Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

I ärlighetens namn, ingen aning. Det får bli ett projekt! Ska försöka bygga min multitrådade chatserver i en RPi 4 med .Net Core. Den har jag ju byggt som en windows service men det borde gå att fixa, måste lämna mina trygga windowsvatten med ett riktigt projekt.

.NET Core är hur grymt som helst nu. Finns inget behov av Windows längre.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mordekai:

TL;DR; Nej

Menar du som en renodlad router? Internet i en port och LAN i en annan? Du behöver ju då en USB-ethernet-adapter. Prestanda lär ju vara horribel.

Menar du som en wifi-accesspunkt med router finns en massa guider på nätet men prestanda är kass och pillet är oändligt.

OpenWRT
https://openwrt.org/toh/raspberry_pi_foundation/raspberry_pi

Routers med bara en ethernetport är inte så ovanligt, man ansluter porten till en switch och konfar "router on a stick" https://www.geeksforgeeks.org/router-stick-introduction-confi...
däremot är det kanske inte nått som någon som inte håller på med nätverksteknik som hobby gör hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Äntligen! Fick en pappersavi med posten så ska bara invänta att min RPi4 4GB går att hämta ut nu i eftermiddag.
Beställde förra måndagen från danska officiella återförsäljaren så tog ett bra tag. Men nu så...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anders190:

Äntligen! Fick en pappersavi med posten så ska bara invänta att min RPi4 4GB går att hämta ut nu i eftermiddag.
Beställde förra måndagen från danska officiella återförsäljaren så tog ett bra tag. Men nu så...

Och så var den uthämtad:

Inte helt nöjd med leveransen. Nu vet jag inte om det är den danska återförsäljaren eller Postnord men försändelsen var delvis öppen och igentejpad. Om den har skadats i transporten, snokats i av Postnords importavdelning eller om den skickats så från början är jag osäker på. Men allt kom iallafall fram tillslut.

Permalänk
Medlem

Detta är ju ett måste.

Permalänk
Medlem

Hej en ovanlig fråga kanske, men kan 4gb versionen spela fortnite och roblox tillsammans med windows 10? Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Trajce: För att dessa är ARM baserade processorer så är det stor chans att det fortnite och roblox inte ens startar på en RPi.
Om du kör Android som operativ systems när du spelar så kan det gå dock.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Och så var den uthämtad:

https://i.imgur.com/6KxGRCt.jpg

Inte helt nöjd med leveransen. Nu vet jag inte om det är den danska återförsäljaren eller Postnord men försändelsen var delvis öppen och igentejpad. Om den har skadats i transporten, snokats i av Postnords importavdelning eller om den skickats så från början är jag osäker på. Men allt kom iallafall fram tillslut.

Är väl tullen som gjort ett stick prov.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Beror på vad du menar. Jag har kört VPN-server på en RPi3+ med openvpn över AES-128 och då fick jag drygt 30 mbps. Det fungerade utmärkt. Vad är ditt användningsområde?

30mbit lär den nya slå rejält. Såg lite prestandatester mellan samtliga och pi4 vinner överlägset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dax:

Är väl tullen som gjort ett stick prov.

Jo kanske. Känns lite som ett paket från Danmark, ett EU-land, inte borde vara så intressant att snoka i. Står till och med på försändelsen vad den innehåller.

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på min som skickades från England i lördags. Är dock lite fundersam. Om man ska köra den som server utan GUI. Är då Raspbian Buster ett bra val för att få ut maximal prestanda. Eller är det bättre med t.ex. Debian ARM64?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pomelo:

Väntar fortfarande på min som skickades från England i lördags. Är dock lite fundersam. Om man ska köra den som server utan GUI. Är då Raspbian Buster ett bra val för att få ut maximal prestanda. Eller är det bättre med t.ex. Debian ARM64?

Raspbian bygger på Debian, och är ju som som gör din Pi. Jag hade kört Raspbian, mest för raspi-config och andra tweaks. Men prestanda mässigt är det nog inte den minsta skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Raspbian bygger på Debian, och är ju som som gör din Pi. Jag hade kört Raspbian, mest för raspi-config och andra tweaks. Men prestanda mässigt är det nog inte den minsta skillnad.

