Permalänk
Medlem

Vart köper ni domännamn?

Vart skulle ni rekommendera att man köper domännamn ifrån? Jag har alltid kört med godaddy och har aldrig reflekterat över att det finns andra försäljare

Permalänk
Medlem

Jag har mina domäner hos loopia.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Hade min hos Citynetwork och var nöjd. Sen blev de uppköpta av Loopia och kostnaden dubblerades då Loopia tar betalt för sin DNS, tror jag betalar norr om 200kr/år nu. Rätt irriterad över det och letar efter någonstans att byta

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Domaininfo har varit kanonbra för privata och jobbgrejer, enkel hantering och bra support om det skulle vara något.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Har testat Loopia och One, men har numer flyttat allt till Inleed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sexlaxar:

Vart skulle ni rekommendera att man köper domännamn ifrån? Jag har alltid kört med godaddy och har aldrig reflekterat över att det finns andra försäljare

Jag använde likt dig Godaddy i några år utan direkt reflektion, tror det var första domänregistreraren jag såg när jag googlade eller nåt bara. För ett år sedan började jag tröttna på deras långsama hemsida, krångliga menyer, och, vad jag uppfattat det som, dåliga etik.

Min negativa uppfattning av deras affärsetik bekräftades när jag slutligen valde att stänga mitt konto där. De hade flera indirektioner av menyer och alternativ man behövde gå igenom för att avsluta alla tjänster och stänga sitt konto, och jag behövde vänta en hel dag på att mina tjänster skulle "raderas", de hoppades väl att jag skulle ångra mig, men tillslut var det över. Köpte ny domän på Namecheap, och har trivts mycket väl hittils. Snabb sida, enkelt att hantera.

Skrivet av Gurk:

Domaininfo har varit kanonbra för privata och jobbgrejer, enkel hantering och bra support om det skulle vara något.

Innan jag skaffade domän på Namecheap prövade jag Domaininfo. De är belägna här i Sverige i Mölndal, vilket kändes som ett stort pluss. Det slutade dock upp med att jag hade flera problem med dem, och bytte då till Namecheap innan jag ens fått min domän ordentligt...

Det första, omedelbara problemet var att min domän aldrig kom. Efter att jag beställde den dröjde det 3 veckor utan kommunikation innan jag blev på riktigt irriterad, och den enda indikationen av vad som pågick under hela den här perioden var en liten plupp på sidan som sa något i stil med "pending".

Jag skickade ett mail där jag frågade vad som skedde, och uttryckte att jag nog helst ville avbryta mitt köp och gå vidare till en mer pålitlig domänregistrerare. Jag fick inget svar. Alls. Efter ytterligare en vecka fick jag nog och försökte kontakta dem via alla metoder jag kunde, jag ville bara få slut på eländet och gå vidare. Det som till slut nådde fram var ironiskt nog ett facebook-meddelande, där jag äntligen fick min beställning avbruten och kunde lämna hela det här besväret bakom mig.

Kanske hade jag bara extrem otur, och just .zone toppnivådomänen krävde ovanligt långa förhandlingar och just mitt mail föll mellan stolarna, men det var verkligen inte en behaglig upplevelse och jag skulle inte rekommendera Domaininfo till någon.

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem

kör one.com bra på alla sätt om man inte behöver support då de inte har telefonsupport utan bara mail/chat. Har aldrig under mina +10 år behövt använda supporten utan det har fungerat i princip 100% utifrån det jag har använt. Mail, webhotell. Kostar runt 500 kr/år inkl webhotell. Kör backup också nu kostade ca 230 kr /år.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hade min hos Citynetwork och var nöjd. Sen blev de uppköpta av Loopia och kostnaden dubblerades då Loopia tar betalt för sin DNS, tror jag betalar norr om 200kr/år nu. Rätt irriterad över det och letar efter någonstans att byta

