Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Sverige är knappast unika med det.
Några av våra grannländer har dyrare tandvård och ta en titt i länder som Irland och England, där kan man verkligen se klasskillnad.
Finnarna verkar dock sticka ut som ett land där det är billigare, men om det är för att det är billigare som utländsk att laga tänker eller att finnarna får högre ersättning för tandvård vet jag inte.

Sen kan saker självklart bli bättre, men om tandvården ska bli avgiftsfri så kommer det ju men en kostnad och betala mer i skatt är ju sällan något som är poppis att tala om.

Märkligt med England då de ju haft gratis eller väldigt billig tandvård sedan 1950-talet...
I nuläget verkar det vara:

Citat:

Charges
Initially NHS dentistry was free at the time of use but charges to patients were introduced in 1951 and have been increased, normally every April. Charges vary in different countries of the UK.

As of April 2019 there were three standard charges for all NHS dental treatments in England[15] and Wales,[16] with prices having increased in England by 5% to:

Band 1 course of treatment – £22.70 in England, £14.30 in Wales; covers an examination, diagnosis (including X-rays), advice on how to prevent future problems, a scale and polish if needed, and application of fluoride varnish or fissure sealant. Band 1 also covers emergency care such as stopping bleeding, trauma, teeth knocked out, severe pain or swelling, even if more than one visit is required.
Band 2 course of treatment – £62.10 in England, £46.00 in Wales; covers everything listed in Band 1, plus fillings, root canal work or removal of teeth.
Band 3 course of treatment – £269.30 in England, £199.10 in Wales; covers everything listed in Bands 1 and 2, plus crowns, dentures and bridges.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Undrar om tandtråd.
Finns det ens något att göra om man har väldigt trångt mellan tänderna.

Har köpt alla tandtrådar och petare som varit de absolut minsta, men inget går mellan vissa tänderna (framförallt i mitten på underkäken)
När jag var yngre ville de dra ut tänder och sätta tandställning, något jag sa nej till då man precis hamnat i ett förhållande och ville inte få sådant skit i munnen (Något som nog hade varit bra i efterhand )

Får du alltså inte ens ned Glide (på "rätt" håll)? Den är väldigt tunn och platt; tänk måttband i formen.
https://www.apoteket.se/produkt/glide-floss-tandtrad-50-m-bli...

Det var för övrigt ett tips från tandläkaren, då jag just klagade på "vanlig" tandtråd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Märkligt med England då de ju haft gratis eller väldigt billig tandvård sedan 1950-talet...
I nuläget verkar det vara:

Ja, jag kan bara hålla med. Efter att ha bott i landet i några år och sett britternas tandstatus så är det verkligen konstigt.
Det säljs även en del "laga dina tänder" kit större mataffärer som Tesco och på apotek.
Berättade det för min tandläkare här hemma när jag flyttat hem och hon tyckte det lät som en supersmart ide att sälja sånt i butiken, om man ville skapa mer jobb för tandläkarna i UK.

EDIT:

Blev så nyfiken på hur det låg till då jag fick se NHS siffrorna så kontaktade en polare i UK som är läkare (dock inte tandläkare).
Han sa att det är i princip omöjligt att få en tandvård under NHS för det är så få tandläkare som gör jobb för NHS.
Man kan ställa sig i kö men chansen är väldigt liten att komma in.
Vissa tandläkare har "NHS platser" men dom är begränsade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Precis dragit en visdomstand från helvetet i tisdags i nederkäken, det tog dem närmare en timme av bändande, vickande, dragande och sex sprutor bedövning för att få ut den. Har fortfarande så ont att jag knappt kan sova och har värk i hela nacken från att ha hållt mot under dragningen och öm i hela sidan av över och under -käken från allt bändande och ryckande...

'Allt är som vanligt imorgon' Jo, tjena...

Hur länge brukar besvären eferåt egentligen sitta i? För just nu går jag på morfin, alvedon och ipren för att sova drägligt.

