Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Min nya vardagsbil Audi A4 2.0 TFSI Quattro S-Line. Väldigt skön att åka i och tillräckligt med pulver för att göra någon omkörning ibland.

Virtual Cockpit ser ju ballt ut men så fort nyhetens behag lagt sig så använder man bara de vanliga mätarna iaf...

Det som faktiskt imponerat mest på mig hittills är hur en 1750 kg tung, 4WD, bensinbil med 250 hk och 370 NM kan klara sig på 0,65L/mil när man ligger runt 100 Km/h (Gävle-Mora ToR)

http://forumbilder.se/I5NHG/20190621-155622.jpg

Min Audi A8 snittar 0.85 i 100 Km/h uppmätt mellan Malmö och Amsterdam nu i Maj . Inte illa för en 4.2L V8 och 1.800 kg tung bil med Quattro Audi vet hur de får ned förbrukningen på sina bilar .

Visa signatur

PC Specialist Valeon | AMD Ryzen 9 5900HX 3.3 Ghz | 64 GB DDR4 3200Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 2TB Corsair MP400 NVMe , 1 TB | nVidia GeForce RTX 3070 8 GB GDDR6 | 17.3" WQHD IPS 165Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hexxy:

Min Audi A8 snittar 0.85 i 100 Km/h uppmätt mellan Malmö och Amsterdam nu i Maj . Inte illa för en 4.2L V8 och 1.800 kg tung bil med Quattro Audi vet hur de får ned förbrukningen på sina bilar .

Tja det är väll vws "trimmade" mjukvaror.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexxy:

Min Audi A8 snittar 0.85 i 100 Km/h uppmätt mellan Malmö och Amsterdam nu i Maj . Inte illa för en 4.2L V8 och 1.800 kg tung bil med Quattro Audi vet hur de får ned förbrukningen på sina bilar .

Farsans Z06a drar ca 0.78 när man långkör och det är en V8a på 7L 500hk. Är iofs på landsväg, säkert lite över 0.8 i 100.

Poängen är att låg högsta växel och en snäll gasfot är nog typ hemligheten och detsamma gäller nog din bil också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexxy:

Om vi talar om den " vanliga " Audi A8 så såldes den med följande motorer för 2005 bensinare givetvis.
1: V6 3.0L 220 HK
2: V8 3.7L 280 HK
3: V8 4.2L 340 HK
4: W12 6.0L 450 HK

Sedan har vi ju givetvis Audi S8 , men den kom först 2006 som ersättare för den föregående D2 plattformen. Den nya Audi S8 har en 5.2L V10 tagen och modifierad från Lamborghini Gallardo där den ligger på 5.0L . Samma V10 finner man även hos Audi S6 från 06 och framåt men med något färre hästar än hos S8.
Så min A8 har således den näst största motorn då det inte är en S-modell . W12:an är dock intressant i sig självt då den återfinns hos bl.a VW Phaeton och Bentley Continental GT dock med dubbla turbos i den brittiska bilen.

V8:an ger bra kraft så som den är och då det är en sugmotor ( dvs utan överladdning) så finns det små marginaler att trimma den.
Chiptrim ger kaanske en extra 10-15 HK ,byte av luftfilter mot sportdito kanske en extra 3-4 HK och uppgradering av avgassystem en 10-15 HK . Alltså väldigt små vinster mot för vad det kostar. Dock är ju A8:an snabb och smidig redan i original , så varför ändra något ?

Då är jag kanske felinformerad. Hur ser det ut på dieselsidan? För vid närmare eftertanke så var det nog en tdi a8 jag körde.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Då är jag kanske felinformerad. Hur ser det ut på dieselsidan? För vid närmare eftertanke så var det nog en tdi a8 jag körde.

Den största dieselmotorn som erbjöds för A8 var en 4.2L V8 . V10 Dieseln var endast för VW Touareg SUV:en .

Visa signatur

PC Specialist Valeon | AMD Ryzen 9 5900HX 3.3 Ghz | 64 GB DDR4 3200Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 2TB Corsair MP400 NVMe , 1 TB | nVidia GeForce RTX 3070 8 GB GDDR6 | 17.3" WQHD IPS 165Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexxy:

Den största dieselmotorn som erbjöds för A8 var en 4.2L V8 . V10 Dieseln var endast för VW Touareg SUV:en .

Ja det måste vara så att jag missuppfattade informationen jag fick:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Ja det måste vara så att jag missuppfattade informationen jag fick:)

Tjaa du hade ju en poäng med att min A8 inte hade den största motorn Men W12:an är så pass mer komplicerad att underhålla än V8:an så jag hade aldrig en tanke på att köpa den. Audi S8 blir ev nästa steg dock

Visa signatur

PC Specialist Valeon | AMD Ryzen 9 5900HX 3.3 Ghz | 64 GB DDR4 3200Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 2TB Corsair MP400 NVMe , 1 TB | nVidia GeForce RTX 3070 8 GB GDDR6 | 17.3" WQHD IPS 165Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Litenskit:

Sleeper? Det är ju en av de minsta motorerna man kan få på en A8??

