Toshiba och Western Digital förlorar NAND-kretsar på flera exabyte efter strömavbrott

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Du tror väll inte att de kör tillverkning oförsäkrade, de är försäkrade mot sådana här avbrott så någon större back går de då inte.

Även om dom nu skulle vara försäkrade mot ett avbrott så kan jag lova dig att eventuell utbetalning dröjer flera år och ändå inte täcker ens i närheten av vad produktionsbortfallet och alla reparationer kostar.
För att inte tala om alla marknadsandelar som konkurrenterna roffat åt sig som man kanske aldrig kan få tillbaka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Så oerhört cyniskt att tro att företag på något sätt medvetet skulle sabotera sina egna anläggningar för att hålla priser uppe.
Tror man det så har man noll insyn i hur ett företag faktiskt fungerar.

Det finns betydligt bättre sätt att hålla priser uppe.
Vanligast numera verkar ju vara kartellbildningar.

Det vore cyniskt att tro att människor inte gör vad som helst för pengar, till och med dödar.

Då kan man ju säga samma sak om kartellbildning, om alla företagare var så ärliga varför dyker det upp kartellbildningar, fusk och prismanipulationer i alla industrier år in och år ut.

Det är människor som driver företag, tror inte jag behöver säga mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Det vore cyniskt att tro att människor inte gör vad som helst för pengar, till och med dödar.

Då kan man ju säga samma sak om kartellbildning, om alla företagare var så ärliga varför dyker det upp kartellbildningar, fusk och prismanipulationer i alla industrier år in och år ut.

Det är människor som driver företag, tror inte jag behöver säga mer.

Det finns mängder av bättre alternativ för att bromsa produktion utan att dra på sig gigantiska kostnader.
Det mest uppenbara är ju att helt enkelt lägga ner produktionslinjer som är mindre lönsamma.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Finns gott om processer som fullständigt förstörs även av kortare avbrott.
Även ett mindre spänningsfall som bara påverkar en liten del i en fabrik kan få en process att gunga och ett totalstopp kan bli resultatet flera timmar senare.

Absolut, men i så stora företag och om något är så känsligt att man inte har ens ett backup system, till och med sos i lilla landet Sverige har backup system ifall det blir strömavbrott och tar batteribackupen slut så går det över på dieselgenerator drift. Att då inte kunna ha det i så stora företag? Kommer lägligt när priserna är låga och stora saldon i lager och det blir enkelt att skicka iväg arbetarna på semester. Kommer bara så lägligt som alltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Du tror väll inte att de kör tillverkning oförsäkrade, de är försäkrade mot sådana här avbrott så någon större back går de då inte.

Stora företag har inte mer försäkringar än vad de måste - tex. för sina fordon (men inte dess innehåll), för sina anställda, ansvarsförsäkringar för att täcka när det skiter sig på riktigt hos kund etc. ofta av lag och förordningskrav för sin verksamhet (i Sverige alltså - andra länder andra regler)

Om en hantverkarbil blir tömd vid fordonsinbrott så är det ingen försäkringsbolag som går in och täcker för verktygen utan företaget får stå för hela kostnaden medans inbrytningsskadorna på fordonen kan täckas av fordonsförsäkring. - varför, det är för dyrt att betala försäkringspremien för alla bilars innehåll i ett större företags fordonsflotta och det är billigare att ta den smällen när inbrott väl sker - om det inte är för ofta...

Det är föga troligt att de har försäkring mot produktionsbortfall - vilket detta nog räknas som, om inte annat kommer premien för en sådan försäkrings vara magnifikt stor eftersom en haveri förr eller senare inträffar och försäkringsbolag vill helst gå med vinst redan inom några år trots att försäkringen utfallit - för en stor verksamhet är det billigare att reservera pengar för att klara haveri med egna medel än att det hela skall gå igenom en väldigt motvilligt utbetalande försäkringsbolag som försöker smita om det finns minsta möjlighet till det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Även om dom nu skulle vara försäkrade mot ett avbrott så kan jag lova dig att eventuell utbetalning dröjer flera år och ändå inte täcker ens i närheten av vad produktionsbortfallet och alla reparationer kostar.
För att inte tala om alla marknadsandelar som konkurrenterna roffat åt sig som man kanske aldrig kan få tillbaka.

Du får tro vad du vill men Toshiba förlorar inga marknadsandelar på detta, där emot kommer de tjäna hutlösa pengar på prisökningarna.

