Så fungerar AMOLED-skärmar i mobilen – bättre batteritid med mörkt läge

Permalänk
Melding Plague

Så fungerar AMOLED-skärmar i mobilen – bättre batteritid med mörkt läge

Vad skiljer AMOLED-skärmar från traditionella LCD-skärmar, och hur kan dessa förbättra mobiltelefonens batteritid? Det reder Nikka ut i veckans Så fungerar-avsnitt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Säkerhetsutbildare

Tack till Forssa1 på Youtube som korrigerade min felsägning om lysdioder (det ska vara hålmonterade och inte ytmonterade lysdioder).

Permalänk
Medlem

Jag har hittils inte sett en enda AMOLED utan pwm-flimmer. Är det en teknisk begränsning med paneltypen eller bara det billigaste sättet att lösa det på?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sniglom:

Jag har hittils inte sett en enda AMOLED utan pwm-flimmer. Är det en teknisk begränsning med paneltypen eller bara det billigaste sättet att lösa det på?

Ex. Oneplus 7 och 7 Pro har DC-dimming. Det är dock svårare att få till korrekta färgar på en Amoled om man sänker ljusstyrkan med DC dimming.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
99:e percentilen

Vad bamboozled man blev när man valde "1080p50" på YouTube.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jätte intressant video! Även om jag hade rätt bra koll innan, så har jag funderat på just namnen ganska mycket

Jag är dock ny till amoled men har det senaste veckorna tittat en del på diverse filmer/klipp på min Samsung S8. Tycker det är riktigt obehagligt i vissa scener (oftast efter ett tag) när det blir djupa kontrast samt ljus, då bilden inte lyser jämt som med en traditionell lcd. Kanske bara jag som är ovan vid skärmen?

Men fattar inte varför man skulle vilja använda dynamisk ljust typ som hdr. Jag finner att jag alltid stänger av det på både tv och mobil. Dock är min tv en lcd med led, som har uhd (4k?). Riktigt obehagligt när den skiftar i ljus så mycket.

Kanske börjar jag bli gammal? För jag ser då fan inga fördelar med det hela!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag har nattläge på min Galaxy s9 plus men knappt använt det. Kanske är dags. Bättre batteritid låter ju bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Swedishg33k95:

Men fattar inte varför man skulle vilja använda dynamisk ljust typ som hdr. Jag finner att jag alltid stänger av det på både tv och mobil. Dock är min tv en lcd med led, som har uhd (4k?). Riktigt obehagligt när den skiftar i ljus så mycket.

Hmm … menar du verkligen vad du skriver här? Dynamisk kontrast och dylikt trams som alltid är förinställt på TV-apparater, och som man alltid stänger av, har ingenting att göra med HDR.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Hmm … menar du verkligen vad du skriver här? Dynamisk kontrast och dylikt trams som alltid är förinställt på TV-apparater, och som man alltid stänger av, har ingenting att göra med HDR.

Nej kanske inte riktigt, menade mest allt "trams" man som sagt stänger av. Men som jag förstår det använder tillverkar dessa inställningar just för att nå specifikationerna för HDR. Vilket ofta betyder överexponerat, fel färger osv osv.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Jätte intressant video! Även om jag hade rätt bra koll innan, så har jag funderat på just namnen ganska mycket

Jag är dock ny till amoled men har det senaste veckorna tittat en del på diverse filmer/klipp på min Samsung S8. Tycker det är riktigt obehagligt i vissa scener (oftast efter ett tag) när det blir djupa kontrast samt ljus, då bilden inte lyser jämt som med en traditionell lcd. Kanske bara jag som är ovan vid skärmen?

Men fattar inte varför man skulle vilja använda dynamisk ljust typ som hdr. Jag finner att jag alltid stänger av det på både tv och mobil. Dock är min tv en lcd med led, som har uhd (4k?). Riktigt obehagligt när den skiftar i ljus så mycket.

Kanske börjar jag bli gammal? För jag ser då fan inga fördelar med det hela!

OLED vs LCD är som dag och natt (höhö). Det är bra najs när det svarta faktiskt är helt kolsvart, även fast jag bara har det på min iphoneX så känns det ändå som ett rejält steg frammåt i tekniken när denbart pixlarna som lyser upp det vita äpplet lyser när jag startar min telefon och resten är helt och hållet kolsvart. Ingen grådassigt ljus runt äpplet osv.
Kan tänka mig att t.ex. VR gör det väldigt mycket att ha det så kolsvart med, ffa i skräckspel, när man är helt innesluten i spelet och bilden man får; allt annat är svart. Sedan är det säkerligen najs på en TV också, men där tenderar man ju att ha andra ljuskällor lite här å var så inte lika imponerande. Om man inte har ett dedikerat biorum som är kolsvart då, förstås.

Permalänk
Medlem

Ironin när Samsung hyllar (am)oled men fortsätter med lcd till sina tv-apparater

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Ironin när Samsung hyllar (am)oled men fortsätter med lcd till sina tv-apparater

Det finns väl inga amoled tv-apparater?
LGs OLED-apparater har väl vita OLEDs med färgfilter, och några andra OLED-paneler finns väl inte?

Permalänk
Medlem

Faktum är att samsung vet att riktig LED är bäst(oavsett det är Oled, amoled)

Deras The Wall använder vad de kallar Microled, men det är en riktig LED, bättre än alla OLED på marknaden idag. Den är också modulbyggd med 36,5tums moduler. Men då 146tums(4K) modellen kostar 5mil (16x 36,5tum) är konceptet fortf väldigt dyrt. Men de har visat en 73 tums variant (4x 36,5tum) som prototyp men inget pris, även om det gissningsvis med tanke på 146tums storleken ligger på över miljonen är den några år bort innan vi ser den i "vanliga handeln" till sub 100k pris.

Microled är bara samsungs namn på hög pixeltäthet i deras the wall som är äkta rgb led.

Konceptet med modulbyggt och att du kan bygga ut den är ju sjukt lockande och känns som framtiden i skärmar.

Och Nej, du ser inga skarvar på denna modell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Tack! Det ska bli kul att se.

Visa signatur

PC -> 8700k - 16GB RAM - RTX™ 3080 - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Nintendo switch - PS5
Mobil: Pixel 6a

Permalänk
Medlem
Skrivet av raks0:

Faktum är att samsung vet att riktig LED är bäst(oavsett det är Oled, amoled)

Deras The Wall använder vad de kallar Microled, men det är en riktig LED, bättre än alla OLED på marknaden idag. Den är också modulbyggd med 36,5tums moduler. Men då 146tums(4K) modellen kostar 5mil (16x 36,5tum) är konceptet fortf väldigt dyrt. Men de har visat en 73 tums variant (4x 36,5tum) som prototyp men inget pris, även om det gissningsvis med tanke på 146tums storleken ligger på över miljonen är den några år bort innan vi ser den i "vanliga handeln" till sub 100k pris.

Microled är bara samsungs namn på hög pixeltäthet i deras the wall som är äkta rgb led.

Konceptet med modulbyggt och att du kan bygga ut den är ju sjukt lockande och känns som framtiden i skärmar.

Och Nej, du ser inga skarvar på denna modell.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag trodde microled hade för låg pixeltäthet för att fungera i vanliga TV-apparater och skärmar i dagsläget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det finns väl inga amoled tv-apparater?
LGs OLED-apparater har väl vita OLEDs med färgfilter, och några andra OLED-paneler finns väl inte?

Har du helt rätt i
Jag syftade på den lite enklare jämförelsen att dom lovordar AMOLED som ligger betydligt närmre OLED än det Samsung just nu gör, kör LCD rakt över pga att dom är för snåla då tillverkningskostnad leder till mindre vinst på OLED.
Detta efter vad jag läst tidigare, har inte källan just nu.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag trodde microled hade för låg pixeltäthet för att fungera i vanliga TV-apparater och skärmar i dagsläget?

Deras 146'' är i 4K/UHD(3840x2160). På de avstånd man brukar nyttja en 146'' bild så räcker 4K gott.
Även då en 73'' i 1080p ser ju inte jättedålig ut, men tanken med The Wall är att bygga stora displayer.

Live var den helt galen, var 219'' i 6K på ISE i år.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raks0:

Deras 146'' är i 4K/UHD(3840x2160). På de avstånd man brukar nyttja en 146'' bild så räcker 4K gott.
Även då en 73'' i 1080p ser ju inte jättedålig ut, men tanken med The Wall är att bygga stora displayer.

Live var den helt galen, var 219'' i 6K på ISE i år.

Men till just "vanliga" tv-apparater i storlekarna 50-60 tum blir det kanske inte så bra?

Hur såg det ut när en var nära?
Låter mäktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men till just "vanliga" tv-apparater i storlekarna 50-60 tum blir det kanske inte så bra?

Hur såg det ut när en var nära?
Låter mäktigt.

De kommer säkert få ned storleken på tekniken, som jag förstått använder de 4x av varje ledfärg per pixel, alltså en pixel = 4röda, 4gröna och 4blåa led.
Därav kan den få upp i de 2000nits peak brightness till skillnad från oleds ca 700-800 peak.

Aldrig sett sån bra bild faktiskt, och då har jag haft Oled hemma länge. Bäst just nu är sonys ag9, lg c9 eller nya panasonicen gz1000.

Absolut inga skarvar syntes och den var galet imponerande, lätt framtidens koncept med modulärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raks0:

De kommer säkert få ned storleken på tekniken, som jag förstått använder de 4x av varje ledfärg per pixel, alltså en pixel = 4röda, 4gröna och 4blåa led.
Därav kan den få upp i de 2000nits peak brightness till skillnad från oleds ca 700-800 peak.

Aldrig sett sån bra bild faktiskt, och då har jag haft Oled hemma länge. Bäst just nu är sonys ag9, lg c9 eller nya panasonicen gz1000.

Absolut inga skarvar syntes och den var galet imponerande, lätt framtidens koncept med modulärt.

Tja, då är det bara priset som är problemet då.