Bitcoin över 11 000 USD igen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Uppgången beror garanterat på all lurendrejeri reklam på facebook där TV 4 påstås ha haft reportage o grejer om hur många miljarder man tjänar på bitcoin.

ja det är ju klart tv4 som är anledningen

Permalänk
Medlem

Fantastiskt kul att jag har köpt Logitech Powerplay och två möss för btc när den var relativt låg. Värde i sek ca 4500. Med dagens btc-värde har jag betalat typ 9000 för prylarna. Fast å andra sidan har jag köpt två spel för dogecoin vilket motsvarade ungefär 30k när den var som högst värderad. Ser dock inget problem med det egentligen, tanken med det var ju att det skulle användas som betalmedel och om alla bara hodlar så faller ju det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle inte likställa värderingen av guld eller silver med kryptovalutor heller. Mineraler har i grunden reella värden i tillverkning. Guld behövs på riktigt - inte bara som investering. Tillgången är reellt begränsad. Kryptovalutor är dels fiktivt begränsade och det går uppenbarligen att hitta på nya efterhand. Guldets värde varierar dessutom med andra reella omvärldsfaktorer. Kollapsar en stor guldgruva så är det både rimligt och förutsägbart att priset går upp om tillförseln till marknaden vacklar. Detta ävdn om inte fler intresserat sig för guld sol investering. Exempelvis. Kryptovalutorna har ingen såfan koppling till omvärlden.
Så nä jag håller inte med där.
Har man ett behov av att likna kryptovalutorna med någon annat som handlas så är det väo i så fall konst som också är heeelt godtyckligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menade inte att likställa värderingen av guld med kryptovalutor, utan jag ville framhäva att det är svårt att uppskatta värdet på råvaror också. Det är inte som när man analyserar företag och aktier, där man har omsättning, vinst, osv. Guld används, absolut, men jag är tveksam till att det användningen som står för majoriteten av marknadsvärdet idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Fiat-valutan sen den gick ifrån Guld-standarden är dömd att misslyckas bara en tidsfråga. Hela systemet enkelt uttryckt byggs på skulder, penggar bokstavligen kommer från *intet* centralbanker/FED/IMF kontrollerar allt. Pengar blir värd mindre o mindre, man får mkt mindre idag för tex. 100kr än för 20år sedan. Det är inte själva varorna som gått upp i värde utan det är fiatvalutan som tappat värde. Kolla länder där systemet har kraschat(hyperinflation) Venezuela, Zimbabwe etc. Enda som backar upp värdet i en 100lapp är styrande regering/militär som säger att den är värd det.

Alla pengar är ursprungligen skulder. Inga skulder=Inga pengar. Dina pengar på ditt bankkonto är en fodran på din bank, dvs banken står i skuld till dig. Hade du haft riksbankssedlar(svenska kronor etc) i plånboken är det istället centralbanken som är i skuld till dig. Alla centralbanker jagar ett 2% inflationsmål, för att inflatera bort skulder.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Kommer aldrig förstå värdet i bitcoin.

Man löser uträkningar och minar bitcoins som sedan kan användas som valuta.

Frågan jag inte har svar på vad fan är det för uträkningar som löses? Åt vem? I vilket syfte? Känns helt jävla abstrakt.

Crunch some numbers and get bitcoin. Gräv ett hål och fyll det typ?

Beräkningen ska ses som ett matematiskt pussel där man helt enkelt gissar sig fram till en lösning. Det påminner lite om att gissa lösenord. Dock är svårigheten på pusslet något som anpassar sig till hur många som gissar (eller rättare sagt, hur mycket datorkraft som används). Men resultatet av pusslet har inget reellt värde utanför Bitcoin.

Beräkningen sker för att skydda mot Sybil-attacker, dvs, skydda mot att det är en aktör som har full kontroll över blockkedjan, dvs, har kontroll över vilka transaktioner som accepteras. Så, om du vill ta kontroll över blockkedjan måste du ha 50% av nätverkets samlade datorkraft, vilket är väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

@Pettson88
Tänker du dig ett fiktivt scenario som idag där ett vänsterblock driver ner valutans värde med snart 50% gentemot scenariot för 6-8 år sedan?
Jämför gärna pris på:
Euro-SEK
USD-SEK
RNB-SEK
Det måste ju vara slumpen som gett denna manipulation av valutavärdet eller??
Ska du spara i något så är det ju inte i något där Svensk regering kan påverka eller där något med vänster inflytande styr.

Stark valuta och samtidigt äga den globala världshandeln blir svårt, vem ska handla din export? Visst man kan ju göra som Usa och exportera sin inflation och sina dollars, men vänta till den dagen de börjar vända hemåt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Någon sida där man kan blanka/korta kryptovalutor? Ser endast långa positioner på Avanza. IG Markets kanske?

