Spelutgivare föredrar piratkopiering framför spelbutiken G2A

Oavsett om nyckeln är legal eller illegal (då får de väl anmäla) så får köparen utgå ifrån att den redan är betald. Ex. Volvo kräver knappast in fullbetalning av din köpare när du säljer din beg. bil, de har ju redan fått betalt när den såldes som ny.

Skrivet av CubaCola:

Huvudproblemet är väl att banker inte har någon säkerhet på kreditkort överhuvudtaget om det är så vanligt att dessa spel köps med stulna kreditkort.

Jag måste ofta godkänna mina kortköp via bankid vilket jag anser vara bra, och om fler banker införde liknande tjänster skulle detta problem minimeras rejält.

Får du ditt kort stulet kan alltså inte tjuven använda kortet om de inte dessutom kan använda din bankid.

Det är inte din bank som sätter de reglerna, det är VISA/Mastercard tillsamans med Payment Processors.

Om jag vill, så kan jag starta upp en webbshop som använder PayEx, där inte ens CVV kod behövs, då det inte är något KRAV över huvud taget, utan en valmöjlighet.
Inte många Payment Processors idag som tillåter inaktivering av CVV kod, men det finns fortfarande vissa som tillåter detta, och även DITT kort fungerar då där faktiskt.
Det är lite av en falsk trygghet du har om du tror att ditt kreditkort kräver BankID tyvärr, då det inte är helt sant.

Just kortnätverken och payment processors är lite av en djungel, vi i Sverige har väldigt stor trygghet, men man ska komma ihåg att det finns fler länder här i världen som inte har samma säkerhet, och våra betalninslösningar ska även fungera där.

Om du vill, så brukar det gå att blockera internet transaktioner / andra länder, skulle nog säga att det är det enda du kan göra för att vara helt säker.

Edit: Det är Authorize Payment Processor som tillåter avstänging av CVV, osäker på PayEx.

Senast redigerat 2019-07-03 20:55
Skrivet av Allexz:

Knepig situation i min mening.

Ingen tvekan på att G2A gör vinst, trots att de säljer billigt... men om alla dessa nycklar som säljes är sk "återköp" dvs att någon köper in bulk och sedan gör en refund/stulet kort, hur kan det komma sig att utgivaren inte bara stänger av dessa nycklar/licenser?

Det är knappast så att de inte inventerar vilka nycklar som har blivit utskickade.

Fine, slutkunden åker på en känga. Men so what? Slutkunden vet exakt var de handlat ifrån så ser inte problemet.

Mitt antagande är att det i mycket större skala är nycklar som sålts billigare i regioner/länder där nycklarna är billigare. Känns kanske inte helt "shysst" mot företagen, men är inte på tal om stöld.

Knappast så att du hade fått behålla ett spel ifrån steam/epic/uplay om du köpt ett spel till dig själv med ett stulet kort och betalningen sedan återkallats av bank eller dyl. Så varför skulle det samma inte gälla ex bulk?

Fast du missar var kostnaden hamnar, hos spelutvecklaren. Slutkunden är egentligen ointressant, folk köper stöldgods, dom har liksom förbrukat sin rätt att gnälla, men det är det dom ändå gör, spelutvecklare får oproportionerligt hög kundsupport för kunder som köpt nycklar som sedan har krävts på refunds från kortbolagen, så spelstudion står med ökat kundsupport och en ren ekonomisk förlust på varje såld nyckel.
Så att nycklarna stängs är verkligen skit samma, du har redan förlorat pengarna när du vet vilka nycklar det gäller.

@SypherZ: Ja, därav jag skrev "att jag ofta måste", inte alltid

Men jag trodde det låg hos banken? för det är deras sida som öppnas upp när jag köper ifrån vissa sajter.

Däremot borde man kunna lösa det med att banken får en request om ett uttag från konto x, med kreditkort y.
Banken vet att jag äger kreditkort y och skickar därför till bankid att jag måste legitimera mig för att köpet ska gå igenom.
jag startar bankid, anger min kod och pengarna lämnar banken.
Då borde det väl inte spela någon roll om butiken inte kräver kod.

