Throwback Thursday – AMD Athlon med arkitekturen K7 fyller 20 år

Permalänk
Melding Plague

Throwback Thursday – AMD Athlon med arkitekturen K7 fyller 20 år

Samma år som SweClockers grundades lanserade AMD arkitekturen K7 och processorerna Athlon, som gjorde att AMD på allvar kunde kriga med Intel om prestandatronen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En sån där hade man ju, 700MHz-modellen. Fina grejer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det var trevliga tider eftersom det hände så mkt varje år. Hade en Athlon xp 1800. Den hängde med ända till 2008, snacka om att den var trött då, bara 6-7 år senare! Nu sitter jag med en 7 år gammal CPU och den klarar fortfarande trycket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Entusiast

Jag har också en dator med en sådan propp. Fina grejer

https://www.sweclockers.com/galleri/14715-amd-athlon-slot-a-2...

Permalänk
Medlem

Fina grejor. AMD gick över en natt från att inte kunna konkurrera särskilt bra mot Intel rent prestandamässigt i toppsegmentet till att klå dom med råge.

http://www.thg.ru/cpu/19990809/onepage.html
https://www.anandtech.com/show/386

Har några stycken liggandes, bland annat ett par fabriksnya 1000 MHz.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Med ”golden finger’ och öveklockningamanick!
Sen på thunderbird gick det att ändra multiplier/låsa upp med blyertspenna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

K7 var verkligen ett stort framsteg när den kom. Grymt snabb och för första gången fick Intel riktig konkurrens. Tyvärr fick AMD onödigt dåligt rykte på grund av dåliga drivrutiner från framförallt Via och deras chipset.

Körde själv en Thunderbird 1333 och senare en Barton 2500+. Båda fick göra tjänst länge och var riktigt bra datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Barton 2500+ hade jag också, körde den som 3200+ ihop med en geforce ti4400 vilket var en bra kombo. Tror jag pyntade ca 3000kr för graffet vilket var och är ännu det dyraste kortet nånsin för min del. Var det athlon xp man satte en koppartråd i socketen för att ändra multipel på? Innan dess satt man på en katmai p3 450mhz tillsammans med riva 128zx. Bra grejer på den tiden.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

K7 var verkligen ett stort framsteg när den kom. Grymt snabb och för första gången fick Intel riktig konkurrens. Tyvärr fick AMD onödigt dåligt rykte på grund av dåliga drivrutiner från framförallt Via och deras chipset.

Körde själv en Thunderbird 1333 och senare en Barton 2500+. Båda fick göra tjänst länge och var riktigt bra datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Amd gjorde en riktig blunder när de vägrade att stödja sin CPU med egna chipset...

Via var jämfört med intel riktigt kassa på att stödja sina kunder, deras chipsets kom tydligen i "default off mode" så moderkortstillverkaren var tvungna att slå på rätt kombination med bioset...

Minns att jag installerade en "homebrewed" drivrutin (gjord av nån snubbe som grottat ner sig i Via's chipset manualer) för många av mina athlon moderkort som manipulerade pci registers osv för att slå på och av inställningar i chipsettet för att moderkortet skulle bli snabbare och stabilare, till slut så implementerades de här funktionerna i Vias egna officiella chipset drivisar.

Det var därför det var sån otrolig skillnad i prestanda och stabilitet mellan olika moderkortstillverkare på amd sidan.

Att de alla köpte kassa kondingar drabbade även intel brädor men det var oftast spiken i kistan för många.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Technoid:

Amd gjorde en riktig blunder när de vägrade att stödja sin CPU med egna chipset...

Via var jämfört med intel riktigt kassa på att stödja sina kunder, deras chipsets kom tydligen i "default off mode" så moderkortstillverkaren var tvungna att slå på rätt kombination med bioset...

Minns att jag installerade en "homebrewed" drivrutin (gjord av nån snubbe som grottat ner sig i Via's chipset manualer) för många av mina athlon moderkort som manipulerade pci registers osv för att slå på och av inställningar i chipsettet för att moderkortet skulle bli snabbare och stabilare, till slut så implementerades de här funktionerna i Vias egna officiella chipset drivisar.

Det var därför det var sån otrolig skillnad i prestanda och stabilitet mellan olika moderkortstillverkare på amd sidan.

Att de alla köpte kassa kondingar drabbade även intel brädor men det var oftast spiken i kistan för många.

Amd hade egna chipset men bara nordbryggan användes i nån större omfattning. Amd 750 för slot A och sen Amd 760 för socket A. Den senare med stöd för DDR-minnen.

