Permalänk

35 000:- som ingångslön för en civilingenjör i datateknik + arbetstidsförkortning, några extra lediga dagar, friskvård mm.

Visa signatur

MSI Z77A-S01 | i7 3770K | Corsair H80 | Gigabyte gtx 680 SOC x2 | Corsair Vengaence 4x4GB 1600Mhz | Corsair SSD Force 3 Series 128GB | Corsair HX 850W 80+ Silver | 3TB Seagate 7200rpm | Thermaltake Level 10 GT Snow Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

That's how they get ya Bossen fortsätter fråga mig om jag inte har WhatsApp, för vi har en kund som tydligen kommunicerar mycket via det. "Nope! WhatUp, vad är det?"

helt rätt. har privat mobil och jobbmobil. stänger av jobbmobilen strax efter 5 varje dag, sätter igång den kl 7:45 eller så.
fått några pikar från chefen men jag håller fast vid det och det är så otroligt skönt.

Permalänk

Högskoleingenjör datateknik.
Började jobba 2008 med 25 000 kr i ingånglön.
I början på 2017 hade jag 40 000 kr i månaden på samma företag. Bytte då jobb efter att ha blivit headhuntad.
Idag har jag, inkl. div ersättningar, ca. 53 000 kr i månaden. Även förmånsbil/personalbil vilket är väldigt mycket billigare än att privatleasa och billigare än att äga då jag kör MYCKET privat. (Bilen jag har och antalet mil jag kör skulle kosta ca 13 000 kr att privatleasa exkl försäkring och bränsle, jag betalar netto ca 6200 kr inkl allt utom bränsle.)
5 v semester, betald övertid, flexibel arbetstid, 5 000 kr friskvård, ny valfri smartphone vartannat år, betalt abonnemang, kompetensutveckling (läs svindyra kurser inom ledarskap), massor av roliga fester med mat och dryck, konferensresor utomlands, etc.
Trivs bra.

Permalänk
Medlem

Fick min månadslön nu som visserligen är inkl semesterersättning men den landade på 98 632:-,

Jag ångrar bittert att jag inte har kickat igång min löneväxling än då jag konstant tickar runt 50 000 vanliga månader.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DIFference:

Högskoleingenjör datateknik.
Började jobba 2008 med 25 000 kr i ingånglön.
I början på 2017 hade jag 40 000 kr i månaden på samma företag. Bytte då jobb efter att ha blivit headhuntad.
Idag har jag, inkl. div ersättningar, ca. 53 000 kr i månaden. Även förmånsbil/personalbil vilket är väldigt mycket billigare än att privatleasa och billigare än att äga då jag kör MYCKET privat. (Bilen jag har och antalet mil jag kör skulle kosta ca 13 000 kr att privatleasa exkl försäkring och bränsle, jag betalar netto ca 6200 kr inkl allt utom bränsle.)
5 v semester, betald övertid, flexibel arbetstid, 5 000 kr friskvård, ny valfri smartphone vartannat år, betalt abonnemang, kompetensutveckling (läs svindyra kurser inom ledarskap), massor av roliga fester med mat och dryck, konferensresor utomlands, etc.
Trivs bra.

Sthlm eller GBG?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Så är det ju. Grejen är att man "får", inte "skall" använda telefonen privat, så man får välja hur man vill göra, men nåbarheten på kontorstid på jobbnumret är ett krav. Det betyder ju dock inte att man måste använda jobbnumret även privat, och då t. ex S10+ har dual-sim så kan man ha privat nummer i samma telefon

Vi har också fri telefon och löst det genom att endast det fasta numret står på visitkortet och det går att koppla bort när man går på semester. Det vanliga mobilnumret är alltid öppet. Smidigt och skönt med bara en lur dessutom.
Har ett antal kunder som har mitt mobilnummer men då jag jobbar i en bransch som också går ner under sommarperioden så brukar det inte vara några problem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Hymer: men pensionen blir bra
Kan ju iofs bruttolöneväxla till ett direkt pensionssparande. Det tjänar både du och bolaget på.
vissa bolag skjuter till ett par procent extra om man väljer att göra det.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