Däremot så går vi ju även i Sverige mot idiotiska lösningar för betalningar, som till exempel att bara blippa kortet eller trycka ok vid betalning utan att behöva ange någon kod. Förstår inte hur banker kan godkänna detta, vi borde ju få säkrare betalningar, inte idiotiska lösningar.

@CubaCola: Sorry, missade "ofta" där

Men det är därför det hetere "Verified by Visa", det du antagligen pratar om, vilken kan använda ex BankID eller SMS kod, har själv båda delarna.
Men, alla Payment Processors använder ej dessa extra säkerhets funktioner och därför kan inte din bank styra detta, utan det är VISA/Mastercard som hanterar den biten, banken tillhandahåller enbart tillvägagångsättet när den extra säkerhets funktionen skall nyttjas, dvs BankID eller dina kontaktuppgifter för SMS.

Din bank har ej avtal med ex PayEx, PayPal, Adyen, Authorize eller Stripe, dessa är Payment Processors och arbetar mot VISA/Mastercard, för din bank att arbeta och sammarbeta med dessa vore som att be om en katastrof, tänk dig själv om din Bank har missat eller ej arbetar mot vissa, då skulle du stå där med ett kort som ej fungerar i många fall

Därför är VISA / Mastercard den centrala länken mellan din bank och Payment Processor

Skrivet av Darklorden:

Oavsett om nyckeln är legal eller illegal (då får de väl anmäla) så får köparen utgå ifrån att den redan är betald. Ex. Volvo kräver knappast in fullbetalning av din köpare när du säljer din beg. bil, de har ju redan fått betalt när den såldes som ny.

Njae.... Du kan ju få en chargeback på pengarna om ett stulet kreditkort använts va? Då har de blivit av med nycklar men har inte kvar några pengar för dem.

Där det finns pengar att tjäna finns det även organiserad brottslighet. Köp inte spel från sidor som G2A för man vet inte vart pengarna hamnar till slut.

Alla nycklarna på G2A och liknande siter är självklart inte köpta via stulna kreditkort. Det är många som säljer nycklar som medföljt grafikkort och liknande.

Titta när Humble Bundle gett ut spel X gratis. Plötsligt dyker spel X upp på G2A och liknande sidor på "REA REA, ENDAST 50 KR!" där folk som inte har koll på Humble då tänker att de gör en lysande deal. Bryter detta mot någon EULA eller liknande? Troligen. Är det olagligt? Knappast.

Sedan är det mycket nycklar som säljs billigare i länder där folk tjänar sämre, något som jag kanske tycker är lite svårt att försvara för digitala produkter i en global värld. Lite som att jag inte gillar att vissa filmer finns på Netflix i USA och inte i Sverige, det känns som en artificiell begränsning. Släpp programvaran/filmen för samma pris i hela världen.

/hulle.

Skrivet av Darklorden:

Oavsett om nyckeln är legal eller illegal (då får de väl anmäla) så får köparen utgå ifrån att den redan är betald. Ex. Volvo kräver knappast in fullbetalning av din köpare när du säljer din beg. bil, de har ju redan fått betalt när den såldes som ny.

Fast problemet är ju att de alltför ofta inte är betalda. Det finns flera olika scenarion här.

1, Pengatvätt med stulna kreditkort. Det är det värsta fallet för utvecklarna då de då får betala tillbaks pengarna de fick för koden plus en straffavgift till Visa/Mastercard. Det betyder att utvecklaren kan förlora tiotusentals kronor. Det handlar alltså inte om utebliven vinst utan rakt av förlust.
https://www.engadget.com/2013/03/08/natural-selection-2-credi...
https://kotaku.com/g2a-scammer-explains-how-he-profited-off-s...

