Spelutgivare föredrar piratkopiering framför spelbutiken G2A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår ändå inte? G2A måste ju fått nyckeln någonstans ifrån? Och hur den än kom dit så måste den ju i grund ha kommit från utvecklaren/utgivaren?

Skaffa dig ett stulet kreditkort från usa, kortet kanske har ett tak på 10-100k usd.
Du köttar igenom hela kortet på spel från något billigt U Land.

Du säljer sedan allt via en digital marknad, som g2a, som fungerar lite som ebay, fast ingen som helst kontroll på någonting. Inget behöver bevisas för g2a av försäljarna.

Du tjänar kanske femdubbla på detta.

Personen med det stulna kreditkortet får en fet räkning och kontaktar sin bank, spelutvecklarna får då betala all chargebacks + avgifter + räntor mm.

Permalänk
Medlem

För någon som inte är så insatt, hur skiljer sig detta från att sälja en fysisk kopia av ett spel?
Utvecklaren fick betalt när "spelnyckeln" först såldes? Valde köparen då att inte använda den och sälja den vidare?

Kanske ställer det till problem när prissättning skiljer sig geografiskt?

Permalänk
Medlem

Varför löser man inte problemet genom att inte sälja nycklar överhuvudtaget?
Gör så att man endast kan köpa spelet genom etablerade plattformar som t.ex steam.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagwed:

För någon som inte är så insatt, hur skiljer sig detta från att sälja en fysisk kopia av ett spel?
Utvecklaren fick betalt när "spelnyckeln" först såldes? Valde köparen då att inte använda den och sälja den vidare?

Kanske ställer det till problem när prissättning skiljer sig geografiskt?

Problemet är väl att spelnycklarna ibland - hur ofta vågar jag inte spekulera i - köps från utvecklaren/förläggaren med stulna kreditkort, för att sedan säljas vidare av tredjepart. Betalningarna till utvecklaren/förläggaren återkallas, och detta ska administreras. Det slutar i en faktisk kostnad för denne.

Piratkopiering medför ingen faktiskt kostnad (oavsett hur antipiratinstitutionerna försöker presentera det), bara förlorade intäkter (om man gör det smått verklighetsfrånvända antagandet att den som piratar ett spel mer än undantagsvis skulle köpt det om det inte fanns möjlighet att pirata det).

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

TB har flertalet bra videos om varför G2A är dåligt och skadar spelskapare.
Rest his soul.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Finns dyrare saker att få fram, t.ex bilar, hus, klockor, luftkonditionering o.s.v...spel är relativt enkla att ta fram, man behöver några utbildade personer, ett kontor, några datorer och vips så har man ett spel om några år. Jämför man detta med all forskning som krävs för att framställa materiella ting så är det skrattretande enkelt att tillverka mjukvara.

Du har aldrig utvecklat någonting va? Bilar är snorenkelt att ta fram jämfört med mjukvara, det svåraste i en bil är ... mjukvaran, som i princip styr allting i en modern bil.
Fler än 3000 personer jobbade t.ex. på Red Dead Redemption 2

Permalänk
Skrivet av crew seven:

@Mr.Borka

Utvecklarna får ju inte cash ifrån G2A till exempel kommer inte ihåg vad lagen heter i Sverige men det skulle kunna klassas som att köpa stöldgods.

Häleri är det ord du är ute efter.

Jag kan genuint medge att jag inte haft en aning att detta var så pass omfattande. Finns det några spel på G2A, G2play, Kinguin m.fl som faktiskt säljer genuina nycklar som de kommit över under t.ex. en rea eller någon form av bundle-deal?

Är det även så att detta främst drabbar utvecklare av mindre indie-spel eller har själva storleken på utgivaren/utvecklaren ingen som helst betydelse om spelet blir utsatt för denna diffusa form av pengartvätt?

Ugh, känner mig lite smutsig just nu...

