Permalänk

Skulle vilja ha en annan kylare till cpun, valde att köra på stock då jag hade hört bra saker om den men den blir väldigt högljudd vid vissa spel. Byter väl ut den någon gång i framtiden när jag har blivit helt less på den.

Visa signatur

| Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass SE | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Crucial MX500 2TB SSD | 2x8GB DDR4 3200MHz CL14 G.Skill Ripjaws V | AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz | AMD Wraith Prism | Asus ROG Strix RTX 2080 8GB OC |

Permalänk
Medlem

Hade definitivt gått till vanlig luftkylning med en dh15 eller vad dom heter istället för corsair aio.

Dels för att... Det känns som en onödigt dyr utgift, ger mig inga direkta fördelar, samt att mjukvaran är absolut skit. Den funkar, den uppdateras, den funkar inte. Nästa uppdatering funkar den, men sen uppdateras windows då fungerar den inte. Gör man en inställning verkar den ju hålla det sparat åtminstone så det är väl ok, kan ställa in nuka windows gå all in Linux, men blir inga ändringar efter det steget om man inte sparar win på en partition för att kunna fixa inställningar..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Jag skulle valt ett moderkort med bättre VRM än mitt Asus b350-f gaming så att jag skulle kunna göra ett större hopp i cpu prestanda från min R5 1600 nu när zen2 kommer.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Ångrar inte så mkt med min dator, e bra kräm i den men det börjar bli dags för en uppdatering.
Dock så valde jag att byggde i ett Fractal Design XL R2 chassi och det e inte dåligt men herre jävlar va stor den e.

Var trött på att fippla i trånga chassin som var bökiga att bygga i så jag köpte ett overkill chassi, har ingen extra nytta med och hade varit nöjdare idag om jag köpte ett R4 (tror det var deras mid tower chassi då).

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem

Att jag inte gick på Noctua PWM chassi fläktar direkt utan något corsair alternativ som lät som dammsugare tills jag böt nyligen.

Att jag inte tog en 360mm AIO istället för en 280mm, nu fungerar min 115i perfekt så kan inte klaga på den, men det begränsar mig nu när jag vill uppgradera chassi.

Att jag inte kollade RAM kompabilitet med moderkort, så nu använder 3 av 4 stickor.

Är förövrigt väldigt nöjd med min i5-7600k som man ofta läser folk som snackar skit om, mitt ex klockar väldigt bra och är perfekt för mitt användande.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Ångrar en del som ändras med nästa dator.
Köpte för liten SSD är den största missen.
Moderkortet är värdelöst, nåt Asrock billigaste, kommer att lägga mer energi på det helt klart, eller iaf köpa ett med vettigt chip.

RAM minne kan man aldrig få nog av heller, gick från 4 till 8 och nu 12, men nästa dator blir 16 direkt.

Permalänk
Medlem

Jag ångrar att jag lade extra pengar på att köpa RGB-fläktar och ett chassi med fönster. I nästa kommer prio definitivt vara ljudisolering samt bra luftflöde.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Fraktal Design 4 XL: När ja flyttar lr ska rengöra datorn så förbannar jag detta enorma åbäke. Väger säkert 30kg!

Fast det e bra med ett rymligt chassi som dessutom e ljuddämpat.

Graffe: GTX 570. Skulle köpt en annan modell....jag tog den billigaste o det har jag fått betala för nu i 2 år då den låter för jädra mycket när fläktarna varvar upp....detta är ett skolboksexempel på att snålheten bedrar visheten!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Ingenting.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Jag hade gärna köpt ett 850W Gold plus nätagg istället för ett 750W så att jag kunde överklocka mitt Vega 64 om jag så ville testa det. Just nu är det undervoltning som gäller.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Fraktal Design 4 XL: När ja flyttar lr ska rengöra datorn så förbannar jag detta enorma åbäke. Väger säkert 30kg!

Fast det e bra med ett rymligt chassi som dessutom e ljuddämpat.

Graffe: GTX 570. Skulle köpt en annan modell....jag tog den billigaste o det har jag fått betala för nu i 2 år då den låter för jädra mycket när fläktarna varvar upp....detta är ett skolboksexempel på att snålheten bedrar visheten!

