3DMark kan nu mäta bandbredd över PCI Express-bussen

3DMark kan nu mäta bandbredd över PCI Express-bussen

Inför nästa veckas lansering av Ryzen 3000-serien uppdateras den syntetiska testsviten 3DMark med ett nytt deltest som ska visa fördelarna med den högre bandbredden hos PCI Express 4.0.

Läs hela artikeln här

Som jag har längtat...nä vänta nu min gamla dator kör PCI-E 2.0...

Detta kan också bli väldigt intressant vid testande av olika PCIe-riserkablar.

Skrivet av Laine:

Detta kan också bli väldigt intressant vid testande av olika PCIe-riserkablar.

Definitivt! Får nog ta och testa med mitt Ghost S1 MKII och se om risern verkligen är högkvalitativ eller ej

Fantastiskt!
Mer poäng är alltid kul men det är också ett test som kan hjälpa med felsökning. Ju fler parametrar man kan utesluta ju lättare blir det att felsöka!

Nu är det iofs inte ofta bandbredden via PCI-E bussen är ett problem men heey.

Det här är ändå lite PCIe 4.0 idag.

Ja det flöt ju inte så bra som i videon för mig iaf

Hmmm, det borde väl skilja ganska lite mellan pci express 4.0 x16 och pci express 4.0 x16 , då hastigheten är standard. typ?

Skrivet av Lordsqueak:

Hmmm, det borde väl skilja ganska lite mellan pci express 4.0 x16 och pci express 4.0 x16 , då hastigheten är standard. typ?

Dom är ganska identiska, ser det ut som i alla fall.

Körde det nyss och fick 13.0 GB/s. Hittar inget sätt att jämföra med andra.

Helt underbart!
Länge velat ha detta test till min Thunderbolt 3 lösning för mitt externa GTX1070-grafikkort (Razer core V1).

Sjukt svårt att veta om man kör 40, 20 eller 10 Gbps, eftersom inkluderad programvara inte rapporterar sådant. Och TB-kablar påstår sig vara det ena eller det andra, medans sanningen kan vara en annan.
Eftersom thunderbolt 3 är virtuell pcie 3.0 x4, så lär detta funka galant. TB hoggas oxå inte bara av kabelval, utan även av signal komprimering (om jag inte minns fel), samt andra enheter då TB delar bus med annat.

Senast redigerat 2019-06-28 20:20

Hmm. får ut 7,8 GB/s vilket verkar vara hälften av vad jag borde. Bussen rapporteras som PCI-e x16 3.0 så vad faen....