GSX 1000 eller ljudkort till Sennhesier GSP 500

Permalänk
Medlem

GSX 1000 eller ljudkort till Sennhesier GSP 500

Tjena

Köpte ett par Sennheiser GSP 500 och tycker att ljudvolymen är väldigt låg och låter otroligt dåligt när jag testade det i Battlefield 5 och Spotify, basen är dock bra.

Som, jag förstått det så har jag ett ljudchip som heter s1220a i mitt moderkort som heter Asus Rog Strix z390-F, misstänker att detta är för klent för lurarna.

Så, vad ska man köpa för att få upp ljudkvalitén och volymen? om det ens är det interna ljudkortet som begränsar?

MVH

Permalänk
Rekordmedlem

Motorcykel eller ljudkort beror ju på vad du gillar, är det ens ett seriöst val du ska göra ?
ditt moderkort har en skaplig ljuddel och jag hade inte skaffat ett ljudkort till det utan ska det bli bättre än det interna så skaffa en dac och en hörlursförstärkare men använd det integrerade ljudkortet för mikrofonen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@zabera: Är du säker på att du inte bara typ missat att höja/sänka på hörlurarna eller att någon sladd inte är instoppad? Jag hade aldrig problem med ljudet i de lurarna. Jag äger dock också GSX1000 som jag förövrigt är väldigt nöjd med, kör dem med HD700.

Permalänk
Medlem

Vill du få ut så mycket som möjligt ur lurarna utan att det blir tråkigt ljud behöver du en hörlursförstärkare. Ofta så orkar inte de inbyggda förstärkarna med så fort man ökar på basen och samtidigt vill ha lite mer volym, gäller även usb-drivna förstärkare.
Den förstärkare som levererar i särklass mest effekt för single-ended (hörlurar med vanlig hörlurskontakt) är Schiit Magni 3: https://www.schiit.com/products/magni-1
Jag har en sån som driver mina vääääldigt tungdrivna JVC HA-SZ2000 och den gör det utan problem.

(Du kommer även behöva en 3,5mm -> RCA kabel om du köper en Magni 3 och kopplar till ditt moderkort.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Motorcykel eller ljudkort beror ju på vad du gillar, är det ens ett seriöst val du ska göra ?
ditt moderkort har en skaplig ljuddel och jag hade inte skaffat ett ljudkort till det utan ska det bli bättre än det interna så skaffa en dac och en hörlursförstärkare men använd det integrerade ljudkortet för mikrofonen.

Din skojjare 😏 är såklart Sennheiser gsx1000

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

@zabera: Är du säker på att du inte bara typ missat att höja/sänka på hörlurarna eller att någon sladd inte är instoppad? Jag hade aldrig problem med ljudet i de lurarna. Jag äger dock också GSX1000 som jag förövrigt är väldigt nöjd med, kör dem med HD700.

Har dragit kabeln ut och in, testat uttagen både fram och bak, skruvat reglaget på luren fram och tillbaka med. Ljudet låter liksom inte klart över huvud taget jämfört med mina Sennheiser pc360.

Edit: Googlar man ”gsp 500 low volume” så får man se att rätt många andra har liknande problem men verkar inte finnas så många lösningar...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Vill du få ut så mycket som möjligt ur lurarna utan att det blir tråkigt ljud behöver du en hörlursförstärkare. Ofta så orkar inte de inbyggda förstärkarna med så fort man ökar på basen och samtidigt vill ha lite mer volym, gäller även usb-drivna förstärkare.
Den förstärkare som levererar i särklass mest effekt för single-ended (hörlurar med vanlig hörlurskontakt) är Schiit Magni 3: https://www.schiit.com/products/magni-1
Jag har en sån som driver mina vääääldigt tungdrivna JVC HA-SZ2000 och den gör det utan problem.

(Du kommer även behöva en 3,5mm -> RCA kabel om du köper en Magni 3 och kopplar till ditt moderkort.)