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Problemet är väl att spelnycklarna ibland - hur ofta vågar jag inte spekulera i - köps från utvecklaren/förläggaren med stulna kreditkort, för att sedan säljas vidare av tredjepart. Betalningarna till utvecklaren/förläggaren återkallas, och detta ska administreras. Det slutar i en faktisk kostnad för denne.

Piratkopiering medför ingen faktiskt kostnad (oavsett hur antipiratinstitutionerna försöker presentera det), bara förlorade intäkter (om man gör det smått verklighetsfrånvända antagandet att den som piratar ett spel mer än undantagsvis skulle köpt det om det inte fanns möjlighet att pirata det).

Det känns spontant som att problemet främst handlar om att det går att använda stulna kreditkort, snarare än gråmarknaden med spelnycklar.

Du kan ju använda stulna kreditkort till att köpa grafikkort för den delen också, särskilt i mindre nogräknade länder som USA, så får butiken stå där med byxorna nere när det sker en chargeback.

Jag tycker att detta luktar som att utvecklare försöker utnyttja det tråkiga faktum att de drabbas av stulna kreditkort till att motverka gråmarknaden för spelnycklar, som i sig är en konsekvens av att utvecklarna/utgivarna hellre vill "licensiera" ut programvara snarare än att sälja den.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Så nycklarna dyker upp från tomma intet och dom får inga pengar för dom, jag har väldgit svårt för att tro att skurkar kan generera nycklar från tomma intet. Och om dom kan det, varför fixar dom inte nyckel systemet istället för att gnälla över saken. Konkurrans är bra, steam främjar ingen konkurrans dessa butiker gör det.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Så nycklarna dyker upp från tomma intet och dom får inga pengar för dom, jag har väldgit svårt för att tro att skurkar kan generera nycklar från tomma intet. Och om dom kan det, varför fixar dom inte nyckel systemet istället för att gnälla över saken. Konkurrans är bra, steam främjar ingen konkurrans dessa butiker gör det.

Hur främjar butiker som tillåter pengatvätt medvetet som någon form utav digital mafia konkurrens?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vad har copyswede med detta att göra? De sysslar med PRIVATkopiering av musik. Man får ej göra privatkopior på mjukvara, och definitivt inte piratkopior. Så copyswede har absolut noll och inget med detta att göra.

Du inte bara får göra privatkopior, du får till och med modifiera den så den går att använda (aka ta bort kopieringsskydd om det hindrar ditt lagliga användande) så länge du har licens för användandet.

Avtal som säger motsatsen är till och med ogiltiga här.

https://lagen.nu/1960:729#P26gS1

Men får väl reservera mig för att jag inte läser lagtexter så ofta, och kan ha missförstått

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Den dagen jag kan själv sälja mina begagnade spel nycklar (som jag kunde med CD/DVDn + nyckel) så kan jag gråta för utvecklarna. Men begagnat spel köp finns inte på PC sidan idag, så sorry... ingen sympati här.

Permalänk
Medlem

Det är nästan som man knappt tror hur många i denna tråd som bara kör huvudet i sanden och uppenbarligen saknar möjlighet att både läsa och tänka.
Vet inte hur många poster jag läst nu med folk som tror att digitala nycklar bara manifesteras från luften....

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Den dagen jag kan själv sälja mina begagnade spel nycklar (som jag kunde med CD/DVDn + nyckel) så kan jag gråta för utvecklarna. Men begagnat spel köp finns inte på PC sidan idag, så sorry... ingen sympati här.

Jag ser inte varför man anser sig ha rätt att sälja begagnade spel vidare? Det var ett fult sätt för mellanhänder (som Gamestop) att tjäna pengar, vilket var otroligt negativt för utvecklarna som inte såg en krona från andrahandsförsäljningar. Nu slipper vi den skiten och har istället grymma prissänkningar (som Steam summersale) ibland upp över 70% rea, där du som konsument kan köpa ett spel, ofta billigare än vad det hade kostat begagnat och där pengarna går till utvecklaren istället för en onödig mellanhand, win win!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Mycket antaganden och vild spekulering. Vill man ha en grundläggande sammanfattning kollar man Totalbiscuit:s video.

