Permalänk
Medlem

eftersom jag för tillfället bor på en skola så skulle jag vilja byta till en mini-ITX dator och byta moderkort till någonting som har wifi inbyggt så jag skulle kunna använda den där jag är nu istället för den här laptopen som brinner upp bara av att kolla på youtube.

men annars så hade jag nog bytt från mitt gtx 1070 till 1080 ti om jag skulle gått tillbaka i tiden bara pga att den skulle hålla lite längre i nya titlar på högre grafikinställningar.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

När jag byggde min låda satte jag nätdelen lägst upp med fläkten nedåt som extra chassi ventilation, har fungerat prima i gamla lådan i 9 år så.
Det var baserat på att det fungerade väl i gamla lådan men då nyare är lite tätare tippade det balansen.
Visade sig att 3C extra vid min belastning, runt 350-400W gör att Corsair AX 750 går från 800rpm till 1800rpm, eller som recensionerna sa, igen bra nätdel för lådor som tar luft till agget inifrån.
Oavsett ett EVGA Supernova G2 löste det problemet men det kostade ju med.

Sedan köpte jag ett RX460 2Gb för VGA Passtrough för en virtuell maskin. Det är singel slot så kostade lite extra för det, dock hade 4Gb varianten varit att föredra men då det bara fans ett ex av det i norden vågade jag inte chansa, i efterhand hade 4Gb underlättat.

Får blir ett AMD 5700 kort istället, jag gillar blowers!

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Bra tråd!

Det här är min setup:

Fractal Design Define Mini C
Asus Prime B350M-A
AMD Ryzen 5 1600 med standardkylare
4x Corsair Vengance LPX 8GB 3000 MHz (totalt 32 GB)
Samsung 970 EVO 250GB NVMe
Geforce GTX 1070 (Asus Strix)
Primär bildskärm: Acer Predator XB271HU (27", 1440p, IPS, G-sync)
Fractal Design Integra 550W PSU
Någon random hårddisk

Jag kan väl med facit i hand säga att jag skulle vilja ändra på det mesta!

Chassi: Här tycker jag att jag borde köpt något ännu lite mindre eller större. Ett mATX-chassi är inte tillräckligt mycket mindre än ett ATX-chassi för att spela någon större roll samtidigt som det begränsar val av moderkort. Å andra sidan så är kanske inte ett mITX-chassi det smartaste valet, då mitt val av grafikkort helt enkelt brukar bli det senaste som min fru uppgraderade från. Min fru skiter fullständigt i hur stort kortet är när hon köper det, för hon köper ju för sig själv, inte för mig. Dessutom fult plastfönster på sidan. Borde köpt ett TG-chassi istället, fast Define Mini C TG fanns inte när jag köpte chassit heller...

Moderkort: Jag tycker ändå att jag borde kunnat satsa på ett kort med bättre än skräp-VRM:er. Jag lyckas inte klocka min dator stabilt över 3,8 GHz ens med en Ryzen 5 1600. Jag misstänker att det kan vara VRM:erna som inte räcker helt enkelt. Dessutom väldigt snålt med fläktheaders. Lite RGB hade vart lite kul, för som det är just nu så är det lysdioder endast i orange, som gör att jag inte kan matcha några bra färger med grafikkortets RGB. (Jag ångrar dock inte att jag insisterade på att välja ett moderkort med 4 st DIMM-slottar! Se ndan.)

CPU: Ryzen 5 1600 - Jag ångrar detta inte alls! Klart den bästa komponenten i mitt bygge. Då jag köpte min CPU så var det 7:e generationen från Intel som gällde. Min fru köpte dator samtidigt med den enda vettiga Intel-CPU:n, i7-7700K. Andra som köpte i5-7600K kanske ångrar sitt CPU-val mer än någon av oss. Hur som helst kan jag ändå pika och irritera min fru med att hon sitter med en quadcore, något som jag alltid tycker är lika kul varje gång.

Minne: Från början var konfigurationen 2x8 GB. Jag uppgraderade till 4x8GB när jag behövde mer minne när jag skulle labba med OpenStack i virtuella maskiner. Jag har inte det här behovet längre, så jag borde lika gärna kunna sälja av det. Kan fortfarande köra med 2933 MHz även med 4 moduler, men jag kan inte skruva timings supertight. Här önskar jag lite att jag köpt 3200 MHz från början. Det kunde då följa med vi en eventuell uppgradering till Zen 2. Å andra sidan var det svårt att få Zen 1 att funka med högre frekvenser med annat än B-die när jag köpte, så det är lite att vara efterklok.