Ingen aning, fick aldrig någon värk. Har dragit ut 2st visdomtänder längstbak, en uppe och en nere på samma sida. Båda tänderna var ute på runt 15min, största delen av tiden gick åt att vänta på att bedövningen skulle verka. Inte mycket vicka alls, den övre tanden gick hur lätt som helst. Den undre hade inte raka rötter så då behövdes mindre operation som i stort sätt blev borra sönder tanden sedan dra ut rötterna och det som fanns kvar var för sig, sedan sy igen hålet, inga problem. Låter otroligt att det tog 1timme för dem, inte undra på du har ont, stackare.

Största skillnaden jag ser mellan folktandvården och privat tandvård är väntetiden, där jag bor får man vänta över 24månader hos folktandvården...
Beställde tid hos folktandvården i början av januari förra året, de har fortfarande inte hört av sig. Jag vände mig till privat klinik istället och fick tid/hjälp 2veckor efter jag hört av mig...

Tyckte inte jag hade belastat tandvården mycket då jag inte hade vart där på över 10år och sen när man väl vill dit och inte har vad de kallar akuta besvär som de menar är tandvärk så man ligger vaken om nätterna och inte kan sova så får man ställa sig i lång kö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

@Phiphler: Vad kul att vi även har tandläkare på detta forum! Jag har problem med att det knäpper i höger sida av käken och att det ibland går trögt att öppna munnen helt. Munnen öppnas liksom halvvägs, men ska jag öppna den sista biten så kan det gå trögt och knäppa till. Och när jag sover på hårdare underlag, t.ex. i tält så kan jag vakna av att det värker i käken som jag sovit på. När jag var yngre så fick jag tandställning för att korrigera mitt överbett. Jag fick även en bettskena i slutet av behandlingen som jag dumt nog då inte ville använda och tappade bort.

Tror du att en ny bettskena skulle kunna råda bot på dessa besvär? Och vad kan en sådan kosta då?

Den skenan du fick kan ha varit till för att tänderna inte skulle gå tillbaka, s.k. retentionsskena. En riktig bettskena är annorlunda i sin utformning. Mvh en annan tandläkare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

När jag tog en visdomstand där de behövde borra bort delar av käkbenet för att komma åt (räknades som operation) så hade iaf jag ont i ca en månad och åt väl värktabletter i en vecka eller så. Visserligen inga morfintabletter men så tycker jag å andra sidan att morfintabletter krävs knappt till något över huvud taget utan man kan bita ihop.

Brukar skippa dem för det mesta likaså när det går, men har ett diskbråck där ischiasnerven ligger i kläm rätt illa, så tar smärtstillande pga det, detta då jag vissa dagar inte ens kan ta mig ur sängen utan morfin pga nervsmärtan. Är som om någon skär upp ens ben med en trubbig morakniv från insidan så fort man råkar hosta, röra på benet 5mm eller typ andas... Att nysa är inte ens något du vill tänka på i dina mardrömmar. Detta var liksom pricken över i:et, aldrig haft så sinnesjukt ont efter ett ingrepp förr.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

@Phiphler: Vad kul att vi även har tandläkare på detta forum! Jag har problem med att det knäpper i höger sida av käken och att det ibland går trögt att öppna munnen helt. Munnen öppnas liksom halvvägs, men ska jag öppna den sista biten så kan det gå trögt och knäppa till. Och när jag sover på hårdare underlag, t.ex. i tält så kan jag vakna av att det värker i käken som jag sovit på. När jag var yngre så fick jag tandställning för att korrigera mitt överbett. Jag fick även en bettskena i slutet av behandlingen som jag dumt nog då inte ville använda och tappade bort.

Tror du att en ny bettskena skulle kunna råda bot på dessa besvär? Och vad kan en sådan kosta då?

