Skrivet av Laxpudding:
Där skulle jag nog säga att spelmotorn är helt avgörande för hur en sådan situation skulle tolkas.
Värt att komma ihåg är att det finns rejält med latens i mus och tangentbord, men det diskuteras inte i närheten lika mycket som för skärmar eftersom det är knivigare att mäta. Jag har svårt att finna tester som är utförliga med sådant. Denna artikeln belyser det tydligast där flera tangentbord avsedda för gaming har latenser på 35-50 ms, mångdubbelt mer än en skärm, inklusive tiden för att uppdatera hela panelen: https://www.pcgamer.com/the-latency-problem-why-modern-gaming...
Det här ämnet är alldeles för komplext för att vi ska finnas svaren genom att jämföra millisekunder vid 60 vs 240 Hz. Det är i alla fall min övertygelse.
Intressant med fördröjning i morderna tangentbord. Jag var skeptisk (som herr Luu själv säger "I don't actually trust this setup") så testade själv många, många serier mus vs tangentbord på https://faculty.washington.edu/chudler/java/redgreen.html för at se om det var någon relativ skillnad mellan min egen mus och tangentbord.
Det var det. ganska konsekvent 30ms mer på mitt tangentbord än min mus. (sen är ju frågan hur lång tid det tar att trycka ned tangent vs musknapp, min musknapp är mycket kortare/lättare att trigga, hmm). (novatouch topre tkl och glorious model O mus).
Fram tills några år sen sades det alltid i extrem-gamingsammanhang att ps/2 var snabbare (källa tex https://link.springer.com/article/10.3758/BF03195452 - bästa ps/2 3ms, bästa usb 19ms), men läste något för "några" år sen att usb skulle ha kommit ikapp och vara ok, och inte tänkt på det sedan dess. skall fan testa ps/2 igen och se om det påverkar. Är problemet som han skriver i snålhet/dumhet med tangentbordets elektronik är det ju lönlöst dock.
Om jag klarar att vara o-lat senare i veckan/helgen kan jag faktiskt göra testvideo på det. Att vara lat är dock en av mina favoritsysslor!
Men just vad det gäller reaktionstid är det ju inte speciellt komplext - allt sätts ihop i en kedja där all fördröjning i varje elektronisk/mekanisk/biologisk komponent är värd precis lika mycket för ren reaktion.
Dvs det spelar ingen roll vad du lägger till extra fördröjning på i kedjan renderingstid/spelmotor (spelmotorn i sig spelar ju ingen större roll än något annat), fördröjning i fps, input lag i monitorns elektronik, reaktionstid, nervbanor, fysiskt fingertryck, mekaniskt nedslag på musknapp, elektroniken i musen/tangentbord, polling rate i usb, nätverkslagg till server etc etc etc. Det spelar heller ingen roll om man som människa känner fördröjningen, den existerar ändå.
Ljus till öga ,reagera, processera en kedja av fördröjningar, repeat.
Sänka usb polling till 120Hz är lika "skadligt" som att köra 120Hz skärm, om du hade kunnat köra en med 1000Hz, eller att binda fast ett gummiband i fingret som gör det 8ms trögare att trycka.
Möss och tangentbord har gått upp till 1000Hz för att det är billigt och meningsfullt, skärmar har inte gjort det för att det är extremt dyrt och extremt resurskrävande för systemet och de flesta dessutom verkar nöja sig med ca 90-180fps (vr headsets testades det mycket med initiellt och folk blev illamående av låg fps.
De producerade ju efter mycket testande de första generationerna med 90Hz per öga vilket jag tolkar som att stora mängder research visade att den överväldigande majoriteten av marknaden ser det som mjuk rörelse och blir inte sjuka vid 90fps per öga - renodlat resultat av potentiall marknadsandel vs kostnad) men alla delar lägger till _exakt_ lika mycket värd fördröjning till reaktionskedjan. Det gäller ju att optimera varje steg, om man pratar reaktionstid.
(okänt vad hjärnan tolkar 90fps per öga som då den arbetar asynkront och processerar ihop 2x 90Hz till en stereoskopisk ström, men någonstans mellan 90-180fps måste det ju motsvara.
I https://www.researchgate.net/publication/221449482_Effect_of_... har man kommit fram til att en viss uppgift går bra i så lite som 9 fps stereoskopiskt och 14 fps monoskopiskt (över det spelade ingen roll i förmåga att utföra), men man kan ju inte okritiskt anta att det skalar proportionellt i 90fps som då proportionellt teoretiskt skulle motsvara 140fps monoskopiskt.. dock är 140fps misstänksamt nära 144fps som väldigt många är nöjda med i 2d, så kanske..)
Notera även att han på sin site, som artikeln refererar ( https://danluu.com/keyboard-latency/ ), skriver "There’s a fair amount of empirical evidence on this and we can see that, for very simple tasks, people can perceive latencies down to 2ms or less."
Från källan:
"To understand the role of latency while inking with a stylus, psychophysical just-noticeable difference experiments were conducted using the HPSS. While participants performed dragging and scribbling tasks, very low levels of latency could be discriminated, i.e., ~1 versus 2 milliseconds while dragging and ~7 versus 40 milliseconds while scribbling."