Tyvärr kombinerades dessa ofta med sydbryggor från Via vilket jag svurit långa ramsor över då de fungerade rätt dåligt i början med win98. I w2k gick de dock klockrent.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv

Man känner sig gammal när man läser artikeln. Över halva mitt liv har jag byggt datorer. Glöden har finns kvar men passionen har passerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Kontot avslutas

Jösses, hur faen blev det 20 år sedan Athlon...? *bogglar*

Sen är det ju över 30 år sedan min första hemdator (snart 32 år; Amiga 500, köpt sommaren 1987... Gaahhhhh! )

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Gick från k6-2 550mhz till Athlon 800mhz. Vilket sjukt lyft det va! Sen minns jag att jag uppgraderade till duron 1200 för kaffepengar. De nyare athlon gick på 133 mhz fsb, men det kunde inte mitt moderkort klara av. Duron va ändå jävligt bra budgetalternativ. Och sen va det athlonXP 2800+ samt 3200+ med nyare moderkort. Va dock de sista Amd på ett tag. Core2duo va ett monster som sen hängde med ett jävligt bra tag. Klockade skiten ur det monstret. Men i hjärtat så älskade jag fortfarande Amd.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Har igen slot A men har ett par Socket A system.

Byggde detta med en Duron från början och TNT2 M64.
Fick byta mobo för några veckor sedan och har kört en Athlon 800 och numera en 850 med lödd L1 brygga så upplåst och har pressat den till runt 294fsb innan Nordbryggan inte orkade mer pga sommar värmen.
https://www.sweclockers.com/galleri/14620-amd-duron-voodoo2-t...

Då min första Athlon faktiskt var en Athlon Thunderbird 1400 år 2001 så byggde jag mig en liknande maskin för ett tag sedan med en 1200Mhz AXIA steppad CPU. Har en fin 1400 liggandes nu jag köpt som ska i senare.
https://www.sweclockers.com/galleri/14708-amd-athlon-20th-ann...
Skapade detta galleriet lite i förtid då 20 års jubileet för Athlon kom upp i år.

Har även Räddat en Gammal Compaq med Duron 700 och stoppat i en Athlon 800 och lite annat smått och gott. Kommer galleri på det senare också.

K7 delar mycket med Dec Alpha, ingenjörer därifrån som jobbat på K7 och även bussen är licensierad från DEC. Håller på att försöka få ordning på min Alpha maskin med, har ny CPU liggandes som jag hoppas löser mina Cache problem krascherna pekar på.

Permalänk
Medlem

Vilka minnen =)

Det var med K7 mitt liv började Byggde min första burk med en Athlon K7 600MHz! Wow, jag var 15 bast och plöjde Dustin magasinet på all fritid. Sen blev det Duron 800MHz när man skulle lära sig överklocka, knäckte kärnan med nån skräpig luftkylare (ingen IHS på dom vad jag minns) men låste upp multipeln med blyertspenna och förstoringsglas. Sen var det dags för Thunderbird 1,4GHz, som jag tror jag lyckades dra upp mot 1,8-1,9GHz (?), beställde nån binnad ökänd "stepping" från nånstans på planeten och hade mycket kul med den och nått TNT2 Ultra i 3D Mark 2000! Om nu minnet stämmer

Visa signatur

Intel Core i7 9700K @5Ghz | Noctua NH-D15 Chromax | Asus ROG Strix Z390-f | Asus ROG Strix RTX2080 Gaming OC
HyperX Fury 32Gb DDR4 | 2x Samsung 850 Evo 250Gb | Crucial MX500 1Tb | Fractal Design Define C TG Dark
EVGA Supernova G2 750W | 27" ROG PG278QR | Corsair K70 RGB | Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Vilka minnen som väcks med denna artikel, kul tid

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Det var trevliga tider eftersom det hände så mkt varje år. Hade en Athlon xp 1800. Den hängde med ända till 2008, snacka om att den var trött då, bara 6-7 år senare! Nu sitter jag med en 7 år gammal CPU och den klarar fortfarande trycket

Skickades från m.sweclockers.com

Prestandan dubblades nästan varje år. Athlon 600 MHz släpptes juni 1999, Thunderbird 1 GHz juni 2000. Hade det fortsatt i samma takt hade vi mätt klockhastigheten i THz idag...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Prestandan dubblades nästan varje år. Athlon 600 MHz släpptes juni 1999, Thunderbird 1 GHz juni 2000. Hade det fortsatt i samma takt hade vi mätt klockhastigheten i THz idag...