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Maarus:

Någon sida där man kan blanka/korta kryptovalutor? Ser endast långa positioner på Avanza. IG Markets kanske?

Bitmex / Bitfenix / Kraken

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

@Pettson88
Tänker du dig ett fiktivt scenario som idag där ett vänsterblock driver ner valutans värde med snart 50% gentemot scenariot för 6-8 år sedan?
Jämför gärna pris på:
Euro-SEK
USD-SEK
RNB-SEK
Det måste ju vara slumpen som gett denna manipulation av valutavärdet eller??
Ska du spara i något så är det ju inte i något där Svensk regering kan påverka eller där något med vänster inflytande styr.

Nja, men det finns för- och nackdelar med att valutor och banker kontinuerligt står relativa till varandra - det gör givetvis att så väl inflation som deflation kan förekomma, men att det finns många faktorer (så som internationell handel, tillgång/efterfrågan på en global marknad, BNP etc.) som stabiliserar denna.

Kryptovalutor är totalt bortkopplade från dessa variabler, och styrs endast av en arbiträr tillgång och efterfrågan i form av blockchainuträkningar. Det gör givetvis att de negativa konsekvenserna från instabilitet i ovan nämnda (så som valutahandel, import/export, BNP, o.s.v.) minskar - men också att riskerna ökar rejält då ingen stabiliserande faktor existerar överhuvudtaget. Lägg därtill att forks innebär ytterligare en faktor som riskerar att öka instabiliteten.

Jag säger inte att kryptovalutor är totalt värdelösa - det finns fördelar med dem (som jag nämnde), men däremot står jag tämligen fast vid att de inte bör haussas till skyarna eller ersätta en primär bruksvaluta inom en överskådlig framtid.

Sett till en så *extrem* deflation som BTC uppvisat (jfr. ett 1BTC värde på ~441USD 4 januari 2016 med ett värde på ~15 004USD 1 januari 2018 - se graf över BTC-värde) finns det ingen traditionell valuta i västvärlden som kommer i närheten av att vara i närheten! Att på två år öka ungefär 3400% i värde gentemot en förhållandevis stabil valuta som referens (eftersom ingen egentlig garant finns för BTCs värde i övrigt) är bara rent bisarrt. För riskkapitalförvaltning och spekulation, visst - men då torde det finnas mer meningsfulla investeringar att göra, så som att investera kapital i företag/startups/föreningar som faktiskt kan förbättra samhället, snarare än att bränna pengar på elräkningar.

Även om växlingskurserna för SEK har försämrats gentemot flera valutor på några år så har vår valuta inte tappat i värde på samma sätt jämfört med BTC - då köpkraften och BNP per capita (som påverkar värdet på vår valuta) i Sverige är fortfarande förhållandevis goda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mineraler har i grunden reella värden i tillverkning. Guld behövs på riktigt
Skickades från m.sweclockers.com

Just guld är dock ett väldigt dåligt exempel på något som "behövs", den industriella användningen är en liten del av den årliga produktionen och majoriteten går till dekor (smycken/guldplättering osv) samt att används som en investering. Sist jag såg siffror så användes det mer guld årligen till tandkronor än elektronik.

Guldets värde är inte en funktion av dess användning, användningen är i stor del istället en funktion av dess status. Vi skulle lika gärna kunna ge samma status till ett annat material och göra smycket av det. Skulle guld vara värderat endast baserat på sina industriella applikationer så skulle priset ramla in en bra bit under alla platinametaller. Dom är betydligt ovanligare samt sett i procent av produktionen används i mycket större utsträckning i industriella applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Nja, men det finns för- och nackdelar med att valutor och banker kontinuerligt står relativa till varandra - det gör givetvis att så väl inflation som deflation kan förekomma, men att det finns många faktorer (så som internationell handel, tillgång/efterfrågan på en global marknad, BNP etc.) som stabiliserar denna.

Kryptovalutor är totalt bortkopplade från dessa variabler, och styrs endast av en arbiträr tillgång och efterfrågan i form av blockchainuträkningar. Det gör givetvis att de negativa konsekvenserna från instabilitet i ovan nämnda (så som valutahandel, import/export, BNP, o.s.v.) minskar - men också att riskerna ökar rejält då ingen stabiliserande faktor existerar överhuvudtaget. Lägg därtill att forks innebär ytterligare en faktor som riskerar att öka instabiliteten.

Jag säger inte att kryptovalutor är totalt värdelösa - det finns fördelar med dem (som jag nämnde), men däremot står jag tämligen fast vid att de inte bör haussas till skyarna eller ersätta en primär bruksvaluta inom en överskådlig framtid.

