Permalänk
Medlem

Fiber/Telia/svenskastatsnät zitius

Tjo. Fick mitt fiber aktiverat för nån dag sedan och när jag kör ipconfig /all så har jag IP, gateway etc.

När jag kör tracert så kommer jag ut från lägenhetskomplexet. Så jag tror ju själv inte att det är hårdvara utan problem ifrån svenska statsnät -zitius varifrån Telia ger mig fiberabbonemanget ifrån.

Men när jag startar vilken browser så laddas zitius beställningsportal sida upp och jag får en popup att jag måste logga in i nätverket innan ja får internet. Därmed får jag ingen internetåtkomst trots att jag tilldelas IP, DHCP, gateway adress.

I försök att lösa så satt jag fram o tillbaka i supporten men det blev aldrig löst utan en tekniker skickas om tre arbetsdagar.

Letar efter andra förslag på vad det kan vara för fel.

Permalänk

Antar att du får en privat IP av stadsnätet/ko
Tjänsten är troligtvis inte aktiverad korrekt frön stadsnät/ko
Detta felanmälan till din valda internetleverantör

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Kan vara så att din fiber kabel som kommer in är grannens enligt deras system och grannen har din. För jag misstänker att du redan beställt en tjänst?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Inte jätteovanligt att lägenheter blir felkopplade så att adresserna pekar fel.
Med andra ord så har troligen en av dina grannar fått ditt Telia-abonnemang, medans du sitter på en "portal-IP" och endast kommer åt tjänsteportalen som ny kund.

Det underlättar markant om kundtjänsten får MAC-addressen på en direktkopplad enhet(router, PC, konsol, etc), så de kan identifiera exakt vilken port din utrustning länkar mot.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av davidodbro:

Kan vara så att din fiber kabel som kommer in är grannens enligt deras system och grannen har din. För jag misstänker att du redan beställt en tjänst?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja så kan det förstås vara.

Hur beställde du abonnemanget ts? Via självvalsportalen eller ringde du leverantören?

Om det är via portalen borde en felpatchning inte spela någon roll då tjänsten aktiveras på den port där den är beställd ifrån

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p