Visst hade det varit fint :D.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Med ”golden finger’ och öveklockningamanick!
Sen på thunderbird gick det att ändra multiplier/låsa upp med blyertspenna.

Skickades från m.sweclockers.com

Sen lasrade dom hål emellan men man kunde med lite meck fixa endå.
Hade en 850mhz som jag klockade till 901mhz. Höga marginaler på den tiden 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hur stor flaskhals den externa L2'n blev för AMD märks tydligt när många SLOT A CPU'er hade betydligt högre märkning på CPU'n än frekvensen den levererades som.
Inte ovanligt t.ex. att 850MHz kärnor levererades som 700MHz CPU'er.

En annan "fun fact" är att det även finns Thunderbird i SLOT A.
Men dom var endast till för OEM marknaden och var väldigt ovanliga i "vanliga" handeln.
Vi entusiaster bytte ju till Socket A så fort det bara gick för att komma åt de betydligt bättre chipsetten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hur stor flaskhals den externa L2'n blev för AMD märks tydligt när många SLOT A CPU'er hade betydligt högre märkning på CPU'n än frekvensen den levererades som.
Inte ovanligt t.ex. att 850MHz kärnor levererades som 700MHz CPU'er.

En annan "fun fact" är att det även finns Thunderbird i SLOT A.
Men dom var endast till för OEM marknaden och var väldigt ovanliga i "vanliga" handeln.
Vi entusiaster bytte ju till Socket A så fort det bara gick för att komma åt de betydligt bättre chipsetten.

Ja det stämmer, dock så var det halvfart (upp till 700 MHz), och senare i 2/5 (upp till 850 MHz) till 1/3 (upp till 1 GHz) av kärnans hastighet. Så upp till 700 MHz skalade de bra prestandamässigt.

Intel lyckades senare komma ikapp AMD Athlon Classic med sin Coppermine med cacheminnet i kärnan och svindyrt RDRAM, dock så gav Vias KX133 chipset och nyare drivrutiner Athlon en skjuts. Athlon lyckades på det stora hela tack vare sin kraftfulla FPU hålla jämna steg med Pentium 3 trots långsammare cacheminne och internminne trots att den i vissa applikationer på grund av långsammare minne och cacheminne halkade efter lite.

https://www.anandtech.com/show/500/14

Och när AMD lanserade Thunderbird med samma typ av cacheminne integrerat i kärnan så var Athlon förbi igen, inte minst när varianterna med snabbare FSB och moderkort med stöd för DDR-minne kom. Vias KT266 var väl sådär men KT266A var en riktig dräpare.

https://www.anandtech.com/show/822/5

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Vi var ett kompisgäng som köpte varsin K7 på den tiden. Har fortfarande kvar min

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Vi var ett kompisgäng som köpte varsin K7 på den tiden. Har fortfarande kvar min
https://i.imgur.com/hRXqpUy.jpg

En 500 MHz ser jag. Den har den första Athlon-kärnan kärnan vid namn "Argon" vilket är den enda med 0,25 micron tillverkningsprocess. Mina kompisar köpte en likadan fast 700 MHz när den kom vilket var den högst klockade processorn med denna kärnan. Och då fick jag ta över deras gamla K6-2 350 MHz.

http://www.cpu-world.com/Cores/Argon.html

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

En 500 MHz ser jag. Den har den första Athlon-kärnan kärnan vid namn "Argon" vilket är den enda med 0,25 micron tillverkningsprocess. Mina kompisar köpte en likadan fast 700 MHz när den kom vilket var den högst klockade processorn med denna kärnan. Och då fick jag ta över deras gamla K6-2 350 MHz.

http://www.cpu-world.com/Cores/Argon.html

Ja, det stämmer bra det. 500MHz var allt jag hade råd med på den tiden. Köpte den tillsammans med ett MSI moderkort, har fortfarande allergi mot MSI produkter än idag haha! En polaren köpte en 550 och den andra 700 tror jag att det var med Asus moderkort som fungerade betydligt bättre

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Ja, det stämmer bra det. 500MHz var allt jag hade råd med på den tiden. Köpte den tillsammans med ett MSI moderkort, har fortfarande allergi mot MSI produkter än idag haha! En polaren köpte en 550 och den andra 700 tror jag att det var med Asus moderkort som fungerade betydligt bättre

Har ett Asus K7M som jag hittade fabriksnytt på eBay för inte så längesedan och även ett Asus K7V. Båda fungerar bra. Även haft några gamla MSI men de var inte riktigt lika bra.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.