Om de har försäkring så är det samma sak som bankgaranti, det förlorar inga pengar och det betyder absolut inte att det tar år att få ersättning, vad har du fått det ifrån.

Vid försäkring mot störningar i deras verksamhet så betalar försäkringsbolag ut snabbt för att det är det försäkringen ska skydda mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Absolut, men i så stora företag och om något är så känsligt att man inte har ens ett backup system, till och med sos i lilla landet Sverige har backup system ifall det blir strömavbrott och tar batteribackupen slut så går det över på dieselgenerator drift. Att då inte kunna ha det i så stora företag? Kommer lägligt när priserna är låga och stora saldon i lager och det blir enkelt att skicka iväg arbetarna på semester. Kommer bara så lägligt som alltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Man har inte backupsystem.
Stället jag jobbar på nu ligger på ~50MW under drift.
Finns inget system som klarar det utan att kosta rent fantastiska summor.
Däremot så har man såklart UPS system som tar hela våningar för att hålla vissa system igång även vid helt strömbortfall.
Men för hela processen ? nej.

Permalänk

Där kom den!

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Du får tro vad du vill men Toshiba förlorar inga marknadsandelar på detta, där emot kommer de tjäna hutlösa pengar på prisökningarna.

Om de har försäkring så är det samma sak som bankgaranti, det förlorar inga pengar och det betyder absolut inte att det tar år att få ersättning, vad har du fått det ifrån.

Vid försäkring mot störningar i deras verksamhet så betalar försäkringsbolag ut snabbt för att det är det försäkringen ska skydda mot.

Du är duktig på att killgissa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

@Pepsin @Aka_The_Barf @Allexz @serdyllon @mrqaffe @Ozzed

Varför skulle någon sabotera för sig själva för att gynna sina konkurrenter? Det är ju WD/Toshiba som nu har mindre kretsar att sälja, och Samsung som kan sälja fler och dessutom till högre priser? Även utan olyckor så är det inte lönsamt för någon att sänka sin egen tillverkning, då man själv bara säljer mindre medan konkurrenterna säljer fler. Det är så konkurrens funkar.

Annat vore det om alla tillverkare gemensamt kom överens att man nu tillverkar mindre för att kunna sälja till högre pris, men så fort någon får för sig att tillverka mer än alla andra så krashar det och alla måste öka sill tillverkning igen för att konkurrera.

Mja, om normaltillståndet är att man tillverkar massiva volymer, oavsett efterfrågan, så gynnas u hela branchen av högre priser. Man kör "take one for the team", så att säga. Nästa gång är det någon annan som har "otur" och du kan trissa upp priserna istället. Kan fortfarande vara en konspirationsteori, visst, men tycker inte att dina argument slår hål på den.

För så som det fungerar så verkar ju hela branchen ha låga eller höga priser samtidigt. På en fungerande fri marknad så borde det funka så att när priserna generellt är höga så lägger sig någon annan lägre för att öka sin försäljning, men det fenomenet syns aldrig i minnesbranchen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vilka tror på fullaste allvar att detta är ett medvetet företagsbeslut av Toshiba/WD? (Sabotage av individer/organisationer som kan stå att vinna på det är en annan sak - en kartell där ledande individer från företagen ingår ex., men säkerheten på dessa ställen är samtidigt "ganska" hög. Kartellbildningsrisken och vad detta kan innebära kan jag däremot förstå att många kritiserar.) Har finfina foliehattar att sälja till er!

Produktionstakten på wafers/halvledare är hög (rekommenderar semiengineering.com för intressant läsning kring halvledarproduktion!), och driftssäkerheten är fortfarande rejält hög per enhet utslaget över tid. Något som gör att produktionseffektiviteten för halvledare i allmänhet är god, och priserna är förhållandevis pressade sett till vad som krävs för att utveckla och tillverka dessa.

Precis som @Svensktiger skriver finns det inga rimliga sätt att skydda sig till 100% mot problem som är förhållandevis komplexa att lösa (att ordna översvämningar för att driva upp priser känns ju... otroligt rimligt och sannolikt. Likaså att bygga ett separat kärnkraftverk eller två bara för redundans - vill du som kund bekosta det prispåslag det skulle medföra?), och det slår hårt mot produktionen oavsett när på året det sker. En halvledarlina är inte som vilket löpande band som helst, jämför det inte med sådana industrier.