2, Stulna nycklar. Det stjäls en del retail nycklar. Någon stjäl en låda med spelkartonger som idag ofta bara innehåller en kod. De tar kort på koden och säljer den till G2A och liknande sidor. Utevcklaren ser noll kronor och G2A agerar hälare.
https://www.engadget.com/2014/06/30/over-7-000-stolen-sniper-...

3, Det har förekommit nycklar från keygens. Där ser inte utvecklaren några pengar heller.

Sen finns det en gråzon också där folk har köpt enorma mängder nycklar för lägsta möjliga pris genom bundles som säljs några månader senare till högre pris. Nycklar som köps i mindre köpstarka regioner och sedan säljs vidare till EU och USA. Vet inte vilka som är billiga nu med Ryssland var populärt för några år sedan. Har även förekommit att folk satt i system att utge sig för att vara recensenter och bett om gratis nycklar från utvecklare som sedan sålts direkt.

Detta är inte ett nytt problem utan det dyker upp ungefär vartannat år. Notera till exempel att nyheten om Natural Selection 2 kommer från 2013 och problemet var inte direkt nytt då heller. G2A och de andra liknande säljarna har såklart inte brytt sig.

Skrivet av snickaren4life:

Ska copyswede böta g2a nu då?

Copyswede behandlar bara PRIVATKOPIERING. Inte piratkopiering.

Skrivet av AdoringFan:

"Grå nycklar från en utländsk hemsida"
Nycklar köpta via stulna kreditkort och dylikt från uländer som sedan säljs där.

Du bidrar till brott.

Har du belägg över vilka som bidragit till brott? Det är lite som att anklaga alla på blocket för att sälja stulna prylar bara för att det kommit fram att vissa gjort det..

Skrivet av crew seven:

Vi kom fram till det att kan klassas som häleri.

Om produkten är stulen ja.

G2A är billigt och bra 🙂

Skrivet av crew seven:

Precis man kan plöja ner x antal tusenlappar i hårdvara men mjukvara ska helst va gratis.

Gissar att de inte skulle ha några som helst problem att köpa stulen hårdvara bara den var billig.

Tycker ärligt talat att spel, film o.s.v är otroligt övervärderade, G2A skepp ohåj tänker inte sätta pengar i någons fickor! De enda spelen jag köper är de med otroligt bra pris och bra innehåll.

Något 500 kr spel med max 100 hr innehåll kan de trycka upp nånstans där solen inte skiner.

Skrivet av Mr.Borka:

Mja, haltande jämförelse.
Däremot tror jag få häromkring hade köpt ett sprillans nytt grafikkort i ett gatustånd för femtedel av riktpriset. Det hade direkt givit en känsla av att något är lurt. När produkten är digital blir relationen och förhållningssättet till prissättningen annorlunda. Jag tror det är den stora skillnaden. Där priset upplevs mer godtyckligt och med färre drabbade i kedjan utifall man skulle köpa en stulen eller inte helt rumsren produktlicens.

Bara att läsa tråden om snorbilliga grafikkort från, om jag minns rätt, wish.

Skrivet av filbunke:

Gissar att de inte skulle ha några som helst problem att köpa stulen hårdvara bara den var billig.

Argumentationsfelslut, du säger att person X som tycker Y därför måste tycka Z utan att ge godtycklig härledning.

Mjukvara kräver endast lite hjärngymnastik för att tillverka, och kan kopieras i det oändliga nästan helt utan kostnad. Där av borde mjukvara vara otroligt billig, men tyvärr tror folk att det är magi och är villiga att betala nästan vad som helst >.<"

Skrivet av Allexz:

Knepig situation i min mening.

Ingen tvekan på att G2A gör vinst, trots att de säljer billigt... men om alla dessa nycklar som säljes är sk "återköp" dvs att någon köper in bulk och sedan gör en refund/stulet kort, hur kan det komma sig att utgivaren inte bara stänger av dessa nycklar/licenser?

Det är knappast så att de inte inventerar vilka nycklar som har blivit utskickade.

Fine, slutkunden åker på en känga. Men so what? Slutkunden vet exakt var de handlat ifrån så ser inte problemet.

