Fick svart skärm efter byte av kylpasta, köpte ny grejer men fortfarande svart skärm.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av hejsanbabe:

@huttala En sak jag tänkte på bara, om det det skulle vara felkopplat nånstans. Hade den ändå startat då via moderkortets uttag? För det gör den ju. Det är bara när jag kopplar in grafikkortet som det inte funkar. Och att koppla in rätt kablar i grafikkortet går ju inte att misslyckas med, det klarar en blind apa av.

Ja, så är det ju. Men man vet aldrig vad man hittar när man kollar på bilder.
Jag har sett allt från felkopplade sladdar från modulära nätagg till grafikkort, moderkort kopplade utan distanserna till chassit så att de kortsluts, CPU-ström (4pin kontakt) som inte sitter i, nätagg som strömbrytaren är avstängs på med mera med mera. Det blir alltid klarare när man har bilder på hur allt är kopplat helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsanbabe:

@Segmonsson: Jag har testat med hans nätagg redan, kopplar ur det från hans dator och kopplade in i min, men det blev samma sak. Men vi har ju exakt likadant nätagg, och som många sagt här i tråden verkar det vara ett riktigt skitmärke. Så det kan ju vara så att den inte klarar av att driva allting, att när jag kopplar in grafikkortet så blir det för mycket för den.

Men jag har pratat med killen jag köpte grejer ifrån, tror det ska gå bra att jag går dit och testar ett bättre nätagg och kopplar in det inne i hans butik för att se om det funkar, och om det gör det så köper jag det. Då kan han säkert också kolla så jag inte har gjort något annat fel med hur jag har kopplat. Han verkade faktiskt ganska kunnig sist jag var där, så jag får försöka lite på honom även om han är spanjor haha.

750w skall inte vara några som helst att driva det med. Bara en tank, är windows ominstallerat? Brukar du ha två skärmar inkopplade till datorn?

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Har du testat med endast en minnessticka inkopplad?

Edit: eller vänta, det funkade kanske med det integrerade grafikkortet (har dålig koll, minns inte)
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

750w skall inte vara några som helst att driva det med. Bara en tank, är windows ominstallerat? Brukar du ha två skärmar inkopplade till datorn?

Det är ingen känd tillverkare av nätaggregatet. Så vi vet inte om det leverera som det skall längre eller ens från början.

Det enda som är gjort är att han bytt kylpasta

Skrivet av OllO:

Har du testat med endast en minnessticka inkopplad?

Edit: eller vänta, det funkade kanske med det integrerade grafikkortet (har dålig koll, minns inte)
Skickades från m.sweclockers.com

Han har bytt både moderkort, cpu och minne till nya grejor men det löser inte problemet.

Permalänk
Medlem

[quote postid="17957113" userid="128176" name="jocke92”]

Han har bytt både moderkort, cpu och minne till nya grejor men det löser inte problemet.
[/quote]

Ja, men har han provat med endast en minnessticka? Det här låter som att det är två fel. Lite för svårlöst. Sånt kan hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av OllO:

[quote postid="17957113" userid="128176" name="jocke92”]

Han har bytt både moderkort, cpu och minne till nya grejor men det löser inte problemet.
[/quote]

Ja, men har han provat med endast en minnessticka? Det här låter som att det är två fel. Lite för svårlöst. Sånt kan hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Imorgon ska jag till stället jag köpte grejerna ifrån och få testa ett nytt nätagg inne i hans butik och se om det funkar, och ett chassi. Även låta han kolla på hur jag har kopplat för att se om jag har gjort något fel. Får se vad han säger, men om vi inte får det att funka så får jag helt enkelt skicka tillbaka grejerna.. Har jobbat 7dagars kvällpass så har varit lite off senaste dagarna. Men är ledig nu och ska verkligen ta tag i det här. Det måste ju bara lösa sig när jag har helt nya grejer känner jag.

Permalänk
Medlem

Bara en tanke. Om det är så att du tidigare haft två skärmar inkopplade till datorn, har ett lösenord till datorn och inte har ominstallerat så kan det vara värt att titta på.

Jag har två skärmar hemma. När jag bytte till en ny skärm fick jag få ifrån att köra DVI till skärm 1 och HDMI till skärm 2 till HDMI till skärm 1 & 2. Men när jag koppla in allt så kopplade jag bara in min 1 skärm till att börja med då jag har dubbla skärmfästen etc att meka med. Men det var helt svart. Trodde skärmen var död. Plugga in och ur kontakten men fattade ingenting. Fick det inte att starta förens jag kopplat in båda skärmarna. Den räknade med att hdmi var skärm två och skärm två startar inte förens man loggat in på datorn men det kunde jag ju inte i och med att skärmen var svart.

