Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Då menar du såklart bilar som har största motoralternativet och ALL extra utrustning?

För i annat fall så finns det många bilar för halva priset där du får bättre komfort än Volvo. Såklart är det väl en ganska så subjektiv åsikt.

Volvo har ju erkänt bra stolar och får pluspoäng för stolarna i de flesta recensionerna så det uttalandet är ju inte helt taget ur luften. Komfort är ju i slutändan subjektivt, men vilka bilar för 250-300k skulle du säga har bättre komfort än t.ex. den senaste modellen av V60 som diskuteras här i tråden?

Permalänk

Om du skall sitta drygt hela dagen i bilen...då är stolarna och komforten viktig.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Kia optima hyrbid
BMW 530e

Dessa två alternativ är något jag absolut skulle kolla på

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Är det främst motorväg- och landsvägskryssning med enbart passagerare i framsätet så är nog Volvon den bästa. Sköna framstolar och bra ljuddämpad.

Om bilen ska vara "rolig" att köra går de flesta Volvos bort (i mitt tycke) eftersom de för det mesta är ganska tråkiga att köra, och deras automat har jag hört/läst lite överallt är riktig slö. Baksätet brukar inte heller vara någon höjdare i Volvos, nu har jag dock inte provat det i nya V60 så det kanske är bättre.

En Kodiaq med akustikrutor och adaptiv fjädring tycker jag både är bekväm och ganska tyst. Helt ok köregenskaper med tycker jag. Vet dock inte om Skoda brukar ha lika bra företagspaket som VW och Volvo har.

Passaten är troligtvis "roligare" att köra än de andra, har bättre lastutrymme än Volvon om det är viktigt. Inte den mest upphetsande bilen annars såklart...

Mycket handlar väl vad man är van vid, du har ju en V70 nu. Tycker du om hur den är att köra osv blir du säkert nöjd med V60 med.

Jag har aldrig fastnat för någon Volvo jag kört, av olika anledningar. Det jag främst inte tyckt om är gasrespons, styrkänsla och baksäte som varit genomgående. Baksätet främst när man ska ha barn i bilbarnstolar, så kanske inte ett problem för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

skall du köra långa sträckor se till att du får ljudisolerade rutor, standard rutorna släpper igenom massor å jag har fått tinnitus pga det, jag kör ofta ToR Falun - Stockholm.
utöver det är jag super nöjd med min Passat AllTrack. jag åkte till BRL i Borlänge å de la i ljuddämpade matta i alla dörrar, de blev lite bättre, men rutorna släpper igenom rätt mycket fortfarande.

Delar din uppfattning om att vw passat är högljudda. Jag rekommenderar @htbtoma att Besöka en volvo handlare samt en vw handlare och själv testa bilarna. I slutändan är det din åsikt som är avgörande. Eftersom du kommer åka långa reser med bilen rekommenderar jag dig att provköra bilarna på motorvägen i de hastigheter de kommer färdas. Men viktigast av allt ingen radio eller musik! Skaffa en egen uppfattning om bullernivån samt vindbrus.

Nu verkar du inte vara intresserad av några andra bilar än de tre som du själv skrev om, men måste ändå rekommendera den senaste generationen BMW andas kvalitet, interiören på en 3 serie G20 känns påtagligt bättre än Audi A4 B9 som i sin tur är riktigt vass.

Edit Glömde tillägga att jag känner en som blev tvungen att lämna tillbaka sin passat B7 eftersom han fick ryggproblem av den. Han fick en xc60 (förra generationen) istället och problemen försvann. Tydligen gillar inte den herrens kiropraktor Passaten detta eftersom han har haft flera klienter som har fått ryggbesvär av passaten

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Volvo har ju just nu annars bra paketerbjudande , beställde en V60 D3 med teknikpaket och momentum advance II och lite fetare fälgar och rutor ... under 7,5 pbb , jobbarpolaren tog med 4hjulsdtift istället för teknikpak för ungefär samma pengar

längtar till v 33 då det skall vara leverans så jag slipper hyr Mercan

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk

@Thex:
Vilken var din senaste Volvo? Årsmodell?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

@Thex:
Vilken var din senaste Volvo? Årsmodell?