Låter som att disken i högra käkleden rör på sig. Om den fastnar ofta så är töjningsövningar oftast det bästa, men gå till en tandläkare duktig på bettfysiologi först så att du får en korrekt diagnos.

Skrivet av Sando:

Är det vettigt att bleka tänderna med hemmakit, eller kommer resultatet att lida? Finns det risk för skador på tänderna?

Skickades från m.sweclockers.com

Vissa hemmakit för blekning är helt åt fanders, men de flesta fungerar säkert. Rekommenderar att gå till tandläkare för att se om det finns någon kontraindikation mot blekning innan du börjar. De flesta tandläkare kör med hemmablekning nu, dvs. man tar avtryck på dina tänder, du får en tunn plastskena för varje käke du vill bleka, och sedan får du med blekmedel som du använder på kvällen eller hela natten. Man får lite ilningar men det går över efter, finns gel med fluor och kaliumnitrat man kan ha i skenan som lindrar.

Skrivet av roxkz:

Precis dragit en visdomstand från helvetet i tisdags i nederkäken, det tog dem närmare en timme av bändande, vickande, dragande och sex sprutor bedövning för att få ut den. Har fortfarande så ont att jag knappt kan sova och har värk i hela nacken från att ha hållt mot under dragningen och öm i hela sidan av över och under -käken från allt bändande och ryckande...

'Allt är som vanligt imorgon' Jo, tjena...

Hur länge brukar besvären eferåt egentligen sitta i? För just nu går jag på morfin, alvedon och ipren för att sova drägligt.

Ifall du hade svåra besvär direkt efter ingreppet, så låter det mest som post-operativa besvär. Tyvärr inget annat att göra än att vänta. Om det däremot först var bra och sedan blev jobbigt, är det förmodligen bra att du hör av dig till din tandläkare för att göra en extra kontroll.

Kul att se intresse och även andra tandläkare här på forumet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phiphler:

Tänkte öppna en tråd här för att svara på alla era frågor om tänder och tandvård. Även intressant för mig att få reda på mer om hur vanligt folk (icke tandläkare) tänker om dessa ämnen.

Är allmäntandläkare som alltså behandlar det mesta, även smärttillstånd i käke och huvudmuskler (inklusive spänningshuvudvärk) då detta förvånansvärt ofta beror på tänder.

Bara att fråga på, absolut ok att skicka PM!

Folk som inte klarar av att vara hos läkare pga att vi i sverige inte har någon form av möjlighet till att "sova" under tiden, en möjlighet som varit rätt standard nästan, i USA i årtionden. Hur ska de göra? Säg inte: Diskutera det med läkare. För de bryr sig inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

En sak jag aldrig har förstått mig på är varför tandvården inte ingår i den vanliga vården. visst kan jag förstå att "skönhetsoperationer" inte skulle ingår i det. men en frisk människa behöver ju också friska tänder.

För att halva statskassan skulle gått åt. Alldeles för många som inte tar hand om tänderna, borstar inte dem, röker snusar. Skulle bli svindyrt för skattebetalarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pokerproffset:

För att halva statskassan skulle gått åt. Alldeles för många som inte tar hand om tänderna, borstar inte dem, röker snusar. Skulle bli svindyrt för skattebetalarna.

Finns annat som är brutalt mycket dyrare och inte gynnar befolkningen för fem öre.

Permalänk
Avstängd

@Phiphler:

Om man dricker läst från en bruk/glas så kommer den kontakt mot tänderna, men om man använder sugrör så rör dom aldrig tänderna så är läsk sämre ändå fast man använder sugrör, eller om man dricker från en flaska så kommer det inte så mycket läsk mot tänderna?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: Jag tar och killgissar ett svar medan vi väntar.

