AMD Ryzen 3000 kompatibilitet hos B350, X370, B450 & X470

Permalänk
Skrivet av tellus82:

x470 Taichi klarar en hårt klockad 3950x utan problem. Har kört min 1800x vrålhårt klockad och fått ut runt 125A till den vilket är något du inte gör för 24/7, hur som så peakade VRM temp på 60 grader då (intern mosfet temp) under Prime95 och mitt bord har samma VRM design, detta med vattenkylning för cpu. En 3800x får du inte upp i mer än 100A och redan där är det en våldsam klockning så nej, 3800x är inte ett problem.

OK ja men då gjorde jag kanske inte helt fel när jag köpte det, utan att veta om några ampere eller vrm grader eller sånt haha Tack för svaret tanken var att ha 2600x tills bättre grejer släpptes. Jag är dock riktigt nöjd med den så vet inte längre om det är lönt, det enda jag gör är att spela, då oftast CS haha Trevlig kväll!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Scheisse! Jag var övertygad om att X470 Taichi hade Daisy chain och inte T-Top.
Kanske blir till att tänka om beträffande bräda då...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Scheisse! Jag var övertygad om att X470 Taichi hade Daisy chain och inte T-Top.
Kanske blir till att tänka om beträffande bräda då...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag trodde detta själv också speciellt med tanke på hur borden betedde sig men det är T-top på x370/x470 Taichi/ultimate och x370 Gaming Professional.

Fast ska man vara lite dryg så kommer alla dessa bord orka upp i som minst 3600, det kan jag köra själv på x370 bordet med en 1800x så det är väl ungefär samma kvalité på dessa som Crosshair VI som också är T-top. Finns de som tagit både crosshair & taichi till 3866MT/s med en 2700x. Att ta sig över dessa frekvenser kan dock bli knepigt, vad det verkar så kör R3000 en låst IF divider på 1:1 till minnesbussen upp till och med 3733 enligt AMDs pressmaterial, sweetspot kommer bli 3600-3733 enligt samma material, mycket pga just 1:1 som växlar ner till 2:1 över 3733. Om du kör 3733 MT/s går IF bussen i 1866,5 MHz, kör du 4000MT/s går den i 1000MHz, detta enligt AMDs pressmaterial.

All kommunikation mellan IO die och chiplets och internt i chip sker vid IF bussen

Med det sagt så lättast att nå 3733 eller mer kommer du garanterat ha på ett moderkort med Daisy chain layout och med 2 minnen, det finns rykten som säger att man kanske även kommer kunna ta 4 minnen till dessa nivåer men det är rykten som bör tas med en stor nypa salt, det framkommer heller inte hur mycket som krävs av komponenter att göra det heller.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Inte helt säker på vad du menar med detta annat än att den info vi har från ASRock är att UEFI/BIOS kommer släppas till 300 och 400 serien inför/samtidigt som släpp, dom har haft problem med beta bios som varit instabil, gigabytes nuvarande F40 är även den ganska instabil men gigabyte tyckte att den var i släppbart skick.

Menade verkligen inget speciellt, mer än att jag letade genom NÄSTAN hela internet för att få veta vad som gällde, gällande om du kunde köpa ett ouppgraderat B450, sätta i en Ryzen 3x00-processor och SEN flasha upp bioset. 🙂
Så det var väl en ren slump att jag fick se denna tråden precis efter jag mailat Asrock.

Så nu blir det bara att invänta de nya biosen. Åtminstone för mig och det jag är ute efter. 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är farligt att leva... man kan dö!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JooJ:

Menade verkligen inget speciellt, mer än att jag letade genom NÄSTAN hela internet för att få veta vad som gällde, gällande om du kunde köpa ett ouppgraderat B450, sätta i en Ryzen 3x00-processor och SEN flasha upp bioset. 🙂
Så det var väl en ren slump att jag fick se denna tråden precis efter jag mailat Asrock.

Så nu blir det bara att invänta de nya biosen. Åtminstone för mig och det jag är ute efter. 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, de var jag som var lite trög bara

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag antar att Wi-Fi varianten av Crosshair VII Hero har samma VRM-konfiguration som icke-Wi-Fi?