Kanske kan vara något, men om jag skulle köpa en GSX1000, kommer den höja volymen tro? För basen är det bra drag i måste jag ändå säga, bara det att ljudet låter väldigt oklart och är rätt lågt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@zabera: ja, du som googlat vet säkert. Jag kanske hade GSP600, kommer inte ihåg exakt. De är inte defekta? Garanti kanske? Eller är det moderkortet som bråkar? Kan iaf inte tänka mig att de skulle vara så att det inbyggda ljudkortet inte orkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

@zabera: ja, du som googlat vet säkert. Jag kanske hade GSP600, kommer inte ihåg exakt. De är inte defekta? Garanti kanske? Eller är det moderkortet som bråkar? Kan iaf inte tänka mig att de skulle vara så att det inbyggda ljudkortet inte orkar.

Satt nu precis och jämförde sida vid sida mot mina PC360, och jag tycker att de låter mycket klarare än vad GSP500 gör :/ Dock är det ju mycket mer bas i 500orna så kanske är det att jag är ovan bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Kanske kan vara något, men om jag skulle köpa en GSX1000, kommer den höja volymen tro? För basen är det bra drag i måste jag ändå säga, bara det att ljudet låter väldigt oklart och är rätt lågt...

Skickades från m.sweclockers.com

Den höjer volymen men själva ljudkvalitén beror på ditt ljudkort. Jag kör med en Schiit Modi 3 som är en väldigt bra DAC (du kopplar en USB-kabel till den från din dator, så gör den om ljudet till analogt ljud som du sen förstärker med en hörlursförstärkare), då får man riktigt bra ljud.
Om ljudet är kass från ditt moderkort även vid låg lyssningsvolym så bör du snegla på en sådan DAC. Googla på "Schiit stack" så ser du hur det ser ut när man har staplat en Schiit Modi på en Schiit Magni, det är så jag kör.
(För att justera EQ'n med en extern DAC får man installera Equalizer APO som är en universal-EQ.)

Har du provat dina lurar i någon annan förstärkare/dator? Så du vet att det inte bara är lurarna som inte lever upp till dina förväntningar tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Satt nu precis och jämförde sida vid sida mot mina PC360, och jag tycker att de låter mycket klarare än vad GSP500 gör :/ Dock är det ju mycket mer bas i 500orna så kanske är det att jag är ovan bara?

Jag förstår det som att lurarna är nya för dig? Det tar någon månad att vänja om öronen med nya lurar. Gillar du ljudbilden i övrigt så kan det vara värt att avvakta. En dyrare DAC kommer inte göra några underverk här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har samma erfarenhet av GSP 500. Kan köra via moderkortet men då är ljudvolymen väldigt begränsad. Dock tillräcklig till att spela spel. Men det finns inget utrymme alls. Måste köra dom via hörlursförstärkare för att skrämma upp dom.
Med en impedans på 28 ohm och en känslighet på 112 db ska dom vara väldigt lättdrivna. Men det gäller inte i verkligheten. Fel i specifikationerna eller tillverkningen. Det är något som inte stämmer, eller finns det någon mer kunnig som kan förklara mysteriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Den höjer volymen men själva ljudkvalitén beror på ditt ljudkort. Jag kör med en Schiit Modi 3 som är en väldigt bra DAC (du kopplar en USB-kabel till den från din dator, så gör den om ljudet till analogt ljud som du sen förstärker med en hörlursförstärkare), då får man riktigt bra ljud.
Om ljudet är kass från ditt moderkort även vid låg lyssningsvolym så bör du snegla på en sådan DAC. Googla på "Schiit stack" så ser du hur det ser ut när man har staplat en Schiit Modi på en Schiit Magni, det är så jag kör.
(För att justera EQ'n med en extern DAC får man installera Equalizer APO som är en universal-EQ.)

Har du provat dina lurar i någon annan förstärkare/dator? Så du vet att det inte bara är lurarna som inte lever upp till dina förväntningar tänker jag.