Du har nog en poäng, men samtidigt ska väl Raspbian passa både ARMv6(tidigare Rapberry Pi eller är det ARMv7?) och ARMv8(Raspberry Pi 4) Å andra sidan verkar det vara populärt med Windows 1.0 igen så...

https://arstechnica.com/gadgets/2019/07/microsoft-is-teasing-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pomelo:

Du har nog en poäng, men samtidigt ska väl Raspbian passa både ARMv6(tidigare Rapberry Pi eller är det ARMv7?) och ARMv8(Raspberry Pi 4) Å andra sidan verkar det vara populärt med Windows 1.0 igen så...

https://arstechnica.com/gadgets/2019/07/microsoft-is-teasing-...

Hmm Debian verkar inte ha någon "färdig" image för just Pi? Verkar vara en preview build för 3an, och 4an finns det inte ens någon information om på Debian's hemsida. Om dom har en generisk arm build lär väl den inte boota ändå? Pi behöver ju sin binära blob för att boota?

"Debian armhf will work (with a custom kernel). Visit the github project rpi23-gen-image where an advanced Debian bootstrapping shell script for Raspberry Pi 2 and 3 is developed for details."

https://wiki.debian.org/RaspberryPi

"Debian buster should be able to run on all of the Raspberry Pi ≤3 models, but there are a few issues preventing us from releasing an official image"

https://wiki.debian.org/RaspberryPi3

Man verkar få pyssla ihop en massa själv, och Raspbian är ju "Debian" och fungerar fint så jag hade valt det. Om inte Ubuntu server/Mate? Lyssnar en del på Ubuntu Podcast och Martin som släpper Ubuntu Mate både på PC och Raspberry pratar om att det nu är Ubuntu proper kernel istället för Raspbian's kernel. Vem som är snabbast av dom två vetetusan ej heller för vad dom är kompilerade.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Snusfri

Fick hem min idag och installerade libreelec, fungerar riktigt bra.
Betydligt snabbare än tidigare modeller, tyvärr så är det bara 2160p 30 Hz än så länge, men 60 Hz bör fungera inom en snar framtid.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fick hem min idag och installerade libreelec, fungerar riktigt bra.
Betydligt snabbare än tidigare modeller, tyvärr så är det bara 2160p 30 Hz än så länge, men 60 Hz bör fungera inom en snar framtid.

Testat streaming från YouTube i 1080p60? Min RPi3B+ hänger inte riktigt med på H.264 över ca 500 kbps och det vore väldigt trevligt om en uppgradering till RPi4B löste det.

Kör just nu Kodi på RetroPie så en del prestanda kanske försvinner av den anledningen, men senast jag testade med OpenELEC var det ingen märkbar skillnad.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@Djhg2000: OpenELEC är väl inte uppdaterat på över ett år sedan alla utvecklare hoppade av och startade LibreELEC.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

RPI4 med 1GB ram blir det för mig.
Litet MircoSD och en SSD (usb till SATA).

Helt tyst torrent client och nasen slipper det helt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

Kan man bygga en router med hjälp av Raspberry Pi 4? På något enkelt sätt. Helst en som har webbgränssnitt.

Finns en brandvägg/router-distribution med webbgränssnitt, IPFire, som gick att köra på 1/1B. Dock, problem med 2B och 3B, 3B+ har inte fungerat alls, och det finns än så länge inte stöd för 4B:an, om det ens kommer. Oklart vad som var problemet med modellerna 2B och senare.

Om nu det kommer stöd för 4B, så hur väl det fungerar är ju beroende på ens uppkopplingshastighet, vad man kan tänkas vilja köra på systemet osv.

Skrivet av Mordekai:

TL;DR; Nej

Menar du som en renodlad router? Internet i en port och LAN i en annan? Du behöver ju då en USB-ethernet-adapter. Prestanda lär ju vara horribel.

4B klarar runt 943Mbit/s via ethernet och 323/363MB/s (dvs runt 2500Mbit/s via USB3 ) vid skrivning/läsning mot en SSD. Dock inte sett benchmarks för varken en USB3-Gbit-adapter eller när man maxar båda.

Men vi kanske har olika uppfattningar om vad som anses vara horribelt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

RPI4 med 1GB ram blir det för mig.
Litet MircoSD och en SSD (usb till SATA).

Helt tyst torrent client och nasen slipper det helt.