Bara en tanke ifall du kört dubbla skärmar tidigare. Inget annat ni testat verkar ju funka så försöker tänka utanför boxen

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk

Det har löst sig!!! Jag åkte till butiken idag för att få hjälp. Jag har så jäkla kort sladd som ska kopplas till moderkortet, och nätagget är på ubdersidan av datorn, så för att koppla in den var det tvunget att gå under gtafikkortet för att sladden skulle nå hela vägen.

Det(kabeln)låg alltså sådär längst ut på grafikkortet och under det. Jag har dragit i dom där kablarna och tänkt att dom borde inte störa eftersom grafikkortet gick in och jag tryckte ner det hela vägen och dom låg verkligen under och längst ut på kanten på grafikkortet. Men tydliigen så störde så pass mycket att grsgikkortet inte fick full kontakt med moderkortet.

Han kopplade ut kabeln och försökta lägga den på ett annat vis, efter några försök så hittade han en lösning där grafikkortet fick full kontakt.

Snacka om lättnad! Var så jävla orolig att det var nått som hade gått sönder helt.

STORT TACK till alla som har försökt hjälpa mig med detta! Uppskattas verkligen, jag vet ju vart jag ska vända mig nästa gång jag får nått problem med datorn.

Så ja för att sammanfatta, detta var ju ett klantfel av mig får jag ju ändå säga. Men som sagt jag har flyttat på den där kabeln flera gånger och har tänkt varje gång att det inte kan vara den, för den tryckte inte upp grafikkortet eller så, den var inte spänd heller utan det gick att klicka ner grafikkortet utan problem(uppenbarligen inte). Haha.

Jaja jag är överlycklig just nu så det skiter jag i! Nu jävlar ska det gibbas ikväll boys.

Peace!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Får inte internet att fungera. Står att det inte är någon kabel i men det är det. Det lyser oranget där bak där kabeln sitter i. Har gjort en ren nyinstallation av windows 10 men det är samma sak här. Något tips på vad det kan vara för fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsanbabe:

Får inte internet att fungera. Står att det inte är någon kabel i men det är det. Det lyser oranget där bak där kabeln sitter i. Har gjort en ren nyinstallation av windows 10 men det är samma sak här. Något tips på vad det kan vara för fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Installerat drivers för nätverkskortet ? kan behövas ibland men ofta hittar windows 10 det själv. kolla på hemsidan för just det moderkort du har vad kul att det löste sig med grafikortet osv. iam happy for u m8

sitter du på router eller switch ? testa starta om dom isåfall har jag gjort om det har jävlas

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

Installerat drivers för nätverkskortet ? kan behövas ibland men ofta hittar windows 10 det själv. kolla på hemsidan för just det moderkort du har vad kul att det löste sig med grafikortet osv. iam happy for u m8

sitter du på router eller switch ? testa starta om dom isåfall har jag gjort om det har jävlas

Jag försöker det. Har lagt över dom på en sticka men när jag trycker försöker starta upp asussetup så går det inte. Kommer ingenstans när jag trycker på den.

Eller ska jag ba kopiera filerna och klistra in nånstans? Har aldrig gjort detta innan..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@hejsanbabe: https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-B360-G-GAMING/Hel...

Har laddat ner LAN där, det är rätt va? Men som sagt det går inte att trycka upp den när jag testar på min dator

Permalänk
Medlem

@hejsanbabe:

Se om du kan hitta något som heter "setup.exe" eller "install.exe" istället för asussetup. Det kan fungera bättre.

Edit: Har du extraherat filerna eller bara dubbelklickat dig in i den du laddade hem? De måste extraheras för att fungera.

Jag försökte även se om det är en ny installation av windows du har eller om det är samma du hade innan bytet av moderkortet, men jag kan ha missat ditt svar gällande det. Om du inte har gjort det rekommenderar jag att du gör en helt ny installation.

Visa signatur

.

Permalänk

@hundburgaren: Jag har extraherat filerna ja, nu har jag kopplat in min hårddisk på min brors dator för att försöka installera det direkt från hemsidan, men det blir samma sak. Så fort jag har extraherat filerna och trycker på setup så händer det ingenting. Ja, jag har gjort en ren installation på windows.

Permalänk

Nu funkar det äntligen. Wow, datorer alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Även om du fått allt att fungera nu så är mitt råd att byta ut nätagget (både ditt o brors) då dom fortfarande är ett riktigt dåligt nätagg som troligen inte kommer hålla så länge till (tex för corsairs CS/CX serier så är 2år vad man kan räkna med i livstid allt över det är ren bonus tid och ditt nätagg är troligen ännu sämre än ett CS/CX agg).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!