Sett till en så *extrem* deflation som BTC uppvisat (jfr. ett 1BTC värde på ~441USD 4 januari 2016 med ett värde på ~15 004USD 1 januari 2018 - se graf över BTC-värde) finns det ingen traditionell valuta i västvärlden som kommer i närheten av att vara i närheten! Att på två år öka ungefär 3400% i värde gentemot en förhållandevis stabil valuta som referens (eftersom ingen egentlig garant finns för BTCs värde i övrigt) är bara rent bisarrt. För riskkapitalförvaltning och spekulation, visst - men då torde det finnas mer meningsfulla investeringar att göra, så som att investera kapital i företag/startups/föreningar som faktiskt kan förbättra samhället, snarare än att bränna pengar på elräkningar.

Även om växlingskurserna för SEK har försämrats gentemot flera valutor på några år så har vår valuta inte tappat i värde på samma sätt jämfört med BTC - då köpkraften och BNP per capita (som påverkar värdet på vår valuta) i Sverige är fortfarande förhållandevis goda.

Bitcoin behöver dock inte användas som primär valuta för att priset ska mångfaldigas från dagens prisnivåer. Det räcker med att det används som digitalt guld, dvs, som ett extra tillgångsslag i en bred portfölj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Uppgången beror garanterat på all lurendrejeri reklam på facebook där TV 4 påstås ha haft reportage o grejer om hur många miljarder man tjänar på bitcoin.

Det kan också vara så att Facebook medvetet (eventuellt köper på sig bitcoin eller de andra som backar upp facebook) inför deras lansering av libra.
Det är trots allt så att det finns så lite bitcoin ute för handel att det inte är några större problem för en med en kassa att manipulera priset

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klk:

Det kan också vara så att Facebook medvetet (eventuellt köper på sig bitcoin eller de andra som backar upp facebook) inför deras lansering av libra.
Det är trots allt så att det finns så lite bitcoin ute för handel att det inte är några större problem för en med en kassa att manipulera priset

nja så lite Bitcoin finns det inte

Dagsvärdet för alla ute just nu är $225595290232 USD vilket är hyfsat mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

nja så lite Bitcoin finns det inte

Dagsvärdet för alla ute just nu är $225595290232 USD vilket är hyfsat mycket pengar.

Det är ungefär hälften av marknadsvärdet av Facebook, vilket värderas till $535B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Fiat-valutan sen den gick ifrån Guld-standarden är dömd att misslyckas bara en tidsfråga. Hela systemet enkelt uttryckt byggs på skulder, penggar bokstavligen kommer från *intet* centralbanker/FED/IMF kontrollerar allt. Pengar blir värd mindre o mindre, man får mkt mindre idag för tex. 100kr än för 20år sedan. Det är inte själva varorna som gått upp i värde utan det är fiatvalutan som tappat värde. Kolla länder där systemet har kraschat(hyperinflation) Venezuela, Zimbabwe etc. Enda som backar upp värdet i en 100lapp är styrande regering/militär som säger att den är värd det.

För jag litar mer på ett system som är uppbyggt på en decentraliserad plattform utan några som helst regulationer och en valuta som skiftar hejvilt på några timmar. Inte nog med det, en majoritet av beräkningarna görs av ett fåtal, alltså har de monopol på BTC och kan som de tidigare gjort pumpa och dumpa som de känner för, monopolet ligger också på kineser vilket direkt får mig iallafall att ifrågasätta skiten. För att inte tala om de många exchangerna som scammat skiten ur folk, "tappat bort" alla wallets etc.

Och att det går åt så mycket energi som hela länder gör av med under ett år är ju helt åt helvete i en värld där varenda koldioxidpartikel är för mycket.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Avstängd

Intressant hur nästan alla altcoins ligger med endel förlust idag när de vanligtvis brukar följa bitcoin.

Får väl se hur högt vi når denna gången men något värt att tänka på är att om priset blir för högt så blir marknaden väldigt känslig för att de stora valarna ska krascha marknaden.
Kan man krascha marknaden och köpa tillbaka allt för 1/3-del av priset kommer man nog försöka göra det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Señor Hallon:

För jag litar mer på ett system som är uppbyggt på en decentraliserad plattform utan några som helst regulationer och en valuta som skiftar hejvilt på några timmar. Inte nog med det, en majoritet av beräkningarna görs av ett fåtal, alltså har de monopol på BTC och kan som de tidigare gjort pumpa och dumpa som de känner för, monopolet ligger också på kineser vilket direkt får mig iallafall att ifrågasätta skiten. För att inte tala om de många exchangerna som scammat skiten ur folk, "tappat bort" alla wallets etc.

Och att det går åt så mycket energi som hela länder gör av med under ett år är ju helt åt helvete i en värld där varenda koldioxidpartikel är för mycket.