Spontant känns det som att skillnaden på det stora hela blir minimal. Dricker du med sugrör måste du också se till att vätskan inte kommer i kontakt med tänderna när den når munhålan. Jag testade lite av detta för några år sedan, när precis denna fråga dök upp. Antingen behövde sugröret åka rätt långt in i käften, och vätskan behövde sväljas omedelbart, eller så kom det i kontakt med undre tandraden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yonie:

@superegg: Jag tar och killgissar ett svar medan vi väntar.

Spontant känns det som att skillnaden på det stora hela blir minimal. Dricker du med sugrör måste du också se till att vätskan inte kommer i kontakt med tänderna när den når munhålan. Jag testade lite av detta för några år sedan, när precis denna fråga dök upp. Antingen behövde sugröret åka rätt långt in i käften, och vätskan behövde sväljas omedelbart, eller så kom det i kontakt med undre tandraden.

När jag var 11 år så hade jag 11 små hål och då drack jag bara från mugg, men sen när jag bara dricker från flaskan/sugrör så hade jag mina hål minskat och nu har jag inte haft några hål på många år ändå dricker jag mellan 2-8 liter läsk vare dag därför jag bliv nyfiken.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Det var faktiskt ett tips min tandläkare gav mig när jag skulle åka utomlands, ska jag undvika något så är det alla former av kolsyrat vatten, speciellt läsk då såklart men även vanligt bubbelvatten typ ramlösa med någon citrussmak.
Anledningen var inte sockret utan att det är lågt Ph-värde och fräter på tänderna.

Permalänk
Medlem

Har två frågor.

Först är ångande tandkräm, finns det någon du rekommenderar?

Andra är hur ofta man borde besöka tandläkaren är 19 år och besökte folktandvården för två månader sedan. De sa att jag var välkommen tillbaka om 3 år, tycker det låter som en ganska lång tid.

Uppskattar verkligen att du tar dig tiden, sådana som du gör Sweclockers väldigt intressant.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Den gav ju ett oerhört rakt svar. Om referenspriset landar på 20k så får du betala 3000+(15000-3000)*0,5+(20000-15000)*0,15=9750.

Min gissning är att de använder referenspriser för att olika tandläkare kan kosta olika mycket och de har en uppfattning om “vad det skall kosta” och ger bara ersättning baserat på

När jag tog en visdomstand där de behövde borra bort delar av käkbenet för att komma åt (räknades som operation) så hade iaf jag ont i ca en månad och åt väl värktabletter i en vecka eller så. Visserligen inga morfintabletter men så tycker jag å andra sidan att morfintabletter krävs knappt till något över huvud taget utan man kan bita ihop.

Oj, låter som jag hade tur med den visdomstand jag drog ut för något år sedan.
Lokalbedövning, sedan 20-30 minuters arbete tills de var klara och sen var allt frid och fröjd några timmar senare även om det kändes märkligt med ett hål uppe i hörnet av käken i några dagar

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Hade inte varit hos tandläkaren på 7 år och var rädd att jag skulle ha 20 hål och få betala lika många tusenlappar, speciellt då jag även slarvat en del och aldrig använder tandtråd eller munskölj. Visade sig dock att jag bara hade en väldig massa tandsten. Är övertygad att tandkrämen jag använt länge hjälpt: Sensodyne Repair & Protect, har något speciellt ämne för att skydda tänderna. Lite dyrare men jag tror den är värd det. (OBS! Ej sponsrad av Sensodyne. )

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit så bra på att sköta tänderna, men på senare år så har jag börjat få problem med att jag vaknar 3-4 gånger på nätterna med en mun som är torrare än en öken, finns det något man kan göra åt det?

Alla preparat på apoteket hjälper ju bara för stunden, jag kan ju inte anställa någon till att trycka in tabletter i käften på mig när jag sover

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

När jag var 11 år så hade jag 11 små hål och då drack jag bara från mugg, men sen när jag bara dricker från flaskan/sugrör så hade jag mina hål minskat och nu har jag inte haft några hål på många år ändå dricker jag mellan 2-8 liter läsk vare dag därför jag bliv nyfiken.

