Spelutgivare föredrar piratkopiering framför spelbutiken G2A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

G2a får nycklarna från random personer/små företag. Inget betyder att nycklarna från början skaffats med korrekta uppgifter utan kan vara från skimmade bankkort.

Självklart är det inget som tyder på detta Nycklarna dom får från företag får ej säljas vidare.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

G2A är ungefär som eBay. Man kan själv lägga upp sina spel och sälja det. Fungerar nyckeln så lämnar man ett positivt omdöme om användaren. G2A säljer däremot inga spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon310216:

Ska copyswede böta g2a nu då?

Vad har copyswede med detta att göra? De sysslar med PRIVATkopiering av musik. Man får ej göra privatkopior på mjukvara, och definitivt inte piratkopior. Så copyswede har absolut noll och inget med detta att göra.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Konstigt det där många här som köper "svartnycklar" skulle aldrig gå in i en affär och plocka på sig ett grafikkort utan att pröjsa.

Kan vara för det första inte är en olaglig handling, medans det andra väldigt mycket är olagligt enligt Svensk lag.
Rätt dålig jämförelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kan vara för det första inte är en olaglig handling, medans det andra väldigt mycket är olagligt enligt Svensk lag.
Rätt dålig jämförelse

Vi kom fram till det att kan klassas som häleri.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Rätt åt dom, man kanske skulle ta och köpa lite på G2a.

Permalänk
Medlem

Brukar avråda eller informera när andra användare skriver om att det går att köpa billiga nycklar på G2A och inte nämner ett ord om den gråa marknaden som det innebär. Att man får en nyckel om nyckeln slutar fungera säger väl en hel del bara det och är inget som ska uppges som "bra" utan ytterst suspekt!

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vi kom fram till det att kan klassa som häleri.

Låter som rättsväsen absolut
Vi på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Låter som rättsväsen absolut
Vi på Sweclockers.

Okey nån vill sälja ett snorbilligt moderkort till dig som är köpt med ett stulet kreditkort skulle du köpa det?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

en sak jag har alltid undrad angående det här med G2A och liknande. om alla redan “vet” att det är ilegalt. varför sätter ingen stop på det? varför stämmer inte publishers eller liknande dem?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

isf var jag omoraliskt driven när jag köpte några möbler på blocket och facebook köp o sälj när jag flyttade hemifrån, jag mena vem har råd å köpa en fotölj hos mio för 15000 i det senariot..
samma sak är det med spel och teknik , alla är inte rika och om vi i samhället ska ha en spelmarknad som ska gälla för alla så borde den vara anpassad för att både låginkomsttagare såsom höginkomsttagare ska ha råd. både för konsoll spel såsom pc isf. visst en bra pc är dyr men då är spelen billigare, konsoller brukar vara billigare men då är spelen oftast dyra och att köpa spel ifrån g2a är det inte typ som att köpa beggade xbox eller nintendo spel ifrån sweclockers marknad eller facebook köp o sälj/ blocket? ni måste erkänna att det är inte exakt 100% av försäljningarna som sker begagnat som sker med kvittering på köp av butik. jag har till o med sett folk i sweclockers sälja importerade kina mobi,er så att se ner på folk som köpt ifrån second hand butiker tycker jag inte folk ska göra.

är medveten om att stavfel kan uppstå, vi är inte alla bäst

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

isf var jag omoraliskt driven när jag köpte några möbler på blocket och facebook köp o sälj när jag flyttade hemifrån, jag mena vem har råd å köpa en fotölj hos mio för 15000 i det senariot..
samma sak är det med spel och teknik , alla är inte rika och om vi i samhället ska ha en spelmarknad som ska gälla för alla så borde den vara anpassad för att både låginkomsttagare såsom höginkomsttagare ska ha råd. både för konsoll spel såsom pc isf. visst en bra pc är dyr men då är spelen billigare, konsoller brukar vara billigare men då är spelen oftast dyra och att köpa spel ifrån g2a är det inte typ som att köpa beggade xbox eller nintendo spel ifrån sweclockers marknad eller facebook köp o sälj/ blocket? ni måste erkänna att det är inte exakt 100% av försäljningarna som sker begagnat som sker med kvittering på köp av butik. jag har till o med sett folk i sweclockers sälja importerade kina mobi,er så att se ner på folk som köpt ifrån second hand butiker tycker jag inte folk ska göra.

