Hjälp! min dator fryser/låser sig helt plötsligt!

Permalänk
Medlem

Hjälp! min dator fryser/låser sig helt plötsligt!

Hej sweclockers!

Jag har ett jätte jobbigt problem: Min stationära dator fryser helt plötsligt, jag blir tvungen att starta om den "manuellt" med start knappen och när jag gick in på internet där efter och där frös den igen (då startades den om av sig själv) och sen när den startade fick jag en BSoD med ":( ett problem har uppstått på datorn den måste startas om" och när den startades om frös den igen vid start och fick återigen starta om den med start knappen och sen startade den upp helt igen.

Hur löser jag detta problem?

jag behöver gärna snabb hjälp

Permalänk

Låter som att Bios inte är uppdaterade? Du kan också ladda ner typ bluescreensaver och köra den. När dator kraschar och sen startas om kan man se vad för komponent som orsakade kraschen.

Permalänk
Medlem

Till att börja med så finns nog en ledtråd i när datorn blåskärmar då det kommer upp text och kod som berättar mer om problemet. Det som kommer upp kommer antagligen inte verka begripligt för dig, men det går att googla på för att få ett bättre hum om problemet.

Tills dess går det bara att gissa, oftast är det problem med någon hårdvara men det kan även vara drivrutiner som ställer till det.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Låter som att Bios inte är uppdaterade? Du kan också ladda ner typ bluescreensaver och köra den. När dator kraschar och sen startas om kan man se vad för komponent som orsakade kraschen.

Det är inte bara blåskärmar, det är även att datorn "fryser" helt och jag vill veta hur man löser det, hur gör jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psl631:

Det är inte bara blåskärmar, det är även att datorn "fryser" helt och jag vill veta hur man löser det, hur gör jag?

Du kollar i loggboken/eventviewer efter critical/errors
Prova med whocrashed vad den kan visa för orsak.
Sedan googla på bugcheck parameter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Skrivet av fAkkFejz:

Du kollar i loggboken/eventviewer efter critical/errors
Prova med whocrashed vad den kan visa för orsak.
Sedan googla på bugcheck parameter.

Skickades från m.sweclockers.com

Som ovan säger. Kolla vad som orsakar krashen. Troligen en drivrutin som saknas eller behöver repareras etc.

Finns också en microsoft-guide för avläsning av den filen.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/315263/how-to-read-t...