Man kan boota direkt från många SSD:er med 3B och senare. Man kan ju skaffa ett microSD och bara slänga in bootcode.bin på den för att vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

@Djhg2000: OpenELEC är väl inte uppdaterat på över ett år sedan alla utvecklare hoppade av och startade LibreELEC.

Måste ha blandat ihop dem, kikade på båda nu och loggan när jag bootade min RPi3B+ var definitivt den från LibreELEC. Har dock kört OpenELEC någon gång för länge sedan med min RPi1B så det kan vara därifrån jag kommer ihåg den gamla loggan och namnet.

Typo
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Säkert redan svarad på men flyter kodi på bättre med 4gb än 2gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Man kan boota direkt från många SSD:er med 3B och senare. Man kan ju skaffa ett microSD och bara slänga in bootcode.bin på den för att vara på den säkra sidan.

Har flera äldre microSD så det är lungt

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Säkert redan svarad på men flyter kodi på bättre med 4gb än 2gb?

Svårt att tänka mig. Tom svårt att tänka mig att det flyter bättre med 2gb än 1gb, dock _kanske_ att man skulle behöva 2gb för att att buffra 4K strömmar.

Skulle tro att köra kodi på en SSD skulle få saker att flytta bättre dock, så kanske spara pengar på att inte köpa en med 4Gb och lägga dessa, och lite till, på en billig 120Gb SSD och en USB3 till Sata adapter.

Bara en åsikt, har inte gjort några tester och äger inte en 4:a ännu.

Permalänk
Medlem

Nyfiken fråga men bara jag som reagerade på manuellen som följde med? Där står om en 8gig ram variant...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Nyfiken fråga men bara jag som reagerade på manuellen som följde med? Där står om en 8gig ram variant...?

Skickades från m.sweclockers.com

Såg detta med. Läste lite runt på nätet och det har föreslagits att det kanske släpps en till modell senare när priserna sjunker på RAM. Lite som med den ursprungliga modellens Ram-uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Såg detta med. Läste lite runt på nätet och det har föreslagits att det kanske släpps en till modell senare när priserna sjunker på RAM. Lite som med den ursprungliga modellens Ram-uppgradering.

Just nu verkar det dock vara en felskrivning.

https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=63&t=24337...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pomelo:

Lite synd. Men man vet ju aldrig vad de egentligen planerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

...

4B klarar runt 943Mbit/s via ethernet och 323/363MB/s (dvs runt 2500Mbit/s via USB3 ) vid skrivning/läsning mot en SSD. Dock inte sett benchmarks för varken en USB3-Gbit-adapter eller när man maxar båda.

Isåfall riktigt bra då det i stort sett kan mätta 2-3 st 2.5" snurrdiskar i datahastighet och även med 4 diskar så ger det kapacitet mer än vad som kan gå över nätverksanslutningen. Dock kommer man behöva använda USB-hub med matning för att få fler portar och att försörja 2.5" diskarna då det bara är 2 st USB3-portar samt begränsad matning inifrån själva RPI.

Kör man med Seagates 3,5" externa diskar med inbyggd hub med 2 portar ut i varje enhet så är det löst automagiskt och kan hänga på rätt många diskar om man vill. Med 4 Gbyte RAM så har man mer RAM än vad många konsument-NAS har och kanske kan våga sig på mer avancerade filsystem som ZFS.

Det som dock bestämmer totalstorlek på filsystemen är inte filsystem i sig - utan om man kör 32-bitars OS eller 64-bitars OS och dessvärre är standarddistrubitionerna för RPI 32-bitars OS fast ARM i sig klarar att köra i 64-bit. - det betyder att om man skall vara helt safe så bör de logiska volymerna inte vara över 8TB och absolut inte över 16TB styck då man kan köra i hård gräns som förstör hela filsystemet i konsekvens om man fyller med mer än 16 TB skrivningar (har varit där...).

Permalänk
Medlem

blev en 4:a - 4GB...vad jag nu ska med den till, blir väl RetroPie när man kan utnyttja hårdvaran...

kylflänsad:

samt fläkt:

Överklockad:

arm_freq=2000
gpu_freq=600
over_voltage=5

Cpu 2,0 GHz & Gpu 600 MHz ca 55° full belastning

Octane:

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti