Permalänk
Medlem

Nå Plex servern utanför nätverket

Hallåj!

Försöker ännu en gång att sätta upp min Plex Server för att jag ska kunna nå den utanför nätverket. Har kollat igenom guider och skit 100 ggr och fixat portforward och skit.

Jag har gång på gång försökt lösa det och har i slutändan gett upp. Så jag tänker att jag försöker en sista gång och förhoppningsvis via Swec's grymma hjälp lösa problemet.

Jag har Bahnhof, jag antar att jag har en privat(?) ip-adress, kan det förstöra det? Måste jag ha en public IP-adress för att kunna nå servern? För varje gång jag försöker aktivera fjärråtkomst så blir den grön i typ 2-3 sekunder, uppdateras och blir röd. Sen avaktiveras fjärråtkomsten och jag måste aktivera om den.

Nu ser det ut såhär:
https://gyazo.com/9ff7d13750f6e3ceb3932c1ed60f3ad0

All hjälp uppskattas!

/M

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Bahnhof kanske har dubbel-NAT ja.
Vad händer om du loggar på Plex.tv med ditt konto från extern anslutning typ mobildata?

Tror jag aldrig gjort en portforward manuellt utan låtit routern sköta den biten.

DU har inte en dum brandvägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Bahnhof kanske har dubbel-NAT ja.
Vad händer om du loggar på Plex.tv med ditt konto från extern anslutning typ mobildata?

Tror jag aldrig gjort en portforward manuellt utan låtit routern sköta den biten.

DU har inte en dum brandvägg?

Kör jag via mobilen på 4G t.ex. så får jag att den inte har en direktkoppling mot servern och då kör den typ 360p på alla filmer.
Jag har Norton, där jag testat stänga av brandväggen, kollat Windows brandvägg där den tillåter Plex Media Server också.

/M

Permalänk
Medlem

Kolla på Plex servern, under Inställningar, Fjärråtkomst, där ser du om du har fjärråtkomst, vilket du inte lär ha. Se till att UPnP är aktiverat i routern och testa att ange port manuellt i plex. Se också till att du inte kör en VPN tjänst på den servern.

Permalänk
Medlem

Jag har ett väldigt konstigt problem med min plex-server gällande typ samma sak. Symptomen är samma som du får: Det blir grönt i några sekunder för att sedan bli rött.

Lösningen som fungerar för mig är att byta IP (använder statisk ip på servern) till något annat och sedan slå på delning mot internet i plex igen. Ibland kan jag behöver göra det 2-3 gånger innan det fungerar. Men det har alltid fungerat varje gång hittills åtminstone.

För att återskapa lösningen:

* Slå av Remote Access
* Byt IP på servern (portarna måste givetvis bytas mot rätt IP om du behöver öppna några).
* Slå på Remote Access (Kanske behöver slå av & på några gånger innan den stannar grönt).
* ????
* PROFIT (Fungerat varje gång för just mig iaf).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deo:

Kolla på Plex servern, under Inställningar, Fjärråtkomst, där ser du om du har fjärråtkomst, vilket du inte lär ha. Se till att UPnP är aktiverat i routern och testa att ange port manuellt i plex. Se också till att du inte kör en VPN tjänst på den servern.

Gjort det. Testat avaktivera uPNP (vilket några påstått ska lösa det..)
Jag har kollat på Plex och startat upp Fjärråtkomst och den blir grön i ca 2-3 sek, sen blir den röd. Får i slutändan felmeddelandet i bilden jag lagt upp.

/M

Permalänk
Medlem

I routern, testa att ta bort alla gamla portöppningar under UPnP.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du har för router med har du turen att äga tex. en asus så har du openvpn inbyggt. Detta är en vpn server. Aktivera och installera sedan clienten på på telefon eller laptop utanför ditt nätverk. Starta vpn anslutningen innan du öppnar plex. Nu "tror" plex att du fortfarande är hemma. Använder själv detta och det har aldrig strulat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det enklaste är att du bara loggar in på din router och kollar vad den har för IP på WAN-porten.
Sen kollar du t ex här: https://www.whatsmyip.org/

Stämmer dom två inte överrens så sitter du bakom CGNAT och behöver först lösa det.
https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/assistance
Se info under "publik ip"

Permalänk
Medlem

Råkar inte vara så att du använder VPN på maskinen i fråga? Har en tendens att ställa till det med Plex.

