Formatering tar extremt lång tid - usb disk

Permalänk
Medlem

Formatering tar extremt lång tid - usb disk

Jag har en extern hårddisk på 150 GB. Kabinettet är Seagate USB 2.0, men jag tror den interna disken blivit utbytt någon gång.
Den som sitter i hade två partitioner, en hette "Recovery" och var på 15 GB och dold, den andra en vanlig NTFS.

Jag använde diskpart och tog bort alla partitioner. Sen startade jag formatering i diskpart efteråt.
Sedan igår kväll har den gått 29% - kommer inte att bli klart förrän imorgon med detta tempo.

Är detta..

.. normalt?
.. tecken på att disken är kass?
.. fel sätt att göra det på, borde jag ta ut disken och montera internt?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@glemmy:
Nja, riktigt normalt är det kanske inte, men om man inte anger quick switchen, så körs det en full format vilket är relativt långsamt.
Sen annan faktor till att det tar tid är att den är ansluten via USB 2.0, vilket är begränsat till max 480 Mbit/s (60 MB/s), så ja det hade förmodligen gått fortare om disken hade varit ansluten internt i datorn istället.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@glemmy:
Sen annan faktor till att det tar tid är att den är ansluten via USB 2.0, vilket är begränsat till max 480 Mbit/s (60 MB/s), så ja det hade förmodligen gått fortare om disken hade varit ansluten internt i datorn istället.

I praktiken får man bara ut ca. 30MB/s på USB 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@glemmy:
Nja, riktigt normalt är det kanske inte, men om man inte anger quick switchen, så körs det en full format vilket är relativt långsamt.
Sen annan faktor till att det tar tid är att den är ansluten via USB 2.0, vilket är begränsat till max 480 Mbit/s (60 MB/s), så ja det hade förmodligen gått fortare om disken hade varit ansluten internt i datorn istället.

Aha, tack för svar. Tänkte att USB-hastigheten borde räcka, men den når kanske inte max teoretisk.
Det känns bra att köra en full formatering. Den scannar efter dåliga sektorer som jag förstår det:
https://www.extremetech.com/extreme/80478-tech-myth-2-quick-f...

Kan jag avbryta formateringen nu utan skada? Tänkte satsa på att montera den internt, för det verkar ta orimligt lång tid nu.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

I praktiken får man bara ut ca. 30MB/s på USB 2.0

Japp, och med en disk på 150 GB är det i den hastigheten helt normalt att en formatering tar ca. 3,5 dygn.

Varför kör du inte quick format?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

kör quick format?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kan jag avbryta formateringen nu utan skada? Tänkte satsa på att montera den internt, för det verkar ta orimligt lång tid nu.

Ja, du bör kunna avbryta det utan att disken tar skada, öppna upp ett nytt kommand fönster, starta diskpart i det och välj USB disken skriv sedan offline disk.
Fast du bör nog köra en clean på den igen innan du formaterar den igen.

Notera dock att du kanske måste sätta den online igen efter du har anlutet den internt, detta kan du göra antingen via diskhanteraren eller via diskpart med kommandot online disk.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Pepsin:

@Zerilia:

Tänkte att disken skulle bli scannad för dåliga sektorer samtidigt

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

I praktiken får man bara ut ca. 30MB/s på USB 2.0

Om ens det, jag tycker att man i realiteten snarare brukade få ut 20-25 MB/s.