Hur får jag min monitor i en starkare färg

Permalänk
Medlem

Hur får jag min monitor i en starkare färg

Hej!

Jag har alltid undrat hur jag får min skärm så den blir varmare in-game jag har en acer kg271c länk under.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Jag har sett pros som har sin skärm varmare i framför allt i fps spel och jag undrar hur jag fixar så mitt också blir så.

Önskar snabbt svar
Mvh Viktor

Permalänk
Medlem

Digital Vibrance, antingen via Nvidias kontrollpanel om du har Nvidia, eller ladda ner VibranceGUI

Permalänk

Att korrekt kalibrera en skärm är en hel vetenskap. Du kan ju börja med lagom.nl och deras bilder, leta efter profiler för just din skärm eller, om du vill göra den så bra du kan, finns det verktyg att köpa för att kalibrera den perfekt.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Bildexpert 📺

@WebzI: Som regel har du ett reglage för vitbalans någonstans i skärmen där du kan välja mellan sådant som Warm, cold etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Digital Vibrance, antingen via Nvidias kontrollpanel om du har Nvidia, eller ladda ner VibranceGUI

Jag har testat men jag märker tyvärr
ingen skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Att korrekt kalibrera en skärm är en hel vetenskap. Du kan ju börja med lagom.nl och deras bilder, leta efter profiler för just din skärm eller, om du vill göra den så bra du kan, finns det verktyg att köpa för att kalibrera den perfekt.

Är det ett program man laddar ber eller ligger det i skärm inställningarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@WebzI: Som regel har du ett reglage för vitbalans någonstans i skärmen där du kan välja mellan sådant som Warm, cold etc.

Ok tack ska testa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av WebzI:

Är det ett program man laddar ber eller ligger det i skärm inställningarna?

Jag går igenom de mest grundläggande och samtidigt viktigaste här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Överlag är annars spelskärmar med TN-paneler lite svårt att få till. Den största faktorn som påverkar hur färgerna ser ut är hur du placerar dig själv i förhållande till skärmen. Alla färger bleks med vinkeln och de flesta TN-paneler tappar som minst färgintensitet när du har en rät vinkel mot skärmen. För de flesta användare där man har skärmen lågt på bordet och vinklar den uppåt blir det försämringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@WebzI: Som regel har du ett reglage för vitbalans någonstans i skärmen där du kan välja mellan sådant som Warm, cold etc.

Nu har jag testat det och det funkade as bra så tack så mycket!😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En "snabbfix" som påpekats tidigare är "Digital vibrance", ett enda reglage i Högerklick på skrivbordet -> Nvidias Kontrollpanel -> Justera skrivbordets färginställningar -> Digital Vibrance

Dra upp till 100% och kolla hur det ser ut!
Förutsatt att du har ett grafikkort från Nvidia då.

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Bildexpert 📺

Digital Vibrance är alltså reglaget du aldrig ska röra eftersom det inte påverkar skärmen. Det påverkar signalen. Allt det gör är att det lyfter signalnivåerna underifrån med effekt att du styr över alla färger. Rött blir mer rött etc. Skärmen är likadan som innan. Men vad som ska vara nyanser av rött etc. blir endast samma rött därför att bilden som skickas till skärmen styrs över.

Detta kan enkelt verifieras med följande testmönster: http://www.lagom.nl/lcd-test/contrast.php

Alla stegen från 1 till 32 ska kunna urskiljas. Annars är något fel eller överstyrt. Drar man i Digital Vibrance styr man över nivåerna.

En del reglage i skärmarna har likadan effekt. Här ett exempel från guiden till AOC:s menyer vad som händer.

Allt man åstadkommer är en överstyrning. Ifall skärmen är för "blek" eller liknande finns det ofta förklaringar. Allt i från inställningar till kass skärm. Men väldigt ofta för att man är van med den gamla skärmen som är överstyrd. Man har så många tusen timmar med en felaktig bild att man inte vet hur det egentligen ska se ut.