Sleeper i det avseende att det finns fler hästar under huven än vad en första anblick kan antyda.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Casgar:

Sleeper i det avseende att det finns fler hästar under huven än vad en första anblick kan antyda.

I stora AUDI bilar brukar det ju vara stora motorer så det tror jag inte många luras av. Hade det däremot varit en liten A1/A2/A3 med 350hk så skulle jag hålla med dig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

I stora AUDI bilar brukar det ju vara stora motorer så det tror jag inte många luras av. Hade det däremot varit en liten A1/A2/A3 med 350hk så skulle jag hålla med dig.

Tjaa A8:an finns ju med en 3.0L V6 på 220HK ... avsevärt färre hästar än man kan tro för en så stor bil Det är ju mer trovärdigt att ha 220 HK i en A3 än en A8 . Så det är ju lätt att bli lurad .
Sedan är det ju inte alla stora motorer som ger hög effekt . Jag tänker då på 70 och 80-talets jänkare med 5-7L V8 som bara ger runt 160 hästar

Visa signatur

PC Specialist Valeon | AMD Ryzen 9 5900HX 3.3 Ghz | 64 GB DDR4 3200Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 2TB Corsair MP400 NVMe , 1 TB | nVidia GeForce RTX 3070 8 GB GDDR6 | 17.3" WQHD IPS 165Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk
Skrivet av Hexxy:

Tjaa A8:an finns ju med en 3.0L V6 på 220HK ... avsevärt färre hästar än man kan tro för en så stor bil Det är ju mer trovärdigt att ha 220 HK i en A3 än en A8 . Så det är ju lätt att bli lurad .
Sedan är det ju inte alla stora motorer som ger hög effekt . Jag tänker då på 70 och 80-talets jänkare med 5-7L V8 som bara ger runt 160 hästar

Jag menade inte stor motor som fysiskt stor utan hög effekt. De flesta förväntar sig nog i alla fall en kraftfull motor när de ser stora lyxbilar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Farsans Z06a drar ca 0.78 när man långkör och det är en V8a på 7L 500hk. Är iofs på landsväg, säkert lite över 0.8 i 100.

Poängen är att låg högsta växel och en snäll gasfot är nog typ hemligheten och detsamma gäller nog din bil också

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle kunna vara att den har cylinder-avstängning dvs den kör i V4 läge när förhållandena tillåter. Är det en C6:a?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sifear:

Skulle kunna vara att den har cylinder-avstängning dvs den kör i V4 läge när förhållandena tillåter. Är det en C6:a?

Eftersom 7.0 motorn (LS7) lanserades 2006 så är det högst troligt en C6'a C7'an går inte att få med 7.0'an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Skulle kunna vara att den har cylinder-avstängning dvs den kör i V4 läge när förhållandena tillåter. Är det en C6:a?

Nah, LS7:an har inget sånt vad jag vet.

Det är en C6 Z06, ja

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Sommar"bilen" 2019

Jag har köpt en fåtölj på 3 hjul, som gör 0-100 på 4,4 sec med en hysteriskt skön komfort.
Can-Am Spyder RT-Limited 2016

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är väll bra att du är nöjd, det är väll det viktigaste?
Allt är som sagt relativt, du kommer inte att kunna övertyga många om att en vanlig diesel är speciellt intressant att köra, ännu mindre pigg, även om det duger till vardagsbruk. Min senaste hyrbilshistoria är inte speciellt vacker (D4), vill du höra den så säg till.

Försök vara lite schysst, alla ser inte från din betraktningsvinkel, och det verkar inte som om du ser från andras heller. Kör en bensinare (typ T5) en vecka och kom tillbaka och ge din jämförelse.

Tur att alla tycker olika, och har varit skitnöjd fram till förra veckan.
Världens hageloväder drog över min stad då och nu är min bil helt förstörd😣
100tals bilar drabbades här och det är ovisst än om den blir inlöst eller ej.

Permalänk
Medlem

Hade en tillfällig sinnesförvirring där jag körde Audi en månad, men ville tillbaka till en werthes-doftande beige (nåja..) Volvo igen, så det blev så.

Volvo S60 D5 Summum -11. Automat. Dom få checkboxar den inte tickade i för min del var backkamera, parkeringssensorer fram, AWD och rattvärme. Däremot har den VOC (och dieselvärmare), adaptiv farthållare, BLIS, Driver Alert, Keyless, helskinn, High Performance och drag (tyvärr fast).

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Hade en tillfällig sinnesförvirring där jag körde Audi en månad, men ville tillbaka till en werthes-doftande beige (nåja..) Volvo igen, så det blev så.

Volvo S60 D5 Summum -11. Automat. Dom få checkboxar den inte tickade i för min del var backkamera, parkeringssensorer fram, AWD och rattvärme. Däremot har den VOC (och dieselvärmare), adaptiv farthållare, BLIS, Driver Alert, Keyless, helskinn, High Performance och drag (tyvärr fast).

https://i.imgur.com/whp5ZHX.jpg
https://i.imgur.com/K1ZRR35.jpg
https://i.imgur.com/edLYYsH.jpg

Tycker helt klart man ska ha FAST monterad dragkrok ifall man ska ha dragkrok. I annat fall är det bättre att låna/hyra bil om man behöver dra släp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Tycker helt klart man ska ha FAST monterad dragkrok ifall man ska ha dragkrok. I annat fall är det bättre att låna/hyra bil om man behöver dra släp.