Jag har försökt hitta info om detta men antingen är jag kass på att hitta eller så är det ingen som skriver något om det för det inte är någon skillnad.

De flesta recensionerna som ens tar upp vad det är för komponenter i VRM-delen behandlar endast icke-Wi-Fi-modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qurbitz:

Jag antar att Wi-Fi varianten av Crosshair VII Hero har samma VRM-konfiguration som icke-Wi-Fi?

Jag har försökt hitta info om detta men antingen är jag kass på att hitta eller så är det ingen som skriver något om det för det inte är någon skillnad.

De flesta recensionerna som ens tar upp vad det är för komponenter i VRM-delen behandlar endast icke-Wi-Fi-modellen.

Det är exakt samma modell, bara det att det sitter en wifi modul i den extra slotten på kortet, den slotten finns dessutom på bägge, det är bara det att på wifi modellen sitter det ett kort i den.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Då kan jag känna mig trygg då.

Hoppas nu bara att moderkortet och minnet jag beställt kommer lira bra med vilken processor det nu blir i 3000-serien. Beställde ett paket G.Skill 3600MHz CL15 medans de gick att få tag på. Får väl ångra köpet och recensioner och tester visar på att man bör ha något annat.

Vill passa på att tacka för all kunskap du delar med dig av på olika ställen i forumet. Mycket credd!

Permalänk
Medlem

Hade varit roligt om någon kunde jämföra en bra toppmodell av x470 typ Asus CH7 med någon x570-bräda i samma prisklass när de väl är ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Hade varit roligt om någon kunde jämföra en bra toppmodell av x470 typ Asus CH7 med någon x570-bräda i samma prisklass när de väl är ute.

Kommer garanterat ske från fler ställen, det man kan hoppas på är att det sker på ställen som har kompetensen att testa just skillnaden i chipset & inte bara moderkort & dess mjukvara, Gamers Nexus gjorde ett bra test förra vändan där de kom fram till att enda skillnaden rent praktiskt mellan x370 och x470 var, ingen alls. Nu säger AMD själva att man ska inte se prestandaskillnad för ren cpu prestanda mellan x570 och x470, vilket automatiskt betyder inte heller 300 serien skulle skilja något i cpu prestanda.

Det är också ganska rimligt då all kommunikation mellan gpu, cpu & minne sker helt utanför chipset och enbart genom CPU och dess integrerade nordbrygga, styr du upp frekvenser & latenser manuellt mellan moderkort så kommer skillnaden i slutändan bli 0. Där den däremot kan visa sig är i saker som PCI-E, USB, sata, nvme osv osv och då via PCH (chipset/sydbrygga). Detta förutom de uppenbara skillnaderna med PCI-E 4.0 och wifi 6 och eventuella PBO skilnader.

På grund av den integrerade nordbryggan så kommer inte första generations Zen funka mot x570 chipset så en Zen går alltså inte i x570 men R3000/Zen2 funkar mot x370 exempelvis.

De förbättringar som skett i mjukvara med x570 kan till stor del översättas även till 3 & 400 serien moderkort men det som inte kan överföras är såklart förbättringar i ledningsbanor till minnen och andra rent mekaniska optimeringar, dessa ligger såklart exklusivt med x570. Så man ska inte tro att x570 eller x470 är helt utan poäng för det finns definitivt poäng med generationerna. Men för ren CPU prestanda verkar det som att det ska och kommer skilja 0 mellan generationerna.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag tillhör de som inte gillar prishöjningen av X570 och speciellt inte när dessa kommer med inbyggd fläkt. Men när tror ni vi skulle kunna se grafikkort som kan dra nytta av PCIE4.0? 1,2,3 år? Sedan pratas det redan nu om att PCIE6.0 skulle komma år 2022.
Jag vill ju helst bygga en så framtidssäker dator som möjligt, säg 5 år, och då med en så bra "price-performance ratio" som det går. Tänker på att historiskt sett har CPUerna hållit avsevärt längre än vad GPUerna har gjort. Känns som ett tufft val detta att just nu införskaffa ett nytt moderkort, antingen en bra B450/X470 eller en bra bit dyrare X570.