Det låter som om du kan ha andra hälsoproblem förutom tänderna att oroa dig för om du dricker så enormt mycket läsk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har tre frågor:
1) Går det att skaffa tandställning i vuxen ålder och faktiskt se resultat? Jag vägrade som barn - vilket jag har förståelse för, men samtidigt förstås ångrar.

2) Går det att på något sätt få rabatt om man vill skaffa fasader? Vilka negativa effekter dras dessa med? Jag har alltid skämts för mina tänder, och ler exempelvis inte på bild för att dölja mina tänder. Nu låter det som att jag ser ut som ett skatbo i käften, och fullt så illa är det inte, men man är ju ingen George Clooney direkt.

3) Jag har känt av ilningar i min ena kindtand, och varit rädd för att detta är ett hål. Det har nu försvunnit, men jag känner mig fortfarande oroad. Är det normalt att ilningar kommer och går utan att det rör sig om hål (jag inser att det rimmar), eller är det definitivt ett hål?

Som så många har sagt innan mig: grymt av dig att ta dig tid!

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Oj, låter som jag hade tur med den visdomstand jag drog ut för något år sedan.
Lokalbedövning, sedan 20-30 minuters arbete tills de var klara och sen var allt frid och fröjd några timmar senare även om det kändes märkligt med ett hål uppe i hörnet av käken i några dagar

Jag har dragit ut två stycken, båda gångerna var det typ 1 timme av borrande, lirkande och dragande, man var rätt utmattad efteråt alltså. Körde också snikvarianten med läkarstudenter ena gången och igenlappandet efter operationen var kanske inte det bästa så det tog ungefär ett halvår innan hålet läkt ihop helt.

Dold text
Permalänk
Medlem

Har en extra visdomstand i överkäken som inte kommit fram (jag är 29 år). Tror att den blir inflammerad vilket orsakar huvudvärk. Båda visdomständerna i överkäken är borta redan. Undrar om det är operation för att ta bort den extra tanden som gäller eller om det finns något enklare och billigare man kan göra åt den?

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

För att halva statskassan skulle gått åt. Alldeles för många som inte tar hand om tänderna, borstar inte dem, röker snusar. Skulle bli svindyrt för skattebetalarna.

tror du har någ en väldigt skevt syn på vad det skulle kosta jämnfört med vad andra saker gör. såm @adoringfan säga

Skrivet av AdoringFan:

Finns annat som är brutalt mycket dyrare och inte gynnar befolkningen för fem öre.

sen kan man också argumentera att en gratis och förebyggande tandvård också gynna folks almän hälsa vilket på lång sikt också förhindra eventuella hälsoproblem som kan träda upp längre fram i livet som sen kan skapa en merkostnad för sjukvården.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

Bra att veta:
Om du behöver dubbla bedövningssprutor när du drar ut en tand så behöver du även det vid andra medicinska ingrepp. Fick nämligen lära mig det den hårda vägen nu i tisdags då jag gjorde en omskärelse (av medicinska skäl). Kan meddela att det gör rätt ont att bli skuren i slangen utan tillräcklig bedövning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att dem flesta predikar om flour så fruktansvärt mycket och uppmanar nästan trycker på en att man ska använda de när de inte ens e nödvändigt. Har aldrig använt flourskölj och har inte använt flourtandkräm på nåt år nu och tänderna är finare än vad de någonsin varit. Så vad om detta med allt flour?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Oj, låter som jag hade tur med den visdomstand jag drog ut för något år sedan.
Lokalbedövning, sedan 20-30 minuters arbete tills de var klara och sen var allt frid och fröjd några timmar senare även om det kändes märkligt med ett hål uppe i hörnet av käken i några dagar

Ja den växte horisontellt halvt inne i käkbenet så det var en del jobbande, var en tandkirurg från Karolinska som kom till den folktandvård jag gick till. Var totalt 5 pers i rummet (tandkirurgen, 2 tandläkare och 2 sköterskor) och det tog 2 ish timmar totalt så bra att jag inte har problem med tandläkare. Jag svarar inte så bra på lokalbedövning heller så det gjorde rätt ont under ingreppet. Brukar få sprutor tills de inte vågar ge mer sen är det bara att köra oavsett om det gör ont eller ej.

