Sony fokuserar på egenutvecklade AAA-spel och prestanda med Playstation 5

Permalänk
Melding Plague

Sony fokuserar på egenutvecklade AAA-spel och prestanda med Playstation 5

I en intervju med The Wall Street Journal konstaterar Sony att bästa grafiska kapacitet och stora egenproducerade titlar står i centrum för nästa generations Playstation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror det är rätt väg att gå, fläskig hårdvara och rikta sig till entusiaster som är beredda att betala.
Släpps det en medioker konsol med mediokra spel kommer nog Stadia eller vad nu xCloud blir att tilltala den stora massan.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Typ liknande som denna generationen där dom absolut spöade Microsoft.

Nästa generation kommer bli intressant då Microsoft har bättre tjänster än Sony med hästlängder (Gamepass är en extremt bra deal). Vi som kör PC får ju också alla Microsoft spel till PC så det är svårt att ogilla dom just nu.

Sen kommer problemet för mig att jag kommer köpa en PS5a vilket som eftersom japanska spel existerar och dom råkar gilla ett företag lite mer än det andra.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Testpilot

Det ser super lovande ut detta!

Det jag hoppas att denna utökade prestandan ska kunna göra är att möjliggöra någon form av "boost-mode" för PS4-titlar också. Nu pratar jag inte om att spel magiskt ska få högre upplösning eller gå från 30 till 60FPS - Utan det jag eftersträvar här är att spel som idag inte ens kan hålla 30FPS på PS4 Pro ska kunna göra det på PS5.

Har gott om PS4 spel som fortfarande ligger kvar i sin plast, men det som skulle få mig att införskaffa en PS5 nära launch är just förmågan att spela sina PS4 spel fläckfritt - Annars kan jag gott invänta någon rea eller att ett gäng PS5 spel hunnit släppas, kan man göra som med Horizon Zero Dawn och plocka upp det för under 250kr

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@zather: Microsoft har ju även köpt upp ett helt gäng studios de senaste åren, så dom satsar nog stenhårt på att ta fighten.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Kan bara hoppas att vi slipper 30 FPS Cinematic experience med PS5. Är redigt trött på det.

Permalänk
Medlem

Växlar från dag till dag om jag ska uppgradera PCn eller bara satsa på PS5 och använda PCn till de spel jag redan har och andra lättare spel. Den är i prestanda ganska likvärdig en XBOX one X men det börjar kännas för klent. Men dyrt med ny PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boredbynoobs:

Kan bara hoppas att vi slipper 30 FPS Cinematic experience med PS5. Är redigt trött på det.

Det kommer att fortsätta tyvärr..

De fokuserar på snabba laddningstider i 4k och 20-30FPS low/medium grafikkvalité. Sen massfläsk med blur på rörelserna och när man siktar runt i spelet för att 'dölja' fps-dropsen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Beträffande skrivningen "...Xbox Scarlett som skryter med...", skryter" är inget bra ord i sammanhanget, det ger en negativ upplevelse, välj ett mer neutralt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hel underbart, därför jag kör Sony = bra exklusiva titlar. Helst vore det skönt om allt kom till pc naturligtvis, så man slapp köpa konsol. Men det är ju som det är. Tack och lov att MS äntligen börjat bry sig om pc. Så då är det bara en PS5'a till pc som komplement och allt är väl. Nintendos svaga hårdvara kan man ju emulera

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett att konsollmakarna satte 60 fps i 1080p (helst 4k) utan uppskalning som krav för att få släppa spel på konsollen. Lär aldrig hända dock.

Permalänk
Medlem

Intressant, om man följer argumentet att sony ska själv utveckla för prestanda i spelen så insinuerar fom att andra utvecklare inte har kompetens. Alternativt att utveckling till Playstation är mer onödigt invecklad och att utvecklarna inte har kunskapen som behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Det kommer att fortsätta tyvärr..

De fokuserar på snabba laddningstider i 4k och 20-30FPS low/medium grafikkvalité. Sen massfläsk med blur på rörelserna och när man siktar runt i spelet för att 'dölja' fps-dropsen.

Det värsta med 30fps är fucking input-lag.

