VR hållbart i längden eller bara kul som test?

Permalänk
Medlem

VR hållbart i längden eller bara kul som test?

Hej,

Jag har varit inne på att köpa Playstation(PRO) VR v2 med move kontroller och har nu lyckats få tag på en begagnad uppsättning för ca 2000 kr. Jag ställer mig dock frågande till om det bara är en kul grej att testa eller om det faktiskt är hållbart i längden?

Sen tidiga har jag provat Oculus Rift med följande :
- Beat Saber
- Richie's Plank Experience
- Keep Talking and Nobody Explodes
- 2 st first person shooters

Beat Saber var egentligen det enda av dem som jag kände att man ville spela om flera gånger. De andra var mer en intressant upplevelse. Visst Nobody Explodes var såklart också omspelbar till viss del men några moment sågs mer som ett jobb än ett spel.

First Person Shooter spelen var båda av typen där man teleporterar runt för att inte bli helt yr vilket för mig dödar en hel del av känslan.

Bilspel kändes egentligen som en självklarhet men enligt personen som höll i visningen så blir man i regel illamående av VR + bilspel.

Jag förstår såklart att mycket handlar om tycka och smak och i slutändan är det bara jag som kan avgöra. Men det tycks ändå finnas en hel del ganska nya VR set som säljs där man endast haft dem någon månad och då ställer man sig såklart frågan hur hållbart detta verkligen är i längden? Hur ser ni på det? Använder ni era VR set dagligen?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Att säga att man i regel blir illamående av bilsimulatorer i vr är som att säga att man blir i regel åksjuk av att köra bil. Vet att nte om majoriteten lider av körsjuka och måste parkera var 15 minut.

Att hamna i en flatspin i helikopter ger sug i magen då du tappar orienteringen men det är nog samma irl men troligen värre. För mig är det hållbart jag kan köra 4h stinter utan minsta tillstymmelse till illamående. Har aldrig lidit av åksjuka dock. Men du sitter ju fastspänd det är stående walkingsimulators dår du står still irl men går vilket är lite klurigt för hjärnan att reda ut. Men de går att lära sig. Första supermanhoppen i windlands vsr klart spännande. Kan sakna att inte få den fullt ut längre

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

När jag läser på nätet så får jag uppfattningen att det inte är helt ovanligt med illamående. Jag blir ganska lätt åksjuk när jag åker ex X2000, iallafall förr, funkar bra med åksjuketablett men det är inget man vill ta för att spela spel direkt

Ingen av oss som provade på VR vid tillfälligt kände av illamående. Dock kändes det väldigt märkligt när man trillade ner om planken och igenom marken.

Hur ofta spelar du VR? Vilket Vr är det du har?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag brukar tänka såhär generellt:
Om man köper begagnat så kan man få testa på och känna efter. Blev det inte bra? Sälj den igen då för du lär inte gå back någonting ändå eftersom du köpte för begagnat pris

VR är kul men det är i ett tidigt stadie än. Finns nästan inga spel som är "klara" utan allt är i early access.
Det finns dock många roliga spel att testa på men då skulle du behöva ha något annat än playstation VR.

Så summan av kardemumman: Köp och testa! Inte din grej? Sälj igen!

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Åksjuka av VR är väldigt individuellt. För dem som blir åksjuka brukar tipset vara att genast sluta om man börjar må illa. Fortsätter man spela ändå kan hjärnan associera VR med illamående generellt, medan om man slutar i tid så vänjer man sig lite mer för varje gång, och kan spela längre och längre utan illamående.

Permalänk

Om du inte testat subnautica så var de väldigt bra i vr tycker jag i kombination med en xbox one kontroll till datorn.

Även fallout 4 är helt ok i vr men störde mig lite på kontrollerna hade gärna sett stöd för xb8x kontroll där med för seated playing.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimmy:

När jag läser på nätet så får jag uppfattningen att det inte är helt ovanligt med illamående. Jag blir ganska lätt åksjuk när jag åker ex X2000, iallafall förr, funkar bra med åksjuketablett men det är inget man vill ta för att spela spel direkt

Ingen av oss som provade på VR vid tillfälligt kände av illamående. Dock kändes det väldigt märkligt när man trillade ner om planken och igenom marken.

Hur ofta spelar du VR? Vilket Vr är det du har?

Jag kan väl säga såhär.
Jag blir varken åksjuk eller sjösjuk. Har inte hänt mig än så länge.
Har varit skutseglarinstruktör och jobbat på de stora fartygen och kan absolut glo på mobilen i två timmar medan jag åker buss.