Loopia kan ta och stoppa upp något... De köpte SE Direkt där jag hade låtit mina domäner ligga kvar, varpå de påförde alla en särskilt dyr tjänst istället för bara domänen. Alltså en variant på negativ avtalsbindning där man var tvungen att avbeställa detta. Sedan skickade de en pappersfaktura som de tog 59 kr för, eftersom de ansåg att uppgifterna i det övertagna registret var bristfälliga. Detta måste nog vara rekordpris bland pappersfakturor mot avgift jag har tagit emot. Märk väl att jag hade e-postfaktura från SE Direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

kör one.com bra på alla sätt om man inte behöver support då de inte har telefonsupport utan bara mail/chat. Har aldrig under mina +10 år behövt använda supporten utan det har fungerat i princip 100% utifrån det jag har använt. Mail, webhotell. Kostar runt 500 kr/år inkl webhotell. Kör backup också nu kostade ca 230 kr /år.

Skulle säga att One:s support är direkt undermålig. Så tur att du inte har behövt använda den Sen har de en del udda begränsningar, bl.a. endast ett domännamn per konto, vilket ev. är fixat nu med deras dyrare paket.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har mina privata domäner och privat webbhotell från Loopia. Det är mest av slapphet, och också på grund av att Loopia aldrig gett mig någon anledning att bli irriterad på dem.

One.com skulle jag däremot avråda från, på grund av obefintlig support och idiotisk DNS-hantering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Loopia kan ta och stoppa upp något... De köpte SE Direkt där jag hade låtit mina domäner ligga kvar, varpå de påförde alla en särskilt dyr tjänst istället för bara domänen.

Jag antar att du pratar om LoopiaDNS (eller vad de nu kallar den).
Fick den avgiften också när de införda detta, och jag hade redan mitt domännamn hos dem.
Blev ett argt samtal till dem där jag i princip talade om var de kunde stoppa det skräpet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Jag antar att du pratar om LoopiaDNS (eller vad de nu kallar den).
Fick den avgiften också när de införda detta, och jag hade redan mitt domännamn hos dem.
Blev ett argt samtal till dem där jag i princip talade om var de kunde stoppa det skräpet.

Nej, det var ".SE Direkt Domänpaket" som är något nytt de hittade på när de köpte IIS registrar, vilket förvisso inkluderar LoopiaDNS, men även en del annat.

https://support.loopia.se/wp-content/uploads/2019/03/domanpak...

Permalänk
Medlem

Har mina egna domäner hos Loopia och en domän hos joker.com. Fick ta över joker-domänen då den används av WoW-guildet jag är med i och dåvarande admin är Britt som efter en eventuell brexit inte längre får äga .eu-domäner.

Tycker både Loopia och Joker fungerar helt ok, men Loopia är dyrare.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

@pre-dator:
Jag skulle säga att de är väldigt bra betyg! Att man aldrig behöver använda supporten är ju det bästa man kan råka ut för. Dock som du säger, när man väl behöver den så är det ju ett problem när man inte har någon att ringa. Dock kanske man kan köpa till den typ av support.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sexlaxar:

Vart skulle ni rekommendera att man köper domännamn ifrån? Jag har alltid kört med godaddy och har aldrig reflekterat över att det finns andra försäljare

Jag köpte min igenom webhotellt Binero

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Namecheap, billigt och fungerar perfekt. Hade tidigare Citynetwork som senare köptes upp av Loopia och det var både dyrare och med sämre användargränssnitt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Inaktiv

Jag köper mina genom Binero. Har alltid funkat bra. De har även en schysst support som brukar svara snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hade min hos Citynetwork och var nöjd. Sen blev de uppköpta av Loopia och kostnaden dubblerades då Loopia tar betalt för sin DNS, tror jag betalar norr om 200kr/år nu. Rätt irriterad över det och letar efter någonstans att byta

AMEN! Dessutom är ju loopias sida i regel horribelt seg dessutom...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Kör Inleed för tillfället.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

One.com kör jag på. Har fungerat kanon i tre års tid hittills.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

För den som vill ha anonymitet och integritet kan jag rekommendera Njalla. Deras enda nackdel är få betalalternativ

We're a different type of domain name registration service!

We care about your right to privacy. We believe it's an important piece of democracy that we have the right to be anonymous.

Njalla was started because we couldn't find a domain name service that we ourselves wanted to use. Our goals are to be caring about privacy, simple and flexible.

