Internet men kommer inte in på några sidor

Permalänk
Medlem

Internet men kommer inte in på några sidor

Tjena! För några dagar sedan fick jag strömavbrott i mitt lägenhets hus. När elen kom tillbaka så startade jag upp datorn igen men kom inte in på någon internet sida alls står inget nätverk men kan spela spel som wow, lol, Poe. Men kommer inte in på steam Spotify discord. Vad kan de vara för problem? Pratat med mitt bredbands bolag och alltid går fram som det ska. Jag har testat med både chrome och internet Explorer

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Shinn3n:

Tjena! För några dagar sedan fick jag strömavbrott i mitt lägenhets hus. När elen kom tillbaka så startade jag upp datorn igen men kom inte in på någon internet sida alls står inget nätverk men kan spela spel som wow, lol, Poe. Men kommer inte in på steam Spotify discord. Vad kan de vara för problem? Pratat med mitt bredbands bolag och alltid går fram som det ska. Jag har testat med både chrome och internet Explorer

Tack på förhand!

I och med att internet fungerar men du inte kommer in på några hemsidor tycker jag att det låter som att det skulle kunna vara ett dnsproblem. Jag är ingen expert men testa använda googles dns och kolla om det blir någon skillnad

https://developers.google.com/speed/public-dns/docs/using

Du kan nog följa någon guide på youtube om det känns enklare
Om det inte fungerar kan du klicka i obtain dns automaticly eller vad det nu står så har du samma som innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinn3n:

Tjena! För några dagar sedan fick jag strömavbrott i mitt lägenhets hus. När elen kom tillbaka så startade jag upp datorn igen men kom inte in på någon internet sida alls står inget nätverk men kan spela spel som wow, lol, Poe. Men kommer inte in på steam Spotify discord. Vad kan de vara för problem? Pratat med mitt bredbands bolag och alltid går fram som det ska. Jag har testat med både chrome och internet Explorer

Tack på förhand!

Hej och välkommen till forumet!

Jag tycker det låter som problem med DNS. Prova att öppna kommandotolken och kör "ping 8.8.8.8" (utan citattecken). Du borde då se något som liknar "Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=19ms TTL=47" upprepat 4 gånger. Om så är fallet kan du ställa in DNS manuellt till "8.8.8.8" och använda datorn för att fortsätta felsöka och skriva här på forumet. Här finns en guide på hur du gör det.

Prova gärna också att starta om både din router och dator, i den ordningen.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Jaa jag har testat det, har testat hur mycke som helst känns det som! Står även när man gör sån meteorolog diagnostics

The remote device or rescource won’t accept the connection!
Försökt komma åt mina lan inställningar men dom e gråa så kan inte klicka på dom heller!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Hej och välkommen till forumet!

Jag tycker det låter som problem med DNS. Prova att öppna kommandotolken och kör "ping 8.8.8.8" (utan citattecken). Du borde då se något som liknar "Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=19ms TTL=47" upprepat 4 gånger. Om så är fallet kan du ställa in DNS manuellt till "8.8.8.8" och använda datorn för att fortsätta felsöka och skriva här på forumet. Här finns en guide på hur du gör det.

Prova gärna också att starta om både din router och dator, i den ordningen.

Pingarna kom tillbaka utan några förluster men händer ändå ingenting när jag ändrar DNS servern till Googles

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Shinn3n:
Prova rensa DNS cache'n då den kan ha blivit korrupt, detta gör du genom att i ett kommand fönster skriva ipconfig/flushdns

Skulle det inte fungera prova att återställa nätverks kortet.
Reset your Windows 10 network settings and adapters

Observare att detta kommer att återställa alla nätverks inställningar till standard!

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Shinn3n:
Prova rensa DNS cache'n då den kan ha blivit korrupt, detta gör du genom att i ett kommand fönster skriva ipconfig/flushdns

Skulle det inte fungera prova att återställa nätverks kortet.
Reset your Windows 10 network settings and adapters

Observare att detta kommer att återställa alla nätverks inställningar till standard!