Känner igen smärtan! Jag gick själv från ett Corsair Obsidian 800D chassi. Typ 15-20kg pansar, tomt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Tog ett Node 304 till mitt mITX bygge. Fint chassi och relativt lätt arbetat för att vara mITX men med tanke på alla kompromisser jag var tvungen att göra för att gå över till mITX borde jag tagit ett ännu mindre chassi, Node 304 är ganska enorm i jämförelse med alla andra mITX chassin.
Är lite sugen på typ ett Louqe Ghost men är orolig att jag tappar tålamodet om jag bygger i en sån, och dessutom vill jag endast ha Noctua tornkylare på min CPU så tror inte en sån går in i det chassit.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Med den budget som jag hade när jag köpte delar till min nya dator tidigare i år så känner jag inte spontant att jag skulle ha velat ändra något direkt. Jag sträckte ut budgeten tillräckligt ändå när jag väl köpte prylarna
Chassi Phanteks Eclipse P300
Moderkort Gigabyte Aorus B450 Elite
Processor AMD Ryzen 5 2400G
Minne 2x G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz
Lagring (systemdisk men har ingen mer ännu så det ska jag fixa) Intel Pro 760p m.2 512Gb

Med det sagt så finns det däremot saker som jag önskar att tillverkarna kunde tänka på.
Det första jag kan komma på som jag VERKLIGEN skulle vilja är att moderkortstillverkare delar upp det stora moderkortet i åtminstone två lika stora delar och att tillverkare av chassin gör chassin gjorda för dessa moderkort (tänk dig ett Corsair One)

De stora smala lådorna gör sig aldrig riktigt bra någonstans, speciellt inte i vardagsrummet där jag har min dator (bor i en etta med sovalkov och vardagsrummet och köpet är samma rum, inte mycket val) och det hade varit trevligt också ifall man ska bära med sig datorn om den var mer cylindrisk än formen på vanliga chassin.

Permalänk
Avstängd

Typ allt idag har att göra med mjukvara. Låser jag datorn (win10) och stänger av skärmen så har night light stängts av och går inte på om jag inte byter upplösningen en kort stund och sedan tillbaka.
Vissa tillfällen så är den också mycket seg på att stänga av sig, fast systemet är skannat med 2 miljoner program för fel.
NORDVPN tycks inte ge tillgång till alla websidor varje gång, måste byta kontakt med server för att t.ex. techreport ska laddas in. Mycket märkligt fel.
Rent generellt vore det skönt om en del människor slutade vara skitstövlar så man slapp installera antivirus och diverse andra program som no script för att göra nätet till något det bör vara från grunden, nämligen användbart.

Routern begränsar eventuellt upload, så den kanske borde bytas... blir testa under helgen om det går snabbare att uploada med bara kabeln i.

Lagringsutrymme är alltid skönt att ha, skulle önska att man kunde t.ex. få en 8TB hårddisk hyfsat billigt, men priserna verkar inte röra sig ett dugg.

satvningar :O
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag var nöjd med den från början, men nu hade jag velat slänga ut mitt amd 290x kort då en av fläktarna börjat låta som en köttkvarn i idle. Går inte att ha datorn på 24/7 längre när man ska sova... Det hjälper nog inte att det sitter ett till 290 under och håller värmen uppe.

Annars ett mindre chassi kanske. Ett full tower chassie som Cooler Master Haf X är ju inte så modernt längre år 2019 då multi gpu inom spel är dött och de flesta slänger in sinna hårddiskar i en trendig nas istället för skrivbordsdatorn.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Helnöjd med min dator, bortsett från att jag inte valde en snabbare SSD än min 860 EVO 500Gb (m.2).

Dator enligt nedan.
Ska byta ut moderkort och processor om två veckor.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Att även de tre av våra åtta Desktops som INTE är Amd vore just det - Amd (med Ryzen cpu)!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag spelar ofta äldre single player spel eller spel med dålig flertråds prestanda. Moderna spel börjar bli bra på det.

Så min ryzen 1700 är bra men skulle vilja ha lite bättre enkeltråds prestanda. Fallout 4 är ett bra exempel där intels cpuer gör 8or runt min.
Men nu kommer ryzen 3k serien som nog jämnar ut det hela lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det enda jag ångrar just nu är att jag inte orkat ta tag i att delida 4790k:n och sätta tillbaka vattenkylningen - trots att jag köpt vattenblock till 1080:t.. I övrigt mycket nöjd över setupen.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Om jag ångrar något i nuvarande bygge... Kanske att jag köpte är mitt EVGA supernova G2 650W.
Jättefint nätagg på alla sätt. Men det är lite för stort.

Alla övriga komponenter passar för att trycka ner i ett m-itx chassi utom då nätagget som ställer till det här.

Fast ja, det är nog lite harsh att säga att jag ångrar köpet. Det var rätt val när köpet gjordes. Sedan har jag prioriterat om efter det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ångrar att jag köpte på mig en ny Windowsnyckel och en ny SSD för att börja uppgradera min stationära dator. Sen kom livet mellan och delarna ligger kvar i lådorna. Får väl ändå vara glad att jag inte hann köpa fler saker...