är medveten om att stavfel kan uppstå, vi är inte alla bäst

Du har verkligen inte läst tråden

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Okey nån vill sälja ett snorbilligt moderkort till dig som är köpt med ett stulet kreditkort skulle du köpa det?

Bättre jämförelse.
Om det vore en säljare på tradera ex som varit aktiv i många många år och alltid sålt dessa snorbilligare moderkorten, ja. (Sådan har jag dock aldrig sett ¯\_(ツ)_/¯

Ungefär som dessa ebay säljare som funnits i flera år och aldrig blivit bannade osv.

I verkligheten dock hade jag inte direkt köpt hårdvara om det verkligen inte vore snorbilligt eller om jag vet att garanti finns.

Permalänk
Medlem

De kanske föredrar piratkopiering då en stor studie visade att det typ inte har någon negativ effekt alls på försäljningen av spel, nästan tvärtom.

Ser jag till mitt eget liv där jag som ung kopierade mycket då jag ALDRIG hade haft råd att köpa dem så har jag idag som vuxen köpt licenser till senare versioner av de program jag lärde mig använda som ung via piratkopior, köpt tusentals spel till PC, Xbox etc.

Om jag istället när jag var ung helt enkellt inte hade kunnat spela eller använda dessa program då jag inte hade råd så vågar jag anta att jag heller aldrig idag hade köpt så mycket mjukvara som jag har gjort.

https://www.pcsteps.com/14512-software-piracy-eu-study/

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Så problemet är egentligen att det köps nycklar med stulna kreditkort som sen säljs igen an g2a? För om de säljer vidare bulkköpta så har ju utgivaren redan fått betalt en gång. Vill de ha betalt igen och igen och igen?

Så lägg mer krut på hur köp av nycklar går till från första början så skapas ingen gråzon. Lös problemet istället för att gråta ut på Twitter...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår ändå inte? G2A måste ju fått nyckeln någonstans ifrån? Och hur den än kom dit så måste den ju i grund ha kommit från utvecklaren/utgivaren?

Se denna video som förklarar det.

Förenklat (kanske till den punkt att det inte riktigt stämmer) så får utvecklaren pengar till en början (från ett stulet kreditkort), men tvingas betala tillbaka det samt en avgift när kortets ägare märker av vad som hänt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Bättre jämförelse.
Om det vore en säljare på tradera ex som varit aktiv i många många år och alltid sålt dessa snorbilligare moderkorten, ja. (Sådan har jag dock aldrig sett ¯\_(ツ)_/¯

Ungefär som dessa ebay säljare som funnits i flera år och aldrig blivit bannade osv.

I verkligheten dock hade jag inte direkt köpt hårdvara om det verkligen inte vore snorbilligt eller om jag vet att garanti finns.

Du vet ju inte vart nycklarna kommer ifrån varför sån skillnad? Du får ett kvitto från G2A ja men om dom köpte med ett stulet kreditkort?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

En gång fungerade fint , en annan för red dead Redemption 2 så blev det nitlott. Koden var aktiverad 2 timmar innan jag köpte. Men var omöjligt att få dom att tro på mig över säljaren. Visade fakta från Xbox support chat men icke. Kommer aldrig använd igen och aldrig rekommendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vad har copyswede med detta att göra? De sysslar med PRIVATkopiering av musik.

Ja, men det vore dock mer logiskt att de har med det här att göra än mina inköp av hårddiskar, telefoner, etc...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Man borde kanske ta sig en funderare på vad som är det verkliga problemet? Att G2A återförsäljer legitima nycklar vilket knappast kan vara olagligt eller om inköpen av legitima nycklar med stulna kreditkort är boven i dramat.

Jag avvaktar att kritisera G2A och andra liknande sajter innan jag sett ett samband mellan de absolut lagvidriga inköpen av nycklar med stulna kreditkort och deras försäljning på sajter som G2A.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så problemet är egentligen att det köps nycklar med stulna kreditkort som sen säljs igen an g2a? För om de säljer vidare bulkköpta så har ju utgivaren redan fått betalt en gång. Vill de ha betalt igen och igen och igen?

Det är inte så enkelt,
Med amerikanska regler kan utgivaren stå för uppåt $6 per cashback då köpen på ett stulet kort spärras,
även för små struntsummor, de kan lätt gå back (och då drabbas ju knappast valve)

Xbox / Microsoft har bättre koll, händer det med din nyckel där raderas hela ditt konto. Punkt.