SSD: En Samsung 970 EVO:s prestanda ger mig absolut noll fördelar i det jag gör. Jag kunde sparat pengar och köpt en större SATA-SSD istället. 250 GB är också lite väl snålt. Köptes mest för att jag var nyfiken på tekniken.

Grafikkort: Jag ångrar inget, eftersom det inte är jag som väljer grafikkort. Jag fick ta över min frus GTX 1070 när hon uppgraderade till GTX 1080 Ti. Innan detta hade jag ett GTX 970 som jag sålt. När kortet köptes fanns inte heller Vega-korten. Sådär i efterhand önskar jag att jag hade haft ett AMD-kort istället, så att jag inte hade behövs köpa en G-sync-skärm.

Bildskärm: Jag köpte egentligen det enda som var vettigt på marknaden då, en G-sync-skärm på 27", 1440p, IPS. När jag köpte bildskärmen hade inte Nvidia ännu släppt på möjligheterna till att köra industristandard VESA Adaptive Sync/FreeSync, vilket innebär att jag i en framtida GPU-uppdatering "måste" välja Nvidia igen för att få adaptiv synk. Detta är nog mer av ett problem för min fru dock, eftersom jag redan nu vet att mitt nästa grafikkort blir ett Nvidia-kort - Ett RTX 2080 Ti som hon köpte när hon fick tillbaka pengarna för sitt 1080 Ti som pajade. Ja, min fru gillar overkill och har egna pengar och har sina egna åsikter om hårdvara. (Å andra sidan förstår jag henne delvis. Nergradera till 8 GB VRAM på ett RTX 2080? Nej. Köpa ett gammalt GTX 1080 Ti? Nja. Radeon VII? Förmodligen det bästa alternativet för att ersätta ett GTX 1080 Ti, men då har man ju redan köpt G-sync-skärm...)

Nätdel: 550W kanske var lite väl snålt? Jag vet inte. Det borde kunna driva ett RTX 2080 Ti med min nuvarnade setup om jag inte klockar för hårt. Jag ångrar dock att jag inte köpte något annat märke än just Fractal Design. Fractal Design valde jag p.g.a. att det är baserat på Seasonics plattform (som är välrennomerad) men tyvärr lämnar inte Fractal Design lika lång garanti som andra varumärken. Jag kunde köpt ett 650W-aggregat lika gärna också så skulle jag slippa vara "på gränsen" efter en eventuell uppgradering. Att det sedan är senap/ketchup på ATX-kontakten stör inte mig lika mycket som andra (jag gillar faktiskt det, jag tycker det är "funktionellt"). (Å andra sidan vill jag minnas att jag valde Fractal Design-nätdelen delvis eftersom den var på kampanj just då.)

Sammantaget så är nog den stora genomgående röda tråden att jag inte varit tillräckligt långsiktig i mina komponentval. (CPU:n undantaget!) Det innebär att min nästa uppgradering sannolikt blir att bygga en dator från scratch och sälja/repurposa min befintlig dator hel. Det passar mig å andra sidan rätt bra, jag föredrar att bygga helt nytt ändå snarare än att uppgradera enstaka komponenter.

Å andra sidan så gjorde jag också medvetna "value"-avvägningar när jag köpte mina datordelar, och jag bedömde då att de extra pengarna för att säkra upp lite mer inte hade gett mig tillräckligt med valuta för pengarna.

Att vara fast i G-sync-fällan är ju tyvärr också tråkigt, men å andra sidan var det också enda alternativet om jag ville köra adaptiv synk med de grafikkort vi hade då. Jag råder ingen att köpa en G-sync-skärm idag om det finns en motsvarande FreeSync-modell som funkar bra med Nvidia-kort.

Även med allt detta sammantaget så är jag nöjd med mitt datorbygge, och ärligt talat, när jag tänker efter, även om Zen 2 verkar superspännande så kommer jag nog inte hoppa på det tåget, då Zen 1 ger fullt tillräcklig prestanda för mig.

Hur kan du stå ut med att frugan din har en bättre dator än dig
Jag hade inte klarat av det iallafall.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Hur kan du stå ut med att frugan din har en bättre dator än dig
Jag hade inte klarat av det iallafall.

Min har fler kärnor, mer RAM, och slår hennes i Cinebench R15 multithread.

Dessutom är min dator byggd med noga utvalda och value-maximerade komponenter, medan hennes dator är mer av ett bruteforce-bygge. Ingen sport liksom!