Jag har aldrig ägt en Volvo själv, men har kört ett antal av dem. Jag har dock inte kört de senaste generationerna, har dock svårt att tänka mig att de helt plötslig förändrats så pass mycket. Det jag läst om t.ex. nya V60 är att den som tidigare generationer en motorvägskryssare, inget för de slingrigare vägarna.

Jag har kört följande Volvo för de som undrar:
C30
V50
V70N
V70II
XC60
XC90

Gemensam upplevelse av dem är att de är tungstyrda och upplevs trötta trots att några av dem haft 200+ hk.

Som sagt har jag inte kört den senaste generationen från Volvo, är det så stor skillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag har aldrig ägt en Volvo själv, men har kört ett antal av dem. Jag har dock inte kört de senaste generationerna, har dock svårt att tänka mig att de helt plötslig förändrats så pass mycket. Det jag läst om t.ex. nya V60 är att den som tidigare generationer en motorvägskryssare, inget för de slingrigare vägarna.

Jag har kört följande Volvo för de som undrar:
C30
V50
V70N
V70II
XC60
XC90

Gemensam upplevelse av dem är att de är tungstyrda och upplevs trötta trots att några av dem haft 200+ hk.

Som sagt har jag inte kört den senaste generationen från Volvo, är det så stor skillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan väl typ hålla med, de volvos jag kört har för det mesta varit t5or och det har väl ändå känts någorlunda pigga. Men om man jämför med bilen jag har idag som trots vikten på 2ton känns mycket rappare (A6 Allroad) så är det inget snack om saken. Men man åker ju garanterat skönt i dom och som tjänstebil är väl det viktigare än att ha lite riv i motorn kan jag tänka mig

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Delar din uppfattning om att vw passat är högljudda. Jag rekommenderar @htbtoma att Besöka en volvo handlare samt en vw handlare och själv testa bilarna. I slutändan är det din åsikt som är avgörande. Eftersom du kommer åka långa reser med bilen rekommenderar jag dig att provköra bilarna på motorvägen i de hastigheter de kommer färdas. Men viktigast av allt ingen radio eller musik! Skaffa en egen uppfattning om bullernivån samt vindbrus.

Nu verkar du inte vara intresserad av några andra bilar än de tre som du själv skrev om, men måste ändå rekommendera den senaste generationen BMW andas kvalitet, interiören på en 3 serie G20 känns påtagligt bättre än Audi A4 B9 som i sin tur är riktigt vass.

Edit Glömde tillägga att jag känner en som blev tvungen att lämna tillbaka sin passat B7 eftersom han fick ryggproblem av den. Han fick en xc60 (förra generationen) istället och problemen försvann. Tydligen gillar inte den herrens kiropraktor Passaten detta eftersom han har haft flera klienter som har fått ryggbesvär av passaten

Tack för input, det är dessa 3 det står mellan då de är färdigförhandlade centralt inom koncernen. Lutar åt Volvon men ska även ge passaten en ärlig chans. Min bror har från 2011 ish i tur och ordning haft V70-V60-Passat Alltrack och nu XC 60 som tjänstebilar och han var inte heller nöjd med sin passat komfortmässigt vilket till syvende sist är det absolut viktigaste för mig då det spenderas många timmar bakom ratten.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Då menar du såklart bilar som har största motoralternativet och ALL extra utrustning?

För i annat fall så finns det många bilar för halva priset där du får bättre komfort än Volvo. Såklart är det väl en ganska så subjektiv åsikt.

ur en ergonomisk synpunkt, finns inget företag som lägger ner så mycket tid på att få till bra stolar som volvo

körde en längre sträcka i en v60 för ett par veckor sen (2018 modell) och äger själv en CX-3 2019 modell och kan säga att komforten är natt och dag i dessa två bilar när man sitter och tuggar motorväg / landsväg.

v60n satt jag bekvämt i från halmstad till stockholm utan paus och kände mig "normal" när jag reste mig upp medans när jag gjort samma resa i min mazda CX-3a tog jag 2 bensträckare på vägen eftersom det blir lite sådär efter 1,5-2 timmar i min bil som tur är används min bil för 20 minuter enkel pendling till jobbet eller andra vardagliga resor i 99% av fallen så inget jag stör mig på men blir nog en volvo vid nästa byte av bil

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag personligen gillar verkligen inte Volvo, men smaken som baken
Vad är förmånsvärdet på en XC60?
min Passat när jag tog ut den var på 4600:- nu sjönk den till 4300:- efter första året

Hade en ny V90 under några månader, längre stod jag inte ut med den. Numera kör jag Audi A4 som var oerhört mycket billigare än V90:n. Samtidigt som jag tycker den är avsevärt mycket bekvämare med sina sportstolar jämfört med Volvos.