Jag tror dock att vi kommer få mycket mer 60 fps med PS5, iaf som ett alternativ till 4k30fps. Med PS4 har de ju klagat på CPU:n att det blir svårt med 60 fps (vilket jag inte köper när konsoler som Wii U med tri-core 1.2ghz klarade 60 fps i fina spel som mario kart 8 så ska crash team racing också klara 60 fps 2019 med ps4 pros "8-core 2.1 ghz", men är tyvärr låst till 30). PS5 ska ju bygga på Zen 2 som är oändligt mycket bättre än AMD Jaguar som PS4 bygger på. Men lata utvecklare som Activision kommer kanske klaga på nått annat?

Finns ju flera spel med 60 fps på dagens PS4, även snygga spel som GoW ligger mellan 40-60 fps i PS4 så möjligt med högre fps än 30 fps finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Intressant, om man följer argumentet att sony ska själv utveckla för prestanda i spelen så insinuerar fom att andra utvecklare inte har kompetens. Alternativt att utveckling till Playstation är mer onödigt invecklad och att utvecklarna inte har kunskapen som behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

tror mer det handlar om att de kan optimera spel för sin konsol på ett helt annat sätt än de spel som ska fungera på flera olika konsoller samt eventuellt molnet (stadia och xcloud)

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Det kommer att fortsätta tyvärr..

De fokuserar på snabba laddningstider i 4k och 20-30FPS low/medium grafikkvalité. Sen massfläsk med blur på rörelserna och när man siktar runt i spelet för att 'dölja' fps-dropsen.

Skrivet av mill:

Hade gärna sett att konsollmakarna satte 60 fps i 1080p (helst 4k) utan uppskalning som krav för att få släppa spel på konsollen. Lär aldrig hända dock.

Varför skulle de inte vilja göra 60FPS i nästa konsol? De har liksom inte kunnat innan, vilket är varför "PR" säljer det så gott de kan.

Allt handlar ju om hårdvaran. De gör det bästa de kan av prestandan de har. Och om de nu har betydligt mer i kommande generation, finns det ingen anledning att hålla på med 30 FPS. Detta var en biverkning av den klena jaguar CPUn i dagens generation, där du hade rätt okej GPU kraft, men var fast i extremt dålig CPU prestanda.

Då nästa kommer bygga på en Ryzen grund, finns ju ingen anledning till detta fenomen, utan det blir nog mer upp till utvecklarna. Typ köra maxad 1080 med allt på, uppskalat. Eller 4k med en del godis där målet säkert kommer vara 60, men kanske i tyngre bitar tappar lite under. Bara du har nog med VRAM kan ju även medium kort idag köra 4k, med lägre settings bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Varför skulle de inte vilja göra 60FPS i nästa konsol? De har liksom inte kunnat innan, vilket är varför "PR" säljer det så gott de kan.

Allt handlar ju om hårdvaran. De gör det bästa de kan av prestandan de har. Och om de nu har betydligt mer i kommande generation, finns det ingen anledning att hålla på med 30 FPS. Detta var en biverkning av den klena jaguar CPUn i dagens generation, där du hade rätt okej GPU kraft, men var fast i extremt dålig CPU prestanda.

Då nästa kommer bygga på en Ryzen grund, finns ju ingen anledning till detta fenomen, utan det blir nog mer upp till utvecklarna. Typ köra maxad 1080 med allt på, uppskalat. Eller 4k med en del godis där målet säkert kommer vara 60, men kanske i tyngre bitar tappar lite under. Bara du har nog med VRAM kan ju även medium kort idag köra 4k, med lägre settings bara.

Givetvis har de kunnat göra spel i 60 fps, titta tex på seriösa bilspel eller fightingspel, de körs alltid i 60 fps då timing och inputlag är väldigt viktigt. Nej istället så väljer spelmakarna att lägga krut på grafiken ist för flyt tyvärr, så att enbart skylla på hårdvaran håller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Givetvis har de kunnat göra spel i 60 fps, titta tex på seriösa bilspel eller fightingspel, de körs alltid i 60 fps då timing och inputlag är väldigt viktigt. Nej istället så väljer spelmakarna att lägga krut på grafiken ist för flyt tyvärr, så att enbart skylla på hårdvaran håller inte.

Och att enbart skylla på spelmakarna, då de begränsas av att CPUn helt enkelt inte klarar av 30+ FPS i något annat än extremt enkla spel.

https://www.gamespot.com/forums/system-wars-314159282/dev-ps4...
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-sony-u...
https://www.extremetech.com/gaming/251306-developer-behind-a-...