Hittade ett program på datorn jag inte ens visste jag hade installerat, det heter "Realtek audio control" Något som måste kommit när jag installerat någon drivrutin till mitt ROG moderkort tror jag, i det programmet kunde jag ställa upp "amplifera nivå" då blev volymen lite högre

Skrivet av evirob:

Jag förstår det som att lurarna är nya för dig? Det tar någon månad att vänja om öronen med nya lurar. Gillar du ljudbilden i övrigt så kan det vara värt att avvakta. En dyrare DAC kommer inte göra några underverk här.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, provkört i kanske 2h max, så det är nog bara att jag är ovan, haft mina andra lurar i snart 5 år tror jag så då är man rätt van

Beställt en GSX1000 i alla fall, får se om det blir ännu lite bättre med den

Edit; Är lite sugen på ett Sound BlaserX AE-5 nu när jag kollade omkring, en bra bit billigare än GSX1000 och vad är egentligen skillnaden på dessa två? Enligt Sennheisers hemsida så är ju deras dosa en förstärkare som både höjer volymen och förbättrar ljudkvalitén. Egentligen skulle jag ju vilja ha ett intert kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Hittade ett program på datorn jag inte ens visste jag hade installerat, det heter "Realtek audio control" Något som måste kommit när jag installerat någon drivrutin till mitt ROG moderkort tror jag, i det programmet kunde jag ställa upp "amplifera nivå" då blev volymen lite högre
Precis, provkört i kanske 2h max, så det är nog bara att jag är ovan, haft mina andra lurar i snart 5 år tror jag så då är man rätt van

Beställt en GSX1000 i alla fall, får se om det blir ännu lite bättre med den

Edit; Är lite sugen på ett Sound BlaserX AE-5 nu när jag kollade omkring, en bra bit billigare än GSX1000 och vad är egentligen skillnaden på dessa två? Enligt Sennheisers hemsida så är ju deras dosa en förstärkare som både höjer volymen och förbättrar ljudkvalitén.

Alltså, kortfattat så är typ alla moderna DACar så pass bra att man inte kan höra skillnad. Det du antagligen behöver är en kralligare utgångssignal (förstärkare).

Både bra ljudkort och hörlursförstärkare fungerar för att driva "tunga" lurar, en DAC är endast det chip som omvandlar analog signal till digital.

Tillägg: testa att avinstallera alla drivrutiner som rör ljudet och se om volymen blir bättre. Folk verkar ha haft lite problem med Asus egna drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Fördelen med externa lösningar är att det sänker brusgolvets nivå, de ska dessutom helst ha egen nätdel och anslutas galvaniskt separerade från datorn, dvs toslink eller via en påkostad usblösning som använder transformatorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har gått igenom exakt samma sak med mina GSP500. Precis som REWplayFF säger så enligt specifikationerna ska de vara väldigt lätta att driva, men så är inte. Man måste dra upp förstärkningen till max på inbyggda ljudkort för att det ska ge användbart resultat. Sennheiser måste skrivet fel nånstans.

Min lösning på problemet blev just att köpa en GSX1000, inget jag ångrar. Den gör vad den ska helt enkelt. Fördelarna med den över många andra lösningar är just att den är väldigt enkel att använda och har (i min mening) det bästa virtuella surroundljudet jag hört. (bara se till att den står på rätt inställningar i Windows - 16bit 48000hz 7.1 surround, många verkar missa det)

En annan ovärderlig funktion är att den visas i Windows som två enheter. En som är tänkt för vanligt ljud och en för kommunikation. Där man sedan kan höja och sänka volymen på endast kommunikation via ett litet hjul på sidan. På så sätt kan man kan ha surround ljud på spel, men ändå höra folk på Discord klart och tydligt utan surround, i den volym man vill ha. Fungerar perfekt.

Ska man driva tyngre lurar än GSP500/600 dock så är det bättre att skaffa en annan DAC (Schiit till exempel). En nackdel med GSX1000 är att den inte använder extern strömförsörjning utan endast en USB kontakt till allt. Underlättar antagligen för professionella e-sportare som tar den med sig... men gör ju tyvärr också att den bara kan ge så mycket juice till lurarna jämfört med andra produkter. Det räcker gott och väl till GSP lurarna men inte till många high-end hörlurar. Kanske inte något problem för de flesta men tål att tas med.

Överlag grym produkt dock, om än lite för dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Tjena

Köpte ett par Sennheiser GSP 500 och tycker att ljudvolymen är väldigt låg och låter otroligt dåligt när jag testade det i Battlefield 5 och Spotify, basen är dock bra.