@martak: Jag skäms nästan över den lönen jag har. Seriöst jag är outbildad och sitter på röven och lägger ordrar åt kunder. Nästan vilken apa som helst hade löst detta.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

29233kr netto denna månad. IT-konsult, där en stor del av lönen är restid + km-ersättning. Inte så imponerande då det inte genererar bra tjänstepension, eller ser bra ut vid lån.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Arbetar som Teamlead på IT-konsultbolag med runt 45 anställda och omsättning på 80 miljoner / år.

Först som konsult 5 år och nu senaste 2 åren som teamlead. Vi är 10 i teamet.

70-75k/månad
32 dagar semester
4.5 lax i friskvård
Sjukvårdsförsäkring
40h i veckan, inte ofta det blir mer

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Arbetar som Teamlead på IT-konsultbolag med runt 45 anställda och omsättning på 80 miljoner / år.

Först som konsult 5 år och nu senaste 2 åren som teamlead. Vi är 10 i teamet.

70-75k/månad
32 dagar semester
4.5 lax i friskvård
Sjukvårdsförsäkring
40h i veckan, inte ofta det blir mer

Vad tar ni i arvode? Jobbat som teknik konsult i 7år men ligger på 50% av din lön. Intressant och se om arvodet skiljer sig åt lika mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ny examerad uska, fick 24.000 i brutto (exakt på öret).
Enligt facket så skulle jag egentligen ligga på 23.100 så jag är nöjd trots jag gjorde en begäran på 25.000 , måste våga för att vinna.

sen tillkommer OB m.m utöver då man kör kvällar å helger också.
Jag är nöjd iaf tanke jag pratade med min syster som jobbar som uska sen 28 år tillbaka, och hon har 27.*** brutto.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Ny examerad uska, fick 24.000 i brutto (exakt på öret).
Enligt facket så skulle jag egentligen ligga på 23.100 så jag är nöjd trots jag gjorde en begäran på 25.000 , måste våga för att vinna.

sen tillkommer OB m.m utöver då man kör kvällar å helger också.
Jag är nöjd iaf tanke jag pratade med min syster som jobbar som uska sen 28 år tillbaka, och hon har 27.*** brutto.

För en icke insatt, uska = undersköterska?

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

För en icke insatt, uska = undersköterska?

Ja.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

IT-samordnare inom grundskolan. 39´000 kr /månaden. Arbetat i skolan med med snarlika uppdrag i fem år.
Arbetar med både högt och lågt. Allt från att hantera datorer och iPads till att internutbilda personal och arbeta med strategiska frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

För en icke insatt, uska = undersköterska?

Stämmer bra det

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Skillnad på nyexad och nyexad. Jag är inte direkt 23, med viss erfarenhet av it i tidigare jobb(helt annat område och inte konsult dock) samt ett rejält intresse.

Oavsett ålder osv blir det rätt tydligt när du är konsult och kan se vad du kostar mot kund. Kostar jag 1100kr timmen är 42000 rätt lite oavsett bakgrund, då dom säljer dig som en högre kompetensgrad än vad man placerar sig själv som.

Stockholm är orten.

Skickades från m.sweclockers.com

det resonemanget är ju ganska märkligt, du kostar ju företaget betydligt mer än de 42 tkr du har i lön. Min farbror är senior konsult för sweco och har varit på diverse större projekt utomlands. Han kostar över 3000kr i timmen. Med din logik borde han ha 130 tkr i månaden, vilket han självklart inte har.

Jag säljer för 200-250 miljoner per år. Vad är en skälig lön för mig tycker du ?