Utöver det så behöver vi veta om du har en publik IP samt om ställt in portarna rätt för att säga mer än så.
Och som alltid så loggar Plex mer eller mindre allt användbart, så läs loggarna. Där hittar man oftast allt man behöver. Du hittar dom enkelt i inställningarna under Manage -> Troubleshooting.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Slapinator:

Jag har Bahnhof, jag antar att jag har en privat(?) ip-adress, kan det förstöra det? Måste jag ha en public IP-adress för att kunna nå servern?

För att servern ska kunna svara på anrop utifrånmåste du ha en publik ip.
Bahnhof har inte längre det som standard pga brist på ip v 4 adresser utan använder CGN, det märker du om du har en adress i området 100.64.0.0/10 för det är det som används för CGN.

Skrivet av Forsgren:

Jag har ett väldigt konstigt problem med min plex-server gällande typ samma sak. Symptomen är samma som du får: Det blir grönt i några sekunder för att sedan bli rött.

Lösningen som fungerar för mig är att byta IP (använder statisk ip på servern) till något annat och sedan slå på delning mot internet i plex igen. Ibland kan jag behöver göra det 2-3 gånger innan det fungerar. Men det har alltid fungerat varje gång hittills åtminstone.

Jag förstår inte alls vad du gör för du kan inte byta en publik statisk ip själv, då är den ju inte statisk...
Du kan byta en privat statisk ip men om det pbverkar så betyder det att du har problem i ditt lan.
Om du har börjat blanda statisk och dynamiska ip i ditt lan så tror jag att du har adresseringsproblem i lanet, du måste ju se till att hela systemet för adressering fungerar tex så bör du konfa om dhcpservern så den inte kan arbeta i det intervall du sätter statiska adresser.
Rita upp en komplett nätverkstopologi över ditt lan så borde det gå att f¨överblick på vad som händer och vad som kan innebära problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det enklaste är att du bara loggar in på din router och kollar vad den har för IP på WAN-porten.
Sen kollar du t ex här: https://www.whatsmyip.org/

Stämmer dom två inte överrens så sitter du bakom CGNAT och behöver först lösa det.
https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/assistance
Se info under "publik ip"

Jag har en IP som börjar på 158. -- vilket är skit konstigt, för om jag ber Bahnhof (automatiskt) att fixa så att jag får en publik IP så säger den att min IP inte börjar på 100, så går ej fixa automatistk.

Skrivet av Elghinnarisa:

Råkar inte vara så att du använder VPN på maskinen i fråga? Har en tendens att ställa till det med Plex.

Utöver det så behöver vi veta om du har en publik IP samt om ställt in portarna rätt för att säga mer än så.
Och som alltid så loggar Plex mer eller mindre allt användbart, så läs loggarna. Där hittar man oftast allt man behöver. Du hittar dom enkelt i inställningarna under Manage -> Troubleshooting.

Har NordVPN på datorn som kör Plex, men den var inte igång när den kördes. Tror de har med att jag inte har en publik IP.

Skrivet av mrqaffe:

För att servern ska kunna svara på anrop utifrånmåste du ha en publik ip.
Bahnhof har inte längre det som standard pga brist på ip v 4 adresser utan använder CGN, det märker du om du har en adress i området 100.64.0.0/10 för det är det som används för CGN.

...

Min IP börjar på 158. -- men har för mig att jag har en privat IP via Bahnhof iallafall.. tror jag bad om publik vilket ledde till att massa annat slutade funka med nätverket hemma för att sedan be om en privat IP igen..
Men jag har bett om en publik IP från Bahnhof igen.. får se om det löser det.

/M

Permalänk
Medlem

Du kan pröva att använda netcat för att utesluta Plex och andra program som problemet till att din port forward inte fungerar: https://www.digitalocean.com/community/tutorials/how-to-use-n...

