VVS ingenjör är ju rätt intressant och lite åt det hållet du har arbetat/arbetar med. Så om du trivs med just tänka ut/räkna ut i det yrket skulle jag tänka mig att det är ett bra val. Där får man nog åka ut och kolla på arbetet och planera på platsen.

Webbutvecklare är ju helt tvärtom. Där sitter man mycket på sin stol på dagarna och får ej se sig om i världen. Men kan tänka mig att det är svårt att komma in, bara de duktigaste med tur kommer till ett bra företag och får ett riktigt bra jobb med bra lön.
Jag själv läser nu webbutvecklare på distans , hoppas på jobb efter fast jag är nog tyvärr för gammal för att vara intressant.

VVS ingenjör är nog mer åt det hållet du arbetat med, fast du får se dig om.

Men om du älskar att göra hemsidor, programmera och så är nog webbutvecklare något för dig. Om du inte programmerat mycket på fritiden är det en chansning.

Vet inte om du blev klokare av mina funderar, men hoppas det.

Läste fel, inte vvsare utan VVS ingenjör...
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Lämnar ett inlägg för att få notiser då jag går i samma banor (vvs ingenjör eller it-säkerhet/utvecklare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast det var väl inte VVS hantverkare som avsågs?

Nej kanske inte, då får du stryka utgifterna, men jag tror inkomsterna är i värsta fall samma samt att du kan lyckas utan utbildning.

Skrivet av aToria:

Alltså rent cash mässigt skulle jag tveklöst säga att VVS är bäst - har en del bekanta som just fyllt 30 som har betalat av lägenhet i Stockholm, 2 bilar, båt, MC och reser non-stop. Mycket svart då, givetvis.

Rent krasst, du kan från kanske 25 års ålder starta ditt eget bolag som utvecklare och hyra ut dig själv för 650 - 900 kr/timmen beroende på din erfarenhet och kompetens utan några större problem

Före du startar bolag kan du mer eller mindre gå en "Bli programmare på 12 veckor, garanterad jobb vid examen" och skaffa dig en lön på 30 000+ inom dina första 2-3 från och med att du slutar gymnasiet.

Marknaden skriker efter folk inom IT och det är lätt att ta betalt.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

VVS ingenjör är ju rätt intressant och lite åt det hållet du har arbetat/arbetar med. Så om du trivs med just tänka ut/räkna ut i det yrket skulle jag tänka mig att det är ett bra val. Där får man nog åka ut och kolla på arbetet och planera på platsen.

Webbutvecklare är ju helt tvärtom. Där sitter man mycket på sin stol på dagarna och får ej se sig om i världen. Men kan tänka mig att det är svårt att komma in, bara de duktigaste med tur kommer till ett bra företag och får ett riktigt bra jobb med bra lön.
Jag själv läser nu webbutvecklare på distans , hoppas på jobb efter fast jag är nog tyvärr för gammal för att vara intressant.

VVS ingenjör är nog mer åt det hållet du arbetat med, fast du får se dig om.

Men om du älskar att göra hemsidor, programmera och så är nog webbutvecklare något för dig. Om du inte programmerat mycket på fritiden är det en chansning.

Vet inte om du blev klokare av mina funderar, men hoppas det.

Om jag väljer webbutveckling kommer jag läsa det på distans i Värnamo och nu är jag 35 år gammal, därför måste jag välja rätt. jag har inte tid att prova mig runt, men jo mer jag läser om de här två yrke, desto mer förvirrad blir jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Spontant så säger jag bara såhär

Antigen så är man bra på programmering/utveckling eller inte. Det krävs en viss typ av person som bara instinktivt fattar och gillar det. Är du inte en sån person så är det antagligen ingen idé att utbilda sig till utvecklare för då kommer det bli riktigt tungt.