Så han som köpte RDR2 kanske hade tur att nyckeln inte aktiverades....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vad har copyswede med detta att göra? De sysslar med PRIVATkopiering av musik. Man får ej göra privatkopior på mjukvara, och definitivt inte piratkopior. Så copyswede har absolut noll och inget med detta att göra.

Allt som går att piratkopiera är lättare att privatkopiera

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Sötast

Knepig situation i min mening.

Ingen tvekan på att G2A gör vinst, trots att de säljer billigt... men om alla dessa nycklar som säljes är sk "återköp" dvs att någon köper in bulk och sedan gör en refund/stulet kort, hur kan det komma sig att utgivaren inte bara stänger av dessa nycklar/licenser?

Det är knappast så att de inte inventerar vilka nycklar som har blivit utskickade.

Fine, slutkunden åker på en känga. Men so what? Slutkunden vet exakt var de handlat ifrån så ser inte problemet.

Mitt antagande är att det i mycket större skala är nycklar som sålts billigare i regioner/länder där nycklarna är billigare. Känns kanske inte helt "shysst" mot företagen, men är inte på tal om stöld.

Knappast så att du hade fått behålla ett spel ifrån steam/epic/uplay om du köpt ett spel till dig själv med ett stulet kort och betalningen sedan återkallats av bank eller dyl. Så varför skulle det samma inte gälla ex bulk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Knepig situation i min mening.

Ingen tvekan på att G2A gör vinst, trots att de säljer billigt... men om alla dessa nycklar som säljes är sk "återköp" dvs att någon köper in bulk och sedan gör en refund/stulet kort, hur kan det komma sig att utgivaren inte bara stänger av dessa nycklar/licenser?

Det är knappast så att de inte inventerar vilka nycklar som har blivit utskickade.

Fine, slutkunden åker på en känga. Men so what? Slutkunden vet exakt var de handlat ifrån så ser inte problemet.

Mitt antagande är att det i mycket större skala är nycklar som sålts billigare i regioner/länder där nycklarna är billigare. Känns kanske inte helt "shysst" mot företagen, men är inte på tal om stöld.

Knappast så att du hade fått behålla ett spel ifrån steam/epic/uplay om du köpt ett spel till dig själv med ett stulet kort och betalningen sedan återkallats av bank eller dyl. Så varför skulle det samma inte gälla ex bulk?

Exakt detta jag menar. Oavsett hur stulna betalmedel som än används så är det likförbannat utgivaren som har kontrollen från start.
Är väl bara lägga in en check när spelet startas, är nyckeln konstaterad stulen så fimpar man spelet. Ger väl lite initial badwill men folk borde ju tillslut lära sig.

Sen trist att det är handlaren som får ta smällen för stulna kort, trodde det var utgivaren / banken. Sjukt att det läggs ut på handlaren...?

Men om nån köper en key på webhllen med ett stulet kort så menar ni alltså att webbis i slutänden kommer kreditera utgivaren för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Knepig situation i min mening.

Ingen tvekan på att G2A gör vinst, trots att de säljer billigt... men om alla dessa nycklar som säljes är sk "återköp" dvs att någon köper in bulk och sedan gör en refund/stulet kort, hur kan det komma sig att utgivaren inte bara stänger av dessa nycklar/licenser?

Det är knappast så att de inte inventerar vilka nycklar som har blivit utskickade.

Fine, slutkunden åker på en känga. Men so what? Slutkunden vet exakt var de handlat ifrån så ser inte problemet.

Mitt antagande är att det i mycket större skala är nycklar som sålts billigare i regioner/länder där nycklarna är billigare. Känns kanske inte helt "shysst" mot företagen, men är inte på tal om stöld.

Knappast så att du hade fått behålla ett spel ifrån steam/epic/uplay om du köpt ett spel till dig själv med ett stulet kort och betalningen sedan återkallats av bank eller dyl. Så varför skulle det samma inte gälla ex bulk?

Enligt bland annat Svensk lag och många andra EU länder får de inte stänga av nyckeln eller på något sätt göra det omöjligt för köparen att spela spelet han har köpt. Vill spelbolaget ha pengar eller på något sätt slicka sina sår så måste de då gå till domstol och ge sig efter den som gjorde själva bedrägeriet.