Mitt antagande är att det i mycket större skala är nycklar som sålts billigare i regioner/länder där nycklarna är billigare. Känns kanske inte helt "shysst" mot företagen, men är inte på tal om stöld.

Knappast så att du hade fått behålla ett spel ifrån steam/epic/uplay om du köpt ett spel till dig själv med ett stulet kort och betalningen sedan återkallats av bank eller dyl. Så varför skulle det samma inte gälla ex bulk?

För att idioterna som köpte grånycklar skulle spamma företaget med negativa recensioner på steam?

Skrivet av Esseboy:

Argumentationsfelslut, du säger att person X som tycker Y därför måste tycka Z utan att ge godtycklig härledning.

Mjukvara kräver endast lite hjärngymnastik för att tillverka, och kan kopieras i det oändliga nästan helt utan kostnad. Där av borde mjukvara vara otroligt billig, men tyvärr tror folk att det är magi och är villiga att betala nästan vad som helst >.<"

Det kostar tid och pengar att utveckla spel. På samma sätt att det kostar tid och pengar att göra filmer, tv-serier, musik, eller för den delen att skriva böcker. Där vissa saker är billigare att göra (musik och böcker) än andra. Men bara för att de sedan går att göra hur mycket kopior av dem utan kostnad innebär inte att de inte har kostat att få fram dem.

Skrivet av filbunke:

Det kostar tid och pengar att utveckla spel. På samma sätt att det kostar tid och pengar att göra filmer, tv-serier, musik, eller för den delen att skriva böcker. Där vissa saker är billigare att göra (musik och böcker) än andra. Men bara för att de sedan går att göra hur mycket kopior av dem utan kostnad innebär inte att de inte har kostat att få fram dem.

Finns dyrare saker att få fram, t.ex bilar, hus, klockor, luftkonditionering o.s.v...spel är relativt enkla att ta fram, man behöver några utbildade personer, ett kontor, några datorer och vips så har man ett spel om några år. Jämför man detta med all forskning som krävs för att framställa materiella ting så är det skrattretande enkelt att tillverka mjukvara.

Hur får G2A och liknande sidor tag i sina nycklar? Måste de inte köpas av spelutgivarna?

Antar det inte genererar sina egna nycklar .

Dubbelmoralen är bländande, man ojar sig över billiga spelnycklar framskrapade i ett land där de är billigare. Men sedan går det fint att köpa hårdvara producerade i en vidrig kommuniststat som förtrycker sina invånare och låter barnarbetare producera komponenter och elektronik åt västerlänningarna med sin höga moral.

Är en nyckel köpt med ett stulet kreditkort så spärras nyckeln.
Jag har köpt en hel del på sidor som kommer upp på allkeyshop.com och har aldrig råkat ut för att en nyckel slutat fungera.
Men att en nyckel slutar fungera tycker jag är en risk man får ta när man köper på en icke officiell handelsplattform.
Oftast köper jag dock på greenmangaming och dom får sina nycklar oftast från utgivarna och dessutom gynnar utvecklarna mer än att köpa direkt från Steam

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Molotov:

Är en nyckel köpt med ett stulet kreditkort så spärras nyckeln.
Jag har köpt en hel del på sidor som kommer upp på allkeyshop.com och har aldrig råkat ut för att en nyckel slutat fungera.
Men att en nyckel slutar fungera tycker jag är en risk man får ta när man köper på en icke officiell handelsplattform.
Oftast köper jag dock på greenmangaming och dom får sina nycklar oftast från utgivarna och dessutom gynnar utvecklarna mer än att köpa direkt från Steam

Skickades från m.sweclockers.com

Du tänker bara på dig själv och inte på dom som utvecklar det du köpt.

Skrivet av Hulle:

Sedan är det mycket nycklar som säljs billigare i länder där folk tjänar sämre, något som jag kanske tycker är lite svårt att försvara för digitala produkter i en global värld. Lite som att jag inte gillar att vissa filmer finns på Netflix i USA och inte i Sverige, det känns som en artificiell begränsning. Släpp programvaran/filmen för samma pris i hela världen.