Skrivet av Ozzed:

För så som det fungerar så verkar ju hela branchen ha låga eller höga priser samtidigt. På en fungerande fri marknad så borde det funka så att när priserna generellt är höga så lägger sig någon annan lägre för att öka sin försäljning, men det fenomenet syns aldrig i minnesbranchen.

...på en fri marknad råder tillgång och efterfrågan. Minskar tillgången men efterfrågan inte gör det, så ökar priserna. Det gäller helt oavsett bransch.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

...på en fri marknad råder tillgång och efterfrågan. Minskar tillgången men efterfrågan inte gör det, så ökar priserna. Det gäller helt oavsett bransch.

Just. Då borde bara de tillverkare som begagnar sig av fabriken med strömavbrott behöva ta ut högre priser, men så som det lär bli så kommer alla tillverkare ta ut högre priser.

"Tillgång och efterfrågan" fungerar heller inte på minnesbranchen då stora volymer produceras i ett kör då det är dyrt att ha fabriker i drift, så det blir helt skevt på alla möjliga sätt och det är svårt att veta vad som är vad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Just. Då borde bara de tillverkare som begagnar sig av fabriken med strömavbrott behöva ta ut högre priser, men så som det lär bli så kommer alla tillverkare ta ut högre priser.

"Tillgång och efterfrågan" fungerar heller inte på minnesbranchen då stora volymer produceras i ett kör då det är dyrt att ha fabriker i drift, så det blir helt skevt på alla möjliga sätt och det är svårt att veta vad som är vad.

Men alltså... nej. Marknaden innehåller fler aktörer, och minskar den totala tillgången på ex. minneskretsar på marknaden kommer givetvis övriga aktörer också ta ut högre priser - då förhållandet tillgång/efterfrågan gäller på en hel marknad, inte enskilda aktörer.

Än mer tillämpbart i en bransch där inte en större mångfald och konkurrens existerar, då en större andel av marknadstillgången minskar vid ett sådant här driftsstopp. (Det är också därför det är förhållandevis lätt att bilda karteller i branschen - då det är färre parter och lättare att styra marknaden.) Men det finns liksom rätt många sätt som är bra mycket effektivare att styra marknaden och priser än att slösa bort en löjlig mängd wafers, därav foliehattskommentaren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Men alltså... nej. Marknaden innehåller fler aktörer, och minskar den totala tillgången på ex. minneskretsar på marknaden kommer givetvis övriga aktörer också ta ut högre priser - då förhållandet tillgång/efterfrågan gäller på en hel marknad, inte enskilda aktörer.

Än mer tillämpbart i en bransch där inte en större mångfald och konkurrens existerar, då en större andel av marknadstillgången minskar vid ett sådant här driftsstopp. (Det är också därför det är förhållandevis lätt att bilda karteller i branschen - då det är färre parter och lättare att styra marknaden.)

Men, om alla andra tillverkare också för det mesta har stora överlager av krestar så borde de med lätthet kunna sänka sina priser och kapitalisera på sina konkurrenters missöden. Om det inte fungerar så så är det kartellbildning det handlar om. Och då säger du i princip att "Nej, du har fel. Branchen åstadkommer inte önskade prisjusteringar genom planerade missöden utan de gör det genom kartellbildning", vilket, OK, jag kan köpa det, men "Slå ut och spilla är lika illa" som det heter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men, om alla andra tillverkare också för det mesta har stora överlager av krestar så borde de med lätthet kunna sänka sina priser och kapitalisera på sina konkurrenters missöden. Om det inte fungerar så så är det kartellbildning det handlar om. Och då säger du i princip att "Nej, du har fel. Branchen åstadkommer inte önskade prisjusteringar genom planerade missöden utan de gör det genom kartellbildning", vilket, OK, jag kan köpa det, men "Slå ut och spilla är lika illa" som det heter.

En halvledare är inte en halvledare är inte en halvledare. På längre sikt kanske företag kan gå över till att använda kretsar från konkurrenter, men det finns många anledningar (från avtal till tekniska skillnader) som gör att det inte bara är så enkelt som att byta wafer-/kretsleverantör.

Och ja, marknadskontroll genom kartellbildning är en reell risk - samtidigt är det något som är otroligt lätt att anklaga marknadsaktörer för (räcker ju att välja vilken bransch som helst där antalet aktörer är, säg, <5), men något svårare att faktiskt bevisa. Framförallt i branscher med små marginaler, och/eller stora volymer, där konkurrensen är förhållandevis tight.