Men sedan är de flesta nycklar som säljs på G2A helt lagliga, bara det att de kommer från länder där det är billigare att köpa spelet, vilket då så klart heller inte är olagligt att sälja. Ett bra sätt för spel företagen att komma runt det är att sälja spelen billigare i alla länder så kommer att tjäna mera pengar ändå i det stora hela då flera skulle välja att köpa spelen på tillex Steam om det inte tog överpriser för alla spel där.

I inget av fallen är det enligt lagens mening en stöld, då bedrägeri och stöld är totalt olika saker. Sedan som sagt har den som köpt nycklen all rätt att använda den och kan inte bli straffad, det skulle däremot vara en helt annan sak om någon bröt sig in på Webhallen och snodde massa spel kartonger och sedan sålde nycklarna vidare. Då är det nämligen stöld och då slår hälerilagen in och du får vackert lämna tillbaka ditt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Exakt detta jag menar. Oavsett hur stulna betalmedel som än används så är det likförbannat utgivaren som har kontrollen från start.
Är väl bara lägga in en check när spelet startas, är nyckeln konstaterad stulen så fimpar man spelet. Ger väl lite initial badwill men folk borde ju tillslut lära sig.

Sen trist att det är handlaren som får ta smällen för stulna kort, trodde det var utgivaren / banken. Sjukt att det läggs ut på handlaren...?

Men om nån köper en key på webhllen med ett stulet kort så menar ni alltså att webbis i slutänden kommer kreditera utgivaren för det?

Om någon köper en CD-Key på Webhallen får utvecklaren betalt ändå, däremot går webhallen back på det då det är dem som står för kostnaden för bedrägeriet. Däremot skulle jag tro att de är försäkrade för sådant, så vid stora förluster är det nog något försäkrings bolag som går in och täcker kostnaden.

Om något köps med stulna betalmedel är det bedrägeri inte stöld, då får inte spel företagen stänga ned nyckeln för någon som köpt spelet på något sätt. Så det ger inte badwill det ger böter och vid upprepade tillfällen ännu högre böter och kanske till och fängelse för VD och styrelse för företaget som stänger ned köparens spel möjligheter då det är en olaglig handling att göra så. Bedrägeri kan bara bekämpas genom att den som är bedragare tas till rätten och blir fälld.

Permalänk
Medlem

Huvudproblemet är väl att banker inte har någon säkerhet på kreditkort överhuvudtaget om det är så vanligt att dessa spel köps med stulna kreditkort.

Jag måste ofta godkänna mina kortköp via bankid vilket jag anser vara bra, och om fler banker införde liknande tjänster skulle detta problem minimeras rejält.

Får du ditt kort stulet kan alltså inte tjuven använda kortet om de inte dessutom kan använda din bankid.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Huvudproblemet är väl att banker inte har någon säkerhet på kreditkort överhuvudtaget om det är så vanligt att dessa spel köps med stulna kreditkort.

Jag måste ofta godkänna mina kortköp via bankid vilket jag anser vara bra, och om fler banker införde liknande tjänster skulle detta problem minimeras rejält.

Får du ditt kort stulet kan alltså inte tjuven använda kortet om de inte dessutom kan använda din bankid.

Bäste vore att förbjuda kreditkort i den form de finns i dag, och införa betalnings modeller som Swish med mera som enda alternativet där alla som handlar något skall identifera sig med någon from av digital ID.

Men det skulle inte fungera i större delen av världen då de flesta länder inte tycker om när staten håller reda på allt de skall göra som tillex USA, UK med många flera. I de länderna blir det lätt upporor om man skulle börja kräva att befolkningen måste ha ett ID till att börja med.

Permalänk
Medlem

Det är väl ryska nycklar som köps upp? De är otroligt mycket billigare. 1999 rubel= nånstans 220 spänn för t.ex. Cyberpunk 2077 förbeställning. Här kostar det 59,90 euro

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hjemrdeil:

Har sagt det tidigare, köp inte från G2A eller Kinguin. Det är svarta pengar som pröjsar för kriminella nätverk. Lets say, du köper något och nyckeln fungerar inte - du ber om refund men de vill att du ska betala några dollar i månaden för nån buyer-protection innan du köper spelen.. Låter direkt som nån form av maffiabusiness att man ska betala för protection.

Behöver inte betala någon buyer protection, dom har alltid löst eventuella problem utan det för mig och alla mina vänner. Dom fåtal gångerna det gått fel, alltså.