Permalänk
Medlem

Vilken skrivare för sporadiskt hemmabruk?

Jag söker en billig skrivare som kan skriva ut några svartvita sidor i månaden, främst skoluppgifter.
Den får gärna vara så liten som möjligt och gå att skriva ut trådlöst med. Har ni något förslag?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Laser skulle jag säga, oftast torkar bläck ut i dem vanliga med bläckpatroner när man skriver väldigt lite (samt att vissa är datumstyrda). Men jag är lite osäker på vad billigt är för dig? under 500? 1000?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: Inte över tusenlappen, men jag lägger såklart så lite jag kan på den. Tar dock hellre en skrivare för 1000 om den för 500 är dubbelt så stor. Någon rimlig kompromiss däremellan borde finnas tänker jag.

Finns det något man ska passa sig för i skrivarvärlden? Vilka funktioner är bra att ha?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

@Sh4d0wfi3nd: Inte över tusenlappen, men jag lägger såklart så lite jag kan på den. Tar dock hellre en skrivare för 1000 om den för 500 är dubbelt så stor. Någon rimlig kompromiss däremellan borde finnas tänker jag.

Finns det något man ska passa sig för i skrivarvärlden? Vilka funktioner är bra att ha?

Beror väl lite på om du ska ha färg eller svartvitt. Svartvit laser är billigare än färg. Oftast i samma pris som för bläckskrivare.
WIFI är ju ett krav för dig men annars är kanske eventuellt DUPLEX bra att ha (skriva ut på båda sidorna) men då ökar oftast priset och går nog över din budget.

Behöver du aldrig skriva ut i färg skulle nog en svartvit laser i 500-1000kr klassen fungera bra.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s408232106&catId=391 Här är 5 laser som passar och har duplex, storleksmässigt får du själv bestämma.

Och här är några bläckskrivare oftast mindre, men du får tänka på eventuell bläckkostnad. Dock inte duplex
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s408232185&catId=390

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

innan du köper kolla vad patronerna kostar i många fall speciellt på billiga bläckskrivare går färgen på mer än en ny skrivare.

och kolla att du verkligen får med full patron och inte en "demo"patron som håller ett par sidor innan den är slut.

hur de ser ut på laser är jag osäker.

vet att Brother brukar skicka med en kassett för ca 500-700sidor och ny original kassett brukar ligga på ca 500-600:- för ~1000sidor kassett.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: Det där såg bra ut. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har en svartvit laser. Till den köper jag pulver i flaska och fyller på själv. Det blir billigt. Men skriver Du inte ut ofta kan det dröja år innan Du har slut på pulver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

innan du köper kolla vad patronerna kostar i många fall speciellt på billiga bläckskrivare går färgen på mer än en ny skrivare.
och kolla att du verkligen får med full patron och inte en "demo"patron som håller ett par sidor innan den är slut.

Jag håller med om att laserskrivare är rätt.
Kolla att det är en där toner och trumma är separerade! Jag hade en billig skrivare där de satt i samma kassett, med följd att kassetterna kostade lika mycket som skrivaren och när jag köp en kassett där trumman var kass (vilket jag upptäckte drygt ett år efter att jag köpt den, eftersom jag gnetat på med den gamla kassetten ett bra tag till) var det enklare att köpa ny skrivare.
Normalt ska trumman räcka till uppemot tio gånger så många utskrifter som tonerkassetten.

Duplex behövs inte. Går bra att skriva ut varannan sida och sedan stoppa tillbaks utskrifterna i magasinet för att skriva ut de motstående sidorna.

Jag har en Brother HL-2035 som ansluts med USB. Kostade ~800kr för ett par år sedan. Tonerkassetten ska räcka till ca 1500 sidor.

Permalänk
Avstängd

Köpte en billig samsung wifi svart/vit laser för ca 4 år sedan. Har fungerat klockrent.
För nåt år sedan började den klaga på att tonern var slut, så beställdfe ny på Amazon för ca 200 spänn. Har dock inte bytt än, varje gång jag skrivet ut säger den att tonern är tom men det fungerar ändå.

Hade bläckstråleskrivare innan och den var alltid strulig att få igång efter några månader då bläcket torkat, så laser is the shit!

Permalänk
Medlem

@klubba

tejpa kontaktytorna på den nya kassetten innan den sätts i första gången - tonerkassetterna som följer med är bara halvfyllda (gäller i stort sett alla skrivartillverkare) och har ingen elektronik i sig (ingen chip) och ibland går det att köra i en 'evighet' på dem tills man stoppar in en ny tonerkassett med chip i sig och då börja räkna sidor och stoppar fast det kanske är 30% kvar toner i dem. Det här med chip som spärrar är en jäkla idioti och får deras sk. miljöhänsyn att bli ett enda stort hyckleri då att inte kunna köra ut kassetterna till helt tomma, att inte kunna fylla på igen och köra tills utskriften blir för dålig i kvalitet pga. slitna rullar mm. och chipen i sig - är alla gravt miljöbelastande...

ta lite mer pengar för skrivaren istället och vad sedan generös med 'tillbehör' i form av orginal-toner på burk, tomkasseter (liksom fyllda för dem som inte vill slabba) som sedan kan beställas hem på enkelt sätt - inga jäkla HW-spärrar som säger att trumman måste bytas fast utskrifterna fortfarande är perfekta...

Permalänk
Medlem

köpte mig en canon mg2550 och den har funkat bra i flera år nu, kostade 399kr.

tror patroner som torkar blivit bättre, körde den inte på ca ett halvår och den fungerade som vanligt. om de står flera år får man skylla sig själv fast då kanske behovet inte är så stort heller.
enda problemet med den är att den ibland tar med sig ett extra papper, funkar att skriva foto papper också.

EDIT: man kan även koppla in den i en router med usb och på så vis lägga upp den som en nätverksskrivare, fungerar bra det med.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Canon - baserat på erfarenheterna av Pixma4000 - förmodligen den bläckskrivaren som klarar sig längst mellan utskrifterna innan patroner torkar ut eller börja ge mistor/linjer i utskriften, och om det ändå sker - brukar kunna åtgärdas även av den enklaste rengörings-proceduren (dvs. minsta möjliga bläck förbrukas i rengöringen)

Om jag mot förmodan skulle köpa en bläckspruta i närtid (för fotoutskrifter i så fall, inte 'kontorsutskrifter' ens i färg) så är det förmodligen en Canon-skrivare.

Permalänk
Medlem

Har själv haft en Samsung M2070W svartvit laserskrivare som jag är mycket nöjd med.

Kostar 1199 kr hos Netonnet, lite mer än 1000 kr men du får mycket för pengarna.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/skrivare-scanner...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2134071

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xxargs:

@klubba

tejpa kontaktytorna på den nya kassetten innan den sätts i första gången - tonerkassetterna som följer med är bara halvfyllda (gäller i stort sett alla skrivartillverkare) och har ingen elektronik i sig (ingen chip) och ibland går det att köra i en 'evighet' på dem tills man stoppar in en ny tonerkassett med chip i sig och då börja räkna sidor och stoppar fast det kanske är 30% kvar toner i dem. Det här med chip som spärrar är en jäkla idioti och får deras sk. miljöhänsyn att bli ett enda stort hyckleri då att inte kunna köra ut kassetterna till helt tomma, att inte kunna fylla på igen och köra tills utskriften blir för dålig i kvalitet pga. slitna rullar mm. och chipen i sig - är alla gravt miljöbelastande...

ta lite mer pengar för skrivaren istället och vad sedan generös med 'tillbehör' i form av orginal-toner på burk, tomkasseter (liksom fyllda för dem som inte vill slabba) som sedan kan beställas hem på enkelt sätt - inga jäkla HW-spärrar som säger att trumman måste bytas fast utskrifterna fortfarande är perfekta...

Det är lite intressant det här med chip som stryper tonern, på min jobbskrivare så är det mest likt 5 plastflaskor utan någon elektronik som man ska byta och de kan ta slut eller bli full (en samlar upp "tonerdamm" ) oberoende av varandra och skrivarna bara talar om att nån börjar ta slut men kör på tills de verkligen är tomma och då stannar skrivaren om den behöver använda nån färg den inte har tillgång till.
Det är visserligen dyrare att byta en "tonerflasksats" i en sån skrivare än att köpa ett par hemmaskrivare, sist jag kollade så låg en hel sats kring 8000 ex moms men sidkostnaden är förhållandevis låg, en färg A4 kostar 13 öre ex papper och el och flaskorna verkar räcka tämligen länge, går åt ett par satser om året som det verkar och då skrivs det ibland tämligen mycket, man hajar ibland till och tänker på hur det funkar hemma när man kört slut på alla pappersmagasin i skrivaren och behöver fylla på ett par kartonger bara för en enda utskrift.
Det är svårt förstå hur mans skulle klara sig med de pyttesmå toners som finns på vissa hemmaskrivare för ibland så startar man en utskrift på > 10 000 sidor och skrivaren får gå konstant i typ 2 timmar, en liten hemmaskrivare hade väl inte bara kört slut på toner och trumma utan även blivit mekaniskt utsliten bara av en sån utskrift.

Min hemmaskrivare (Oki B410d) är i alla fall rimligt stor och skriver 30 sidor i minuten (lite långsammare vid dubbelsidig utskift) det går att lägga in en vettig mängd papper (upp till 800 sidor med största magasinet) vilket jag tycker är ett måste för då kan man "förvara" papper plant i skrivaren, för de modeller där pappret står är bara jobbiga att använda och står pappren kvar i magasinet blir de dessutom ofta böjda.
En 3500 sidors tonerkasett till den kostar € 15.
Skrivaren har varit väldigt billig i både inköp och drift och "bara funkat", det är inte den minsta modellen man kan ha men jag vet inte om jag skulle vilja haft en pytteliten skrivare som inte rymmer ett vettigt pappersmagasin, nu lägger man i papper i magasinet och så ligger det skyddat där tills man behöver skriva ut och då är det bara att slå på skrivaren och köra ut sidorna utan att behöva leta papper och ladda in det, mycket bekvämt om man skriver ut sällan, det bara fungerar.....

Just den Okimodellen finns inte längre men den typen och storleken på skrivare är vad jag tycker är intressantast för att de är mer smidiga att använda än de som är 1/4 del så stora.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Något som jag själv använder mycket är Google Cloud Print. Då kan jag skriva ut direkt från telefonen. Riktigt smidigt!

Kika efter det, eller någon annan molnlösning, om du är intresserad av det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Företags-skrivare med högre prislapp brukar ha billigare toner räknat per sida sett, kassetterna är på 3500 - 7000 sidor i regel medans hemskrivare och 'skrivbordsskrivare' är på 1000-1500 sidor som bäst med kassettpris runt 500-800:- - det som brukar vara dödsstöten för en hem/skrivbordsskrivare är när det är dags för firmware intierad trumbyte som spärrar skrivaren fast utskrifterna är bra (för de som inte har det inbyggt i kassetten) då den ligger på samma nivå i pengar som en helt ny skrivare typ.