Som, jag förstått det så har jag ett ljudchip som heter s1220a i mitt moderkort som heter Asus Rog Strix z390-F, misstänker att detta är för klent för lurarna.

Så, vad ska man köpa för att få upp ljudkvalitén och volymen? om det ens är det interna ljudkortet som begränsar?

MVH

ladda om dina Audio drivers, få med SONIC Studio så tror jag du får upp ljudet:
https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-Z390-F-GAMING/...
Det borde fungera med ditt inbyggda.
edit:
Tror Sonic har en EQ som kastar upp volymen nog med dubbla, lärt mig genom åren med gaming moderkort att de har egen mjukvara för ljudkort oftast - mitt egna SoundBlaster Cinema programvara hittade jag 2 år försent... Läste också om kraftigt chip men ljudet räckte aldrig till, tills Cinema programmet kom in

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag kör oxå med gsx1000 och den kommer att höja ljudet! Även ljudet kommer bli så mkt bättre än moderkortets leksaks ljudkrets! Jag har även provat creative:s värsting kort som man sätter i datorn, men mkt krångligt när de gällde drivrutiner osv, fick stara om datorn ofta för att de skulle funka osv... gsx1000 pluggar du in i usb å så är det klartt! Den funkar även till ps4 om man vill de 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu när jag använt lurarna en stund och trixat lite med inställningar så är jag helt såld på dessa! Basen är ju galen jämfört med famla lurarna, får Se om jag testar med GSX1000 när den kommer eller om jag bara ska skicka tillbaka den 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@zabera: jag använder också gsx 1000 funkar prima

Permalänk
Medlem

Nu har jag en GSX1000 ligger här hemma, öppna eller skicka tillbaka nu när man ändå är nöjd med lurarna, hmm???

Permalänk
Medlem

Jag har en GSX 1000, galet bra ljud, ett av dom bästa köpen jag någonsin gjort och då har jag haft ljudkort också. Min personliga åsikt är att detta är i en klass för sig.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har en GSX 1000, galet bra ljud, ett av dom bästa köpen jag någonsin gjort och då har jag haft ljudkort också. Min personliga åsikt är att detta är i en klass för sig.

Mvh

Så du skulle säga att jag ska testa den i alla fall?

Edit: Läst att mickens kvalité blir rätt dålig om man kör den via GSX1000, men kan man inte koppla förbi den med just mikrofonen och köra den direkt i moderkortet?

Permalänk
Medlem

@zabera: Det tycker jag verkligen du ska göra. Se till att följa instruktionerna också, väldigt viktigt att ställa in rätt i kontrollpanelen så att den är konfigurerad för 7.1 ljud.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@zabera: Nej, det tror jag inte, kommer ej ihåg om det medföljde en split kabel eller ej, men om du har en sån så går det givetvis. Vill minnas att headsetet (jag har ett GSP600) har en enda kabel för båda.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@zabera: Nej, det tror jag inte, kommer ej ihåg om det medföljde en split kabel eller ej, men om du har en sån så går det givetvis. Vill minnas att headsetet (jag har ett GSP600) har en enda kabel för båda.

Mvh

Precis, tänkte då köpa en kabel för detta ändåmålet

Permalänk
Medlem

@zabera du kan även spara 4 olika ljudprofiler på de olika knapparna i varje hörn så du kan med ett enkelt tryck hoppa mellan 4 olika profiler du valt beroende på vad du ska göra

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

@zabera: Du kan ju pröva, jag tycker min mikrofon låter bra iallafall Då hänger jag på Discord och spelar en del Overwatch mm.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

@zabera du kan även spara 4 olika ljudprofiler på de olika knapparna i varje hörn så du kan med ett enkelt tryck hoppa mellan 4 olika profiler du valt beroende på vad du ska göra

Skrivet av Aeig:

@zabera: Du kan ju pröva, jag tycker min mikrofon låter bra iallafall Då hänger jag på Discord och spelar en del Overwatch mm.

Mvh

Beslutsångest nu :'D

Permalänk
Medlem

@zabera: Jag kör ett par GSP600 och jag har nog aldrig min GSX1000 på över 20. Så det finns gott om power kvar att hämta.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2