Men det är ju som redan nämnts subjektivt. Flera jag känner lyfter gärna upp komforten hos Volvo. Så det gäller ju att provköra bilarna under en liten tid.

Permalänk

@Thex:
Därför jag frågade...yep enligt mig är der fantastisk skillnad på de senare generationerna Volvo.
Mkt högre kvalitet och komforten är ljusår från tidigare.
Bilar känns verkligen premium segment.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Hade en ny V90 under några månader, längre stod jag inte ut med den. Numera kör jag Audi A4 som var oerhört mycket billigare än V90:n. Samtidigt som jag tycker den är avsevärt mycket bekvämare med sina sportstolar jämfört med Volvos.

Men det är ju som redan nämnts subjektivt. Flera jag känner lyfter gärna upp komforten hos Volvo. Så det gäller ju att provköra bilarna under en liten tid.

Jag har aldrig gillat Volvo, så de blir ingen Volvo

Men är inne på en Audi A6 allroad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Jag har aldrig gillat Volvo, så de blir ingen Volvo

Men är inne på en Audi A6 allroad

Skickades från m.sweclockers.com

A6:an är en riktigt trevlig bil. Dock ogillar jag just Allroad-modellerna. Beror väl främst på designen av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

@Thex:
Därför jag frågade...yep enligt mig är der fantastisk skillnad på de senare generationerna Volvo.
Mkt högre kvalitet och komforten är ljusår från tidigare.
Bilar känns verkligen premium segment.

Det är varken komforten eller upplevda kvalitetskänslsn jag har problem med på tidigare generationerna. Det är körupplevelsen som jag anser är tam och tämligen tråkig.

En kollega till mig har en XC70 automat, han säger att han lägger i sportläget när han ska göra en omkörning. Det det jag inte ska behövas på en modern bil med ca 180 hk. Samma kollega tycker att företagets Kia Rio har mycket bättre kurvtagning och känns som en gokart i jämförelse med XC70. Det tycker jag säger rätt mycket.

Nu tycker jag att man ska välja bil efter behov, så är det långåkningar på motorväg är Volvon ett bra val. Själv har jag en Seat Alhambra, en skittråkig bil att köra men en svårslagen familjebil. Funkar bra på motorväg för den vill helst gå rakt fram, men DSG-lådan är åtminstone snabb 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Thex:

Gör du en kickdown med automat så väljer den lägsta möjliga växel för att uppnå högsta möjliga acceleration. Du behöver inte lägga i Sportmode för det. Nya generationen Volvo (SPA-platform/CMA) är bättre på alla sätt än gamla XC70 även om det inte är något fel på den.

Till TS; provsitt nya V60 i butik om du har möjlighet till det och provkör gärna. Du kommer falla pladask direkt. Det är som natt och dag med en gammal Volvo jämfört med de nyare. D4 kommer göra jobbet gott och väl och har du automat so kommer du inte märka av växlarna ens. Cross Country gör att du får med mycket utrustning från början så fråga gärna en säljare eller spana in Bygg din Volvo online och kolla vad du får med. Lycka till och kör försiktigt

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Är det främst motorväg- och landsvägskryssning med enbart passagerare i framsätet så är nog Volvon den bästa. Sköna framstolar och bra ljuddämpad.

Om bilen ska vara "rolig" att köra går de flesta Volvos bort (i mitt tycke) eftersom de för det mesta är ganska tråkiga att köra, och deras automat har jag hört/läst lite överallt är riktig slö. Baksätet brukar inte heller vara någon höjdare i Volvos, nu har jag dock inte provat det i nya V60 så det kanske är bättre.

En Kodiaq med akustikrutor och adaptiv fjädring tycker jag både är bekväm och ganska tyst. Helt ok köregenskaper med tycker jag. Vet dock inte om Skoda brukar ha lika bra företagspaket som VW och Volvo har.

Passaten är troligtvis "roligare" att köra än de andra, har bättre lastutrymme än Volvon om det är viktigt. Inte den mest upphetsande bilen annars såklart...