Var inte det ett rätt rasistiskt uttalande?
Kina är väl värdens största ekonomi numera och Kineser är väl inte sämre människor än Svenskar.
Men du kanske vet bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Var inte det ett rätt rasistiskt uttalande?
Kina är väl värdens största ekonomi numera och Kineser är väl inte sämre människor än Svenskar.
Men du kanske vet bättre...

Du verkar göra ditt bästa för att missförstå på fler ställen i tråden. Men det handlar väl naturligtvis om kinesiska staten är att lita på, inte enskilda kineser.

Permalänk
Medlem

Äh nu blåses den upp pga hypen, snart kommer det väl någon f.d. kändis igen och lovar att den ska upp i 2 miljoner USD inom ett par år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Var inte det ett rätt rasistiskt uttalande?
Kina är väl värdens största ekonomi numera och Kineser är väl inte sämre människor än Svenskar.
Men du kanske vet bättre...

Kineser är inte dåliga människor, kinesiska staten är däremot förjävlig och med tanke på vad de håller på med skulle det inte förvåna mig om det är DEM som minear skiten ur kryptos. Fan, Nordkorea ligger ju också och minear sönder.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

ja det är ju klart tv4 som är anledningen

Vad twit sa:

Skrivet av twit:

Om någon aktör nu bemödar sig att plutta ut bitcoinreklam via Facebook med något nys om TV4 är det knappast enbart TV4 man hittar på saker om eller den svenska marknaden man riktar in sig på, utan antagligen betydligt mer spritt än så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

Uppgången beror garanterat på all lurendrejeri reklam på facebook där TV 4 påstås ha haft reportage o grejer om hur många miljarder man tjänar på bitcoin.

Skrivet av pre-dator:

Vad twit sa:

Du tittar på fel inlägg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Ja, men summa summarum så säger vi samma sak; "Beräkningarna är helt kritiska". Meningen var bara att förklara att det inte bara är en låtsas-tävling av meninglös matematik.

Jag tror folk förstår att uträkningarna är nödvändiga för att kryptovalutan ska fungera. Vad folk brukar vara ute efter är en önskan att man beräknar något som man kan ha nytta av utanför kryptovärlden, t.ex. protein folding som @Pettson88 nämnde. På det sättet är det "meninglös matematik" och datorkraft.

Skrivet av anon76929:

Du tittar på fel inlägg..

Förklara gärna, ser inget konstigt med mitt inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eldarion:

Vi är över 13k, hade mått gott av lite motstånd och tillbakagång.

Fixat

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pre-dator:

Vad twit sa:

Vad har hans inlägg med personen jag citerade att göra?

Permalänk
Medlem

Jag fick Bitcoin för trettio spänn för många år sedan. Fick rådet att köpa eftersom det skulle bli stort, men skrattade åt det. Sålde en del härom veckan för 100 euro. Hade jag köpt då hade det varit lätta pengar även om jag räknat in den tid som krävs för att följa kursen etc.

Men, jag tror fortfarande att det är nära nog luft i reellt värde.

Guld har ett reellt värde genom att det kräver enormt mycket arbete att hitta och utvinna. Det finns bara ett begränsat antal liknande grundämnen och de fungerar delvis på samma sätt. Bitcoin håller inte högre värde annat än vad det kostar att utvinna billigaste fungerande krytpovalutan, vilket i sin tur bygger på arbetsmängden som krävs för att alstra energi. På så sätt har kryptovalutor en intressant koppling till elkrafttekniken och blir ett slags "energy credits". För transaktioner är den dock olämplig. Det är tulpanfeber, men det betyder inte att man inte kan göra klipp under tiden. Jag tror däremot på kryptoteknologin som bas för vedertagen vardagsvaluta, men inte i nuvarande Bitcoinform.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk

Fanns en tid då jag hade över 3000 Bitcoins... Skulle kanske väntat några år innan man gjorde sig av med dem..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Bluntster:

300 miljoner sek hade varit trevligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Vad har hans inlägg med personen jag citerade att göra?

twit:s svar var till en annan som kommenterade på samma inlägg av KingCobra. Du skojar om att TV4 skulle ligga bakom, vilket KingCobra inte ens säger, utan ett fejkat TV4-reportage. Jag kanske tror för mycket om KingCobra men med "lurendrejeri reklam på facebook" gissar jag syftar på tecken på massiva påverkanskampanjer i samband med en pump and dump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Flera skriver om Cryptovalutans värde utan att förstå funktionen i konstruktionen.
Tänk dig Avansa som säljer/förmedlar/köper aktier. De behöver ett redovisningssystem som inte går att manipulera.
/.../

Folk är ute efter intrinsic value/egenvärde för en kryptovaluta. Jag kan inte se att någon har ifrågasatt "värdet" i blockkedjeteknik. Två i princip helt skilda saker.