Annars så har jag ju aldrig jobbat med VVS, men spontant så vågar jag ju säga att utvecklare har

1. Möjlighet till högre inkomst
2. Mycket mindre krävande jobb
3. Bättre förmåner
4. Mer frihet

Har själv raka motsatsen i åsikt. Föredrar att tänkta att det finns inga bra programmerare, endast erfarna. Ser själv trenden bland många tävlingsprogrammerare (om vi nu kategoriserar dem som "bra"); många började med programmering väldigt tidigt, ägnade mycket tid åt att utforska olika delar av datorer och utvecklades långsamt. Dessutom består många av dagens programmeringsjobb IMO av att återuppfinna hjulet och då behövs ändå inte en fantastisk programmerare, kanske snarare en tålmodig. Notera att jag är universitetsstudent som endast jobbat korta perioder i verkligheten så möjligt att jag har helt fel.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Finns det här en vvs ingenjör då skulle jag vilja vet hur ser arbetsdagen ut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Har själv raka motsatsen i åsikt. Föredrar att tänkta att det finns inga bra programmerare, endast erfarna. Ser själv trenden bland många tävlingsprogrammerare (om vi nu kategoriserar dem som "bra"); många började med programmering väldigt tidigt, ägnade mycket tid åt att utforska olika delar av datorer och utvecklades långsamt. Dessutom består många av dagens programmeringsjobb IMO av att återuppfinna hjulet och då behövs ändå inte en fantastisk programmerare, kanske snarare en tålmodig. Notera att jag är universitetsstudent som endast jobbat korta perioder i verkligheten så möjligt att jag har helt fel.

Vet att det gjorts lite mindre studier om det som visar att vissa helt enkelt har en mycket större fallenhet för det, sedan kanske det inte är 100% full stora studier som bevisar det som ren och skär fakta.

https://blog.codinghorror.com/separating-programming-sheep-fr...
http://www.eis.mdx.ac.uk/research/PhDArea/saeed/SD_PPIG_2009....

Citat:

"The test results divided the students cleanly into three groups:

44% of students formed a consistent mental model of how assignment works (even if incorrect!)
39% students never formed a consistent model of how assignment works.
8% of students didn't give a damn and left the answers blank.

The test was administered twice; once at the beginning, before any instruction at all, and again after three weeks of class. The striking thing is that there was virtually no movement at all between the groups from the first to second test. Either you had a consistent model in your mind immediately upon first exposure to assignment, the first hurdle in programming – or else you never developed one!"

Jag skulle också lägga till att för att bli duktig, så skulle jag säga att du behöver ha förmågan att gå in "the zone". Jag tror inte alla klarar av att hitta och hålla den fokusen som jag tror man behöver när man skriver mycket kod.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Webbutvecklare är ju helt tvärtom. Där sitter man mycket på sin stol på dagarna och får ej se sig om i världen. Men kan tänka mig att det är svårt att komma in, bara de duktigaste med tur kommer till ett bra företag och får ett riktigt bra jobb med bra lön.

Jag själv läser nu webbutvecklare på distans , hoppas på jobb efter fast jag är nog tyvärr för gammal för att vara intressant.

Som konsult är du ute på flera olika uppdrag och träffar flera olika kunder. Så skulle inte säga att du bara sitter på en stol hela dagarna.
Skulle inte heller säga att det är så svårt att komma in, har du en utbildning har du garanterat jobb om du visar ett intresse.

Läser du på YH har du 20-veckor praktik och får du inte jobb på din praktikplats, så får du åtminstone arbetserfarenhet och kontakter.
Skulle dock säga att har du trevlig attityd, vilja att lära dig och tycker det är intressant så har du 99% chans att få jobb i Stockholm, största fokus idag läggs på personlighet.

Jag känner en person som sadlade om till webbutvecklare, läste YH helt utan tidigare erfarenhet av programmering. Han har jobbat 2 år i Stockholm och har 48 000kr i lön nu.

Får man fråga hur gammal du är om du anser att du är för gammal?

Skrivet av NoCc:

Antigen så är man bra på programmering/utveckling eller inte. Det krävs en viss typ av person som bara instinktivt fattar och gillar det. Är du inte en sån person så är det antagligen ingen idé att utbilda sig till utvecklare för då kommer det bli riktigt tungt.

Jag skulle också lägga till att för att bli duktig, så skulle jag säga att du behöver ha förmågan att gå in "the zone". Jag tror inte alla klarar av att hitta och hålla den fokusen som jag tror man behöver när man skriver mycket kod.

Zlatan nämnde det bra i sin dokumentär, hittar tyvärr inte exakt citatet. Men det var något i stil med, personer tror att jag föddes och var bra på fotboll, och folk sa "vilken tur han har". Men bakom det låg 4-6 timmar träning varje dag efter skolan, medan andra i hans klass gick hem och lökade i soffan.