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av htbtoma:

det resonemanget är ju ganska märkligt, du kostar ju företaget betydligt mer än de 42 tkr du har i lön. Min farbror är senior konsult för sweco och har varit på diverse större projekt utomlands. Han kostar över 3000kr i timmen. Med din logik borde han ha 130 tkr i månaden, vilket han självklart inte har.

Jag säljer för 200-250 miljoner per år. Vad är en skälig lön för mig tycker du ?

Nja. Han säger ju inte att han ska ha alla pengar som kunden betalar för honom, han menar väl att han ska ha något i närheten, och att konsultbolaget ska kunna ha en viss marginal.
Jag tycker att det är konstigt att din farbror är senior konsult på projekt utomlands för under 130k, men det är väl upp till honom att löneförhandla själv.

Det beror på direktmarginalen på produkterna och vilka supportfunktioner du har behov av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Ny examerad uska, fick 24.000 i brutto (exakt på öret).
Enligt facket så skulle jag egentligen ligga på 23.100 så jag är nöjd trots jag gjorde en begäran på 25.000 , måste våga för att vinna.

sen tillkommer OB m.m utöver då man kör kvällar å helger också.
Jag är nöjd iaf tanke jag pratade med min syster som jobbar som uska sen 28 år tillbaka, och hon har 27.*** brutto.

Så, du är 50-ish år yngre än din syster?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Aldric T:

Så, du är 50-ish år yngre än din syster?

Säg att systern började som 20-åring, personen du citerade är 40 och det är tio års åldersskillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Säg att systern började som 20-åring, personen du citerade är 40 och det är tio års åldersskillnad.

Din förklaring är antagligen mer rätt än min

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Så, du är 50-ish år yngre än din syster?

Nae 9år i diff. Ingångslöner här i kommunen är låga.
Åker jag till grannkommunen 15 min så är det 1-2000 i skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Nja. Han säger ju inte att han ska ha alla pengar som kunden betalar för honom, han menar väl att han ska ha något i närheten, och att konsultbolaget ska kunna ha en viss marginal.
Jag tycker att det är konstigt att din farbror är senior konsult på projekt utomlands för under 130k, men det är väl upp till honom att löneförhandla själv.

Det beror på direktmarginalen på produkterna och vilka supportfunktioner du har behov av.

Över 3000kr sa jag, jag vet inte exakt vad han kostar och han jobbar från Sverige även om det blir en del resor inom hans område (geoteknik). En anställd person som har 42000kr i månaden kostar ju betydligt mer för företaget än så. Tycker man sig tjäna dåligt när man har 250kr+ i timman tycker jag man har en lite skev bild när man varken har personal eller budgetansvar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

36112 kr/månad + Årlig bonus på cirka 10%, 12% i år.
Jobbar som processingenjör och har 1 års erfarenhet efter studierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Över 3000kr sa jag, jag vet inte exakt vad han kostar och han jobbar från Sverige även om det blir en del resor inom hans område (geoteknik). En anställd person som har 42000kr i månaden kostar ju betydligt mer för företaget än så. Tycker man sig tjäna dåligt när man har 250kr+ i timman tycker jag man har en lite skev bild när man varken har personal eller budgetansvar

Skickades från m.sweclockers.com

Multiplicera din bruttolön med ~1,65 för att se vad du kostar företaget (lön + arbetsgivaravgifter, semester samt kollektivavtalsenlig pension). 42k ger således ~ 65k.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Nja. Han säger ju inte att han ska ha alla pengar som kunden betalar för honom, han menar väl att han ska ha något i närheten, och att konsultbolaget ska kunna ha en viss marginal.
Jag tycker att det är konstigt att din farbror är senior konsult på projekt utomlands för under 130k, men det är väl upp till honom att löneförhandla själv.

Det beror på direktmarginalen på produkterna och vilka supportfunktioner du har behov av.