When you buy a domain in our system, we're actually purchasing it for ourselves. We will be the actual owners of the domain, it's not an ownership by proxy as found with all other providers. However, you will still have the full control over the domain name. You can either use our information, our nameservers or you can go with your custom data.

If you ever want to move the domain from our system, we'll of course give you the domain without any additional costs.

The idea is to make sure that we minimise your visibility to the public. We're not going to give your customer data out easily. However, we will help if there are legal merits to any formal government requests to our system. If you use our service in a way that affects anyones health or safety, we reserve the right to suspend your service.

Njalla is run by 1337 LLC based in Nevis.

Dold text
Permalänk

Förvånad att ingen sagt Gandi ännu!

Så jag bidrar här med just, http://gandi.net/
Riktigt nöjd, använder lite olika tjänster från dom. Webhosting, mail, domännamn, dns, etc.

Har inget att klaga på, kan iofs ha att göra med att jag bytt från loopia, bör vara relativt svårt att hitta något sämre

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

För den som vill ha anonymitet och integritet kan jag rekommendera Njalla. Deras enda nackdel är få betalalternativ

We're a different type of domain name registration service!

We care about your right to privacy. We believe it's an important piece of democracy that we have the right to be anonymous.

Njalla was started because we couldn't find a domain name service that we ourselves wanted to use. Our goals are to be caring about privacy, simple and flexible.

When you buy a domain in our system, we're actually purchasing it for ourselves. We will be the actual owners of the domain, it's not an ownership by proxy as found with all other providers. However, you will still have the full control over the domain name. You can either use our information, our nameservers or you can go with your custom data.

If you ever want to move the domain from our system, we'll of course give you the domain without any additional costs.

The idea is to make sure that we minimise your visibility to the public. We're not going to give your customer data out easily. However, we will help if there are legal merits to any formal government requests to our system. If you use our service in a way that affects anyones health or safety, we reserve the right to suspend your service.

Njalla is run by 1337 LLC based in Nevis.

Dold text

Höjer ögonbrynen till ett företag som kallar sig 1337. Har du själv använt dom, fungerar det smidigt?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Höjer ögonbrynen till ett företag som kallar sig 1337. Har du själv använt dom, fungerar det smidigt?

Ja, Njalla har lite av en jargong men de är helt seriösa. Det är gänget kring brokep, känd från The Pirate Bay, flatter, IPredator med mera som ligger bakom.
Jag använder Njalla och deras sajt är bra, modern och enkel att använda. Bättre än tex loopia som har en krånglig sajt att använda för sina inställningar. Man vet att de inte kommer att vika ner sig utan stå upp för sina användares anonymitet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

kör one.com bra på alla sätt om man inte behöver support då de inte har telefonsupport utan bara mail/chat. Har aldrig under mina +10 år behövt använda supporten utan det har fungerat i princip 100% utifrån det jag har använt. Mail, webhotell. Kostar runt 500 kr/år inkl webhotell. Kör backup också nu kostade ca 230 kr /år.

I samma båt som dig. Hur nöjd som helst i över tio år

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Beror på vad det är för domän jag är ute efter. Brukar t.ex. kika lite på:

https://billigatoppdomäner.se/
https://www.domcomp.com/

och göra en snabb sammanställning var jag har domäner sedan tidigare och hur det fungerat att ha dem där.

Permalänk
Medlem

Körde loopia men vart så sjukt iriterad på deras admin-sida så bytte allt till Glesys. Funkar skitbra. Har även byggt en liten snurra som uppdaterar DNS-info via deras api när jag får nytt ip (tänk dyndns-aktigt).

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkBob:

Har även byggt en liten snurra som uppdaterar DNS-info via deras api när jag får nytt ip (tänk dyndns-aktigt).

Är det gratis? Jag kör Binero men APIet ingår inte om man bara har domänhantering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Är det gratis? Jag kör Binero men APIet ingår inte om man bara har domänhantering.

Jag tror det

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Kör också Binero och har samlat på mig ett 20-tal domäner. Alltid varit nöjd med dem. Nu har de blivit uppköpta av Loopia, så får se om prislistan kommer kastas om.