Någonstans blir det lite absurt, att beskylla precis allt som kan bidra till höjda priser på att det skulle vara en kartellbildning eller medveten prishöjning känns otroligt konspiratoriskt. Finns risken? Ja, definitivt. Men hur stor är den *egentligen*?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Vilka tror på fullaste allvar att detta är ett medvetet företagsbeslut av Toshiba/WD?

Mycket misstänksamma personer. Ironiskt nog är det oftast de personer som misstänker andra för fusk/dåligt beteende som oftast fuskar/betersig illa själva, eftersom de "vet" att man inte kan lita på andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Mycket misstänksamma personer. Ironiskt nog är det oftast de personer som misstänker andra för fusk/dåligt beteende som oftast fuskar/betersig illa själva, eftersom de "vet" att man inte kan lita på andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett mycket bra exempel på ett argumentationsfel. Eller ja, ditt påstående innehåller flera. (Bra syllogism och confounding om inte annat. )

Visa mig jättegärna något konkret bevis för uppsåtligt fusk i just detta scenario (nej, en blogg eller Youtube-video där en konspirationsteoretiker uttalar sina tankar räknas inte som bevis), då tänker jag absolut inte ta parterna i försvar. Jag förespråkar heller inte medvetet fusk eller dåligt beteende, samtidigt anser jag att vissas definition av detsamma inte är hållbar, eller så svart och vit som dessa anser.

Var går i så fall gränsen? Hur mycket vinst får en aktör ta ut? Hur mycket får konkurrenterna tjäna på en annan aktörs missöden? Ska gränsen dras på öre, eller i procent? Hur ska konkurrens kunna upprätthållas och monopol undvikas i de situationerna? Återigen är marknader, industrier (framförallt större sådana) och dessa förhållanden mer komplexa än vad flera ger sken av.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

En halvledare är inte en halvledare är inte en halvledare. På längre sikt kanske företag kan gå över till att använda kretsar från konkurrenter, men det finns många anledningar (från avtal till tekniska skillnader) som gör att det inte bara är så enkelt som att byta wafer-/kretsleverantör.

Och ja, marknadskontroll genom kartellbildning är en reell risk - samtidigt är det något som är otroligt lätt att anklaga marknadsaktörer för (räcker ju att välja vilken bransch som helst där antalet aktörer är, säg, <5), men något svårare att faktiskt bevisa. Framförallt i branscher med små marginaler, och/eller stora volymer, där konkurrensen är inom förhållandevis tighta marginaler.

Någonstans blir det lite absurt, att beskylla precis allt som kan bidra till höjda priser på att det skulle vara en kartellbildning eller medveten prishöjning känns otroligt konspiratoriskt. Finns risken? Ja, definitivt. Men hur stor är den *egentligen*?

Det var inte det jag menade. Jag har inte pratat om att använda konkurrenters kretsar.

Men om efterfrågan på "äpplen" är hög, och det finns gröna äpplen, röda öpplen, och gula äpplen, och det blir dålig skörd av just gröna äpplen så att de som odlar dem måste höja sina priser, är det då inte lite misstänkt att priset på gula och röda äpplen också skjuter i höjden. För det är det som håller på att hända här och det jag har invändningar emot.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var inte det jag menade. Jag har inte pratat om att använda konkurrenters kretsar.

Men om efterfrågan på "äpplen" är hög, och det finns gröna äpplen, röda öpplen, och gula äpplen, och det blir dålig skörd av just gröna äpplen så att de som odlar dem måste höja sina priser, är det då inte lite misstänkt att priset på gula och röda äpplen också skjuter i höjden. För det är det som håller på att hända här och det jag har invändningar emot.

Är det fel att höja priset på paraplyer när det regnar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var inte det jag menade. Jag har inte pratat om att använda konkurrenters kretsar.

Men om efterfrågan på "äpplen" är hög, och det finns gröna äpplen, röda öpplen, och gula äpplen, och det blir dålig skörd av just gröna äpplen så att de som odlar dem måste höja sina priser, är det då inte lite misstänkt att priset på gula och röda äpplen också skjuter i höjden. För det är det som håller på att hända här och det jag har invändningar emot.

Ah, då är jag med - problemet är att halvledarproduktion är (relativt, sett till hur den används i produktionsförloppet) en basindustri (paradoxalt nog, sett till hur avancerad och komplex den är) inom elektronik. Jämför det mer med att det blir brist på gödsel, vilket gör att priset på så väl röda som gröna äpplen ökar. En dominoeffekt, framförallt på kort sikt, är svår att undvika när en waferlina (eller för den del IC-lina) står still. Ber om ursäkt för att jag misstolkade dig först.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter ungefär som när sossarna försöker lura på svenska folket ytterligare skattehöjningar.

