Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

Mitt chassi. Ville ha ett snyggt och stilrent chassi så valde NZXT H440 trotts att jag visste att det inte hade det bästa luftflödet. Mitt dåvarande evga 980 ti sc blev alldeles för varmt och högljutt så jag var tvungen att skruva bort "filtren" från ventilationshålen i sidorna och låta frontpanelen stå på glänt med hjälp av ett suddgummi inklämt emellan. Nu fyra år senare och en extra intern fläkt som skjutsar luften vidare från fronten till grafikkortet är mitt chassi inte så stilrent längre men temperaturerna är iaf bättre - så det är ju bra.

Mitt ljudkort. Det är det bästa och det värsta köpet jag har gjort. Mitt ASUS xonar zense som kom med Sennheiser PC350 headset ger en riktigt bra ljudupplevelse. Fylligt och detaljerat med slagkraftig bas. Nackdelen är att jag inte kan testa andra lurar då kortet kräver en 6.3-3.5mm adapter som visat sig inte fungera av någon anledning. Om jag inte köper ett nytt ljudkort när mitt gamla dör så måste jag nergradera till onboard.

Är för övrigt ganska nöjd med min burk men det ska bli kul att bygga nytt sen när ray tracing blir värt uppgraderingen.

Adaptrar 6.3 till 3.5 kostar mindre än ett mål på donken.

Beroende på vilket håll du vill ha.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Adaptrar 6.3 till 3.5 kostar mindre än ett mål på donken.

Beroende på vilket håll du vill ha.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Tack det vet jag men jag har redan en i guld som hör till kortet. Vet inte vad det kan vara men har inte lyckats få den att fungera med mitt andra headset. Det kan väl vara adaptern som är felet eller så är inte drivrutinen och lurarna kompisar. Har pillat med olika inställningar då dom är klenare men inga framsteg än.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk

Ångra chassi valet! Uppgraderade nästan hela datorn i julas (behöll grafikkortet och hårddiskarna). Valde ett NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd, då jag tyckte det var smart att man kunde få in många hårddiskar och 3x120mm fläktar i fronten. Av de som finns på marknaden nu skulle jag valt Be quiet! Silent Base 801 i svart med glas ruta. Nu i efterhand ångar jag mig mer och mer, nästan så mycket att jag kommer byta.

Men har även ett långsiktigt mål och det är att bygga en custom loop i ett Lian Li PC-O11 Dynamic. Men just nu har man värken råd för nya delar eller tillbehören för att kunna bygga vattenkylt då man fortfarande studerar och vill samtidigt lägga pengar på annat.

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

Tack det vet jag men jag har redan en i guld som hör till kortet. Vet inte vad det kan vara men har inte lyckats få den att fungera med mitt andra headset. Det kan väl vara adaptern som är felet eller så är inte drivrutinen och lurarna kompisar. Har pillat med olika inställningar då dom är klenare men inga framsteg än.

Headset har väl oftast 4 och inte 3 delningar, sen är det skillnad på hur dom är mappade.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Onödigt mycket ram (32 GB) på för många stickor (4 st).

Skulle köpt ett dyrare moderkort med wifi för att slippa det trådlösa nätverkskortet.

Skulle valt ett chassi med inbyggd SD-läsare för att slippa rota fram den varje gång.

Fractal Design Define Mini C är jättetrevligt men vore trevligt med ett riktigt Mini-ITX. Samtidigt så har jag en helt ljudlös dator nu som är väldigt smidig att arbeta i. Hade säkert ångrat det om jag köpt ett litet chassi utan ljuddämpning där mina SSD inte fick plats.