Permalänk
Medlem

Jag har ett moderkort som inte finns med i listan: ASUS TUF B450M-PRO GAMING. Här: https://www.asus.com/Motherboards/TUF-B450M-PRO-GAMING/overvi... anges: "TUF B450M-PRO GAMING has an enhanced VRM and heatsink to improve cooling performance.", så det bör väl rimligen ligga bra till, bättre än PLUS-modellen. Finns det mer ingående uppgifter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av okkivas:

Jag tillhör de som inte gillar prishöjningen av X570 och speciellt inte när dessa kommer med inbyggd fläkt. Men när tror ni vi skulle kunna se grafikkort som kan dra nytta av PCIE4.0? 1,2,3 år? Sedan pratas det redan nu om att PCIE6.0 skulle komma år 2022.
Jag vill ju helst bygga en så framtidssäker dator som möjligt, säg 5 år, och då med en så bra "price-performance ratio" som det går. Tänker på att historiskt sett har CPUerna hållit avsevärt längre än vad GPUerna har gjort. Känns som ett tufft val detta att just nu införskaffa ett nytt moderkort, antingen en bra B450/X470 eller en bra bit dyrare X570.

Ett 2080ti idag kan inte nyttja pci-e 3.0 fullt ut, pci-e 3.0 kom för bra många år sedan, med x4 lanes pci-e 3.0 ser du en prestandaförlust på runt ~9% i ren fps jämfört med x16 lanes, skillnaden mellan x8 och x16 är praktiskt taget ingen alls till som mest 3%, att vi då skulle se grafikkort fullt nyttja PCI-E 4.0 x16 inom något år känns mycket osannolikt. Men vad som sker inom 5 år är aningen mer vanskligt att säga, här kan PCI-E 4.0 faktiskt fylla en funktion.

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-2080-ti...

Att köra PCI-E 3.0 x16 är som att köra PCI-E 4.0 x8 för en GPU så även om du räknar en hysteriskt kraftig gpu inom ett par år så kanske vi pratar skillnad på 3% igen, detta är såklart vanskligt att gissa i förväg men det är best guess. Hur det ser ut om 5 år är totalt omöjligt att svara/gissa på egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Jag har ett moderkort som inte finns med i listan: ASUS TUF B450M-PRO GAMING. Här: https://www.asus.com/Motherboards/TUF-B450M-PRO-GAMING/overvi... anges: "TUF B450M-PRO GAMING has an enhanced VRM and heatsink to improve cooling performance.", så det bör väl rimligen ligga bra till, bättre än PLUS-modellen. Finns det mer ingående uppgifter?

Skickades från m.sweclockers.com

Detta bord har i praktiken samma VRM som tidigare med skilnaden att det nyttjar en extra high side mosfet, den skillnaden förbättrar dock inte situationen nämnvärt då den största ström mängden genom VRM går över low side mosfets, detta brukar vara mer väl avvägt som det faktiskt var i den föregående designen med dubbla low side men här skapas en inte fullt lika överdimensionerad low side vilket sänker den fina effektiviteten förra hade även om denna får på papperet bättre kapacitet vilket i slutändan innebär lite lägre värmeförlust men vi pratar enskild watt. Det är dock ett av de bättre m-atx borden jag sett och jag tackar för att du tog upp det då jag inte visste att det fanns. Det kommer dock in på plats 2 efter MSI bordet vid 125A i fråga om värmeförlust.