Skrivet av htbtoma:

Över 3000kr sa jag, jag vet inte exakt vad han kostar och han jobbar från Sverige även om det blir en del resor inom hans område (geoteknik). En anställd person som har 42000kr i månaden kostar ju betydligt mer för företaget än så. Tycker man sig tjäna dåligt när man har 250kr+ i timman tycker jag man har en lite skev bild när man varken har personal eller budgetansvar

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av spinxen:

Multiplicera din bruttolön med ~1,65 för att se vad du kostar företaget (lön + arbetsgivaravgifter, semester samt kollektivavtalsenlig pension). 42k ger således ~ 65k.

Verksamt.se har en jättebra kalkylator för att se vad en anställd kostar.

En anställd med 42k i månaden kostar bolaget totalt 711 541kr/år så ca 59k/månad.

"Normalt" så har jag själv hamnat på ~1700 debiterade timmar per år (om jag minns rätt).

Så 1700x1100 = 1 870 000kr.

dvs så gör dom över 1 milj på dig.

Mera normala arvorden (i min värld) är 7-800kr och då har konsulterna ~38-48k i lön.

Debiterar man 1100kr/h och ligger runt 1700h debiterade per år så borde lönen ligga närmare 65k.

(se denna beräkning: https://www.cinode.com/blogg/konsult/lon-konsult-sa-mycket-bo....

Men det hela står och faller på hur många timmar du debiterar på år....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Multiplicera din bruttolön med ~1,65 för att se vad du kostar företaget (lön + arbetsgivaravgifter, semester samt kollektivavtalsenlig pension). 42k ger således ~ 65k.

Jag kollade upp detta på benify och i mitt fall så är totalkostnaden för företaget 40% högre än min bruttolön. Den uppenbara posten där det kan diffa är tjänstepensionen (jag har 4,5%) men utöver det vet jag inte hur du skulle komma upp i 65% extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag kollade upp detta på benify och i mitt fall så är totalkostnaden för företaget 40% högre än min bruttolön. Den uppenbara posten där det kan diffa är tjänstepensionen (jag har 4,5%) men utöver det vet jag inte hur du skulle komma upp i 65% extra.

För att ha en någorlunda kollektivavtalsmässig pensionsavsättning bör du ha minst 4,5% på allt upp till ~40k, sedan 30% på allt över 40.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

För att ha en någorlunda kollektivavtalsmässig pensionsavsättning bör du ha minst 4,5% på allt upp till ~40k, sedan 30% på allt över 40.

Japp, det är exakt det jag har enligt avtal. Nu tjänar jag dock under 40250 kr/mån.. Ditt exempel var också för en månadslön på 40k

Med antagandet att övriga påslag, kostnader och avgifter som läggs på min bruttolön (för mig just nu 35,7% av bruttolönen) ej är progressiva på det sättet som tjänstepensionen är (varför i hela friden är den det??!) så skulle en bruttolön på sisådär 240k/månad innebära en totalkostnad för arbetsgivaren på strax under 388k/månad, dvs ett påslag om 61% pga stegrande tjänstepension

Permalänk
Medlem

Även lätt att glömma bort övriga kostnader. Fakturan i slutet av månaden ska ju täcka så mycket mer än din egna lön(plus arbetsgivaravgifter).
Overhead såsom hyra, kaffekokare(assistenter), platschefer, team leaders, hr, vinstmål, firmabilar, licenskostnader, konsulter på bänken, säljare och diverse andra utgiftsposter som inte ger direkta intäkter.

På ett jobb förut där jag var konsult sa de att satt det en konsult på bänken så tog det 3-4 fakturerande konsulter för att täcka upp för den som inte fakturerade. Vet inte hur exakt det stämmer men det låter väl ganska vettigt.

Ligger i skrivande stund på 41k/månad. Jobbar på ett litet konsultbolag(<10 anställda) som mek-konstruktör(9 år erfarenhet).
Har jobbat på ett större bolag förut(~3000 anställda) men trivs bättre på ett mindre faktiskt.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...