Permalänk
Medlem

När min nuvarande "main" dator byggdes för några år sen så tror jag att med de dåvarande utbudet så byggde jag i princip en för mig perfekt dator.
Jag hade dock valt en i7 6700k istället för en i5 6600k även fast i5an uppknuffad till 4.5ghz rullat perfekt år ut och år in så hade hyperthreading varit fint. Och sen hade jag valt ett lite dyrare o "bättre" nätagg, trots att de jag valde har funkat felfritt så har jag i efterhand läst en hel del dåliga reviews om denna serie och då hade ett mer premium agg besparat mig lite magont

Men om behovet att bygga nytt uppstår igen så kommer jag nog gå ner ett steg eller två i formfaktor samt kanske även ge mig på en custom loop Gillar dock prestandan och tryggheten samt de underhållsfria i en fet NH-D15 så de får vi se då

Permalänk

Att jag lagt ner så in i helvete mycket pengar på den

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Val av chassi, halva burken är dessutom tom då jag inte använder någon 3,5" disk.

Får förvisso plats i hurtsen men det är med en millimeter i marginal.

Permalänk
Medlem

Nuvarande dator:
i7-7700k
Asus Prime z270-p
16gb DDR4 Crucial Ballistix 2666mhz
EVGA 600w PSU
KFA2 GTX 1080

Det jag ångrar är väl att när jag väl köpte min i7-7700k så var det när det var som störst brist 8700k... Hade jag bara ORKAT vänta en vecka eller två så hade jag haft en mycket mer framtidssäker dator.
Nu är jag sugen på att uppgradera men kan inte riktigt tycka att det är värt det...
Lite sugen på att prova på Ryzen men endå inte.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Inaktiv

Har en i5 8600K, RTX 2070 och lite sånt. Ångrar inte ett dugg. Lite tystare fläktar kanske.
Hade inte köpt Intel om jag köpt nytt idag dock

Permalänk
Avstängd

Att jag bytte from 1060 till 1070 när det var som dyrast, 5500kr. Skulle väntat till iaf 1070ti. Men bytte pga 1440p skärm uppgradering... Ångrar att jag inte köpte en saftigare CPU kylare, 7700k går ganska varm. Aja, relativt nöjd ändå.

Permalänk
Medlem

Inget nu men förr så uppgraderade jag moderkort//CPU//ram för 11.000kr och fick inte en fps mer .. okunnig bytte från AMD till Intel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att jag inte bytt ut den än

Fractal Design Define R3
Cougar nånting nätagg, 80+ bronze eller gold, minns inte längre
Asus M4A89GTD-PRO/USB3
AMD Phenom II X6 1055T
Cooler Master Hyper 212 EVO
4x Corsair 4GB CML8GX3M2A1600C9W
NVIDIA GeForce GT 1030 passivt kylt (uppgraderat för inte så länge sen)
Samsung 840 EVO 250GB (oxå uppgraderat under resans gång)
PLEXTOR PX-L890SA

Den funkar till det jag anväder den till med råge fortfarande. Mycket tack vare SSD och mängden minne och att jag trots allt har 6 cores gör att burken fortfarande rullar på fint.

Edit, glömde skriva vilken cpu-kylare jag kör med, givetvis budgetkungen 212 Evo.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olivierko:

Val av chassi, halva burken är dessutom tom då jag inte använder någon 3,5" disk.

Får förvisso plats i hurtsen men det är med en millimeter i marginal.

https://i.imgur.com/2A04pHn.jpg

Samma i mitt fall tror jag, valet av ATX och i mitt fall en Fractal Design Define 5 Blackout (är det en sån du har med?). För stort chassi, får heller inte plats i min IKEA-datorhållare så då blir den oanvänd och datorn hamnar på golvet. Mitt chassi är ganska tomt med, NVMe + 2,5" SSD, inga 5,25" eller 3,5" enheter. Ett grafikkort och ljudkort.