Visst kan jag förstå att de blir tvungna att skrota stora mängder kretsar under tillverkning för att börja på ny kula, men prispåslaget i den här skalan GLOBALT är inte i proportion IMO.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var inte det jag menade. Jag har inte pratat om att använda konkurrenters kretsar.

Men om efterfrågan på "äpplen" är hög, och det finns gröna äpplen, röda öpplen, och gula äpplen, och det blir dålig skörd av just gröna äpplen så att de som odlar dem måste höja sina priser, är det då inte lite misstänkt att priset på gula och röda äpplen också skjuter i höjden. För det är det som håller på att hända här och det jag har invändningar emot.

Jag misstänker att du ofta ger personalen på bensinmacken kommentarer om kartellbildning när besinkedjorna ”har samma pris”. Detta utan att ha någon som helst insyn i hur det fungerar. 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på att en konspiration är i göringen här, har svårt att se att en prishöjning på 10% eller ens 20% skulle kunna ersätta för den förlust som företagen har fått ta emot vid den här incidenten. Om priset går upp så är det dessutom konkurrenterna som står med fulla lager som kommer gynnas mer då dem har fler enheter att sälja av till bättre marginaler, vilket ger dem ett övertag i framtiden med mer utrymme för investeringar och r&d.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ah, då är jag med - problemet är att halvledarproduktion är (relativt, sett till hur den används i produktionsförloppet) en basindustri (paradoxalt nog, sett till hur avancerad och komplex den är) inom elektronik. Jämför det mer med att det blir brist på gödsel, vilket gör att priset på så väl röda som gröna äpplen ökar. En dominoeffekt, framförallt på kort sikt, är svår att undvika när en waferlina står still. Ber om ursäkt för att jag misstolkade dig först.

Ingen fara. Nu är det väl inte heller i en kiselwaferfabrik det blev avbrott dock så tycker ändå jämförelsen haltar något.

Skrivet av maweric:

Jag misstänker att du ofta ger personalen på bensinmacken kommentarer om kartellbildning när besinkedjorna ”har samma pris”. Detta utan att ha någon som helst insyn i hur det fungerar. 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Knackligt extempel då vi bor i Sverige och priset på själva bensinen är en extremt liten del i priset som slutkund betalar, Men visst, priset på bensin påverkar ju av priset på råolja, så skall man dra den paralellen så hade jag inte misstänkt något om det var så att priset på kiselwafers gått upp, för det drabbar ju alla och inte bara enskilda tillverkare, men det är inte det som hänt här så tycker inte jämförelsen håller på något plan alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ingen fara. Nu är det väl inte heller i en kiselwaferfabrik det blev avbrott dock så tycker ändå jämförelsen haltar något.

Nej, riktigt så tidigt är det förvisso inte (gick lite för långt bakåt i kedjan, jag skyller lite på att det är lördag kväll ^^) - samtidigt är halvledarproduktion tämligen integrerad (där kommer ju frågan om så väl avtal som teknik in) i flera steg. Finns en rad anledningar att köpare väljer/kan välja NAND av en specifik typ och/eller från en specifik leverantör. Det finns ju en del (små som större) skillnader, och då bortser vi från eventuella avtal och det rent juridiska.

Dominoeffekten kvarstår ju dessutom oavsett, förenklat ung.;

- NAND-tillverkare X får minskad produktion med Y%.

- Företag som använder kretsar från tillverkare X får mindre tillgång till material till sina produkter - minskad tillgång med bibehållen efterfrågan = högre priser.

- Konkurrerande företag antingen höjer priser för att matcha (gå vidare till nästa steg) eller står kvar, vilket gör att de blir relativt billiga, vilket gör att de säljer mer - bibehållen tillgång med ökad efterfrågan = högre priser.

- Marknadspriserna ökar då den totala tillgången minskat, även om inte alla tillverkare direkt påverkas.

Ganska basic marknadsekonomi, och det är inte alltid så enkelt, men när det finns relativt få NAND-tillverkare, och produkterna används av många aktörer i många typer av produkter får det en bred marknadspåverkan även om den inte är direkt.