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Slapinator:

Jag har en IP som börjar på 158. -- vilket är skit konstigt, för om jag ber Bahnhof (automatiskt) att fixa så att jag får en publik IP så säger den att min IP inte börjar på 100, så går ej fixa automatistk.

Har NordVPN på datorn som kör Plex, men den var inte igång när den kördes. Tror de har med att jag inte har en publik IP.

Min IP börjar på 158. -- men har för mig att jag har en privat IP via Bahnhof iallafall.. tror jag bad om publik vilket ledde till att massa annat slutade funka med nätverket hemma för att sedan be om en privat IP igen..
Men jag har bett om en publik IP från Bahnhof igen.. får se om det löser det.

/M

Om du går in på nån webbsida som visar vilken ip du surfar från och sedan kollar om du har samma ip eller inte på din routers wanport vet du.
Adresserna ska vara de samma om inte operatören utför NAT nånstans i kedjan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Kör jag via mobilen på 4G t.ex. så får jag att den inte har en direktkoppling mot servern och då kör den typ 360p på alla filmer.
Jag har Norton, där jag testat stänga av brandväggen, kollat Windows brandvägg där den tillåter Plex Media Server också.

/M

Så du kan alltså komma åt plex server utanför ditt nätverk.
Tror du får alla filmer i 360p för att det är din standard inställning när du streamar utanför ditt lan.

Edit:Nvm trodde direct connection endast var tillgängligt på lan

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Kanske skulle varit tydligare men jag menade givetvis inte publik. Är väl så van att ha en publik adress så när jag pratar om adresser menar jag oftast lokala!

Jag har endast problem med plex och inget annat på min server. Alla andra saker körs som vanligt men det är endast plex jag behöver byta ip för och sedan så på remote access igen. Detta behöver jag endast göra om jag behöver starta om servern.

Så för mig känns det inte som att problem eftersom det inte händer random och det endast är plex.

Nätverk är utanför min kunskap så jag kör på detta. Det är ändå näst intill automatiserat.

Bör inte andra program störas och inte endast plex om jag har något tokigt konfat? Frågar genuint eftersom jag kan inget. Tänker att eftersom allt fungerar utom plex när jag har startat om servern.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Forsgren:

@mrqaffe: Kanske skulle varit tydligare men jag menade givetvis inte publik. Är väl så van att ha en publik adress så när jag pratar om adresser menar jag oftast lokala!

Jag har endast problem med plex och inget annat på min server. Alla andra saker körs som vanligt men det är endast plex jag behöver byta ip för och sedan så på remote access igen. Detta behöver jag endast göra om jag behöver starta om servern.

Så för mig känns det inte som att problem eftersom det inte händer random och det endast är plex.

Nätverk är utanför min kunskap så jag kör på detta. Det är ändå näst intill automatiserat.

Bör inte andra program störas och inte endast plex om jag har något tokigt konfat? Frågar genuint eftersom jag kan inget. Tänker att eftersom allt fungerar utom plex när jag har startat om servern.

Kan du pinga serverdatorn utifrån ? Du har inte någon vpn, proxy eller liknade som kan ställa till det ? Nån brandväggsregel som spökar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du går in på nån webbsida som visar vilken ip du surfar från och sedan kollar om du har samma ip eller inte på din routers wanport vet du.
Adresserna ska vara de samma om inte operatören utför NAT nånstans i kedjan.

Vart exakt kollar jag IP:n på routerns wanport? Har en ASUS RT-5300..

--
Jag testade köra https://canyouseeme.org/ på port 32400 det hjälpte inte. Kollade upp vilken externa port jag hade öppnat för Portforwarding för specifikt Plex datorn och då hade jag externa port 50000 och intern port 32400 och båda gav utslaget " could not see your service on .... "

Så jag misstänker att det har med att jag inte har publik IP. Så vi får se om Bahnhof kan fixa det relativt snabbt. Men senaste gången så förstörde den andra tjänster som jag hade körandes på nätverket.. vilket risken fortfarande finns nu.