Annars skulle det nog vara min 6700K + Asus Z170 Maximus VIII Hero. Aldrig gillat plattformen, köptes enbart då mitt dåvarande system, 2700K + ASRock Z77 Extreme4M gav upp och behövde byta omedelbart. Så förutsättningarna var dåliga redan dag ett. Dock glad att jag inte köpte X99 vilket jag funderade på då men mest synd att jag inte hade möjlighet att invänta Ryzen-lanseringen ett par månader senare, då det var då jag hade planerat att välja CPU och plattform och uppgradera.

I övrigt är jag rätt så nöjd. Är väl mest att jag helst inte vill räkna ut vad mina datorer kostar.

Permalänk
Medlem

Jag ångrar att jag köpte ett ASUS AMD-grafikkort IGEN. Efter mina dåliga erfarenheter med deras Radeon 5800 (som hade rippat sin kyllösning från ett ASUS Nvidia grafikkort) så borde jag lärt mig läxan. Men icke, nu köpte jag ett ASUS Vega 64 och det har återigen en undermålig kyllösning. ASUS gör fantastiska komponenter (jag har haft 3 ASUS moderkort i rad utan problem) men det gäller sannerligen inte deras AMD-grafikkort.

Permalänk
Avstängd

Till och från ångrar jag mitt chassi.
Köpte ett från proshop och fick fel chassi skickat till mig 3ggr sedan tröttnade jag helt och fick bygga ihop min dator med ett chassi jag egentligen inte hade beställt.

Permalänk
Medlem

Moderkortet, har en del quirks. Fanns inte så mycket att välja mellan när det gäller mATX för Ryzen då den byggdes.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Att jag inte köpte en 1080TI istället för vanlig 1080. TI'n var ett extremt bra köp i retrospekt.

Permalänk
Medlem

Att jag inte reklamerade chassit där powerknappen är lite lös, den funkar bra men sitter inte helt rätt men orkade inte och ville bara komma igång när jag fick allt.

allt fungerar men är allmänt störande

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Samma i mitt fall tror jag, valet av ATX och i mitt fall en Fractal Design Define 5 Blackout (är det en sån du har med?).

Yes, stämmer bra det!

Jag har sågat ut cirka 120x240 baktill och satt ventilationsgaller på så vis får jag cirka 1cm mer i djup. Dessutom använder jag vinklade kablar där det spelar roll!

Kör två fläktar som utblås på sidan och inga extra baktill.

Permalänk
Avstängd

Köpte Samsung 960 Evo förut, lät den ligga ouppackad i nästan 2 år, kopplade in den i våras & den hittas inte ens i bios. Orkade aldrig RMA'a för alla regler kändes övermäktiga med att "man skall upptäcka fel på en gång" & jaha? Om man aldrig ens kopplat in den då förns 1,5 år senare osv. xd

Äsch, 5400rpm wd green hårddiskar är iprincip lika snabba som 970 Pro utanför benchmarks, bara man tweakar Windows lite. Helst bör man köra ett riktigt operatovsystem, såsom TinyXP.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag ångrar att jag valde Fractal Design R5 chassi. Det är bra chassi men ser fruktansvärt tråkigt ut. Finns snyggare chassi.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

I regret nothing!

I nuläget i alla fall... Det handlar mer om att jag vill ha ny GPU, men när jag skaffade mitt Nano var den helt rätt val för itx.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olivierko:

Yes, stämmer bra det!

Jag har sågat ut cirka 120x240 baktill och satt ventilationsgaller på så vis får jag cirka 1cm mer i djup. Dessutom använder jag vinklade kablar där det spelar roll!

Kör två fläktar som utblås på sidan och inga extra baktill.

https://i.imgur.com/u6LM7ED.jpg

Haha, betydligt bättre än att bara ha den på golvet det där. Snyggt och diskret!