Det finns ingen "nörd-gen" eller att du föds som programmerare. Det som krävs är tid och för att kunna lägga tid måste man vara intresserad, det är mest det som skiljer. Sen att inte ge upp när det är svårt.
Har man inget intresse så kommer man inte vilja lägga tid på det, och då kommer även jobbet att bli tråkigt.

Alla börjar med ett "Hello World" och kliar sig i huvudet då man läser dokumentation.
Det är upp till var och en hur duktig man vill bli. Skillnaden på en duktig programmerare och en dålig är att den duktiga inte gav upp när det var jobbigt, sen givetvis hur länge man hållit på, en person som lärt sig koda i 1-2 år kommer inte ha samma kunskap som en person som hållit på i 20 år.

Men ger du inte upp, och fortsätter i 20 år, så kommer du vara en duktig programmerare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Som konsult är du ute på flera olika uppdrag och träffar flera olika kunder. Så skulle inte säga att du bara sitter på en stol hela dagarna.
Skulle inte heller säga att det är så svårt att komma in, har du en utbildning har du garanterat jobb om du visar ett intresse.

Läser du på YH har du 20-veckor praktik och får du inte jobb på din praktikplats, så får du åtminstone arbetserfarenhet och kontakter.
Skulle dock säga att har du trevlig attityd, vilja att lära dig och tycker det är intressant så har du 99% chans att få jobb i Stockholm, största fokus idag läggs på personlighet.

Jag känner en person som sadlade om till webbutvecklare, läste YH helt utan tidigare erfarenhet av programmering. Han har jobbat 2 år i Stockholm och har 48 000kr i lön nu.

Får man fråga hur gammal du är om du anser att du är för gammal?
...

Om man är konsult stämmer det att man är ute mer, men annars är det att sitta på sitt kontor. I Stockholm har man större chans att få arbete inom datorbranschen men garanti är det ju aldrig.
Det är ju mycket bra om man får arbete efter en 2 års utbildning, skulle gärna vilja få arbete efter min utbildning. 1 år distans på högskola.
Grabben fick arbete som programmerare nu direkt efter 3år innovativ programmering på Liu, riktigt duktig.

Jag är 44 år, och det är svårare att få arbete i vissa branscher när man är lite äldre och inte har erfarenhet förut. Många företagare vill ha unga personer, spelar ibland ingen roll hur duktig man är. För den skull ska man inte ge upp och tro att saker är körda, därför jag utbildar mig som lite äldre.
Tror att TS kommer lyckas bra efter båda utbildningarna. Tror att båda är bra utbildningar som har framtiden för sig.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Som webbutvecklare kan det gå segt att komma in i marknaden med ett bra jobb. Men allt handlar nog om hur dedikerad du är på att lära dig, göra egna lösningar, egna projekt, leka med olika metoder osv.

Men det är väldigt svårt för oss här att avgöra din framtid. Jag kan inget om VVS t.ex så jag har inget att jämföra med.

Kör själv webbdesign & Utveckling på sidan av min fasta anställning, men börjar bli mer och mer arbete på webb för mig ju längre tiden går.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Jobbar som BIM Samordnare i dagsläget och har jobbat som VVS Ingenjör. Du kommer att till en början att få sitta väldigt mycket i kontor och lära dig MagiCad (addon till AutoCad) och lära dig att projektera VVS installationer (rör, vent eller sprinkler) och när du börjar bli van samt erfaren så kommer du att få gå på möten. Ingångslönen för en projektör är ca 30-32k idag beroende på vad du har för utbildning och beroende på ifall det är litet eller stort företag så har man olika lönestegring.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Det finns ingen "nörd-gen" eller att du föds som programmerare. Det som krävs är tid och för att kunna lägga tid måste man vara intresserad, det är mest det som skiljer. Sen att inte ge upp när det är svårt.
Har man inget intresse så kommer man inte vilja lägga tid på det, och då kommer även jobbet att bli tråkigt.

