Huawei-affären, "US companies will continue to sell to Huawei"

Permalänk
Avstängd

Bara jag som cringar hårt när Five Eyes ledaren pratar om säkerhet och spioneri ? 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Inaktiv

Tror folk missade att de säljer 120 miljoner telefoner, i enbart Kina varje år.

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat. Xiaomi är dock mer prisvärda tycker jag. Nyligen beställt en sådan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

President Flipflop...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@NutCracker: Men hallå. Läs vad jag skriver och har skrivit. Trump skiter i och har alltid skitit i om så hela Kinas befolkning blir torterade. Han bryr sig bara om att han och möjligen några andra rika amerikaner tjänar pengar. Han skiter fullständigt i Kineserna. Inse det. Sedan vet jag om hur befolkningen i Kina har det. Har hela tiden haft klart för mig hur befolkningen i Kina har det. Det är inte det som det handlar om. Det som det hela tiden har handlat om är ifall det har varit om Huawei spionerat och haft utrustning för det som Trump påstått. Helt plötsligt så har Trump fått lite "dineros" så nu är misstankarna bort. Så åter igen. Det har aldrig varit frågan om att Trump har brytt sig om levnadsförhållandena i Kina.

Sedan den gällande konflikten var det inga problem alls att någon klar uppfattning om. Det var uppenbart från första början att det var ett förhandlingsspel och inte något som har med verkligheten att göra. Hade det gjorts mot alla Kinesiska bolag så hade det varit lite troligare med att ensidigt välja ut enbart ett företag på det här sättet gjorde det uppenbart. Förutom för de som då "hatar" Kina och börjar se något annat i det hela än vad det egentligen är.

Jo jag inser Trumps agenda, men jag håller inte med dig i alla dina tyckanden/slutsatser.

Mitt inlägg var egentligen ingen kritik mot det du skrev, och "Lär dig mer om Kina" var tänkt att vara riktat till ALLA (allmän uppmaning), för seminariet är intressant - titta på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Han är inte oerhört rik, finns skäl till att han gör allt han kan för att förhindra att dokument gällande hur mycket han har och hur mycket han betalar i skatt osv blir offentliga. Och med det bröt han med traditionen att presidentkandidater gör detta.

Men det som har kommit ut visar att han fick en massa pengar från sin pappa och lyckades sedan göra miljardförluster...

Det man tjänar som President är småpotatis, att säga nej till det är som när en VD som får aktieoptioner säger nej till en fast lön....

https://www.forbes.com/profile/donald-trump/#3d16955d47bd
https://www.investopedia.com/updates/donald-trump-rich/

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Det är fascinerande att det är så mkt känslor involverade när det gäller val av elektronik.

Att man blundar och helt förkastar potentiella säkerhetsrisker inom vissa produktområden för att en leverantör t.ex. levererar bra prestanda och sköna features inom en annan produktkategori är intressant.

Tänker att när det gäller Android så finns det ju även så otroligt mkt att välja på, så gillar Android så sitter man ju inte i sjön direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det är fascinerande att det är så mkt känslor involverade när det gäller val av elektronik.

Att man blundar och helt förkastar potentiella säkerhetsrisker inom vissa produktområden för att en leverantör t.ex. levererar bra prestanda och sköna features inom en annan produktkategori är intressant.

Tänker att när det gäller Android så finns det ju även så otroligt mkt att välja på, så gillar Android så sitter man ju inte i sjön direkt.

Vad pratar du om? Ericsson och Nokia producerar mycket av sin utrustning i Kina, de utvecklar också en hel del av tekniken där och har tusentals som arbetar med forskning och utveckling i Kina. Kinas kommunistiska parti har inflytande i dessa firmor också, och för den delen så är Kina en av Ericssons största marknader.

Edit: Pratar du specifikt om konsumentelektronik som telefoner, så är det väldigt svårt att hitta något som inte produceras i Kina. LG har lagt ner sin tillverkning i Sydkorea exempelvis (eller håller på att flytta den) och kommer bara ha tillverkning i två kommunistländer. Google producerar sina telefoner i Kina, Sony producerar sina telefoner i Kina, Samsung producerar mobilerna som säljs här i Kina, Asus producerar sina mobiler i Kina, HMD producerar sina mobiler i bland annat Kina och märken som OnePlus, Oppo, Xiaomi, och Motorola har såklart kinesiska ägare. Så vilken Androidtelefon ska du köpa som inte produceras i Kina eller har annan koppling till Kina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad pratar du om? Ericsson och Nokia producerar mycket av sin utrustning i Kina, de utvecklar också en hel del av tekniken där och har tusentals som arbetar med forskning och utveckling i Kina. Kinas kommunistiska parti har inflytande i dessa firmor också, och för den delen så är Kina en av Ericssons största marknader.

Absolut och även Apples telefoner, Microsofts Xbox och hur mkt annat som helst produceras i Kina. Dessa tillverkare har säkerligen den Kinesiska staten inflytande över.

EDIT: eftersom föregående inlägg ändrades efter jag gjort mitt. Läs ovan

Permalänk
Medlem

Jag vore förvånad om Kina låter denna skymf glida förbi obemärkt, de är ju inte direkt kända för det.

Personligen litar jag inte på Huawei för fem före och undviker deras produkter om jag kan, men det gäller även Google m.fl.

Skrivet av ToddTheOdd:

Självklart så handlade det enbart om ekonomi vilket jag hoppas alla förstår nu. Och att Trump aldrig har och aldrig kommer bry sig om vilka villkor arbetarna i Kina arbetar under.

Såklart. Och det handlar även om att först skapa ett problem och sedan "lösa" det genom att lägga ned det, för att framstå som en välvillig problemlösare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

EDIT: eftersom föregående inlägg ändrades efter jag gjort mitt. Läs ovan

Alltså vad är alternativet? Även om du hittar en Androidtelefon tillverkad i t.ex. Vietnam så är det bara en annan auktoritär stat, och utvecklingen av enheten/programvaran kan fortfarande skett delvis i Kina.

Länder som Australien har blockerat Huawei från sina mobilnät framöver, men de kommer ju köpa utrustning från Nokia och Ericsson som tillverkas i Kina för den delen. Till en handfull länder kanske Nokia och Ericsson kan skeppa nätverksutrustning tillverkad i EU eller/och Indien istället, men det betyder ju inte att inga av komponenterna är tillverkade i Kina och deras kinesiska ingenjörer har fortfarande skrivit kod och utvecklat hårdvara för denna utrustning. För Ericsson är ju också Kina en viktigare marknad än den är för Huawei själva... Vad ska man välja där? Alla kan inte välja Samsung, då blir det inte mycket byggt. Tja, de flesta tror nog inte på att det finns något särskilt säkerhetsproblem. Hade det i grunden funnits ett problem hade den gällt nästan alla leverantörer, och ingen nätverksleverantör har avvecklat sin verksamhet i Kina.

Permalänk
Medlem

Lets go Huawei!!!
Utan tvekan dom bästa mobilerna på marknaden!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Alltså vad är alternativet? Även om du hittar en Androidtelefon tillverkad i t.ex. Vietnam så är det bara en annan auktoritär stat, och utvecklingen av enheten/programvaran kan fortfarande skett delvis i Kina.

Länder som Australien har blockerat Huawei från sina mobilnät framöver, men de kommer ju köpa utrustning från Nokia och Ericsson som tillverkas i Kina för den delen. Till en handfull länder kanske Nokia och Ericsson kan skeppa nätverksutrustning tillverkad i EU eller/och Indien istället, men det betyder ju inte att inga av komponenterna är tillverkade i Kina och deras kinesiska ingenjörer har fortfarande skrivit kod och utvecklat hårdvara för denna utrustning. För Ericsson är ju också Kina en viktigare marknad än den är för Huawei själva... Vad ska man välja där? Alla kan inte välja Samsung, då blir det inte mycket byggt. Tja, de flesta tror nog inte på att det finns något särskilt säkerhetsproblem. Hade det i grunden funnits ett problem hade den gällt nästan alla leverantörer, och ingen nätverksleverantör har avvecklat sin verksamhet i Kina.

De flesta som "tror" sitter nog inte på analysen och informationen som ligger till grund för beslutet utan gör precis som vi i tråden, spekulerar friskt.
När det gäller telefonval så står det ju var och en fritt att välja vilken telefon man vill, om nu Huawei inte får säljas eller försvinner så återstår det ju hur många andra tillverkare som helst som säljer bra skrot. Och visst, en majoritet är tillverkade i Kina.

När det gäller infrastrukturen så kan vi återigen bara spekulera, men jag skulle säga att det finns en större säkerhetsrisk att köpa infrastruktur från ett Kinesiskt bolag där man har mindre insyn än ett bolag som t.ex. Ericsson om man är USA.

Mkt tänker jag handlar om underhåll och support där det kan finnas en större risk för att man blir beroende på länder man inte har en bra relation med. Att uppdatera utrustning i nätet där man inte har bra insyn är självklart en säkerhetsrisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tja, de flesta tror nog inte på att det finns något särskilt säkerhetsproblem. Hade det i grunden funnits ett problem hade den gällt nästan alla leverantörer, och ingen nätverksleverantör har avvecklat sin verksamhet i Kina.

Nätverksleverantörerna har väl i praktiken inget val, säkerhetsproblem eller ej, de måste tillverka i Kina för att hålla ned priserna på konkurrenskraftig nivå och för att Kina är en viktig marknad. Sannolikheten för säkerhetsproblem bedömer jag som hög, men konkreta bevis lyser ju med sin frånvaro, och nätverksleverantörerna tuffar vidare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nätverksleverantörerna har väl i praktiken inget val, säkerhetsproblem eller ej, de måste tillverka i Kina för att hålla ned priserna på konkurrenskraftig nivå och för att Kina är en viktig marknad. Sannolikheten för säkerhetsproblem bedömer jag som hög, men konkreta bevis lyser ju med sin frånvaro, och nätverksleverantörerna tuffar vidare.

Fast det skulle ju kunna vara så enkelt att det inte finns något säkerhetsproblem idag men att risken är högre för säkerhetsrelaterade problem om man väljer det från en leverantör som Huawei.

Det hade varit intressant att läsa definitionen som USA har för just säkerhetsrisker i just detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

De flesta som "tror" sitter nog inte på analysen och informationen som ligger till grund för beslutet utan gör precis som vi i tråden, spekulerar friskt.
När det gäller telefonval så står det ju var och en fritt att välja vilken telefon man vill, om nu Huawei inte får säljas eller försvinner så återstår det ju hur många andra tillverkare som helst som säljer bra skrot. Och visst, en majoritet är tillverkade i Kina.

När det gäller infrastrukturen så kan vi återigen bara spekulera, men jag skulle säga att det finns en större säkerhetsrisk att köpa infrastruktur från ett Kinesiskt bolag där man har mindre insyn än ett bolag som t.ex. Ericsson om man är USA.

Mkt tänker jag handlar om underhåll och support där det kan finnas en större risk för att man blir beroende på länder man inte har en bra relation med. Att uppdatera utrustning i nätet där man inte har bra insyn är självklart en säkerhetsrisk.

Detta handlar om globala bolag, så man är inte beroende av en enskild utvecklare i Kina i vilket fall som helst. Västliga bolag flyttar utveckling till Kina, kinesiska bolag flyttar utveckling utomlands, så det är mer eller mindre samma sits. Tekniskt sett är det nog enklare att få större insyn i Huawei då de inte är börsnoterade som sina största konkurrenter.

Skrivet av backfeed:

Nätverksleverantörerna har väl i praktiken inget val, säkerhetsproblem eller ej, de måste tillverka i Kina för att hålla ned priserna på konkurrenskraftig nivå och för att Kina är en viktig marknad. Sannolikheten för säkerhetsproblem bedömer jag som hög, men konkreta bevis lyser ju med sin frånvaro, och nätverksleverantörerna tuffar vidare.

Hade hotet varit från underrättelsetjänster i Kina så kan de likväl påverka och infiltrera konkurrenterna dock.

Permalänk
Medlem

Jag antar att pressen från företag varit stor i USA då de var stora belopp som de förlorade.
Det tidigare förbudet läste jag någonstans att det kostar amerikanska företag $11miljarder USD i förlorade intäkter så jag är inte direkt förvånad över detta.

Permalänk
Citat:
  • 15 Maj 2019: Inga IT-företag får handla med Huawei, de måste lämna ut information till sin regering. Global säkerhetsrisk.

  • Juni 2019: Alla IT-företagen lyder sin regering som duktiga pojkar.

  • Juni 2019: Bara skojade. Det finns ingen global säkerhetsrisk.

Noll trovärdighet. Eller är det möjligt att ha negativ trovärdighet?

Alltid trevligt när man får rätt, men mest är det synd att USAs rykte ska skadas ytterligare av tomma hot i nåt slags löjligt försök att visa att man minsann är att räkna med.

Det mesta i den här röriga tiden vi lever igenom kommer nog summeras som, "det var väl onödigt".

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Citat:

A senior U.S. official told the Commerce Department’s enforcement staff this week that China’s Huawei should still be treated as blacklisted, days after U.S. President Donald Trump sowed confusion with a vow to ease a ban on sales to the firm.

https://uk.reuters.com/article/uk-china-usa-huawei/u-s-govern...

Ok...

Permalänk
Medlem

Denna klickaren på YT var faktiskt kul:

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]