Tjena! Jaa redan testat detta med! Har testat det mesta som finns att hitta på Google!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter precis som nämnt. DNS problem ..
Som belzader ger, återställ / inaktivera och sen aktivera nätverksadaptern igen borde lösa problemet.
Kanske även i samband med att dra strömmen fem minuter till din router sen koppla in igen. Och starta om datorn.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinn3n:

Pingarna kom tillbaka utan några förluster men händer ändå ingenting när jag ändrar DNS servern till Googles

Då är nästa steg att se om DNS-inställningarna verkligen är aktiverade och fungerar. Kör "nslookup google.com" i kommandotolken och se så att den verkligen säger "8.8.8.8" i adressfältet (precis under servernamnet, borde vara på rad 2 efter kommandot). Om den fungerar kommer du även att få en adress till google.com några rader senare och i så fall fungerar DNS för operativsystemet.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Ring din internet leverantör och fråga om de kan komma åt att felsöka din utrustning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Då är nästa steg att se om DNS-inställningarna verkligen är aktiverade och fungerar. Kör "nslookup google.com" i kommandotolken och se så att den verkligen säger "8.8.8.8" i adressfältet (precis under servernamnet, borde vara på rad 2 efter kommandot). Om den fungerar kommer du även att få en adress till google.com några rader senare och i så fall fungerar DNS för operativsystemet.

Det står server: DNS.google
Adress: 8.8.8.8

Sen under Står det
Non-authoritative answer:
Typ massa siffror

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Låter precis som nämnt. DNS problem ..
Som belzader ger, återställ / inaktivera och sen aktivera nätverksadaptern igen borde lösa problemet.
Kanske även i samband med att dra strömmen fem minuter till din router sen koppla in igen. Och starta om datorn.

Testade igen men ingen skillnad tyvärr!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinn3n:

Det står server: DNS.google
Adress: 8.8.8.8

Sen under Står det
Non-authoritative answer:
Typ massa siffror

Intressant, det betyder att problemet är webbläsaren. Du sa att du provade med både Chrome och Internet Explorer? Vad är det exakta felmeddelandet?

IPv4-adressen för sweclockers.com är för tillfället "81.201.220.174" (du borde få samma svar från nslookup), vad händer om du försöker gå till "http://81.201.220.174"?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Intressant, det betyder att problemet är webbläsaren. Du sa att du provade med både Chrome och Internet Explorer? Vad är det exakta felmeddelandet?

IPv4-adressen för sweclockers.com är för tillfället "81.201.220.174" (du borde få samma svar från nslookup), vad händer om du försöker gå till "http://81.201.220.174"?

Hela de non-authoriative answer:
Name: Google.com
Adressess: 2a00:1450:400f:80c: :2004
172:217:21:132

Och när jag testade det så kom de upp samma ” no internet”

Men testat wi-fi på tjejens dator funkar å appletv funkar med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En fråga. Har du ändrat DNS inställningarna i routern eller lokalt på datorn?
Om du inte har gjort det lokalt på datorn så gör det.
Google DNS
Primär: 8.8.8.8
Secundär: 8.8.4.4

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

En fråga. Har du ändrat DNS inställningarna i routern eller lokalt på datorn?
Om du inte har gjort det lokalt på datorn så gör det.
Google DNS
Primär: 8.8.8.8
Secundär: 8.8.4.4

Har gjort de på datorn!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Shinn3n:

Har gjort de på datorn!

Skickades från m.sweclockers.com

Okej. Bra.
Jag själv hade lite problem med att jag inte kunde besöka vissa sidor. Men jag bytte DNS på datorn så funkade det.
Men sen så kan din operatör blockera vissa sidor med. Så fråga dom om dom gör det.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Okej. Bra.
Jag själv hade lite problem med att jag inte kunde besöka vissa sidor. Men jag bytte DNS på datorn så funkade det.
Men sen så kan din operatör blockera vissa sidor med. Så fråga dom om dom gör det.

Ja men kan inte komma åt en enda sida de som är så sjukt frustrerande haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Shinn3n:

Ja men kan inte komma åt en enda sida de som är så sjukt frustrerande haha

Skickades från m.sweclockers.com

Har du en annan router och prova med?
Om du har fiber så prova och anslut datorn direkt till jacket utan router.