Klart det finns en "nörd-gen", vissa har betydligt lättare att lära sig logiskt tänkande än andra.
Precis som med annat. Man kan såklart kompensera med att lägga mycket tid på att lära sig något, men det är mycket mer uppförsbacke.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Som konsult är du ute på flera olika uppdrag och träffar flera olika kunder. Så skulle inte säga att du bara sitter på en stol hela dagarna.

Inte nödvändigtvis, jag har varit konsult och suttit i samma byggnad i 3 år nu (2 olika uppdrag).

Större företag har ofta 20-30% av sin personal som konsulter på långtidsuppdrag. Har en kollega som suttit på samma uppdrag som konsult i 5 år nu.

Skrivet av zaibuf:

Zlatan nämnde det bra i sin dokumentär, hittar tyvärr inte exakt citatet. Men det var något i stil med, personer tror att jag föddes och var bra på fotboll, och folk sa "vilken tur han har". Men bakom det låg 4-6 timmar träning varje dag efter skolan, medan andra i hans klass gick hem och lökade i soffan.

Det finns ingen "nörd-gen" eller att du föds som programmerare. Det som krävs är tid och för att kunna lägga tid måste man vara intresserad, det är mest det som skiljer. Sen att inte ge upp när det är svårt.
Har man inget intresse så kommer man inte vilja lägga tid på det, och då kommer även jobbet att bli tråkigt.

Alla börjar med ett "Hello World" och kliar sig i huvudet då man läser dokumentation.
Det är upp till var och en hur duktig man vill bli. Skillnaden på en duktig programmerare och en dålig är att den duktiga inte gav upp när det var jobbigt, sen givetvis hur länge man hållit på, en person som lärt sig koda i 1-2 år kommer inte ha samma kunskap som en person som hållit på i 20 år.

Men ger du inte upp, och fortsätter i 20 år, så kommer du vara en duktig programmerare också.

Självklart finns det extremt många fall där det finns en extrem mängd träning bakom talangen, men om vi säger såhär. Tror du att vem som helst kan bli lika bra som Zlatan bara genom att träna 4-6 timmar varje dag?

Hur förklarar man de där "once in a lifetime" talangerna som kommer från ingenstans och genast är bättre än folk som dedikerat sitt liv?

Vill du ha ett konkret exempel så har du BJ Penn i Brazilian Jui Jitsu

Från Wiki:

Citat:

In 1997 Penn began training Brazilian Jiu-Jitsu under Ralph Gracie, eventually earning his purple belt from Gracie.[20] At that point he moved to Nova União where he was eventually awarded his black belt in 2000 by Andre Pederneiras.[20] A few weeks later he became the first non-Brazilian to win the black-belt division of the World Jiu-Jitsu Championship held in Rio de Janeiro, Brazil.[21] While Penn's most well-known and prestigious achievement was placing first in the black belt division in the 2000 world championships, he had success at the Mundials in previous years. In 1999, at the age of 20, Penn finished 3rd, earning himself a bronze medal in the brown belt division, losing only to Fernando "Tererê" Augusto, and in 1998, earned a silver medal, placing 2nd in the blue belt division.[22] Penn is thought to have earned the fastest legitimate black belt of all active Brazilian Jiu-Jitsu practitioners

På 3 år tog han ett svartbälte (vilket är sinnesjukt snabbt), och inte bara det utan han vann VM några veckor senare.

Det spelar ingen roll om han tränade 20 timmar per dag från att han började, han skulle ändå inte ens ha hälften av tiden träning som vissa personer i den där tävlingen hade.

Han gick sedan över till MMA och blev extremt duktig där också, trots att han hela sin karriär var ökänd för att han var odisciplinerad och inte höll sig i form.

Han är det perfekta exemplet på någon som har ren och skär talang, men inte disciplinen och motivationen att träna hårt. Jag vet inte riktigt hur man ska förklara att "Det är upp till var och en hur duktig man vill bli" när han blir världsmästare i flera sporter och är notorisk för att han INTE tränade så hårt. Han dök till och med upp lite halv fet till vissa fighter.

De tror ju att gener har en stor påverkan på ditt IQ (https://en.wikipedia.org/wiki/Heritability_of_IQ), varför skulle inte gener kunna styra dina reflexer, logiskt tänkande, visualisering etc?

Att fullständigt utesluta det låter väldigt konstigt, finns det ens några belägg för att alla människor har samma förutsättningar?