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Min har fler kärnor, mer RAM, och slår hennes i Cinebench R15 multithread.

Dessutom är min dator byggd med noga utvalda och value-maximerade komponenter, medan hennes dator är mer av ett bruteforce-bygge. Ingen sport liksom!

Du är avundsjuk säg som det är, innerst inne är du det men vill inte erkänna det

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Du är avundsjuk säg som det är, innerst inne är du det men vill inte erkänna det

Äh, inte det minsta. Jag är glad över att hon har en bra spel-PC. Däremot blev hon så avundsjuk på att jag hade NVMe i min dator så hon fick köpa en egen (större!) och ojar sig över att jag har 32 GB RAM, trots att hon inte gör något som kräver mer än 16.

Hon spelar ändå betydligt mer än jag gör, och spelar tyngre spel också. För mig blir det tyngsta jag spelar frekvent Overwatch. Där är ett GTX 1070 rätt lagom i 1440p 144 Hz.

Jag har passerat stadiet där jag måste sukta efter mer hårdvara, eftersom jag lätt skulle kunna bygga ihop en overkill-burk åt mig själv, men helt enkelt väljer att inte göra det. (Däremot så suktar jag efter *nyare* hårdvara för att den är nyare och mer intressant, inte för att den nödvändigtvis är snabbare.)

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Äh, inte det minsta. Jag är glad över att hon har en bra spel-PC. Däremot blev hon så avundsjuk på att jag hade NVMe i min dator så hon fick köpa en egen (större!) och ojar sig över att jag har 32 GB RAM, trots att hon inte gör något som kräver mer än 16.

Hon spelar ändå betydligt mer än jag gör, och spelar tyngre spel också. För mig blir det tyngsta jag spelar frekvent Overwatch. Där är ett GTX 1070 rätt lagom i 1440p 144 Hz.

Jag har passerat stadiet där jag måste sukta efter mer hårdvara, eftersom jag lätt skulle kunna bygga ihop en overkill-burk åt mig själv, men helt enkelt väljer att inte göra det. (Däremot så suktar jag efter *nyare* hårdvara för att den är nyare och mer intressant, inte för att den nödvändigtvis är snabbare.)

Jag vet att du smyg sitter och spelar vid hennes dator när hon inte är hemma du vågar bara inte erkänna det.
Jag skulle aldrig klara av att min sambo har något som är bättre än det jag har och det gäller allt från pc mobil till bil
Hade hon varit stenrik så hade hon ta mig fan varit tvungen att köpa det bästa till mig bara det är bättre än hennes.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Killer nätverkskortet som är totalt värdelöst.

Hade gärna byggt en dator med Fractal Design Mini C, men det fanns inte när jag byggde datorn.

Utöver det är jag extremt nöjd med datorn.

Permalänk
Medlem

Ångrar att jag inte körde vidare med vattenkylning. Visst kylaren (Arctic Cooling Freezer 33 Plus ) är tyst och fin men det känns ändå som något saknas. Men ska förhoppningsvis kunna ändra på det under sensommaren. Då kanske jag även vågar mig på akrylrör. Det vore fränt

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Att jag köpte Silverstones SFX-L nätagg istället för ett smutt SFX. Är lite trångt i datorn just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Att jag inte köpte 128GB DDR4 när jag byggde min x99 dator köpte 64GB för ca 2400kr då. Kunde lika gärna gått dubbelt upp.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Ångrade att jag körde SLI sist. Köpte två gtx 970. Visst när det funkade så va det Titan prestanda. Men sen vände trenden. Annars älskar jag fortfarande min gamla 4790k baserade dator. ❤️

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av LudvigLindell:

Att jag inte köpte 128GB DDR4 när jag byggde min x99 dator köpte 64GB för ca 2400kr då. Kunde lika gärna gått dubbelt upp.

Då lyckades du i alla fall pricka perioden med lägsta pris någorlunda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Då lyckades du i alla fall pricka perioden med lägsta pris någorlunda.

Ja det är jag glad över! Även om det bara är 2400 MHz

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Att jag köpte ett rtx som inte följde referensdesign så jag behöver byta kort om jag vill vattenkyla det. Vilket jag vill men inte tillräckligt mycket.

Visa signatur

Phanteks Evolv X, Asus x470 Crosshair 7 Hero, Rysen 2700x, 2x8gb Trident Z 3600mhz, 2x Samsung 970 evo 512gb m2 @ raid 0, samsung 860 evo 1tb, Zotac RTX 2070, EK-FB ASUS C6H RGB Monoblock, HW Labs Black Ice Nemesis Gtx 420, 140 & Gts 280, Primochill ctr res & d5 combo, Bitspower fittings, 6x noctua 140mm

Permalänk

Att jag inte väntade på intels nästa generation, en 9900k är rätt överdriven i en dator som bara används till surf 10- 30 min/månad, meeeen det var ju så roligt med nytt......