Eller gör en fabriksåterställning på den.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Har du en annan router och prova med?
Om du har fiber så prova och anslut datorn direkt till jacket utan router.

Eller gör en fabriksåterställning på den.

Har fiber och kört i jacket hela tiden! Men testat i routern med men funkade inte det heller!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så du kan spela över internet och någon annans dator (tjejens) fungerar över WiFi.
Ping går genom också.
Så, det är alltså när du försöker specifikt surfa webbsidor som det inte fungerar?
Har du testat annan webbläsare?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Så du kan spela över internet och någon annans dator (tjejens) fungerar över WiFi.
Ping går genom också.
Så, det är alltså när du försöker specifikt surfa webbsidor som det inte fungerar?
Har du testat annan webbläsare?

Precis! Jag har testat chrome och Explorer, men kan tex inte komma in på steam Spotify å sånt heller! Men lol wow och Poe funkar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I värsta fall borde installera om Windows mm fixa det med tanke på att spel och annan dator/apparater funkar.

Nedan är några saker som kan vara värt att testa men som jag tvivlar funkar.

*Avinstallera drivrutiner (via enhetshanteraren), starta om datorn och installera nya.

*Win 10 pro. Windows flaggan / kugghjulet / Nätverk och internet / Nätverksåterställning (längst ner)

*Nollställ bios (CMOS). Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Strömkabeln ska vara utdragen. I bios där man sparar inställningarna finns också något men det löser inte lika många fel men det kan göras efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinn3n:

Tjena! För några dagar sedan fick jag strömavbrott i mitt lägenhets hus. När elen kom tillbaka så startade jag upp datorn igen men kom inte in på någon internet sida alls står inget nätverk men kan spela spel som wow, lol, Poe. Men kommer inte in på steam Spotify discord. Vad kan de vara för problem? Pratat med mitt bredbands bolag och alltid går fram som det ska. Jag har testat med både chrome och internet Explorer.

Min dator har dåligt CMOS batteri, det sköter b.la om klockan då datorn inte är kopplad till elnätet. Varje gång det blir strömavbrott glömmer datorn bort vad klockan är, det i sin tur blockerar mig från att använda internet eftersom "tiden" inte existerar enligt min dator Löste detta genom att ställa om klocka+datum och sedan starta om.

Ingen direkt tutorial jag vet, men jag tror att ditt fall kan vara relaterat till någon form av information som gått förlorad under strömavbrottet.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem på min htpc. Det enda som funkat för mig har varit att installera om Windows. Då funkar det i några månader/veckor innan det lägger av igen. Jag har prövat systemåterställning, rensa dns, byta dns, följt massor av guider för att fixa dns-problem, bytt nätverkskort, nya och gamla drivers, externt wifi. mm. Vad har du för moderkort? Jag har ett asus z77 deluxe.

Får pröva att byta batteri åxå då kanske som nån sa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk

Har du kollat tid och datum? Är den galen så får du problem att nå många web siter då din dator inte accepterar deras certifikat.

Men det verkar ju en bra start att se varför du har problem med DNS. Du kan ju även testa att lägga något statiskt i hosts-filen. Ta bara bort det sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinn3n:

Hela de non-authoriative answer:
Name: Google.com
Adressess: 2a00:1450:400f:80c: :2004
172:217:21:132

Och när jag testade det så kom de upp samma ” no internet”

Men testat wi-fi på tjejens dator funkar å appletv funkar med

Ok, jag har slut på idéer. Det enda jag kan komma på att testa är att hämta Firefox med en annan dator och flytta installationsfilen med USB-minne.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Detta är ren och skär chansning men du kan prova denna gamla klassikern:

Öppna CMD och kör:

netsh int ip reset c:\resetlog.txt

Starta om datorn.

Öppna CMD igen och kör:

netsh winsock reset

Starta om datorn.