Jag kör min favorit för läsbarheten: punktformat.

  • G2A har ingen särskild sållningsprocess för säljare. Sätt ditt pris och den som når botten först syns mest.

  • G2A har ingen egentlig säkerhet för att kontrollera spelkoders ursprung eller giltighet.

  • G2A vill inte förhindra försäljningen av spelkoder anskaffade genom bedrägeri och ren kriminalitet.

  • Efter att ha läst denna tråd skulle du alltså köpa en spelkod därifrån, fullt medveten om att den kan vara införskaffad genom kriminella vägar. Du kommer alltid löpa risk att tappa den licensen, medan stabilare aktörer inte har det problemet.

  • G2A kommer förmodligen försöka plugga igen och ersätta alla små klagomål om indragna spelkoder, så fort de kan.

  • Man kan inte dra en parallell att en nedladdning av ett piratkopierat spel är likvärdigt med en förlorad affär. Däremot kan man dra en parallell med en köpt spelkod anskaffad genom kriminella medel mot en kod anskaffad på lagligt vis. Den förra var aldrig en såld vara men den senare hade betydligt större chanser, om inte en full garanti.

  • Utvecklare förlorar pengar genom förlorade intäkter, svårare ekvation än så behöver vi väl inte. Utvecklare har i regel inte mycket att röra sig med, och varje såld kopia är värdefull. Ett misstag många av oss gör är att stirra oss blinda på giganterna, EA, Activision-Blizzard, Take2, osv. Den lilla utvecklaren får det svårare om sajter som G2A fortsätter eller sprids.

  • Jag motarbetar aktivt min egen hobby genom att handla av G2A. Jag köper potentiellt stöldgods och den ende som gynnas är tjuven samt hans hälare (G2A).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Jag ser inte varför man anser sig ha rätt att sälja begagnade spel vidare? Det var ett fult sätt för mellanhänder (som Gamestop) att tjäna pengar, vilket var otroligt negativt för utvecklarna som inte såg en krona från andrahandsförsäljningar. Nu slipper vi den skiten och har istället grymma prissänkningar (som Steam summersale) ibland upp över 70% rea, där du som konsument kan köpa ett spel, ofta billigare än vad det hade kostat begagnat och där pengarna går till utvecklaren istället för en onödig mellanhand, win win!

Vaaa? Varför ska utvecklare få pengar från andrahandsförsäljning? Huawei får inte en krona när jag säljer mina begagnade mobiler heller. Jävla blocket!!!!! Och jävla sweclockers marknad som inte ger pengar till MSI när jag säljer mitt begagnade grafikkort!!

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Hmm lustigt, känns som om detta är första gången som det pratas positivt om piratism.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Jag ser inte varför man anser sig ha rätt att sälja begagnade spel vidare? Det var ett fult sätt för mellanhänder (som Gamestop) att tjäna pengar, vilket var otroligt negativt för utvecklarna som inte såg en krona från andrahandsförsäljningar. Nu slipper vi den skiten och har istället grymma prissänkningar (som Steam summersale) ibland upp över 70% rea, där du som konsument kan köpa ett spel, ofta billigare än vad det hade kostat begagnat och där pengarna går till utvecklaren istället för en onödig mellanhand, win win!

Är det just spel som du vill förbjuda andrahandsförsäljning av eller vill du förbjuda människor att vidaresälja vad som helst som de inte längre behöver? Jag ser inte vad som gör spel så speciella att de särskiljs.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Fy fan vad tråkigt att läsa om allt folk här som tycket det är ok att köpa från ställen som G2A och era anledningar till varför det ska vara ok.

Tackar @crew seven som har orken att försöka få folk att se hur fel det kan vara att köpa från dessa ställen!

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

@Mr.Borka

Utvecklarna får ju inte cash ifrån G2A till exempel kommer inte ihåg vad lagen heter i Sverige men det skulle kunna klassas som att köpa stöldgods.