Exakt, parallellimport är ju viktigt för att t.ex. sänka medicinkostnaderna i Sverige, varför ska spelutvecklare ha en gräddfil mot den fria handel som "drabbar" vanliga företag?

Är det finare och viktigare att tillverka datorspel än att tillverka mediciner? Mediciner importeras från t.ex. Bulgarien och Grekland för att konkurrera med den från den svenska distributören.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av crew seven:

Du tänker bara på dig själv och inte på dom som utvecklar det du köpt.

Vad menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Tack att dom inte nämnde älskaren hos mig Kinguin.

Skrivet av Molotov:

Vad menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Utvecklarna får inga pengar när du köper från fulsidor 😢

@SebastianV Men den hör till skaran av svarta marknaden.

Senast redigerat 2019-07-04 03:31
Skrivet av crew seven:

Utvecklarna får inga pengar när du köper från fulsidor 😢

@Sebastian V Men den hör till skaran av svarta marknaden.

Jag köper inte spel från graymarket nå mer, detta var mer när det var "nytt". Dock aldrig råkat ut för nyckel slutat fungera
Jag köper mest från greenmangaming (som man kan se ursprung på nyckel ifrån)
Humble bundle eller GoG.
Endast från Steam om det är rea.
Köper man från Steam så tar Steam upp till 30% men inte dom andra.

Skickades från m.sweclockers.com

@SuperDuperKillen: g2a är inte en försäljare utan mer som en mellanhand som man använder för att göra reklam för sin produkt som man sen kan hitta listad bredvid alla andra privatpersoner och företag som säljer på sidan. typ som om du använder blocket eller sweclockers marknad så har sweclockers inget med din annons å göra förruton att tillhandhålla platformen att lista era prylar på.

@crew seven: missade du helt och hållet att han köpte sin nyckel, den har ju såklart redan blivit betald för till skaparen av produkten någonstans på färden. och om du anklagar att nycklarna han har köpt är köpt med stulna medel så är det ditt jobb att bevisa det annars så inte rätten att se ner på han pga hans val av aktör.

frågan blir istället har vi för höga elektronik skatter eller varför pekar känslan mot det då allt fler vänder sig till andrahands marknader för å få bättre pris? jag mena om man tycker att steam säljer till vettigt pris så skulle man inte sitta och googla efter billigare alternativ.

det är ju sant att man i dagens samhälle bara behöver en youtube tutorial och en unity spelmotor licens + tid så har man sen en produkt. sedan kan man högerklicka på filen hur många gånger som helst och kopiera, du behöver inte betala för bemanning och personförsäkring innom arbetsmiljö samt materiella kostnader som ska importeras roligt nog ifrån kina för oftast vill inte ens skaparen köpa lokalproduserat som alla moraliskt nog måste göra idag. utan dem kan gå ihop med spelklienter mot en bit av vinsten tillhandhålla nerladdnings url samt göra reklam för den i sin klient.så tekniskt sett så måste man ta dessa punkter i åsyn när man sätter ett pris på saker.

Skrivet av Xinpei:

Copyswede behandlar bara PRIVATKOPIERING. Inte piratkopiering.

Har du belägg över vilka som bidragit till brott? Det är lite som att anklaga alla på blocket för att sälja stulna prylar bara för att det kommit fram att vissa gjort det..

Om produkten är stulen ja.

Vaddå vilka? Du verkar rätt ny på internet, men det har funnits gott om artiklar och dylikt ang G2A och hur deras shop fungerar. Och hur spelutvecklare får ta skit, rent ekonomiskt. Och hur "G2A" overhaulade sidan och hur de hanterar sina försäljare. De gjorde dock ingenting. Bara ord.

Du verkar dock rätt inbiten i att försvara G2A, för du är antagligen en trogen kund där och blir träffad när folk tar upp detta med G2A.