/M

Permalänk
Medlem

Tydligen måste vi uppgradera till 100/100 för att få en publik IP. Jag har just nu 100/10 och det räcker gott och väl för mig.. nu vill de att vi ska betala 50kr extra per månad för något som vi har 0 användning för att få en publik IP..

Vilket vi förövrigt för nästan 6 år sen när vi blev kunder hos Bahnhof sa att vi skulle kunna få en publik IP adress när vi vill helt kostnadsfritt.. sjukt..

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Tydligen måste vi uppgradera till 100/100 för att få en publik IP. Jag har just nu 100/10 och det räcker gott och väl för mig.. nu vill de att vi ska betala 50kr extra per månad för något som vi har 0 användning för att få en publik IP..

Vilket vi förövrigt för nästan 6 år sen när vi blev kunder hos Bahnhof sa att vi skulle kunna få en publik IP adress när vi vill helt kostnadsfritt.. sjukt..

/M

Hej Mustaf
Du behöver inte betala extra för att få tag i ett publikt ip. ( kostar inget att få publikt ip från bahnhof )
https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/publik-ip/24...

Du kan även ringa in och prata med deras support så kommer bahnhof's support att ge dig publikt ip.

För att Plex skall fungera med remote access så krävs det att du sitter med ett publikt ip.
Och sen ha port 32400 öppet.

Du kan även använda en vpn men de krävs att dom erbjuder publikt ip.
Se till att använda port 443 via vpn.

Jag hjälper dig gärna med portforward via router.
Skicka SS på hur din portforward ser ut från din router.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Hej Mustaf
Du behöver inte betala extra för att få tag i ett publikt ip. ( kostar inget att få publikt ip från bahnhof )
https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/publik-ip/24...

Du kan även ringa in och prata med deras support så kommer bahnhof's support att ge dig publikt ip.

För att Plex skall fungera med remote access så krävs det att du sitter med ett publikt ip.
Och sen ha port 32400 öppet.

Du kan även använda en vpn men de krävs att dom erbjuder publikt ip.
Se till att använda port 443 via vpn.

Jag hjälper dig gärna med portforward via router.
Skicka SS på hur din portforward ser ut från din router.

Testade på den hemsidan igår kväll, fick då meddelandet:

Citat:

Vi känner inte igen din ip-adress ---
Du har abonnemang på Telia Oppen Fiber SDU, men denna ip ska inte kunna förekomma där. Därför kan vi inte aktivera din enhet.

Testa att starta om din dator och eventuell bredbandsdelare/router och försök igen.

Får du samma fel igen så kontakta Bahnhof Kundtjänst på 010-510 00 00.

Ringde kundtjänst och fick prata med en kille kl 19:08.. han sa att han skulle maila Telia och be dem aktivera publik IP.. medan tjejen jag pratade med på chatten så sa hon att jag måste uppdatera till 100/100.

Tar gärna hjälp av dig lite senare när/om de låser upp så att jag får en publik IP istället för en privat!

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Testade på den hemsidan igår kväll, fick då meddelandet:
Ringde kundtjänst och fick prata med en kille kl 19:08.. han sa att han skulle maila Telia och be dem aktivera publik IP.. medan tjejen jag pratade med på chatten så sa hon att jag måste uppdatera till 100/100.

Tar gärna hjälp av dig lite senare när/om de låser upp så att jag får en publik IP istället för en privat!

/M

Okey blir lite svårt att låsa upp till publikt ip via bahnhof om man sitter med telia
Men jag kan inte tänka mig att dom tvingar dig byta abonnemang bara för att du ska kunna få publikt IP från dom.
Ska kolla runt lite vad som gäller med telia.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

@Slapinator:

Även jag har en en IP som börjar på 158 och de är inte via NAT. Förmodligen har du ett problem in nätverket som att port 32400 inte är öppen i routern.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Okey blir lite svårt att låsa upp till publikt ip via bahnhof om man sitter med telia
Men jag kan inte tänka mig att dom tvingar dig byta abonnemang bara för att du ska kunna få publikt IP från dom.
Ska kolla runt lite vad som gäller med telia.