Minns f.ö. fortfarande hur viktigt det var (när jag pysslade med lite mer överklockning för sådär ~15 år sedan) med kretstillverkare - i komponenter som *egentligen* borde vara likvärdiga, grafikkort och RAM som toppenexempel.
Det pratas ju friskt om fortfarande, se ex. Samsung vs. Micron på RTX 2xxx-serien. (Sen hur mycket grund det finns där har jag inte koll på.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Återigen är marknader, industrier (framförallt större sådana) och dessa förhållanden mer komplexa än vad flera ger sken av.

Ursäkta att jag bara citerar vissa delar ur dina (bra och utförliga) inlägg. Jag vet väldigt lite om halvledartillverkning, men ganska mycket om mänskligt beteende, så det är därför jag väljer det jag gör här.

Jag kan tänka mig att det är just komplexiteten i det hela som gör en del extra misstänksamma. Relativt sett låg kunskapsnivå i förhållande till hur komplext det är, plus en lite för stor misstänksamhet, är som gjort för att leda till slutsatser som förmodligen inte är sanna.

Sen kan en viss misstänksamhet vara befogad i en del situationer, men det gäller att hålla i sig, så att man inte bara letar bevis för sin egen tes. Det är lätt att fastna då.

För övrigt var ditt sista inlägg här ovan både bra och (inte minst) respektfullt. Jag kan själv bli lite av en besserwisser ibland och önskar att jag då kunde ta ett steg tillbaka och skriva /säga det med samma respekt som du gjort här ovan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Du får tro vad du vill men Toshiba förlorar inga marknadsandelar på detta, där emot kommer de tjäna hutlösa pengar på prisökningarna.

Om de har försäkring så är det samma sak som bankgaranti, det förlorar inga pengar och det betyder absolut inte att det tar år att få ersättning, vad har du fått det ifrån.

Vid försäkring mot störningar i deras verksamhet så betalar försäkringsbolag ut snabbt för att det är det försäkringen ska skydda mot.

Haha, har du sålt dem försäkringen? När du verkar veta exakt vad de kommer få och när?
Betalar ut snabbt vid försäkringsärende, jo det brukar vara vanligt när det är stora belopp...
Du hittar bara på saker du inte har en aning om

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Absolut, men i så stora företag och om något är så känsligt att man inte har ens ett backup system, till och med sos i lilla landet Sverige har backup system ifall det blir strömavbrott och tar batteribackupen slut så går det över på dieselgenerator drift. Att då inte kunna ha det i så stora företag? Kommer lägligt när priserna är låga och stora saldon i lager och det blir enkelt att skicka iväg arbetarna på semester. Kommer bara så lägligt som alltid.

Det är möjligt att de hade ett backupsystem men att det inte slog igång som det skulle. Sånt händer lite då och då.

Permalänk
Medlem

@Klarspråkarn: Tack själv, jag hoppas jag inte lät alltför grinig - det är ofta lite för lätt att dyka in i en debatt lite väl mycket.
Samtidigt tycker jag det är så väl intressant som viktigt (och ibland rätt kul) att kunna diskutera även där opinion skiljer!

Jag tar också gärna emot solida bevis och ändrar min åsikt efter dem (ingen är fullärd eller allvetande, ibland är det bara att krypa till korset och tänka om), men så länge inte sådana presenteras kommer jag i den här frågan stå ganska fast vid att det känns rejält osannolikt att ett företag medvetet och uppsåtligt saboterar sin egen produktion till sådana stora kostnader (både på kort sikt, men även längre vad gäller ex. konkurrens och eventuellt oförmåga att leverera i enlighet med avtal).

Kartellbildning är dock en intressant fråga, men en som är rejält besvärlig för utomstående att dyka ner i.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"SSD-enheter och primärminnen " Ordet "primärminnen" är ett Sweclockers original "ord", då det inte ingår i den Svenska ordboken eller några officiella ord. Ungefär som att kalla RAM minnen "flippetiflop" och låtsas att det är ett faktiskt ord.
Det är de facto (lat. för "av faktum") SSD enheter och Hårddiskar som är "primärminnen", av kompositionen "primär" och "minne", RAM minnen är inte riktiga minnen då de kräver konstant strömtillförsel för att bibehålla funktion, de är en form av cache som komplimenterar processorns L2 & L3 caches.
Sweclockers behov av hittepå-ord är ibland en aning irriterande då det tar en ur vad man finner sig i att läsa för att behöva söka upp andra artiklar med användningen av ordet, alla så klart sweclockers eller citat på andra siter baserat på sweclockers artiklar.

Visa signatur

John