Häleri?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Vill man att spelet ska funka online eller med coop så är ju piratkopiering ganska menlöst dock, så då är det ju G2A som folk kommer välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vill man att spelet ska funka online eller med coop så är ju piratkopiering ganska menlöst dock, så då är det ju G2A som folk kommer välja.

Det finns en uppsjö av aktörer som på en grundläggande nivå sköter relationen mellan utvecklare och distributör: Green Man Gaming, Steam, GOG, Epic Games Store (låt bli, jag vet att du vill,) osv. Och av dessa tror jag Green Man Gaming är den som folk litar minst på, men till och med där har man valt att på ett transparent sätt visa var spelkoder kommer från.

Jag skulle gärna se att 'folk' slutar uttrycka sig som om kollektivet hela tiden bestämmer hur man själv kommer agera.

Permalänk
Medlem

Har någon glömt att man kan lösa in dessa på Steam?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är svårt att förstå eller om folk inte vill förstå, men jag skall försöka förklara i termer som passar publiken här

G2A handlar om att man säljer vidare spelkoder. Det är alltså lite som gamla radannonser eller begagnat-marknader - som forumet här på Sweclockers. Allt på sådana ställen är absolut inte stulet, men en del är det. Om du hittar en radannons där någon säljer ett 2080 Ti för 2000 SEK, så är det misstänkt. Det är osannolikt att personen som säljer kortet fått det på ett lagligt sätt - och är det lagligt, så är det nog inte ett riktigt 2080Ti.

Det är lite så det är med G2A. Varför är spelet du köper så billigt? Om det är lagligt inköpt, måste priset i det ledet vara väldigt lågt, av någon anledning. Köpt i ett land med lägre prisbild, som Ryssland eller Sydamerika? Det fungerar oftast inte längre, eftersom sådana nycklar är regionslåsta:

https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=1266-QFZC...

Är det en del av en bundle med ett grafikkort? Det kan vara så, men de grejerna håller de på att klämma åt de också. I vilket fall som helst är det rätt lätt att ta reda på vilka spel som följer med ett grafikkort i ett visst läge, om det finns några bundles på spelet du vill ha.

Om du inte kan förklara priset på ett spel med något sådant argument, så återstår bara alternativet att det är stulet på något sätt - med stulna kreditkort eller liknande. Spelutvecklarna är ganska överens om att det mesta på G2A är stulna spel. Jag vet inte att det är så, men det låter väldigt sannolikt. Det är lättare än man tror att bli av med kreditkortsnumret. Höll på att råka ut för det själv för nån månad sen, men blev misstänksam och spärrade kortet innan något hände.

Oavsett var du köper det - om spelet du köper har ett pris långt under det normal, så är något misstänkt. Om du kan förklara priset för dig själv på något sätt som känns rimligt, så kör hårt - du kanske har hittat en bra deal - men var ärlig när du gör den bedömningen. Om en affär verkar vara för bra för att vara sann, så är den antagligen det också.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Verkar vara extremt många som är insatta och absolut inte köper från då till exempel G2A.
Jag ska villigt erkänna att jag hade dålig koll, har aldrig handlat från G2A dock. Då jag nästan alltid köper fysiska utgåvor från till exempel webhallen, då jag vill stödja dom och gillar att ha de fysiska fodralet.

Men i alla "köpråd"-trådar på forumet så säger alla... och då menar jag alla!!! Att man ska köpa en windows-nyckel för 100 kr på bland annat Kinguin eller tradera, är det inte samma problematik där? Jag vet inte, så det är därför jag frågar. Men upplys mig gärna så att jag lär mig.

Tack
Ragloop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragloop:

Verkar vara extremt många som är insatta och absolut inte köper från då till exempel G2A.
Jag ska villigt erkänna att jag hade dålig koll, har aldrig handlat från G2A dock. Då jag nästan alltid köper fysiska utgåvor från till exempel webhallen, då jag vill stödja dom och gillar att ha de fysiska fodralet.

Men i alla "köpråd"-trådar på forumet så säger alla... och då menar jag alla!!! Att man ska köpa en windows-nyckel för 100 kr på bland annat Kinguin eller tradera, är det inte samma problematik där? Jag vet inte, så det är därför jag frågar. Men upplys mig gärna så att jag lär mig.