Mycket handlar väl vad man är van vid, du har ju en V70 nu. Tycker du om hur den är att köra osv blir du säkert nöjd med V60 med.

Jag har aldrig fastnat för någon Volvo jag kört, av olika anledningar. Det jag främst inte tyckt om är gasrespons, styrkänsla och baksäte som varit genomgående. Baksätet främst när man ska ha barn i bilbarnstolar, så kanske inte ett problem för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är mestadels landsvägskryssning definitivt. vi har en liten spädis hemma men där vet jag inte riktigt vad du menar med barnstol? tycker det funkar hur bra som helst i vår v70 tack för input

Skrivet av Felparkerad:

Till TS; provsitt nya V60 i butik om du har möjlighet till det och provkör gärna. Du kommer falla pladask direkt. Det är som natt och dag med en gammal Volvo jämfört med de nyare. D4 kommer göra jobbet gott och väl och har du automat so kommer du inte märka av växlarna ens. Cross Country gör att du får med mycket utrustning från början så fråga gärna en säljare eller spana in Bygg din Volvo online och kolla vad du får med. Lycka till och kör försiktigt

Ska definitivt åka och provköra när det börjar närma sig lite mer, och tack för tipset om bygg din volvo det ska jag gå in o kika på

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

Gör du en kickdown med automat så väljer den lägsta möjliga växel för att uppnå högsta möjliga acceleration. Du behöver inte lägga i Sportmode för det. Nya generationen Volvo (SPA-platform/CMA) är bättre på alla sätt än gamla XC70 även om det inte är något fel på den.

Det är inte kickdown jag syftar på, det ger alltid en kort fördröjning. Jag menar gasresponsen, det känns liksom inte att det finns så mycket kraft som det på pappret gör. Sportläget kanske ändrar gasresponsen med? Jag hade en Mazda 6 för några år sedan, och trots att den hade sugmotor och dryga 30 hk mindre än en släktings V70 upplevdes den betydligt piggare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Har kört den gamla V60:n många och långa mil och trivdes helt perfekt i den. Bytte sen jobb och fick då välja på Audi A4, Passat eller Volvo V70.
Jag testade Audin men satt inte bra i den. Då jag kört Volvo senaste 6 åren så ville jag testa något nytt och valde då Passaten. Har en Passat 2,0D 190 hk med automat. Den är ok men längtar till det är dags för byte då vi kommer få möjlighet att välja V60. Jag hoppas även kunna få CC-modellen.

Jag är förvånad att Passaten kan ha blivit så hyllad då jag absolut inte är imponerad av varken komfort, ljudnivå eller utrustning i den även om den har en del extra lull lull.

Gå på volvon är mitt tips.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Det är mestadels landsvägskryssning definitivt. vi har en liten spädis hemma men där vet jag inte riktigt vad du menar med barnstol? tycker det funkar hur bra som helst i vår v70

Det är lutningen i baksätet som är problemet. Eftersom benutrymmet inte är så bra har de lutat sittdynan ganska rejält bakåt så att benen på vuxna ska vikas ihop mer. Det gör att bilbarnstolar lutar framåt och att barnen sitter väldigt upprätt. Jag känner folk som har haft problem med det, typ att barnet sitter nästintill rakt upp istället för bakåtlutat. Detta påverkar såklart bara bakåtvända stolar.

Jag har hört att det ska finnas nån kudde man kan lägga under stolen för att avhjälpa det, men det lär ju inte funka med ISO-fix.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du ingen laddhybrid att välja på?? Jag skulle rekommendera Passar GTE utan tvekan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Det är lutningen i baksätet som är problemet. Eftersom benutrymmet inte är så bra har de lutat sittdynan ganska rejält bakåt så att benen på vuxna ska vikas ihop mer. Det gör att bilbarnstolar lutar framåt och att barnen sitter väldigt upprätt. Jag känner folk som har haft problem med det, typ att barnet sitter nästintill rakt upp istället för bakåtlutat. Detta påverkar såklart bara bakåtvända stolar.

Jag har hört att det ska finnas nån kudde man kan lägga under stolen för att avhjälpa det, men det lär ju inte funka med ISO-fix.

