Permalänk
Medlem

USB-C PCI-express kort

Tja,

Någon här som har koll på ett/några kontroller kort som funkar med en HP USB-C docka?
Fixade ett, men det klarar inte att få ut bilden

Kraven är: PCI-express och en USB-C som kan klarar att få ut 2x skärmar.

//Björn N

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Du kommer inte kunna mata ut en bildsignal via ett vanligt kontrollerkort för USB Type-C, det är endast för dataöverföring. USB Type-C-dockor är generellt framtagna att kopplas till bärbara datorer som kan mata ut Displayport-signal via USB-kontakten.

Permalänk
Medlem

Har du thunderbolt, det krävs för PCIe över usb.
Displayport är ett annat protokoll, också där krävs stöd i datorn utöver usb-c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Du kommer inte kunna mata ut en bildsignal via ett vanligt kontrollerkort för USB Type-C, det är endast för dataöverföring. USB Type-C-dockor är generellt framtagna att kopplas till bärbara datorer som kan mata ut Displayport-signal via USB-kontakten.

Varför? Vad jag förstått behöver det stödja en viss feature, vilket jag så klart glömt namnet på (SUCK!).

Skrivet av pacc:

Har du thunderbolt, det krävs för PCIe över usb.
Displayport är ett annat protokoll, också där krävs stöd i datorn utöver usb-c.

Det är det som är oklart, tänkte någon måste ju veta något kort och hur man går till väga.

Dockan jag testade med är en "vanlig" USB-C docka tillsammans med DisplayLink programmet.

Permalänk
Rekordmedlem

Usb-c är en kontakt och säger inte nått särskilt om vad databussen kan överföra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av TheWierd:

Varför? Vad jag förstått behöver det stödja en viss feature, vilket jag så klart glömt namnet på (SUCK!).
Det är det som är oklart, tänkte någon måste ju veta något kort och hur man går till väga.

Dockan jag testade med är en "vanlig" USB-C docka tillsammans med DisplayLink programmet.

Ah, jag förstod inte att det handlade om en USB Type-C universaldocka med Displaylink. Hängde det inte med en Type-C till USB-A-adapter med den så du kan koppla den direkt till moderkortet utan kontrollerkort? Har du en länk eller modellnummer på dockan?

Permalänk
Medlem

@JonasT: Nä det gjorde det inte. Har inte dockan till hands nu, HP USB-C G4 TROR jag den hette.
Har en Targus USB3 docka som jag kör på nu, men den är inte närheten lika bra som en USB-C docka (om jag nu får igång den dvs.)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Hmm, om det är en HP USB-C G4 så kan det vara där problemet ligger.

"The dock is compatible with computers that support USB Type-C video, charging, and data and
computers with USB Type-C Thunderbolt™-enabled ports."

Vad jag kan se rör det sig om en vanlig docka som behöver kopplas till en USB Type-C-port som kan mata ut bildsignal alternativt en Thunderbolt-port. Texten ovan är saxad från manualen till dockan.

HP har även universaldockor med USB Type-C, där skillnaden är att de har integrerade grafikkretsar från Displaylink som sköter bildvisningen till de anslutna skärmarna. Dessa kräver inte att USB Type-C-porten på datorn kan mata ut bildsignal från grafikkretsen.

Permalänk
Medlem

@JonasT: Fasen va du lyckats hitta saftig info som jag missat, det uppskattas!
Jag vet en bekant som har en sådan, måste testa!

Permalänk
Medlem

@JonasT: Worked like a charm, tack för tipset!
Har några sådan här på jobbet med, men aldrig tänkte på att det är därför de heter "universal"...