Permalänk
Medlem

Ubiquti ap delar inte ut ip-adresser

Hej, jag har haft kraftiga problem med min trådlösa accesspunkt Unifi AP-AC-LR sedan jag byte router från Pfsense till Ubiquti EdgeRouter X. Jag lyckas helt enkelt inte konfigurera den... Och innan någon frågar så har jag googlat på problemet. Felet är alltså att den inte delar ut ipv4-addresser till alla klienter som telefoner mm. Den lyckas ge ett par enheter internetåtkomst, men ansluter för många så står det "Ingen internetanslutning" om man har iphone eller "Ingen ip-address" om man har Android. Jag misstänker att problemet har med DHCP att göra. Fast det låter konstigt tycker jag då mitt DHCP range i routern ligger på 192.168.1.10 - 192.168.1.254? Det räcker ju gott och väl till alla enheter i mitt hushåll.

Hjälp uppskattas och är något oklart så fråga bara

Routerns interface. Accesspunkten är kopplad till eth4 och har samma ip som switch0 då det är en switchport.

Inställningarna för routerns DHCP-server.

Nätverksinställningarna till min accesspunkt. Notera att det finns två flikar för nätverksinställningar - den ena blå och den andra vit. Här är jag osäker, men jag tolkar det som att den blåa rutan talar om vart all data ska skickas, alltså gatewayen till min router? Och den vita rutan är då hur accesspunkten ska tilldela ip-addresser till klienterna? Jag valde här dhcp och tänkte att routerns DHCP-servern ska hantera alla förfrågningar här, men så verkar inte vara fallet då endast ett fåtal klienter för ip tilldelat...

Någon som har idéer om vad som kan vara fel?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Hej.

Kan du kolla under din switch0 vilken eth de delar ut till då jag tror eth1 använder bara switch0 för dhcp.

Jag själv har Edgerouter Poe och på den så är det 2 "DHCP" nät i den. så eth0 är för inkommande trafik, eth1 är ett eget nät, eth 2,3,4 delar ett nät.

Jag tror att du har alla dina andra enheter kopplade emot eth1 som sen har din dhcp inställt medan eth4 som din AP är kopplade emot inte är på samma DHCP nät.

Om den funkar som min vill du bara använda eth2,3,4 då de har inbyggt switch.

Permalänk
Medlem

@FearKill: Tack för att du försökte hjälpa mig iaf :)! Jag har förövrigt inga statiska adresser för tillfället.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

@FearKill: Tack för att du försökte hjälpa mig iaf :)! Jag har förövrigt inga statiska adresser för tillfället.

Uppdaterade mitt inlägg igen.

Kolla under switch0 config om den kopplar emot eth4 eller bara eth1?

DHCP du väljer under AP är bara för AP inget för enheterna som ansluter igenom den.

Det andra du har använt i UNIFI är bara om du har en USG. Edgerouter använder inte det interfacet så att ändra något där inne ändrar inget då den talar inte med din router.

Permalänk
Medlem

Hade du samma subnät när du använde pfSense (192.168.1.0/24)? och du har inte blockerat några adresser med gästkontroll?

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Hade du samma subnät när du använde pfSense (192.168.1.0/24)? och du har inte blockerat några adresser med gästkontroll?

Nej, när jag körde med Pfsense så låg AP:n på 192.168.2.0/24 kopplad till ett eget interface på routern och resten av nätet var kopplat till det andra interfacet på routern med subnät 192.168.1.0/24. Dock så har jag fabriksåterställt accesspunkten sedan jag byte router, så det borde inte vara några gamla inställningar kvar där.

Gästkontrol är inget jag pillat med, men det ser ju ut att vara avstängt iaf.

Edit: Jag är inte så hajj på nätverk, men med subnät antar jag att du menar /24 i slutet av av addressen, t.ex. 192.168.1.1/24 För då bör det vara samma som förut.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

@Xeraton:

Se till att uppdatera programvaran, du kör en väldigt gammal version av controller vilket förmodligen så även är fallet för APn?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@Xeraton:

Se till att uppdatera programvaran, du kör en väldigt gammal version av controller vilket förmodligen så även är fallet för APn?

Tack för tipset! Jag har inte uppdaterat någonting efter att jag fabriksåterställt den, så det stämmer nog. AP:n kör på version 3.9.1.5.8011. Jag gick in på enhet-fliken i kontrollern och tryckte på uppgradera-knappen för min AP, men det gick inte att uppdatera. Får ett felmeddelande som säger att nedladdningen misslyckades av okänd anledning. Jag kanske måste uppdatera kontroller innan jag uppdaterar AP:n på något sätt?

