Snabbtest: Grafikprestanda med ray tracing och DLSS i Shadow of the Tomb Raider

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Tycker mest bara det ser suddigt ut med DLSS påslaget (således som att någon har tappat vaselin över hela bilden). Kantutjämning avstängt ser helt klart bäst ut i mina ögon. Föredrar mer detaljrik bild än utfyllnad med pixar som man knappt märker under spelets gång ändå.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Rätta mig gärna om jag har fel, men för mig så är MSAA bäst då jag tycker det helt klart blir bäst bild, dock finns ju detta i så många spel men man kan väl hårdställa det i t.ex nvidia control panel. Skulle vara kul att se kvalité / prestandaskillnaden när man tar med MSAA.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ahlen:

Rätta mig gärna om jag har fel, men för mig så är MSAA bäst då jag tycker det helt klart blir bäst bild, dock finns ju detta i så många spel men man kan väl hårdställa det i t.ex nvidia control panel. Skulle vara kul att se kvalité / prestandaskillnaden när man tar med MSAA.

MSAA är i princip super sampling. Väldigt förenklat kan man säga att MSAA x2 renderar scenen i dubbla upplösningen (1440p blir därmed typ 4k) och sen samplas det ner till skärmens upplösning. Kör du 1440p med x2 MSAA får grafikkortet alltså (nästan) jobba som om du körde i 4K utan AA.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

MSAA är i princip super sampling. Väldigt förenklat kan man säga att MSAA x2 renderar scenen i dubbla upplösningen (1440p blir därmed typ 4k) och sen samplas det ner till skärmens upplösning. Kör du 1440p med x2 MSAA får grafikkortet alltså (nästan) jobba som om du körde i 4K utan AA.

Kan ju anta att det blir rätt tungdrivet då, men även SMAA OCH SSAA får väl en mycket "skarpare" bild än FXAA,TSAA och DLSS

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Minns att denna video blev rätt poppis tidigare när BF V och DLSS var i ropet. Det borde även gälla i Shadow of the Tomb Raider?

https://www.youtube.com/watch?v=3DOGA2_GETQ

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med 75% <–> 85% upplösningsskalning på min 4K-skärm när jag spelar. Ser faktiskt förvånansvärt bra ut. Visst, man förlorar den där sista lilla skärpan, men inget man alls tänker på egentligen. OBS! viktigt att man låter grafikkortet sköta skalningen och inte skärmens inbygga funktion för skalning. (Kolla in Laxpuddings recension av Acer-Nitroskärmen nyligen där han pratar om detta).

Exempel:
Native 4k = 8 294 400 pixlar p/frame
85% skalning = 5 992 704 pixlar p/frame
75% skalning = 4 665 600 pixlar p/frame

2560x1440 = 3 686 400 pixlar p/frame
1920x1080 = 2 73 600 pixlar p/frame

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Kan ju anta att det blir rätt tungdrivet då, men även SMAA OCH SSAA får väl en mycket "skarpare" bild än FXAA,TSAA och DLSS

För att tydliggöra, SSAA är vad Xyborg beskrev, det är ren super sampling, dvs renderar spelet i högre upplösning för att sedan skala ner. MSAA, är en liten smartare variant där man skalar upp delar av bilden, dock fortfarande tungdrivet. SMAA är imo en av de bättre alternativen idag, mycket snabbare än MSAA och inte alls lika suddig som FXAA.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av sKRUVARN:

För att tydliggöra, SSAA är vad Xyborg beskrev, det är ren super sampling, dvs renderar spelet i högre upplösning för att sedan skala ner. MSAA, är en liten smartare variant där man skalar upp delar av bilden, dock fortfarande tungdrivet. SMAA är imo en av de bättre alternativen idag, mycket snabbare än MSAA och inte alls lika suddig som FXAA.