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Inte nödvändigtvis, jag har varit konsult och suttit i samma byggnad i 3 år nu (2 olika uppdrag).

Större företag har ofta 20-30% av sin personal som konsulter på långtidsuppdrag. Har en kollega som suttit på samma uppdrag som konsult i 5 år nu.

Självklart finns det extremt många fall där det finns en extrem mängd träning bakom talangen, men om vi säger såhär. Tror du att vem som helst kan bli lika bra som Zlatan bara genom att träna 4-6 timmar varje dag?

Hur förklarar man de där "once in a lifetime" talangerna som kommer från ingenstans och genast är bättre än folk som dedikerat sitt liv?

Vill du ha ett konkret exempel så har du BJ Penn i Brazilian Jui Jitsu

Från Wiki:
På 3 år tog han ett svartbälte (vilket är sinnesjukt snabbt), och inte bara det utan han vann VM några veckor senare.

Det spelar ingen roll om han tränade 20 timmar per dag från att han började, han skulle ändå inte ens ha hälften av tiden träning som vissa personer i den där tävlingen hade.

Han gick sedan över till MMA och blev extremt duktig där också, trots att han hela sin karriär var ökänd för att han var odisciplinerad och inte höll sig i form.

Han är det perfekta exemplet på någon som har ren och skär talang, men inte disciplinen och motivationen att träna hårt. Jag vet inte riktigt hur man ska förklara att "Det är upp till var och en hur duktig man vill bli" när han blir världsmästare i flera sporter och är notorisk för att han INTE tränade så hårt. Han dök till och med upp lite halv fet till vissa fighter.

De tror ju att gener har en stor påverkan på ditt IQ (https://en.wikipedia.org/wiki/Heritability_of_IQ), varför skulle inte gener kunna styra dina reflexer, logiskt tänkande, visualisering etc?

Att fullständigt utesluta det låter väldigt konstigt, finns det ens några belägg för att alla människor har samma förutsättningar?

Givetvis inte. Alla har olika förutsättningar och ditt bästa jag kanske inte är bättre än en annans bästa jag, men det är nog bättre än många andras.

Vissa har enklare i skolan, andra måste anstränga sig mer, men kan ändå nå samma slutresultat.
Det handlar ju om inlärningsförmåga, nöta och mer nöta.

Mycket inom programmering handlar om att söka information, förstå dokumentation och muskelminne.
Gör du samma sak 10 gånger så kan du det utantill sen, så får man bygga på kunskapen succesivt, alla utvecklas inte lika snabbt, men kan ändå nå en hög peak. Oftast är det dem som utvecklas saktare som når ett bättre slutresultat efter många år.

Visst du blir nog ingen Zlatan, men du kan ändå bli väldigt duktig.
Du behöver inte vara autistisk och ha 180 IQ för att jobba som utvecklare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag har jobbat inom IT Utveckling "full stack" i närmare 25år och håller med de i denna tråd som säger att "man måste ha en talang" för utveckling, annars blir man aldrig bra. Sett många kämpa hårt, men falla inom 2-3år. En del går då åt projektledarhållet eller åt Test istället.

Utvecklingen av nya ramverk och nya tekniker är så snabb inom IT UTV - så har men det inte som intresse och en fallenhet för det, så blir det för jobbigt att hålla sig up2date.

Min gissning är att VVS branschen har långsammare cykler så när man jobbat 5år så kommer det inte hända så mycket nytt inom de närmaste 10-15 åren.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

jag har jobbat inom IT Utveckling "full stack" i närmare 25år och håller med de i denna tråd som säger att "man måste ha en talang" för utveckling, annars blir man aldrig bra. Sett många kämpa hårt, men falla inom 2-3år. En del går då åt projektledarhållet eller åt Test istället.

Utvecklingen av nya ramverk och nya tekniker är så snabb inom IT UTV - så har men det inte som intresse och en fallenhet för det, så blir det för jobbigt att hålla sig up2date.

Min gissning är att VVS branschen har långsammare cykler så när man jobbat 5år så kommer det inte hända så mycket nytt inom de närmaste 10-15 åren.

// LZ

Här måste jag ge slag för VVS branschen i termer av projektering. Här finns det en superstor utveckling, framförallt nu när det finns en hel del med 3D projektering.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE