Huawei-affären, "US companies will continue to sell to Huawei"

Permalänk
Medlem

Huawei-affären, "US companies will continue to sell to Huawei"

Vet inte om någon missat detta men borde uppmärksammas iaf.

Huawei har nu möjlighet att köpa komponenter och samarbeta med amerikanska företag (Som Qualcomm, Google osv).

Skönt att de verkar ha kommit någon vart. Huawei är fortfarande jäkligt bra mobiler (framförallt för de som gillar fotografering), så tråkigt om de dött undan.

Huawei är fortfarande med på "Entity List" däremot. Men bra första steg.

https://www.androidauthority.com/breaking-huawei-allowed-to-d...
https://www.gsmarena.com/trump_confirms_us_companies_will_con...
https://www.bbc.com/news/world-48810070
https://www.scmp.com/economy/article/3016610/donald-trump-spe...

Permalänk
Inaktiv

Dom har ju slagit nytt säljrekord med nya P30 så de verkar inte ha påverkats så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Dom har ju slagit nytt säljrekord med nya P30 så de verkar inte ha påverkats så mycket.

Mja.
"The company said its 2019 revenue will be $30 billion below estimates due to the disruption caused by the ban, and that’s without accounting for the damage done to its brand. Huawei was widely expected to beat Samsung for the first place in the smartphone market within the next year, a longtime goal that may now take longer."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Mja.
"The company said its 2019 revenue will be $30 billion below estimates due to the disruption caused by the ban, and that’s without accounting for the damage done to its brand. Huawei was widely expected to beat Samsung for the first place in the smartphone market within the next year, a longtime goal that may now take longer."

De säljrekord jag pratar om är hur många dagar de tog dom att sälja 10 miljoner P30 Pro (85 dagar) att jämföra med hur lång tid som de tog att sälja 10 miljoner P20 Pro (147 dagar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

De säljrekord jag pratar om är hur många dagar de tog dom att sälja 10 miljoner P30 Pro (85 dagar) att jämföra med hur lång tid som de tog att sälja 10 miljoner P20 Pro (147 dagar).

Jo jag är medveten om de. Menade mer att detta kladdet har kostat de en hel del även om de sålt bra med P30 pro.

Permalänk
Medlem

Visar ju att detta var helt o hållet ekonomi-politiskt baserat.
Fäller en tår o många skratt åt dem som sålde sina Huawei lurar i panik.
Sjukt nöjd med min Mate 20 X.
Ska bli fint att få ta del av Android Q!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Men de var ju en säkerhetsrisk? Var ju massa personer som hade bevis för det på det här forumet bland annat? Hade de fel nu alltså? Var det enbart ekonomiska motiv alltså som en del av oss andra påtalade alltså? Så kan de väl ändå inte ha varit? Det fanns väl bevis för en massa mystiska "chip"? Har dessa nu helt mystiskt försvunnit? Skämt åsido. Självklart så handlade det enbart om ekonomi vilket jag hoppas alla förstår nu. Och att Trump aldrig har och aldrig kommer bry sig om vilka villkor arbetarna i Kina arbetar under.

Permalänk
Medlem

Vet inte om man kan dra en slutsats att det bara handlade om ekonomi (även om en säkerhetsrisk iofs handlar om ekonomi).
Mkt handlar väl om det infrastrukturella som Huawei levererar mer än telefonerna.

Det sista jag läste var att även Britterna inte kommer använda Huaweis infrastruktur för 5G för att dom anser att det finns en säkerhetsrisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Men de var ju en säkerhetsrisk? Var ju massa personer som hade bevis för det på det här forumet bland annat? Hade de fel nu alltså? Var det enbart ekonomiska motiv alltså som en del av oss andra påtalade alltså? Så kan de väl ändå inte ha varit? Det fanns väl bevis för en massa mystiska "chip"? Har dessa nu helt mystiskt försvunnit? Skämt åsido. Självklart så handlade det enbart om ekonomi vilket jag hoppas alla förstår nu. Och att Trump aldrig har och aldrig kommer bry sig om vilka villkor arbetarna i Kina arbetar under.

Den utrustning där det var mest prat om säkerhetsrisk var i utrustnigng för basstaioner, servrar, och liknande. Inte konsumentutrustning.
Om det finns några bevis för dessa påstådda säkerhetsrisker vet jag inte, men så vitt jag vet har inga bevis lagts fram offentligt ännu - om CIA, NSA, eller FBI har något så är det fortfarande hemligt.

Permalänk
Avstängd

Så det handlade ALDRIG om säkerheten utan det ljög man alltså bara om och nu erkänner man detta.

Kanske bättre och fokusera på att dra igång ett krig med IRAN de är ju en säkerhetsrisk

Permalänk
Medlem

Trump fick sina pengar under bordet.

Permalänk
Medlem

Trump ville väl testa vem som hade största spaden i leklådan antar jag, annars är det galet att bara göra såna här beslut för att sedan dra tillbaka dem

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Visar ju att detta var helt o hållet ekonomi-politiskt baserat.
Fäller en tår o många skratt åt dem som sålde sina Huawei lurar i panik.
Sjukt nöjd med min Mate 20 X.
Ska bli fint att få ta del av Android Q!

haha sjukt roligt xD alltid panik sälja fort något sådanhär händer. Jag är också skit nöjd med min P20 Pro, fungerar klanderfritt!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Men de var ju en säkerhetsrisk? Var ju massa personer som hade bevis för det på det här forumet bland annat? Hade de fel nu alltså? Var det enbart ekonomiska motiv alltså som en del av oss andra påtalade alltså? Så kan de väl ändå inte ha varit? Det fanns väl bevis för en massa mystiska "chip"? Har dessa nu helt mystiskt försvunnit? Skämt åsido. Självklart så handlade det enbart om ekonomi vilket jag hoppas alla förstår nu. Och att Trump aldrig har och aldrig kommer bry sig om vilka villkor arbetarna i Kina arbetar under.

Haha ja det verkar ju högst troligt att dom var en lika stor säkerhetsrisk som diverse bolag från USA.
Som en det tidigare nämndes så måste nog jänkarna koncentrera sina resurser på ett framtida krig med Iran.

Permalänk
Medlem

så kan man köpa en p30 pro nu då ??

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Trump fick sina pengar under bordet.

Pengar..vad ska den presidenten ha mer pengar till? Han är oerhört rik, så rik att han är den enda presidenten i historien som ej tar ut nån lön från presidenttiteln eller vad det kallas.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så har jag inte trott något annat än att detta skulle lösa sig. Alldeles för stort bolag för att kunna förbjuda saker hit å dit 😅 nöjd ägare av både P20 pro och P30 pro.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 - AMD 5600X - Noctua NH-D15S Chromax Black - MSI Suprim X 3090 - Samsung 970 EVO Plus 1TB NVME - Samsung 860 EVO 1TB SSD - ASUS ROG B550-F Gaming Wi-fi - 2x16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz CL16 - EVGA SuperNOVA G2 850W - LG OLED55CX - Steelseries Rival 710 - Steelseries Apex 150 Keyboard - Steelseries
Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Detta var en trevlig nyhet då jag tycker Huawei gör riktigt trevliga telefoner och har en P20 Pro själv!

Skrivet av Swedman18:

Trump ville väl testa vem som hade största spaden i leklådan antar jag, annars är det galet att bara göra såna här beslut för att sedan dra tillbaka dem

Bara att invänta dagen då Trump vill se vem som har störst hink i sandlådan nu då... X.X

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Dom har ju slagit nytt säljrekord med nya P30 så de verkar inte ha påverkats så mycket.

Köpte en till mig och frugan mitt i allt detta. Fantastisk telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Så det handlade ALDRIG om säkerheten utan det ljög man alltså bara om och nu erkänner man detta.

Kanske bättre och fokusera på att dra igång ett krig med IRAN de är ju en säkerhetsrisk

Vart "erkänner" men detta i artiklarna?

Permalänk
Avstängd

Men nu har det hänt att Huawei blev utfrusna och det kan hända igen, Huawei eller någon annan. Det finns lärdom att dra av detta spektakel.

Bygg inte hela din affärsmodell på att tillhandahålla en produkt som är beroende av någon annan aktörs proprietära mjukvara, hårdvara, system eller ekosystem som någon annan äger och som dom kan utesluta dig från.

Försäkra dig om din tillgång till system genom att bygga på open source och öppen hårdvara. Dom borde satsa på arkitekturen RISC-V istället för ARM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Alltså, jag fattar fortfarande inte att människor inte förstår att det här är samma strategi Trump har använt under hela sitt presidentskap, till och med under väldigt stora delar av sitt liv. Det är makalöst att ni fortfarande blir går på samma knep gång på gång; Trump gör ett radikalt utspel eller en radikal åtgärd för att få ett bra förhandlingsläge gentemot sin motpart och tvinga dem till förhandlingsbordet. Det han föreslår eller inför, som blockaden mot Huawei eller att Mexiko ska betala strafftullar för att de inte gör tillräckligt vid gränsen mot USA för att förhindra illegal invandring o.s.v., är aldrig tänkt att vara långvarigt eller ens önskvärt, det är enbart en förhandlingsbricka.
Hela den här strategin har han till och med skrivit en bok om för alla att se, men ändå är det ingen som verkar fatta vad som försegår. Det är oerhört komiskt att titta på.

Är det lönt att citera typ alla i tråden istället för bara skriva?
Och "Det är makalöst att ni fortfarande gå på samma knep gång på gång", vilka ni?
Hur vet du att alla dessa personer har gått på samma knep gång på gång av Trump?

Weird citering och påstående ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

@Nivity: Han nämner mig som ett av all dessa exempel som ska ha gått på Trumps "sluga knep" fast verkar ha missat att ha läst vad jag skrev och även vad du tar upp så verkar snarare som att det är någon som försöker skylla bort sina egna tillkortakommanden i tidigare trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

De jag citerar? Även de som har liknande tankar som de jag citerar ("han fick pengar under bordet", "han ville visa vem som hade störst spade" med mera).
11 personer av 26 är inte "typ alla", det är inte ens hälften.

Det vet jag väl inte per se men på grund av att de gick på det den här gången tolkar jag det inte som att de ännu har lyckats se igenom hans strategi vilket gör att jag drar slutsatsen att de har gått på det alla de andra gångerna han har använt samma strategi.

Gissningsvis ville (och vill) Trump få igenom handelsavtalet som de har försökt förhandla fram med EU väldigt länge, där vevningen precis som tidigare är ett sätt att tvinga EU till bordet och en förhandlingsbricka. Jag kommer dock inte ihåg namnet på avtalet.

Ok, för det första.
Det var 18 person som kommenterat när du citerade dessa personerna.
Så du citerade 10 utav 18. Vilket faktiskt är mer än hälften.

För det andra. Du drar en helt random egen slutsats som fakta, inte helt olikt en viss person detta handlar om

Och sen är jag nyfiken på vilka "alla andra gånger han har använt samma strategi"
Jag tror inte alla dessa personerna är så extremt intresserade utav Trump, dvs de sitter inte och följer alla hans beslut och går på de varje gång som du så säger.

Men hey, vad vet jag ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Vet inte om man kan dra en slutsats att det bara handlade om ekonomi (även om en säkerhetsrisk iofs handlar om ekonomi).
Mkt handlar väl om det infrastrukturella som Huawei levererar mer än telefonerna.

Det sista jag läste var att även Britterna inte kommer använda Huaweis infrastruktur för 5G för att dom anser att det finns en säkerhetsrisk.

Storbritanniens operatörer har inte helt avvecklat Huawei-utrustning från sina 5G-nät än. Nokia vann (flera av) upphandlingarna där, men det betyder inte att de inte kommer använda Huawei-utrustning på olika håll i nätet. Vodafone ska väl köra Ericsson och Huawei i radionätet. De är inte svartlistade i Storbritannien, hade det funnits bevis hade det inte varit en politisk fråga där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Vet inte om man kan dra en slutsats att det bara handlade om ekonomi (även om en säkerhetsrisk iofs handlar om ekonomi).
Mkt handlar väl om det infrastrukturella som Huawei levererar mer än telefonerna.

Det sista jag läste var att även Britterna inte kommer använda Huaweis infrastruktur för 5G för att dom anser att det finns en säkerhetsrisk.

Du är även medveten om att britterna är världens största rövslickare till USA och gör allt som USA säger åt dem att göra.

Permalänk
Medlem

Ja man kan säga vad man vill om detta och det mesta har redan sagts, och de flesta här vet ju vad jag tycker

Detta har varit extremt bra reklam för Huawei som kan skratta hela vägen till banken åt morotens inkompetens och hur lätt han påverkas av lite smicker. Det är en soppa är det.

Egentligen är inte Huawei eller Kina något hot utan det handlar bara om att Trump måste visa bönderna som röstade på honom att han försöker infria sina "vallöften", och som det nu är så tycker de allt Trump gör är bra "För att det är Trump", så han lär inte tappa några väljare alls på detta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Men de var ju en säkerhetsrisk? Var ju massa personer som hade bevis för det på det här forumet bland annat? Hade de fel nu alltså? Var det enbart ekonomiska motiv alltså som en del av oss andra påtalade alltså? Så kan de väl ändå inte ha varit? Det fanns väl bevis för en massa mystiska "chip"? Har dessa nu helt mystiskt försvunnit? Skämt åsido. Självklart så handlade det enbart om ekonomi vilket jag hoppas alla förstår nu. Och att Trump aldrig har och aldrig kommer bry sig om vilka villkor arbetarna i Kina arbetar under.

Den pågående konflikten var det svårt att få någon riktig uppfattning om, så därför blev det väl mestadels tyckanden. Och tyckande är ju en sak, men faktabaserade slutsatser är något helt annat.

Lär dig mer om Kina. Bläddra fram till ca -2:46:45 i SvtPlay Forum:

https://www.svtplay.se/video/22455402/forum/forum-25-jun-09-0...

där börjar seminariet "arena idé - Hur är det ställt med Kina" (25/6), tre experter uttalar sig, däribland Peter Dahlin som har egen erfarenhet av att bli fängslad och torterad i kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Men nu har det hänt att Huawei blev utfrusna och det kan hända igen, Huawei eller någon annan. Det finns lärdom att dra av detta spektakel.

Bygg inte hela din affärsmodell på att tillhandahålla en produkt som är beroende av någon annan aktörs proprietära mjukvara, hårdvara, system eller ekosystem som någon annan äger och som dom kan utesluta dig från.

Försäkra dig om din tillgång till system genom att bygga på open source och öppen hårdvara. Dom borde satsa på arkitekturen RISC-V istället för ARM.

Huaweis affärsmodell var att stjäla ericssons tech sedan bygga mycket billigare genom statssubventioner från kinesiska regeringen samt billig kinesisk arbetskraft.

Eb riktig kackerlacka som alla svenskar borde försöka få bannade från europa..inte sitta och hejja på.

Och nej mobiler är inte deras primära buisness model.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Väldigt enkelt att motbevisa dig, allt är inte deklassifierat. Har du ens läst rapporten?

Här får du en länk från amerikanska justiedepartementet.

Notera de censurerade bitarna.

Usch då.. Ja, vissa partier märks ut med "hemligt då det rör en pågående utredning.

Suck.. det betyder alltså att dom hycklande demokraterna fick som dom ville i slutändan ändå.
Först ville dom att han skulle deklassificera den, och när han tänkte göra det så stoppade demokraterna honom.
Synd att dessa velande hycklande demokrater lyckades stoppa Trump från att deklassificera allt då. Man kan ju tycka att dom får bestämma sig hur dom vill ha det.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!