Funderar det fortfarande inte? Kör nedan powershell script (behöver inte vara admin) för att hämta in lite information (den testar också ett par saker kring DNS):

cls $NICAdapter = Get-NetAdapter | Where-Object { $_.Status -eq "Up" -and $_.Name -notmatch "Wi|bluetooth" } | select * $IP = Get-NetAdapter -Name $($NICAdapter.Name) | Get-NetIPAddress $DNS = Get-NetAdapter -Name $($NICAdapter.Name) | Get-DnsClientServerAddress | Where-Object {$_.AddressFamily -eq 2} $GW = (Get-NetIPConfiguration -InterfaceIndex $IP.InterfaceIndex).IPv4DefaultGateway $IPPartly = $IP.IPAddress.Substring(0, $IP.IPAddress.lastIndexOf('.')) $GWIP = $GW.NextHop Write-Host "" Write-Host -ForegroundColor Yellow "My current IP is: $($IP.IPAddress)" # Is DNS same computer? if( ($DNS.ServerAddresses[1]) -eq ($IP.IPAddress) ) { Write-Warning "If this is a Domain Controller with DNS server, this is OK; Primary DNS points to this machine" } # Is DNS on same network? elseif( (($DNS.ServerAddresses[1]) -like ( $IPPartly + "*" )) -and (($DNS.ServerAddresses[1]) -ne $IP.IPAddress) ) { Write-Host -ForegroundColor Green "Primary DNS is on the same network and not this machine: $($DNS.ServerAddresses[1])" } # Is DNS null? elseif( ($DNS.ServerAddresses[1]) -eq $null ) { Write-Warning "Primary DNS address does not exist" } # Is DNS external? elseif( ($DNS.ServerAddresses[1]) -notlike ( $IPPartly + "*" ) ) { Write-Host -ForegroundColor Yellow "Using external DNS: $($DNS.ServerAddresses[1]). Unable to verify functionality." } else{ Write-Host -ForegroundColor Yellow "Unsuccessful examining DNS information. Primary DNS server address is: $($DNS.ServerAddresses[1])" } Try{ $DNSResolve = Resolve-DnsName -Name "google.com" -ErrorAction Stop; $DNSTextColor = "Green"; $DNSText = "DNS resolved Google.com successfully." } Catch{ $DNSTextColor = "Red"; $DNSText = "DNS resolve of Google.com failed!" } Try{ $WebRequest = Invoke-WebRequest -Uri "google.com" -ErrorAction Stop; $WebRequestTextColor = "Green"; $WebRequestText = "Successfully collect data from web site google.com." } Catch{ $WebRequestTextColor = "Red"; $WebRequestText = "Failed to collect data from web site google.com." } $Tracert = Test-NetConnection google.com –TraceRoute | Select -ExpandProperty TraceRoute | % { Resolve-DnsName $_ -type PTR -ErrorAction SilentlyContinue } Write-Host "" Write-Host -ForegroundColor Yellow "Network data" Write-Host -ForegroundColor DarkYellow "IP Information:" $IP Write-Host -ForegroundColor DarkYellow "DNS information:" $DNS | select InterfaceAlias,Name,EnabledState,Address Write-Host -ForegroundColor DarkYellow "Gateway information:" $GW | select NextHop,Store,State,AddressFamily Write-Host -ForegroundColor $DNSTextColor $DNSText Write-Host "" Write-Host -ForegroundColor $WebRequestTextColor $WebRequestText Write-Host "" Write-Host -ForegroundColor DarkYellow "Trace route information:" $Tracert | ft

Dold text
Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Min dator har dåligt CMOS batteri, det sköter b.la om klockan då datorn inte är kopplad till elnätet. Varje gång det blir strömavbrott glömmer datorn bort vad klockan är, det i sin tur blockerar mig från att använda internet eftersom "tiden" inte existerar enligt min dator Löste detta genom att ställa om klocka+datum och sedan starta om.

Ingen direkt tutorial jag vet, men jag tror att ditt fall kan vara relaterat till någon form av information som gått förlorad under strömavbrottet.

Batteriet är inte svårt att byta. Det är ett så kallat CR-2032 batteri. Finns säkert turtorials på tuben om hur man byter batteri.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

@Shinn3n: stäng av din vpn.