Har Telia Öppen Fiber installerat i villan, men kör på Bahnhof. Kört hos dem 6 år (samma dag som vi fick Fiber installerat körde jag på Bahnhof, men det är dem som skulle fixa det sa killen på kundtjänst.

Skrivet av joeldeluxe:

@Mustaf:

Även jag har en en IP som börjar på 158 och de är inte via NAT. Förmodligen har du ett problem in nätverket som att port 32400 inte är öppen i routern.

På olika Whatsmyip sidor så är min ip 158.... min routers WAN-IP är 100.
Han såg att IP:n var privat. Spelar ingen roll vilken port jag kollar om den är öppen eller stängd, ingen är "reachable".

Har du också Bahnhof?

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Har Telia Öppen Fiber installerat i villan, men kör på Bahnhof. Kört hos dem 6 år (samma dag som vi fick Fiber installerat körde jag på Bahnhof, men det är dem som skulle fixa det sa killen på kundtjänst.

På olika Whatsmyip sidor så är min ip 158.... min routers WAN-IP är 100.
Han såg att IP:n var privat. Spelar ingen roll vilken port jag kollar om den är öppen eller stängd, ingen är "reachable".

Har du också Bahnhof?

/M

Sry my bad, tänkte fel när jag såg Telia Oppen Fiber SDU
De är via stadsnät ?

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Sry my bad, tänkte fel när jag såg Telia Oppen Fiber SDU
De är via stadsnät ?

Haha ingen fara, jag har ingen aning tbh.. de kom och byggde ut hos oss och massa grannar.
På Bahnhofs sida när jag försöker kolla hur höga hastigheter jag kan köpa så finns det en egen sektion där Öppen Fiber finns med optionen Villa och där har jag priserna som tycks vara dem som gäller för mig..

Finns även Zitius och Stadsnät på dropdown menyn på orten jag bor i, men det är helt andra priser.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Vart exakt kollar jag IP:n på routerns wanport? Har en ASUS RT-5300..

--
Jag testade köra https://canyouseeme.org/ på port 32400 det hjälpte inte. Kollade upp vilken externa port jag hade öppnat för Portforwarding för specifikt Plex datorn och då hade jag externa port 50000 och intern port 32400 och båda gav utslaget " could not see your service on .... "

Så jag misstänker att det har med att jag inte har publik IP. Så vi får se om Bahnhof kan fixa det relativt snabbt. Men senaste gången så förstörde den andra tjänster som jag hade körandes på nätverket.. vilket risken fortfarande finns nu.

/M

Enligt denna bild bör din IP stå där det står "WAN IP".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Enligt denna bild bör din IP stå där det står "WAN IP".

Yes, tack. Hittade den lite tidigare.

På olika Whatsmyip sidor så är min ip 158.... min routers WAN-IP är 100.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Yes, tack. Hittade den lite tidigare.

På olika Whatsmyip sidor så är min ip 158.... min routers WAN-IP är 100.

/M

Då sitter du bakom CGNAT som nämnt ovan. Gå in på den länken du testade innan och skriv in din WAN-IP som står i routern (den på 100) plus dess MAC-adress som du också hittar någonstans i routerns menyer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Då sitter du bakom CGNAT som nämnt ovan. Gå in på den länken du testade innan och skriv in din WAN-IP som står i routern (den på 100) plus dess MAC-adress som du också hittar någonstans i routerns menyer.

Fyllde i den igår, körde utan WAN-IP:n.. skickade in en ny med MAC och IP:n nu.
Snackade med Bahnhof kundtjänst i tele, han skulle maila Telia och återkoppla via SMS när det är fixat. Han trodde det skulle vara klart imorgon.. så får ta och vänta till imorgon och ringa dem på fredag ifall de inte hört av sig.

Tack för hjälpen!

Kommer säkert tagga dig lite senare när/om jag får publik adress för att få hjälp med att sätta upp Plex servern! Hoppas det är ok!

/M