Skickades från m.sweclockers.com

Ofasen, tack för info. Vi har isofix bas förvisso men går ju som sagt att bälta stolen, eller sätta i fram kanske? Får ta med babyskyddet o testa

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

KIA Optima plug-in Hybrid 7.5 PPM -riktigt trevlig att köra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Det är lutningen i baksätet som är problemet. Eftersom benutrymmet inte är så bra har de lutat sittdynan ganska rejält bakåt så att benen på vuxna ska vikas ihop mer. Det gör att bilbarnstolar lutar framåt och att barnen sitter väldigt upprätt. Jag känner folk som har haft problem med det, typ att barnet sitter nästintill rakt upp istället för bakåtlutat. Detta påverkar såklart bara bakåtvända stolar.

Jag har hört att det ska finnas nån kudde man kan lägga under stolen för att avhjälpa det, men det lär ju inte funka med ISO-fix.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som en kraftig överdrift. Det åker hundratusentals barn i barnstolar i olika Volvos, bara här i Sverige. Volvo får så vitt jag kan minnas alltid höga betyg och beröm i krocktester (barnsäkerhet inkluderat). Volvo är globalt kända för att tillverka familjevänliga bilar med hög säkerhet. Hade det varit problem av den art du beskriver (som då inte är kopplat till just en specifik modell av barnstol), så hade detta varit vida rapporterat bland biljournalister, inte minst de svenska. Det känns som att detta påstående helt saknar bäring...

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt varför någon vid sina sunda vätskor skulle vilja köra runt i en BMW. Sätta läppstift på ett kjoltyg kanske gör att det går lättare att kyssa henne men det hjälper ju inte om huvudet är snedskruvat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Jag fattar inte riktigt varför någon vid sina sunda vätskor skulle vilja köra runt i en BMW. Sätta läppstift på ett kjoltyg kanske gör att det går lättare att kyssa henne men det hjälper ju inte om huvudet är snedskruvat.

Visst är det märkligt att människor har olika smak och preferenser, nästan så att man kan tro att folk har egen vilja

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

A6:an är en riktigt trevlig bil. Dock ogillar jag just Allroad-modellerna. Beror väl främst på designen av dem.

jag har en passat AllTrack idag, å de passar mina behov privat å så på så vis är jag supernöjd, å tänker då att göra samma sak fast med en Ådi

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Det är inte kickdown jag syftar på, det ger alltid en kort fördröjning. Jag menar gasresponsen, det känns liksom inte att det finns så mycket kraft som det på pappret gör. Sportläget kanske ändrar gasresponsen med? Jag hade en Mazda 6 för några år sedan, och trots att den hade sugmotor och dryga 30 hk mindre än en släktings V70 upplevdes den betydligt piggare.

Skickades från m.sweclockers.com

Likadant på min Tiguan. I normalläget väljer den hög växel och växlar ner långsammare vilket gör att bilen känns lite seg.
I sportläget däremot växlar den ner direkt man gasar lite och känns enormt mycket piggare.
ECO-läget pratar vi inte om

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Låter som en kraftig överdrift. Det åker hundratusentals barn i barnstolar i olika Volvos, bara här i Sverige. Volvo får så vitt jag kan minnas alltid höga betyg och beröm i krocktester (barnsäkerhet inkluderat). Volvo är globalt kända för att tillverka familjevänliga bilar med hög säkerhet. Hade det varit problem av den art du beskriver (som då inte är kopplat till just en specifik modell av barnstol), så hade detta varit vida rapporterat bland biljournalister, inte minst de svenska. Det känns som att detta påstående helt saknar bäring...

Att Volvo är kanske världsbäst på säkerhet har inte med saken att göra, själva bilarna är krocksäkra ja. Jag känner två olika familjer som stött på problemet, ena med ett babyskydd från Brio (V70) och andra med bakåtvänd stol från Besafe (V50). I händelse av en krock är det säkrast att sitta så rakt det går, men det brukar inte vara särskilt bekvämt. Risken finns att huvudet faller framåt vilket inte är bra.

Sedan är jag av åsikten att V70 (som i detta land hyllas så mycket) inte är en särskilt bra familjebil. Den har ett förhållandevis trångt baksäte med den problematiska lutningen. Bagaget är kantigt och lättlastat men det finns konkurrenter som har större bagage. Förklara gärna vad som utmärker en V70 eller annan Volvo som familjebil? Finns det t.ex. möjlighet att få inbyggda solskydd i bakdörrarna?

Skickades från m.sweclockers.com