Vega är det sämsta grafikkort jag någonsin haft.

Skulle köppt ett kraftigare agg från början, 640w räckte inte.

Onödigt mkt ram.

Vad har jag för nytta av en 970pro tro?

För mkt fläktar som lyser.

Att jag inte köppte en aio tidigare, hade en dark rock pro 3 och en nh d14 tidigare, så mkt tystare och svalare nu, för att inte tala om hur mkt bättre det ser ut..

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Jag var lite dumsnål som inte på en gång investerade i att köra helt utan HDD, och att jag gick på en liten CPU-kylare först som jag ändå bytte ut inom ett år. Samt att jag köpte lite väl långsamma RAM-stickor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förr ångrade jag att jag inte hade ett ljuddämpat chassi, fruktansvärt att höra en fläkt hela tiden, men sedan är man väl lite smått autistisk med. Nu när det är löst ångrar jag ingenting!

Permalänk
Medlem

Att jag inte kollade upp grafikkortet som jag köpte, mer högljudd kyllösning än Red Devil får man leta efter, helt ortoligt.

Hade heller inte koll på allt rörande VRM på moderkort när jag handlade, lite tråkigt nu i efterhand då det inte kan bli ett byte till 3900x utan ett byte av moderkort. Inte för att jag skulle behöva bytet, men det hade varit kul att ha möjligheten.

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem

Att jag sålde mitt 1080Ti innan priset på 2080Ti kom, såg priserna och prestandan på 2080 och 2080Ti och slutade med att jag lessna och köpte ett RTX2070. Presterar perfekt till 1440p 144hz men hade hellre velat ha kvar 1080Ti... Fan också.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk

Köpte ett för litet chassi. Värdelöst att greja i. (fractal define C)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Att den är något gammal, dags för uppgradering så AMD's nya grejor och INTEL som känner sig pressade känns bra för framtida priser.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Min maskin (i signaturen) har överlag skött sig bra och fått lite massage med ny GPU, utbytta fläktar och extra SSD under åren.
Det jag ångrar är att jag satte ett mITX moderkort i ett ATX chassi och att jag inte valde en modulär PSU.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Ångrar vattenkylning på cpu'n. Min nästa datorn skall bli så passivt kyld som möjligt för att minska ljudnivån.

Permalänk

Ångrar ju hel del i dumsnålhetens namn

Men största är ju chassit. vist bra chassi men är klumpigt (fractal R4), nackdelen är att det inte finns jätte många bra chassin i mindre storlek (vill ha tyst dator också ).

Snålade på ram, så jag fått köpa mer i efterhand. Även 212+ är bra budgetkyllare, så är det tyvärr inte så tyst och kyler inte helt bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ångrar att jag köpte en NZXT Kraken X62, inte för att jag är missnöjd med den utan för att jag hellre hade sparat några hundralappar och inte haft RGB och "infinity mirror" på pumpen/blocket.

I övrigt så ångrar jag ingenting med själva datorn, utan istället kringutrustning som jag inte använder så mycket som jag trodde. Bland annat VR-headset, ratt med pedaler, etc.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Just nu ingenting, men innan jag uppgraderade så hade jag en amd a4 och radeon 5450, ångrar båda de köpen, borde ha valt a-10 5800 och gtx 750ti för väldigt lite mer pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

100% Chassit och AIO-vattenkylningen. Att jag gick med blingbling och RGB istället för tystnad och bekvämlighet.

Kanske blir att bygga om datorn sen under semestern, försöka få den så tyst som möjligt.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Jag ångrar att jag satte in Noctuas industrialPPC-fläktar i mitt Define C. De går inte att köra tillräckligt långsamt för att vara tysta. Ljudproblemet är avhjälpt genom att stänga av dem helt vid idle via SpeedFan.

Nu sitter jag bara och väntar på att de ska släppa 140 mm-versionen av NF A12x25.

Permalänk
Medlem

Aaaaalldeles för stort chassi! Antec p280, köptes år 2011 när jag byggde datorn. Tänkt köpa mindre flera gånger då jag var på en del LAN sen och det var förjävla tungt!

Men nu spelar det mindre roll då det ändå står under skrivbordet.

Väldigt lätt att bygga i.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987