Permalänk

Vad är detta för kontakt?

Hej,

Vet inte om jag postar rätt forum nu, men då detta inte är dator-relaterat så provar jag här.

Vad kallas den vita kontakten? Det ser lite ut som en fläkt-kontakt, men större. Den kommer från en transformator.

Tackar.

Permalänk
Medlem

Var ingen vidare bild du tog. Men ser ut som en VH Terminalkontakt.
Svårt att avgöra från endast den vinkeln och att man får gissa att det är 3,96 mm radavstånd.
Finns på Elektrokit, Elfa, Farnell etc.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

@som99: Nej jag vet. Syftet med bilden var inte i första hand att fota kontakten.

Har en annan bild också:

(i vänstra nedre hörnet).

Edit: Om det nu är en sådan kontakt som du sa, finns det någon norm som säger var respektive pol ska kopplas? Om det är likström, vilken av kablarna är då + och -.

Permalänk
Medlem

@kangarooster: tummregel är la
att: blank/svart = "-"
samt att röd/kabel med text = "+"

inget jag vågar lova dock xD

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Kan säga att det inte finns någon standard hur såna interna kontakter ska kopplas, för de kan användas till lite vad som helst.
Vad används kontakten till och vad hade du tänkt göra?

Permalänk

Mest intresserad av hur kretsen är uppbyggd. Denna sitter på ett kylskåp och från PCB:n går det kablar till en fläkt och en display, samt en temperatursensor.

De vita kablarna kommer från en transformator, men har ingen aning om ifall den är kombinerad med en likriktare eller inte. Om den inte är det så borde det sitta en likriktarkrets på PCB:n, men jag vet inte hur dessa ser ut.

Permalänk

Du har 4 små dioder brevid kontakten som ser ut att vara kopplade som en likeiktarbrygga.

Men kan inte garantera det iom att man inte kan se ledningsbanorna.

Tror de står d1 till d4 brevid dem mwn ser bara betäckningen d4 och ev d3 på bild 1 kablar ivägen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Bästa hjälp för kretsar får du nog på elektronikforumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Permalänk

Tack för alla svar

Provar där istället!

Permalänk
Medlem

Om du nu är så intresserad av elkretsar så kan man ju tycka att du borde ha grundläggande instrument för att felsöka, åtminstone en multimeter, eller t.o.m ett oscilloskop.
Då hade du lätt kunna lista ut vad det nu är du vill veta, jag förstår inte riktigt vad du är ute efter, men, men..

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

@som99: Nej jag vet. Syftet med bilden var inte i första hand att fota kontakten.

Har en annan bild också:
http://forumbilder.se/I5O0R/64989724-10156452588037895-1425561355632508928-o.jpg

(i vänstra nedre hörnet).

Edit: Om det nu är en sådan kontakt som du sa, finns det någon norm som säger var respektive pol ska kopplas? Om det är likström, vilken av kablarna är då + och -.

Förstår inte riktigt vad du vill få ut, efter nästa bild så kan jag säga att jag hade rätt med vilken typ av kontakt det var, dvs VH. Varför var det relevant till uppbyggnad av kortet?

Det är ett extremt tråkigt kort, helt THT och förmodligen primärt ett matarkort, relä, PIC16 styrning, diodbrygga, filter, regulator, trög keramiksäkring. Är inget spännande alls på kortet, är ingen vits att gissa något, kan man se kortet själv så är det ett lätt kort att rita upp diagram över.

Sen antar man aldrig polaritet på något inbyggt oavsett färg om det inte är uppenbart vart det kommer ifrån utan man mäter alltid.

Rekommenderar dig att införskaffa lite simpel mätutrustning och läsa lite grundläggande ellära till att börja med. Oavsett så är det ett tråkigt kort och inget man bryr sig om ifall inte något är sönder.
Fördelen med det är att det är lätt att byta och laga samt felsöka om något är sönder, om man vet vad man gör då.

Är kylen i sig trasig eller vad är du ute efter angående kortet?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.