Trodde jag skulle vara safe från VRåksjukan också. Men icke!
Flertalet titlar upplever jag som helsafe. Beatsaber blir man inte åksjuk i. Typ så.
Flera andra titlar går också bra.

Men de titlarna där man faktiskt får röra sig fritt... Alltså holy fridge vad fort det går att må kass haha!
Subnautica är ett sådant exempel. Går att motverka om man blundar medan man roterar i sidled. Högra jousticken på handkontrollen var alltså typ nono. Använd "titta åt sidan" för den rörelsen istället.
Samma sak med senuas sacrifice. Jeeeesus vad det kickar till. Jag klarar 10-15 minuter sen är jag sne i skallen i 2 timmar. hade gärna spelat igenom spelen men jag är kanske för känslig där bara. Det går inte riktigt.

Elite dangerous är väl det spelet jag skaffade VR för och där märker jag inte av några problem alls med illamående. Så länge kroppen upplever att den sitter i ett fordon så verkar det vara mycket mer safe alltså. Bilspel, rymdskepp och sånt.
Mitt största problem där är att jag blir öm i fejset av mitt VRheadset. Det gör ont efter någon timma eller två. Samsung odyssey +. Tänkte att komforten var sekundär men det här underskattade jag alltså. Kommer prioriteras högt om jag köper VRheadset igen!

Andra spelet som jag tror körs mest är väl då beat saber. Det står sig till skillnad mot mycket annat.

Men visst är det så att mycket av det man testar är demos
Jag tycker "keep talkning and nobody explodes" är helfestligt. Fast på min windowsplatta - har inte ens testat i VR. Bättre som sällskapspel där alla är vid samma bord upplever jag ;).

Moss tänkte jag skaffa. Har testat det lite. Väldans fin upplevelse och det känns som mer än en plojgrej!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Så summan av kardemumman: Köp och testa! Inte din grej? Sälj igen!

Jo, det är såklart en tanke men oftast går man ändå minus, särskilt om något skulle hålla dåligt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om du inte testat subnautica så var de väldigt bra i vr tycker jag i kombination med en xbox one kontroll till datorn.

Även fallout 4 är helt ok i vr men störde mig lite på kontrollerna hade gärna sett stöd för xb8x kontroll där med för seated playing.

Vad jag kan så så har inte subnautica VR support på PS4 och jag har ingen avsikt att köpa något annat än just PS4 då det verkar vara enklast och billigast att komma igång med.

När vi körde Riften så var det en del problem men även en hel del konfiguration o liknande med kameror o grejer.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jo, det är såklart en tanke men oftast går man ändå minus, särskilt om något skulle hålla dåligt.

Ja man går säkert minus någon hundralapp eller så, men då har du fått din nyfikenhet besvarad och du kan lägga det bakom dig istället för att alltid vara fundersam om det. Just när det kommer till VR så är det väldigt specifikt precis som alla andra säger så det ända sättet att veta ifall det är något för dig är att testa.

personligen tycker jag VR är jättekul men också rätt så frustrerande då som jag skrev tidigare är inte spel färdiga än utan är i "alpha" stadiet, vilket dom varit i flera år.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

När jag läser på nätet så får jag uppfattningen att det inte är helt ovanligt med illamående. Jag blir ganska lätt åksjuk när jag åker ex X2000, iallafall förr, funkar bra med åksjuketablett men det är inget man vill ta för att spela spel direkt

Ingen av oss som provade på VR vid tillfälligt kände av illamående. Dock kändes det väldigt märkligt när man trillade ner om planken och igenom marken.

Hur ofta spelar du VR? Vilket Vr är det du har?

Jo vissa blir illamående men det är mer promenadsimulatorerna. Därför de förstör så många spel med teleportation så jag kanske tillhör minoriteten här som bara får en kittlande känsla. Men i simracing communityt har jag aldrig hört någon som haft problem. Det är 1:1 mot att köra riktig bil som jag ser det. Du sitter ner i en naturlig cockpit och har samma perspektiv som i verkligheten. Jag kör alltid med ratt kör man gamepad med ratt framför sig kan de nog kännas lite avigt tror dock inte det leder till illamående bara kännas tokfel.

Rift, vive, pimax och reverb. Det är de jag testat. PSVR i drive club har jag testat men det var verkligen ingen vidare implementering. Får hoppas PSVR 2 är betydligt bättre åtminstone i klass med Oculus Rift.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

https://www.yrsel.com/ywp/rorelsesjuka-aksjuka/

kan vara intressant att läsa - och alla med fungerande balanssinne kan råka på det!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Ja man går säkert minus någon hundralapp eller så, men då har du fått din nyfikenhet besvarad och du kan lägga det bakom dig istället för att alltid vara fundersam om det. Just när det kommer till VR så är det väldigt specifikt precis som alla andra säger så det ända sättet att veta ifall det är något för dig är att testa.