Men som det brukar heta, det man inte dör av härdar. Har behövt göra annat efter det som gjort långt mer ont och varit mycket värre så det är bra att ha härdats lite.

Permalänk
Medlem

Bra tråd! Här kommer mer:

3 frågor:

1* Har en visdomstand som är vinklad 90 grader. Alltså växer rakt mot andra tänderna. Tandläkaren rekommenderade mig att jag skulle vänta tills det blir outhärdligt att söka hjälp för den/operera. Det känns fel i mitt tänk. Borde det inte vara enklare på alla sätt och vis att få bort den så tidigt som möjligt?
Det då jag dels jobbar utomlands, och vill ha svensk vård. Då jag enklare vill följa upp det mm i framtiden med de processer vi har i sverige.
Hur fort tror du jag behöver få ut den när jag väl känner av den? Jobbar 5 dagar 12h, sen ledig 5 dagar 12h.
Räcker det med ~3 dagar för att vara redo att lämna sverige igen, om jag väljer att flyga till sverige för behandling?

2* Min käke "knackar/knakar" när jag äter vissa saker. Finns det något sätt att 'fixa' detta genom tandvård? Obehag/smärta när det händer ofta. Går i perioder.

Har haft tandställning, (metallskena på framsidan som var limmade med pluttar/gummiband runt) för att flytta underkäken framåt, och misstänker att det kan vara relevant.

3*Angående tandställningen. Jag har en skena bakom framtänderna som är limmad. (Ej metall-pigg på varje tand. Fäst på 4 utav 6 uppe& nere.)

Specialist tandvården sa att tandhygienisterna/reglerarna(minns ej) skulle sköta den här.
Men när jag var där så sa dom att dom inte hade fått någon information angående den här.
Jag fick info av specialisterna att jag kunde ta bort den ena skenan efter 2 år, och den andra 4, om det såg bra ut. Men tandhygienisterna/reglerarna ville ej att jag skulle ta bort den med hänvisning att det inte är deras område och att det inte står dokumenterat.

Jag har inga problem med skenan, men limmet har lostnat liite, och vill helst inte bli av med den, eller så vill jag bli av med den helt.(putsa bort limmet). Jag kände att jag blev runtbollad, och att de var ovilliga att ta tag i det.
Har du tips/råd var jag bör vända mig? Tidigare har samarbetet mellan tandvården och ortodonti-avdelning fungerat bra. Misstänker att de personer jag har haft kontakt med slutat nu tyvärr.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

En sak om man inte anser sig ha råd med ett ingrepp uta föredrar att dra ut tanden iställe kan tandläkare vägrar och köra över en??
Har bitit sönder en kindtand tandläkaren vill sätta dit en krona som kommer att kosta mig ca 6000 kr
jag ville att dom drar drar ut tanden i ställe.
Tandläkaren vägra utan bestämde att jag ska ha en krona som jag inte ha råd med.
Har ett profisorik lagning där nu har haft de i snart ett år..

Hårt när dom inte kan lyssna på en..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Du inledde med "Tänkte öppna en tråd här..." mao så ÄR det en tandtråd;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är det patienter som hellre vill dra ut tänder än att rotfylla? Tänker väll då främst på risken att det stängs in bakterier i rotfyllningen som tillslut letar sig ut i blodomloppet/kroppen och kan orsaka cancer, stroke, trötthet och lite allt möjligt med tiden. T.ex filmen "rootcause" tar upp detta.

Skickades från m.sweclockers.com