Skrivet av r3mpuh:

Köpte Samsung 960 Evo förut, lät den ligga ouppackad i nästan 2 år, kopplade in den i våras & den hittas inte ens i bios. Orkade aldrig RMA'a för alla regler kändes övermäktiga med att "man skall upptäcka fel på en gång" & jaha? Om man aldrig ens kopplat in den då förns 1,5 år senare osv. xd

Äsch, 5400rpm wd green hårddiskar är iprincip lika snabba som 970 Pro utanför benchmarks, bara man tweakar Windows lite. Helst bör man köra ett riktigt operatovsystem, såsom TinyXP.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara att den behöver initieras, har haft samma problem med 960 EVOs innan. Installera OS på någon annan enhet än NVMe-enheten och sedan när Windows är igång så initieras disken automatiskt har jag för mig. Var nästan två år senast så minns inte exakta detaljerna. Och den såg död ut även här, tills den initierades.

Den där tanken slår mig ofta. Ibland köper jag grejer som kan bli liggandes oanvända i dagar/veckor/månader och säkert i något fall år. Just att kontakta butiken och försöka få de att förstå att produkten var DoA och inte använts förrens nu finns det ju rejäla problem med. Speciellt om butiken skulle vara mindre bra då.

Permalänk
Medlem

Ångrar inget... förutom att mina prylar börjar bli gamla och jag vill ha nytt.

Mina burkar:
i7 6700k / GTX 1080 / 16GB 3000MHz / 950 PRO 512GB / 860 EVO 1TB / RM550X / TEMJIN TJ-08E / NH-D15 / Z170-M PLUS
i7 4790K / GTX 980Ti / 16GB 1600MHz / 850 PRO 250GB / random 120gb ssd / INTEGRA M 550W / random Lian Li-chassi från 2007 / NH-D15 / Z97-A
i7 3770K / GTX 1060 6GB / 16GB 1600MHz / så många diskar och ssder att jag glömt bort vilka och vilka storlekar / RM750X / H440W / PH-TC14PE / P8Z77-V PRO

Vore kul att bygga helt nytt, men har svårt att motivera det då jag kan spela de spelen jag vill kunna spela redan.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog helt klart säga moderkortet eller kanske be quiet-kylaren då denna ej går att montera på ett optimalt sätt. Såg sen tråd https://www.sweclockers.com/forum/trad/1557710-ni-som-har-pur... om detta, men vet inte om jag orkar betala 100kr till för att den ska hamna åt "rätt" håll. Tycker luftflödet och allmänna temperaturer är riktigt bra ändå.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Min första dator hemma fick en Pentium på 75 MHz. En månad senare hade jag fått 150 MHz för samma pris. Sånt suger.

Permalänk
Medlem

Ångrar att jag inte köpte en i7, sitter med i5 6600k. Allt är "okej", och flyter på efter överklockning, men ... lite bättre processor vore inte fel.
Annars är jag nöjd med alla delar, men:
Ångrar att jag inte testade alla sätt att trycka i RAM, utan skickade tillbaka när det inte fungerade. Visade sig att manualen sa exakt motsatsen till hur stickorna skulle sitta.

Ångrar även att jag inte kunde vänta lite med montering när jag väl fick tillbaka moderkort och minnen efter test av återförsäljaren. Satt och byggde ihop datorn en sen decemberkväll efter en lång arbetsdag istället. Min korktrötta dumjävel till hjärna glömde distanser och skadade moderkortet. Får en blåskärm en gång varannan månad ungefär, men en omstart löser det alltid. Kom undan lindrigt med tanke på tabben.

Längtar lite tills att jag kan rättfärdiga kostnaden för en helt ny dator.. Kanske slänger lite extra på montering också, så jag inte sjabblar till det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Förut ångrade jag att jag inte investerade i ett moderkort som hade stöd för DDR4. Var relativt nytt och dyrt när jag byggde min dator så såg inte att det behövdes då.

Men nu när jag planerar att uppgradera igen måste allt ändå bytas ut så var kanske ingen större förlust.

Skickades från m.sweclockers.com

Då blir det istället ångest för att du inte väntade på ddr5? ^^

Permalänk
Medlem

Killer nic, Nahimic ljudkort