Hurså? Jag föredrar helt klart delbart eller liknande lösningar.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Enda fyrhjuliga fordon i min park just nu. Ägt den i snart 1 år och Far min hade den 6 år innan mig.
Saab 9-3 Aero Cab 02 med 12900 mil på mätaren så knappt inkörd.
Nyligen fått byta AC-kompressor och Multirem men nu är den på rull igen.
205 vilda hästar men får se om man även ska ta och chippa den senare.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexxy:

Tjaa A8:an finns ju med en 3.0L V6 på 220HK ... avsevärt färre hästar än man kan tro för en så stor bil Det är ju mer trovärdigt att ha 220 HK i en A3 än en A8 . Så det är ju lätt att bli lurad .
Sedan är det ju inte alla stora motorer som ger hög effekt . Jag tänker då på 70 och 80-talets jänkare med 5-7L V8 som bara ger runt 160 hästar

effekt är inte allt, dom har istället ett jävla vrid. många små motorer med turbo och 500 hästar har VÄLDIGT snävt varv spann du måste ligga på för att få ut sagda hästar. stora motorer har ett mer jämnt spann där det drar på i "hela registret" så att säga. slipper man växla som ett galning för att ligga på "sweet spot" hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Farsans Z06a drar ca 0.78 när man långkör och det är en V8a på 7L 500hk. Är iofs på landsväg, säkert lite över 0.8 i 100.

Poängen är att låg högsta växel och en snäll gasfot är nog typ hemligheten och detsamma gäller nog din bil också

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis. Det är foten som styr det mesta.
Jag hade 820hk i min bil och den drog under milen så länge man inte låg på laddtryck.
Då pratar vi en bil från 94. Inget hightech inte

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk

Nya däck och fälgar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexxy:

Tjaa A8:an finns ju med en 3.0L V6 på 220HK ... avsevärt färre hästar än man kan tro för en så stor bil Det är ju mer trovärdigt att ha 220 HK i en A3 än en A8 . Så det är ju lätt att bli lurad .
Sedan är det ju inte alla stora motorer som ger hög effekt . Jag tänker då på 70 och 80-talets jänkare med 5-7L V8 som bara ger runt 160 hästar

Just med jänkemotorer på 70-80 tal berodde på att man försökte få ner bränsleförbrukningen genom att sätta mycket låg kompression på motorerna. Detta visade ju sig vara en mycket dålig idé då du får låg effekt och hög förbrukning. Men detta hände mest efter 73. 69-70 är ju det året man hade mest effekt i bilarna i USA (och troligen hela världen på den tiden) Ford hade ju många modeller på lång över 300 hästar (boss 302 5.0 liters motor på 213kw) och även boss 429 som på pappret hade 360hkr men i verkligheten hade närmare 500.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Tycker helt klart man ska ha FAST monterad dragkrok ifall man ska ha dragkrok. I annat fall är det bättre att låna/hyra bil om man behöver dra släp.

Utfällbart drag är en välsignelse! Syns inget när den inte används, och när den behövs fälls den fram. Och nej den är inte klenare än ett fast drag. Min Alhambra är reggad att kunna dra 2400kg, det är mer än det flesta personbilar.

Permalänk
Medlem

Subaru Impreza GC8 från 1997.
Catalunya Limited edition nummer 71 av 200 tillverkade.
Garanterat den ENDA i Sverige och Norden. Finns ca. 70 kvar i världen som man vet om.

Såklart även högerstyrd ala postbil eller köra baklänges genom drive-in.

Just nu står hon dock i garaget för byte av skivor, belägg och backar. Samt coilovers.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Föredetting
Skrivet av ImTheMeaN:

Just nu står hon dock i garaget för byte av skivor, belägg och backar. Samt coilovers.

Trummor bak?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbilander:

Nya inköpet, en Renault Clio "Urban Edition" med knappa 700 mil på mätaren Ska vara någon slags jubileumsmodell med endast 250 svensksålda.
https://i.imgur.com/EHoYp4C.jpg
https://i.imgur.com/TZ0NhVI.jpg

Urban är snygga. Jag har en titaniumgrå,

Jag tänkte fixa dubbla slutrör till min, ska göra på tisdag. Ser lite roligare ut.

Dessa, https://www.scstyling.com/universaldelar/motor-tuning/avgasde...

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Hurså? Jag föredrar helt klart delbart eller liknande lösningar.

Finns det någon fördel med en utdragbar/avtagbar dragkrok förutom det estetiska?

Själv tycker jag bara det verkar omständigt, onödigt pill och ännu en sak som kan rosta sönder eller dyl. Sist jag besiktigade bilen rådde till och med besiktningsmannen mig att alltid ha dragkroken avtagen just för att de annars har en tendens att rosta fast (har man en avtagbar krok måste den kunna tas av/på för att klara besiktningen).