Edit: Det löste sig, har nu lyckats uppdatera APn till senaste programvaran. Den hade ingen internetåtkomst och kunde därför inte ladda ner uppdateringen. Löste det genom att sätta en statisk adress på den istället för DHCP. Det ursprungliga problemet är dock kvar.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har haft ett liknande problem. För mig så var det att jag klickat i "auto optimize network" under advanced, eller nåt sånt i unifi gränssnittet. Det gjorde att vissa klienter inte fick IP adresser. Efter att jag av markerade det så funkade det för mig.

Jag misstänker att funktionen försöker flytta klienter från 2.4 till 5ghz men dessa inte stödjer det och då blir det fel.

Hoppas det löser dina problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Hej.

Kan du kolla under din switch0 vilken eth de delar ut till då jag tror eth1 använder bara switch0 för dhcp.

Jag själv har Edgerouter Poe och på den så är det 2 "DHCP" nät i den. så eth0 är för inkommande trafik, eth1 är ett eget nät, eth 2,3,4 delar ett nät.

Jag tror att du har alla dina andra enheter kopplade emot eth1 som sen har din dhcp inställt medan eth4 som din AP är kopplade emot inte är på samma DHCP nät.

Om den funkar som min vill du bara använda eth2,3,4 då de har inbyggt switch.

Det ser ut som att switch0 använder eth1 - eth4. Ja det är två DHCP-servrar här med. Den ena på eth0 (som inte är med i switch0) som är WAN och den andra till 192.168.1.1/24 som är den ip som switch0 använder. Men det ser ju ut som att eth1 - eth4 är kopplade till switch0 och borde därmed ha ip 192.168.1.1, som är det min DHCP-server är inställd på? Jag tycker att det borde fungera då... Skumt det här.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

https://i.imgur.com/e4veDLn.png
Det ser ut som att switch0 använder eth1 - eth4. Ja det är två DHCP-servrar här med. Den ena på eth0 (som inte är med i switch0) som är WAN och den andra till 192.168.1.1/24 som är den ip som switch0 använder. Men det ser ju ut som att eth1 - eth4 är kopplade till switch0 och borde därmed ha ip 192.168.1.1, som är det min DHCP-server är inställd på? Jag tycker att det borde fungera då... Skumt det här.

När du installerade allt körde du någon Wizard eller bara började ändra inställningar?

Har du provat AP i någon av de andra portarna?

Permalänk
Medlem

Jag känner att detta är något jag hade kunnat lösa till slut. Så försök titta på vad för fel du har gjort hehe. Det finns där någonstans!

Permalänk
Medlem

Och det räcker inte att du bara ger en screenshot på detta problem du har. Du måste visa mera.

Permalänk
Medlem

@Xeraton: som HybrisH skriver, kolla så du inte klickat i "optimera wlan automatiskt". alla enheter som inte stödjer vissa protokoll kommer inte kunna ansluta. (tex skrivare,datorer med äldre wlankort osv)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Rekordmedlem

Du får inte ha samma ip på flera olika enheter i lanet, om jag förstår dig rätt så har du satt 192.168.1.1 på både routern och accesspunkten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HybrisH:

Hej!

Jag har haft ett liknande problem. För mig så var det att jag klickat i "auto optimize network" under advanced, eller nåt sånt i unifi gränssnittet. Det gjorde att vissa klienter inte fick IP adresser. Efter att jag av markerade det så funkade det för mig.

Jag misstänker att funktionen försöker flytta klienter från 2.4 till 5ghz men dessa inte stödjer det och då blir det fel.

Hoppas det löser dina problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Ja jag har märkt att om t.ex. min Samsung Galaxy s7 telefon börjat få dålig täckning på wifi så slår den om till 2,4 GHz tror jag för då får jag god mottagning igen. Ska Leta runt bland inställningarna och se om jag kan stänga av den funktionen. Min telefon verkar ju stödja automatisk omväxling från 2,4 till 5 GHz eller vad det nu kallas, fast jag får ändå problem ibland med att den inte får ip tilldelat.

Skrivet av FearKill:

När du installerade allt körde du någon Wizard eller bara började ändra inställningar?
Har du provat AP i någon av de andra portarna?

Jag körde en wizard, typ basic setup eller nåt. Men senare så började jag ändra inställningar på switch0 då jag försökte lägga till vlan. Tog dock bort alla vlan sedan och ändrade tillbaka inställningarna då jag inte fick ordning på det. Mitt mål var att ha ett privat wifi-nätverk och ett öppet gästnätverk separerat från resten av nätet med vlan. Men la det på is nu tills jag fått ordning på allt. Nä, jag har inte provat koppla AP:n till någon annan port. Kan ta och testa det.

Skrivet av Mateush:

Jag känner att detta är något jag hade kunnat lösa till slut. Så försök titta på vad för fel du har gjort hehe. Det finns där någonstans!

Ja det får vi hoppas!

Skrivet av Mateush:

Och det räcker inte att du bara ger en screenshot på detta problem du har. Du måste visa mera.

På vilket sätt? Vad kan jag förtydliga eller lägga till?

Skrivet av aragon:

@Xeraton: som HybrisH skriver, kolla så du inte klickat i "optimera wlan automatiskt". alla enheter som inte stödjer vissa protokoll kommer inte kunna ansluta. (tex skrivare,datorer med äldre wlankort osv)

Tack. Ja jag ska ta mig en titt på det. Men grejen är att jag inte har några gamla skrivare eller datorer som ansluter till wifi. Det är endast telefoner och surfplattor som kör trådlöst i mitt hushåll. Farsan har dock en äldre iphone som har problem med att ansluta till wifi, så den kanske inte stödjer detta/dessa protokoll. Men jag tycker ändå att min hyffsat nya Galaxy S7 telefon borde stödja detta men den har också problem med att ansluta till wifi...

Skrivet av mrqaffe:

Du får inte ha samma ip på flera olika enheter i lanet, om jag förstår dig rätt så har du satt 192.168.1.1 på både routern och accesspunkten ?

Det blev lite förvirrande det här. Routern har 192.168.1.1 som standard gateway, men sen står det även mycket riktigt att accesspunkten har den addressen som gateway. Dock så fick jag nu lära mig att unifi-inställningarna för AP:n inte spelar någon roll då jag måste ha en speciell router för det, så det kan du bortse ifrån Accesspunkten är istället konfigurerad enligt det vita fältet till höger på bilden. Där står det DHCP men jag har nu ändrat det till en statisk ip på 192.168.1.2

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xeraton:

Tack! Ja jag har märkt att om t.ex. min Samsung Galaxy s7 telefon börjat få dålig täckning på wifi så slår den om till 2,4 GHz tror jag för då får jag god mottagning igen. Ska Leta runt bland inställningarna och se om jag kan stänga av den funktionen. Min telefon verkar ju stödja automatisk omväxling från 2,4 till 5 GHz eller vad det nu kallas, fast jag får ändå problem ibland med att den inte får ip tilldelat.
Jag körde en wizard, typ basic setup eller nåt. Men senare så började jag ändra inställningar på switch0 då jag försökte lägga till vlan. Tog dock bort alla vlan sedan och ändrade tillbaka inställningarna då jag inte fick ordning på det. Mitt mål var att ha ett privat wifi-nätverk och ett öppet gästnätverk separerat från resten av nätet med vlan. Men la det på is nu tills jag fått ordning på allt. Nä, jag har inte provat koppla AP:n till någon annan port. Kan ta och testa det.
Ja det får vi hoppas!
På vilket sätt? Vad kan jag förtydliga eller lägga till?
Tack. Ja jag ska ta mig en titt på det. Men grejen är att jag inte har några gamla skrivare eller datorer som ansluter till wifi. Det är endast telefoner och surfplattor som kör trådlöst i mitt hushåll. Farsan har dock en äldre iphone som har problem med att ansluta till wifi, så den kanske inte stödjer detta/dessa protokoll. Men jag tycker ändå att min hyffsat nya Galaxy S7 telefon borde stödja detta men den har också problem med att ansluta till wifi...
Det blev lite förvirrande det här. Routern har 192.168.1.1 som standard gateway, men sen står det även mycket riktigt att accesspunkten har den addressen som gateway. Dock så fick jag nu lära mig att unifi-inställningarna för AP:n inte spelar någon roll då jag måste ha en speciell router för det, så det kan du bortse ifrån Accesspunkten är istället konfigurerad enligt det vita fältet till höger på bilden. Där står det DHCP men jag har nu ändrat det till en statisk ip på 192.168.1.2

Nu blev det ännu mer förvirrande, du har ju angett att dhcpservern ska dela ut 10-254.
Hursomhelst kolla upp hur allt är adresserat så att det inte finns några fel där, inga "IP-dubletter" och inga statiska ip inom det område som dhcpservern jobbar inom.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Använd DHCP-Relay, problem solved-

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Varför edge router och inte en usg3?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Har du provat nedgradera fw på routern?
Har för mig att 2.x.x versionen kan vara lite problematisk, själv kör jag 1.10.9

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu blev det ännu mer förvirrande, du har ju angett att dhcpservern ska dela ut 10-254.
Hursomhelst kolla upp hur allt är adresserat så att det inte finns några fel där, inga "IP-dubletter" och inga statiska ip inom det område som dhcpservern jobbar inom.

DHCP-servern har ett range på 192.168.1.10 - 192.168.1.254, och jag har ju gett min ap en statisk ip på 192.168.1.2. Alltså så bör väl min ap ligga utanför det område som DHCP-servern jobbar inom?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaze101:

Varför edge router och inte en usg3?

Skickades från m.sweclockers.com

För att en usg3 är dubbelt så dyr som en edgerouter x, och jag behöver inte ha en jätteavancerad router för mitt hemmanätverk

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Använd DHCP-Relay, problem solved-

Av det läst på om DHCP-relay så är det mest användbart om du använder dig utav vlan, vilket jag inte gör för tillfället. Så som jag fattat det så skickar nya klienter på nätverket en broadcast (paket till alla?) som DHCP-servern svarar på och ger klienten en gateway-address, ip och dns. DHCP-relay skulle då vara användbart om du delat upp ditt nätverk i flera vlan, för då kan inte en broadcast skickas över de olika vlanen då den endast gäller i nuvarande LAN. Alltså skulle du då behöva en DHCP-server per vlan. En DHCP-relay skulle då vara användbart då den kan "routa" klientens broadcast-meddelande om DHCP över de olika fysiska/virtuella lanen.

Det var en intressant läsning för mig och kan säkert komma till användning i framtiden om jag börjar pyssla med vlan

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har du provat nedgradera fw på routern?
Har för mig att 2.x.x versionen kan vara lite problematisk, själv kör jag 1.10.9

Tack för tipset! Jag kör för närvarande på version 2.0.3. Man kan ju tycka att nyare versioner borde vara bättre än de gamla, men så kanske inte är fallet för Edgerouter? Jag kan ju ge nedgradering av FW ett försök, men finns det inte en hel del bra saker i de nyare versionerna som hårdvarustöd för AES om man kör med VPN och hwnat för bättre routing-prestanda?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Är det endast trådlösa enheter som krånglar eller varför nämner du accesspunkten?

Hur ser det ut under DHCP Server - Leases i routern?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Tack för tipset! Jag kör för närvarande på version 2.0.3. Man kan ju tycka att nyare versioner borde vara bättre än de gamla, men så kanske inte är fallet för Edgerouter? Jag kan ju ge nedgradering av FW ett försök, men finns det inte en hel del bra saker i de nyare versionerna som hårdvarustöd för AES om man kör med VPN och hwnat för bättre routing-prestanda?

Vet faktiskt inte vad som skiljer, dels för att jag inte har behovet och dels för att jag inte kollat iom ryktena om att den nya har problem.
Jag kör min med 2 AUSUS routers som AP's, jag satte upp den som WAN+2LAN2 via wizard och jag har hittills inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

För att en usg3 är dubbelt så dyr som en edgerouter x, och jag behöver inte ha en jätteavancerad router för mitt hemmanätverk

Den är inte jätte avancerad men den är integrerad med unifi systemet vilket gör att alla inställningar skjuts ut till alla enheter samtidigt utan att du den lirar jävligt sömnlösg med resten av enheterna och du slipper sitta och confa massa skit. Kan vara värt de 600kronorna extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

DHCP-servern har ett range på 192.168.1.10 - 192.168.1.254, och jag har ju gett min ap en statisk ip på 192.168.1.2. Alltså så bör väl min ap ligga utanför det område som DHCP-servern jobbar inom?

Den behöver inte göra det. Prova att sätta ap till att använda DHCP också tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

För att en usg3 är dubbelt så dyr som en edgerouter x, och jag behöver inte ha en jätteavancerad router för mitt hemmanätverk

Edgerouter X är mer "avancerad" än usgn dock. Även om du kan göra mer eller mindre samma saker men du måste hacka cli på usg för det. Vilket man iofs behöver på Xen också om du ska göra mer avancerade saker.

F ö så känns det lite rörigt och du har testat och återställt olika saker, risken med sånt är att man missar något och det ligger någon inställning kvar någonstans. Mitt tips är att du resetar allt och börjar om. Och använd inte 2.x.y fw den är buggig och fungerar dåligt, nedgradera till 1.10.9 om du kan och utgå därifrån sedan. Det du försöker åstakomma är väldigt enkelt och ska inte vara ge problem.

Efter att du kört "basic wizarden" och du har fått internet access så plugga in APn i en port bara och konfa wlan (ssid & lösen) så ska det fungera sen förutsatt att du utgått ifrån factory defaults på dem båda. Börja där innan du ger dig in på att lägga till vlan etc så du vet att du har ett fungerande system först. Det är mitt tips, börja där och återkom sedan om du fortfarande har problem.

Visa signatur

.