Problemet är inte spelet i sig, utan när du ska ha multiplayer, AI och avancerade funktioner i spelet, kombinerat med hög refresh-rate. Det är inga problem att få spel att köra med-high (tom delvis ultra) i 60 FPS på GPUn som körs i PS4 Pro/XBOX. Så det som sker är att utvecklarna inte alltid är duktiga nog att optimera perfekt, så de slänger på grafik istället.

Permalänk
Medlem

Låter ju bra detta :). Gör som vanligt, väntar på en "pro" och slår till sen.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Ja. Det finns en risk. Därför kommer jag uppgradera min PC nu och absolut inte vara en early adopter av PS5/Scarlett. Framförallt raytracing i 4k luktar 30 fps långa vägar. Konsolkidsen och föräldrarna dras till grafiken snarare än flytet och det vet publicisterna. Det är definitivt ett vänta och se objekt utifrån erfarenheten.

Naiv som jag var trodde jag att PS4 skulle leverera 60 fps som standard när jag köpte den 2014 istället för att uppgradera min PC. En riktig nitlott som endast har uppvägts av kvalitén på de exlusiva titlarna, som var riktigt bra trots 30 fps.

Så som sagt, blir det feta exklusiva: typ Bloodborne 2, Horizon Zero Dawn 2, Wipeout etc. så kanske det blir att plocka upp en PS5 på marknaden här sen :P.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Dom kanske ignorerar 30/60 FPS/Hz eftersom att konsolerna kör VRR och att kvalitén anpassas efter vad som är tillräckligt bra för speltypen istället?

Hoppas bara att tv-apparater med fullt stöd för HDMI 2.1 släpps i stor skala snart.

Själv så är jag mest intresserad av hur VR kommer fungera, Index eller PSVR2, det är frågan.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

tror mer det handlar om att de kan optimera spel för sin konsol på ett helt annat sätt än de spel som ska fungera på flera olika konsoller samt eventuellt molnet (stadia och xcloud)

Absolut, visst kan det vara så. Men påståendet från Sony's sida lämnar lite öppet för oavsiktliga (Eller avsiktliga) tolkningar som kan slå fel beroende på vem som läser mellan raderna.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Kan bara hoppas att vi slipper 30 FPS Cinematic experience med PS5. Är redigt trött på det.

Har inget emot 30 FPS, bara spel som "inte lyckas" hålla konstant 30 FPS.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Har inget emot 30 FPS, bara spel som "inte lyckas" hålla konstant 30 FPS.

Tycker helt det beror på speltyp. Men exempelvis så går det utmärkt att spela turbaserade strategispel i 30fps. Lika så går peka-klicka-äventyr helt utan problem i 30fps.

Med det sagt så känns 30fps, även jämna sådana, i lägsta laget så fort det är ett lite snabbare spel, det räcker helt enkelt inte till utan att förta en del av upplevelsen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Typ liknande som denna generationen där dom absolut spöade Microsoft.

Nästa generation kommer bli intressant då Microsoft har bättre tjänster än Sony med hästlängder (Gamepass är en extremt bra deal). Vi som kör PC får ju också alla Microsoft spel till PC så det är svårt att ogilla dom just nu.

Sen kommer problemet för mig att jag kommer köpa en PS5a vilket som eftersom japanska spel existerar och dom råkar gilla ett företag lite mer än det andra.

Xbox är död i Japan. Jag som har PC har ingen nytta av en Xbox alls utan PS4/Switch är det som gäller!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Hade gärna sett att konsollmakarna satte 60 fps i 1080p (helst 4k) utan uppskalning som krav för att få släppa spel på konsollen. Lär aldrig hända dock.

Att sätta 4K som krav vore helt idiotiskt.

Vill dock minnas att det finns nån skrivelse nånstans om att Pro spel ska vars 1080p som minst. Känns ju som den gränsen kan ligga kvar för PS5, utan nån större risk.

60 fps krav kan kännas lockande men samtidigt är jag generellt emot sånt som begränsar speltillverkarnas frihet. Tycker alla designval ska ligga hos skaparen, inte hos plattformsägaren. Hittar sen skapren på nått dumt är det väl bara att rösta med plånboken...

Skickades från m.sweclockers.com