Man kan säkert få igen pengarna på headset och controllers men värre är det med spelen man måste köpa. De flesta jag tittat på finns bara i PS4 online store och vad jag förstår så blir de knutna till mitt konto och går därmed inte att sälja.

Kanske kan man skapa ett "VR konto" där man lägger alla VR spel och som följer med setet om man skulle sälja det. Risken finns dock fortfarande att folk värderar det lägre än vad det faktiskt är värt.

Får nog konstatera att man kommer troligen gå minus på det men vara en erfarenhet rikare

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag köpte riften för ett par år sen när den sänktes rejält i pris för jag va så nyfiken och hade ingen möjlighet att testa riktigt då ingen jag kände hade nåt av VR headseten.
Kan väl säga att initialt tyckte jag de va riktigt nice medans man betade sig genom alla olika upplevelseprylar. Men bristen på intressanta spel har fått min Rift att hamna i lådan efter jag installerade om burken sist.

Dom spel jag jag kört i VR som jag gillat mest är nog OrbusVR, Beatsaber, Lucky's Tale, Hellblade: Senuas sacrifice och Assetto Corsa. Gillade även vissa upplevelser riktigt mycket men dom är oftast väldigt begränsade vilket gör att man tröttnar fort, Google earth VR är riktigt nice dock.

De jag saknar mest är nog flera 3rd person äventyrsspel där man kan luta sig tillbaka i stolen med en gamepad o njuta.

När de kommer till åksjuka så köpte jag ett spel med karuseller och bergochdal banor o sånt för 10 spänn(som tur va) som jag inte klarade ett varv ens innan jag höll på spy de va helt ospelbart
Vet väl inte om jag kan rekomendera VR än dock om man inte är superintresserad då de är rätt mycket slantar för lite speltid. (Lite som att köpa en ny konsol för ett spel)

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Vad jag kan så så har inte subnautica VR support på PS4 och jag har ingen avsikt att köpa något annat än just PS4 då det verkar vara enklast och billigast att komma igång med.

När vi körde Riften så var det en del problem men även en hel del konfiguration o liknande med kameror o grejer.

Playstation vr ska fungera till dator med lite småpulande om man vill.

https://www.trinusvirtualreality.com/psvr/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Illamående är mycket vanligt med VR, men något man vänjer sig vid med tiden. Själv hade jag stora problem med det i vissa spel. Då världen rör på sig men du är själv still, inget våra skalle riktigt är van vid. Jag spelar nästan enbart stående och det blev betydligt bättre av att gå på samma ställe medan jag spelade. Efter några veckor hade jag inga problem med det alls längre.

Hur väl man gillar VR beror på spel och intresse. Jag spelar väldigt ofta och har inga tankar på att sluta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Tror man kommer använda VR mer och mer desto mer det mognar. Just nu finns inget bra på allt VR. Dock känner jag att mitt HP Reverb lär gå varmare och inte säljas så snabbt som tidigare då det äntligen börjar gå njuta av filmer och bara rent generellt datoranvändande i VR.

Sen känslan av Serious Sam 3 i VR är så nice så vill ha mer av den varan i VR. Dock tillhör jag skaran som blir åksjuk av teleportation och fri rörelse känns som det minskat lite i nya spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Jag kör inte VR spel varje dag, men flera gånger i veckan. Som jämförelse kör jag monitorspel kanske en gång per år.

Bäst är Serious Sam 3 VR (free locomotion + room scale), Budget Cuts (teleportation + room scale), Stand Out, Island 359, TheBlu, Emily Wants To Play, Moss, Final Approach, Ghost Town Mine Ride & Shootin' Gallery, mfl. Själv har jag ingen brist på VR-spel/upplevelser (>100 spel/upplevelser varav jag hunnit köra hälften, och köper hela tiden nytt). Richie's Plank Experience (room scale) gillar jag att visa för nya. Alltid lika roligt, speciellt med en riktig planka + fläkt.

Kör en trådlös Vive med DAS, och joystick till touchplattorna på Vive-kontrollerna. (har även en Oculus Quest)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man köper ett begagnat sett(som tydligen även ska fungera med kommande PS5) och skapar ett dedikerat Playstation Store konto till det där man köper de VR spel man finner intressant. Skulle man kunna sälja med det kontot om det är så att man säljer VR setet sen? Finns det några nackdelar med det?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide