Intel visar grafiksatsningen Xe – saknar hårdvaruaccelerering av ray tracing

Intel visar grafiksatsningen Xe – saknar hårdvaruaccelerering av ray tracing

Enligt uppgifter från Intels kinesiska division kommer första generationen Xe-grafikkort sakna stöd för hårdvaruaccelererad ray tracing. Detta kommer först år 2021 tillsammans med 7 nanometer.

Läs hela artikeln här

Kul! Blir spännande att se vart detta leder!

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar man Quake2 så får man väl behålla sitt 10tkr RTX

Trist ändå att de inte kommer har RT förns 2021, vi behöver konkurrens och innovation på det området om det ska bli riktigt bra. Intel har lång historia av forskning och utveckling på det området dessutom.

Verkar som Raja tag med sig sina strömtörstande kretsar till Intel...

Nu är det väl egentligen sekundärt.
Men herre jösses - vad har de gjort med designen?

Det ser ut som en kinesisk billig variant av de korten som säljs här. Nå obskyrt från wish typ. En design som passar kinesiska marknaden mer kan man kanske säga ;).

Och ja - så var det ju då renderingar från kinesiska divisionen. That explains it!

Känner på mig att 2020 kommer bli en av de mest spännande teknikår på länge. RT för grafikkort kommer nog vara en dyr historia ett tag framöver tills det blivit mer mainstream. Man kan helt klart se influenserna från Raja här

Bättre än ingenting, tycker inte dom måste släppa ut det bästa av det bästa på det första grafikkortet.

Tror att många har för höga förväntningar när det kommer till vad folk vill ha på sina grafikkort.

Vad hände med ordet strålspårning?

Skrivet av talonmas:

Hahaha, a bra fråga

Skrivet av Söderbäck:

Det ser ut som en kinesisk billig variant av de korten som säljs här. Nå obskyrt från wish typ. En design som passar kinesiska marknaden mer kan man kanske säga ;).

Och ja - så var det ju då renderingar från kinesiska divisionen. That explains it!

Det var exakt min första tanke också. Men de lär väl göra som Nvidia och AMD, låta tredje part tillverka kort? Annars kommer det tyvärr bli för fult för att jag ska kunna ha det i min burk.

Skrivet av talonmas:

Man blir ju förbannad när Sweclockers börjat kompromissa med språket på detta vis.

*Lanseringen lyckas, folk tycker om grafikkortet*
"någonstans i intels onda-hemliga-högkvarter": hm... snart kan vi börja ändra PCI Socklar lika ofta som CPU socklar! Mu-ha-ha-ha!

Tycker det mest spännande med att Intel kliver in på GPU-sidan är att det kanske kommer ett relevant alternativ till Nvidias CUDA-plattform.

Inte något som direkt spelar någon roll för den som bara game:ar, men möjligheterna med GPGPU allt mer utnyttjas i praktiken. I.o.f.s. är det främst på server/datacentersidan det riktigt lossnat, allt mer saker i konsumentledet börjar ändå få stöd då vinsterna är rätt rejäla när de används på rätt sätt.

Idag är CUDA för GPGPU lite som DirectX för spel. Stöds något stöds CUDA, i enstaka fall finns stöd för något annat. Spenderar man en dag på CUDA samt OpenCL inser man rätt snabbt varför det ser ut på det sättet, den förra är så brutalt mycket enklare att använda!

Lär ju ligga väldigt mycket i Intels intresse att jobba på alternativ till CUDA, de har bl.a. erbjudit sig att stå för utveckling av en SyCL implementation till LLVM-projektet (SyCL har potential att bli en faktisk konkurrent till CUDA).

Skrivet av Farthinder:

*Lanseringen lyckas, folk tycker om grafikkortet*
"någonstans i intels onda-hemliga-högkvarter": hm... snart kan vi börja ändra PCI Socklar lika ofta som CPU socklar! Mu-ha-ha-ha!

Akta dig!! kanske ser din textrad översätter den sen WIPPS PCI socklar !!

eller är det desinformation att ray tracing saknas för att lura konkurrenterna

Skrivet av talonmas:

Träffade kanske en blank yta och reflekterades tillbaka till källan?

Skrivet av talonmas:

Lät förmodligen för mycket som när man pissar gyllene figurer i snön när man är tankad

Skrivet av Söderbäck:

Verkligen. Ser ut som en billig stereoanläggning för fjortisar. Något av det fulaste jag sett i grafikkortsväg, faktiskt.

Men som sagt, högst sekundärt, åtminstone för någon som mig som saknar intresse för fönsterchassin.

Primärt så ska det bli kul att se vad de har att komma med, även om man nog inte bör förvänta sig allt för mycket av första generationen.

@tvelander: har AMD i signaturen, det hamnar i skräpkorgen hos intel, tror jag är safe

Tycker det ser snyggare ut än AMDs senaste.

Skrivet av ejziponken:

Tycker det ser snyggare ut än AMDs senaste.

Vad har egentligen utseendet för betydelse om man monterar kortet och sen stänger in det i en mörk låda😀

Skrivet av Stefflo:

Vad har egentligen utseendet för betydelse om man monterar kortet och sen stänger in det i en mörk låda😀

I vanliga fall kanske inte så stor roll, men det här ser tillräckligt förskräckligt ut för att påverka andrahandsvärdet. Jag menar, det kommer vara lite som messmör på begagnatmarknaden där många helt enkelt inte tål att titta på det utan att det vrider sig i magen.

Skrivet av talonmas:

Vet inte men det var MAGISKT!

Skrivet av Icecrystal:

I vanliga fall kanske inte så stor roll, men det här ser tillräckligt förskräckligt ut för att påverka andrahandsvärdet. Jag menar, det kommer vara lite som messmör på begagnatmarknaden där många helt enkelt inte tål att titta på det utan att det vrider sig i magen.

Fast nu gillar jag ju messmör😂 problemet är bara att man har laktos.

Tre spelar på GPU marknaden är bara possitivt för oss konsumenter. Så länge man håller sig till standarder och inte gör en massa egna stängda grejer.

Bra att få in lite mer konkurens på grafikkortsmarknaden. Synd bara att kylaren ser ut som en leksak för en 7-åring.

Nvidias gamla FE kylare är snygg och även nya nvidias nya till RTX korten är snygg, men snyggaste kylaren jag sett är nog den till Radeon VII, en bit plåt med raka kanter - så enkelt men samtidigt allt man behöver.

Skrivet av Icecrystal:

Äsch, det öppnar bara för försäljningen av tillbehör. Då kan Intel sälja skal för grafikkort för flera hundra kronor styck som är tillverkade i kinesiska fabriker för några kronor styck.

Och kanske gå steget längre och sälja hemliga lådor med slumpvis skal i där 1 på miljonen är snyggt. Kidsen kommer att gå bärsärk med föräldrarnas kreditkort.

Finns det någon info eller rykten om Intel kommer tillverka korten själva eller låta partner-tillverkare vara med likt hur AMD och Nvidia gör?

@ejziponken: En polerad skit är fortfarande skit? xD nä men det ser futuristiskt ut