Permalänk
Skrivet av anon228747:

Jag vill ha ett chassi som inte vibrerar när fläktarna går i en viss hastighet.
frrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
fhrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrp
frrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
frrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrpppp
frrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Det började mitt H700 göra. Fast jag drog alla skruvarna så håller panelen till dom övre fläktarna så rasslade det. Fick trycka in en gem mellan panel och chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Allt! Men bara för att allt är för gammalt och långsamt. Blir ändring på det i höst...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag ångrar två saker med min setup

Skärm: Jag ångrar delvis att jag köpte en 3440x1440 skärm för med dagens GPU priser har jag inte råd att köpa ett kort som klarar att hålla en bra FPS i nya spel i den upplösningen, vilket är lite tråkigt.

Moderkort: Jag ångrar att jag köpte ett premium moderkort de för var pengar i sjön. Jag använder ca 0 av de finesserna som moderkortet kom med och hade absolut kunnat spara/lägga de pengarna på något annat.

Permalänk
Medlem

Ångrar de gånger jag valt att köpa en budgetkomponent i stället för en premiumkomponent (GPU, PSU, fläktar, chassin...)
Ofta en massa beslutsångest att välja.
När man läser och väljer så ser, känner (och hör) man ju inte den fysiska produkten.
Då tror jag att priset får för stor betydelse.
Men efter en tid när man väl äger komponenten så väger dess egenskaper tyngre, och borde göra det innan ett köp också.

Köpa budgetkomponent - känns bra vid köpet, men inte bra efter en tid

Köpa premiumkomponent - känns jobbigt vid köpet, men väldigt bra efter en tid då man mer och mer uppskattar komponenten och glömmer att den kostade mer. Faktiskt kan det med tiden kännas bättre att ha köpt något dyrare

Permalänk

Mitt chassi. Ville ha ett snyggt och stilrent chassi så valde NZXT H440 trotts att jag visste att det inte hade det bästa luftflödet. Mitt dåvarande evga 980 ti sc blev alldeles för varmt och högljutt så jag var tvungen att skruva bort "filtren" från ventilationshålen i sidorna och låta frontpanelen stå på glänt med hjälp av ett suddgummi inklämt emellan. Nu fyra år senare och en extra intern fläkt som skjutsar luften vidare från fronten till grafikkortet är mitt chassi inte så stilrent längre men temperaturerna är iaf bättre - så det är ju bra.

Mitt ljudkort. Det är det bästa och det värsta köpet jag har gjort. Mitt ASUS xonar zense som kom med Sennheiser PC350 headset ger en riktigt bra ljudupplevelse. Fylligt och detaljerat med slagkraftig bas. Nackdelen är att jag inte kan testa andra lurar då kortet kräver en 6.3-3.5mm adapter som visat sig inte fungera av någon anledning. Om jag inte köper ett nytt ljudkort när mitt gamla dör så måste jag nergradera till onboard.

Är för övrigt ganska nöjd med min burk men det ska bli kul att bygga nytt sen när ray tracing blir värt uppgraderingen.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Inaktiv

Sämre grafikkort, bättre processor.

Edit: Spelar alla mina spel på low 1080p

Permalänk
Hjälpsam

Ångrar att jag inte köpte ECC-minne, då var det osäkert om ECC skulle fungera till min setup, men det visade sig senare att det fungerar utmärkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

När jag byggde min dator i signaturen var den avsedd för 3-Way SLI med tre stycken GTX 980 och den var verkligen upp till målet utan problem. Det blev ett X99 moderkort och en 5820K klockad till 4.5 GHz, laddade också med en av de första SSD-diskarna för PCI-express Intel 750.

Dessutom hade jag skitbra låda, kylare, nätagg med mera (har kvar grejorna, se signaturen).

Bytte efter något/några år ut grafikkorten mot ett GTX 1080, orkade helt enkelt inte med ljudnivån på med tre referenskorten och Palits 1080 är närmast ljudlöst, la även på mer SSD-lagring.

Sanslöst nog har jag samma dator idag vilket egentligen enbart beror på att jag spelar avsevärt mycket mindre idag än när datorn ursprungligen byggdes. Dessutom var det kul med benchmarks vilket jag numera lite tröttnat på. Kommer ihåg att jag hade rekord med tre grafikkort (kan inte hitta tråden nu) i starkt konkurrens med en AMD-anhängare.

Se mitt gamla Galleri: Overkill nu med X99, 3-Way SLI och Intel 750

Nu är jag seg som attan, lirar på min Nintendo Switch och använder min mer eller mindre perfekta Surface Book 2 för det mesta.

Nästa steg borde bli utbyte av nästan allt, får se om det blir av...

Kan egentligen inte komma på någon annan bättre konfiguration när jag byggde datorn så att ångra något är svårt.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

H110i gtx mot en luftkylare...

Ostabilt ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.