Tack
Ragloop

Folk försöker motivera Windowslicenser på samma sätt som spel. Microsoft säljer retail licenser för 2500kr (Pro) och på blocket säljer "butiker" det för 225kr. Det handlar i dom flesta fallen om nycklar som säljaren kommit över via olika program Microsoft har, där man explicit inte får sälja vidare nycklarna, men det görs ändå. Sen finns det dom som säljer om samma nyckel flera gånger, det blir ju köparen som får ta smällen ändå, osv osv. Det är iaf aldrig legitima affärer, sen kan det variera i hur gråa dom är, sen motiverar köpare detta på alla möjliga vis, men det är ju en annan historia.

Det är dock väldigt tråkigt att Sweclockers tillåter denna typen av diskussioner kring hur man kommer åt illegitima nycklar, det känns som dom borde vara mycket hårdare.

Permalänk
Skrivet av Ziggy_:

@SuperDuperKillen: g2a är inte en försäljare utan mer som en mellanhand som man använder för att göra reklam för sin produkt som man sen kan hitta listad bredvid alla andra privatpersoner och företag som säljer på sidan. typ som om du använder blocket eller sweclockers marknad så har sweclockers inget med din annons å göra förruton att tillhandhålla platformen att lista era prylar på.

Jo men vart kommer nycklarna ifrån? Alla nycklar måste väl vara genererade ifrån utgivaren till spelet från början och borde då ha sålts för pengar?

Alltså säljer jag en bil på blocket så tjänar ju inte Audi något på det, men när jag köpte min Audi ny så genererade det ju självklart vinst för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Är det just spel som du vill förbjuda andrahandsförsäljning av eller vill du förbjuda människor att vidaresälja vad som helst som de inte längre behöver? Jag ser inte vad som gör spel så speciella att de särskiljs.

Vill förbjuda och vill förbjuda, det är galet mycket som inte går att sälja vidare, där du betalar en gång för DIN produkt. Jag förklarade bara vilka negativa följder andrahandsförsäljning av spel kan ha. Det är inte direkt någon hemlighet att det (åtminstone tidigare) var ett extremt stort problem för vissa utvecklare. Personligen ser jag inte fördelen i att konsumenter ska bedriva en second hand marknad via tredjepart där du som försäljare ofta får väldigt lite för ditt spel, och den som köper begagnat får betala ett överpris, utvecklaren får ingenting.

Vad är negativt med att istället kunna köpa spel billigt på rea och alltid ha kvar dem? Jag förstår inte relevansen i att klaga på något som i slutändan är bättre både för konsument och utvecklare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Sedan Netflix, HBO, Spotify etc. gjorde sitt inträde så borde piratkopiering på film och musik rasat.

Jag hade gärna sett ett "Spotify för spel" också. Oavsett plattform/tillverkare.

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jo men vart kommer nycklarna ifrån? Alla nycklar måste väl vara genererade ifrån utgivaren till spelet från början och borde då ha sålts för pengar?

Alltså säljer jag en bil på blocket så tjänar ju inte Audi något på det, men när jag köpte min Audi ny så genererade det ju självklart vinst för dem.

1. Speltillverkare säljer en nyckel som betalats med stulet kreditkort, 100kr kommer in på kontot.
2. VISA får in en anmälan om bedrägeri och kräver en cashback, cashback är dyra som f*n, vi säger 20kr på denna transaktionen.
3. Speltillverkaren får nu betala tillbaka 120kr. Så dom har gått back 20kr och G2A har tagit provision och det stulna kreditkortet har genererat rena pengar.

3 hade inte varit sant om det inte var för att kreditkortsbedrägerier aldrig utreds (utredningar är dyrare än försäkringar) och säljare och G2A kommer aldrig hamna i någon kläm. Det ser dessutom rent ut på banken, dom ser pengar komma från ett företag som är "rent" och vad du säljer är ointressant för dom i sammanhanget.