Precis, tack för tydliggörandet! Du har helt rätt - jag var nog lite väl luddig i mina formuleringar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

DLSS och TAA såg ju verkligen bedrövligt ut i jämförelse med "ingen AA"

Fast utan dlss får man också sämre prestanda. Med 2080ti skiljer det 19 frames och med 2070 blir det knappt spelbart i 4k utan.

Permalänk
Medlem

Det största och bästa demot för Ray Tracing jag sett var nog Quake 2. Det var en enorm skillnad som gjorde att spelet såg jäkligt mycket bättre ut.

En annan frågeställning jag har gäller hur utvecklarna ser på detta.
I vissa spel idag upplever jag inte att det finns stora skillnader. Men i vissa inomhusmiljöer verkar skillnaderna kunna bli betydligt större. Hur ser man på detta från ett utvecklarperspektiv? Altså att den värld man förmedlar kan skilja sig så pass mycket åt? Tidigare har vi fått ta hänsyn till detaljnivåer o dylikt men här kan hela ljussättningen skilja sig markant. Vilket dramatiskt kan påverka hur spelet och scenen förmedlas och upplevs.

Hade varit intressant att höra t.ex. Dice berätta om detta och ge sin syn på saken. Något som Sweclockers kan tycka är av intresse?

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Man kan ju köra strålspårning på ett Vega56 och 1080ti. Hade som sagt varit kul att se hur ett RVII står sig mot både 1080ti och 2080. =D

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av employed:

Man kan ju köra strålspårning på ett Vega56 och 1080ti. Hade som sagt varit kul att se hur ett RVII står sig mot både 1080ti och 2080. =D

Det krävs både stöd i spelmotorn samt drivrutiner. 1080Ti kan testas inom kort men Vega56 blir svårt i dagsläget.

Inte mycket att titta på tror jag för det kommer bli diabilds-show.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Föredrar mer detaljrik bild än utfyllnad med pixar som man knappt märker under spelets gång ändå.

Testade shadow of the tombraider som första spel i (motsvarande) 4k på xbox x och det såg verkligen inte bättre ut.
Lauras alla kanter blev väldefinierade mot bakgrunden och fick polygon-karaktär, likadant med smådjur och vegetation där man plötsligt kunde se att de hela tiden klippte genom marken och väggar.

En viss suddighet är alltså att föredra jämfört med att öka upplösningen utan att öka detaljrikedomen lika mycket (4x)
Det största problemet med låg upplösning brukar ju vara aliasing och flimmer i bakgrunden och det försvinner ju inte i 4k utan kräver ju att man lägger en del av kraften på saker som DLSS som kanske kan jämna ut kanterna mer selektivt.

Problemet är kanske att man försöker sälja in DLSS som något som kan skala upp lägre upplösningar och skapa detaljer när de inte finns,
men det finns nog fortfarande ett behov av selektiv och intelligent antialiasing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Fast utan dlss får man också sämre prestanda. Med 2080ti skiljer det 19 frames och med 2070 blir det knappt spelbart i 4k utan.

Fast dem har inte provat native 4K utan AA så det vet du inte.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Fast dem har inte provat native 4K utan AA så det vet du inte.

Det har de väl? På 4K resultaten är står det ju tydligt vilka som är med DLSS på och alltså inte "native" eller menar du något annat?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Vilken motor kör tomb raider på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

DLSS = "nvidia bilddatabas"-krav per spel.... MAO helt styrt och litet, så glöm gamla eller mindre kända nya spel.
Sen uppstår ju artefakter:.. (som nog alltid kommer finnas mer eller mindre, finns fler sorter i org-bilden).
Bara en till misslyckad AA i raden.

EDIT: Missade dr904 inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det krävs både stöd i spelmotorn samt drivrutiner. 1080Ti kan testas inom kort men Vega56 blir svårt i dagsläget.

Inte mycket att titta på tror jag för det kommer bli diabilds-show.

Skickades från m.sweclockers.com

1080Ti gick att testa i en benchmark men vet inte om det fortfarande går.
https://m.sweclockers.com/test/26250-nvidia-geforce-rtx-2080-...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Konstiga artefakter med DLSS aktiverat.
https://i.imgur.com/MeCSGYe.png

Jo, det blir lite av en pest-eller-kolera-situation. För min del förlorar DLSS den duellen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Absolut ingen vits att spela med DXR Ultra på Tomb Raider alltså.

Man ser knappt någon skillnad, när man kör BFV så ser man iallafall att det händer något när man skruvar upp DXR!

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Det har de väl? På 4K resultaten är står det ju tydligt vilka som är med DLSS på och alltså inte "native" eller menar du något annat?

Jag menar precis vad jag säger. Det finns inga resultat utan AA, Dxroff är med Taa aktiverat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag menar precis vad jag säger. Det finns inga resultat utan AA, Dxroff är med Taa aktiverat.

Ah ok, sorry för miss, när jag läste igenom igen såg jag "När DLSS är avstängt används kantujämningstekniken TAA."
Hade varit mer logiskt att specifiera det i graferna som "DXR off, TAA"

Jag använder i princip aldrig AA av något slag då jag inte känner att det är fugnerar väl varken vad gäller bildkvalite eller prestanda.
Och argumentet du svarade på, "Fast utan dlss får man också sämre prestanda." är inte så logiskt då det samma gäller att köra i 4k överhuvudtaget- klart du får bättre prestanda med lägre upplösning, vilket är vad DLSS är, fast med lite deep learning marketing påslängt.

Har svårt att se poängen med 4k om man ändå måste ta alla dessa genvägar för att få det att flyta.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Tackar för en välskriven och lättläst artikel.
Hade önskat en fördjupning av bildkvaliteten med DLSS samt att det vore möjligt att se bilderna i original då det blir fel att jämföra nedskalade bilder.
Jag tycker TAA bilden känns varmare och mer inbjudande ut än DLSS samt att på TAA bilden så ser Laras ansikte mycket trevligare ut.
Beror skillnaderna i ansiktet på DLSS/TAA eller scenen där bilden är tagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Jag håller med dig.
Har svårt att först de som vill offra så mycket prestanda för en så liten skillnad i bildkvalité. Känns som man letar inställningar, nya egenskaper bara för att kunna motivera kunder att betala +5000kr för endast ett grafikkort. Idag så är skillnaden i upplevelse mellan lägsta inställningar till max bildinställningar på spel mindre än någonsin när det gäller ögongodis som sticker ut.

Men... "Har svårt att först[å] de som vill offra så mycket prestanda för en så liten skillnad i bildkvalité"

Hallå?! Du har tre (3) grafikkort och ifrågasätter folks utgifter! Vad kostade inte en (1) Fury X när det begav sig?

Alla har säkert någon tidpunkt när de får möjlighet att köpa. Jag misstänkter att min nästa kommer om mer än om fem år. Ja, jag suckar tungt också.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Men... "Har svårt att först[å] de som vill offra så mycket prestanda för en så liten skillnad i bildkvalité"

Hallå?! Du har tre (3) grafikkort och ifrågasätter folks utgifter! Vad kostade inte en (1) Fury X när det begav sig?

Alla har säkert någon tidpunkt när de får möjlighet att köpa. Jag misstänkter att min nästa kommer om mer än om fem år. Ja, jag suckar tungt också.

förr hobby oc jag där av blev det 3 dyra fury X en gång i tiden med vattenblock. Idag så är det LOL som spelas med 3 kort så mina kort får inte direkt jobba längre. Jag hoppas på TR4 3000 eller ryzen 3000 ska locka så mycket så min gamla FX8350 kan bytas ut.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Kör 2080 med dlss 1440p. G-sync ips skärm. Resten på högsta settings och tycker det ser fantastiskt ut! Lätt det snyggaste liret jag spelat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p