TUF B450M-PRO GAMING
vcore vrm: 8st 4C10B+ 8st 4C06B enkla mosfets, 4 faser via ASP1106GGQW kontroller, 272A kapacitet, 10,3W värmeförlust vid 75A, 16w vid 100A, vid 125A landar den på 22,5W eller mer

Jag skulle inte köra mer än en 8c (Zen & speciellt Zen+) lätt klockad på detta och då med gott luftflöde över VRM, det har nämligen inte jättebra kylflänsar enligt tester men klarar runt 20W om du får lite luftflöde runt dom. Med R3000/Zen2 så klarar sig bordet bra med en 8c/16t och kanske en mycket lätt klockad 12c med lätta laster på den. Finns det ställbar växlingsfrekvens (switching freq.) så kör den så lågt som möjligt, 300KHz är väl lite standard och jag skulle absolut inte höja den på denna VRM.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Har ett Asus Rog Strix X470-F Gaming med en Ryzen 7 1700 i som jag köpte på BF. Vad är mest värt, att bara byta CPU eller att även byta moderkort för att få tillgång till PCIe 4.0 samt kylning på moderkortet?

Permalänk
Medlem

@tellus82

Jag tror inte din lista här stämmer när det gäller Asus C6H och C7H, dessa ligger fortfarande kvar på ComboPI 0.0.7.2 för bios 7002/7003 resp. 2302.

Det är också lite folk på overclock.net som undrar när Asus kommer släppa R3000-bios för dessa toppmodeller. Tyvärr så har Asus varit sega med bios för dessa kort enda sen de släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaurus:

@tellus82

Jag tror inte din lista här stämmer när det gäller Asus C6H och C7H, dessa ligger fortfarande kvar på ComboPI 0.0.7.2 för bios 7002/7003 resp. 2302.

Det är också lite folk på overclock.net som undrar när Asus kommer släppa R3000-bios för dessa toppmodeller. Tyvärr så har Asus varit sega med bios för dessa kort enda sen de släpptes.

7002 drogs tillbaka för en del bord då det orsakade instabilitet och ASUS kommer med en ny baserad på rätt AGESA, samma instabilitet som även Gigabyte har i sin och ASRock också erkänt och med stor sannolikhet även de andra.

Innan det finns en ny version med rätt AGESA ändrar jag inte detta i listan, de bord som är med där kommer få stöd genom rätt AGESA men om tillverkare stöter på patrull med viss mjukvara tänker jag inte ta bort dom, speciellt inte när lansering ännu inte skett.

Alla uppgifter i listan kommer direkt från tillverkare själva ifall du funderar och ComboPI 0.0.7.2A funkar även den för R3000, det är dock en beta AGESA för R3000. 1.0.0.1 är den skarpa men det kan mycket väl komma en uppdaterad 1.0.0.1 då även den har en del egenheter för sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

vad tror ni om att köpa ett MSI B450 Tomahawk, 2x8GB Gskill TridentZ 3200 C16, samt en 3700 när den släpps? Till en gamingburk.

Går det att uppgradera bios utan att ha tillgång till en gammal ryzen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Detta bord har i praktiken samma VRM som tidigare med skilnaden att det nyttjar en extra high side mosfet, den skillnaden förbättrar dock inte situationen nämnvärt då den största ström mängden genom VRM går över low side mosfets, detta brukar vara mer väl avvägt som det faktiskt var i den föregående designen med dubbla low side men här skapas en inte fullt lika överdimensionerad low side vilket sänker den fina effektiviteten förra hade även om denna får på papperet bättre kapacitet vilket i slutändan innebär lite lägre värmeförlust men vi pratar enskild watt. Det är dock ett av de bättre m-atx borden jag sett och jag tackar för att du tog upp det då jag inte visste att det fanns. Det kommer dock in på plats 2 efter MSI bordet vid 125A i fråga om värmeförlust.

TUF B450M-PRO GAMING
vcore vrm: 8st 4C10B+ 8st 4C06B enkla mosfets, 4 faser via ASP1106GGQW kontroller, 272A kapacitet, 10,3W värmeförlust vid 75A, 16w vid 100A, vid 125A landar den på 22,5W eller mer

Jag skulle inte köra mer än en 8c (Zen & speciellt Zen+) lätt klockad på detta och då med gott luftflöde över VRM, det har nämligen inte jättebra kylflänsar enligt tester men klarar runt 20W om du får lite luftflöde runt dom. Med R3000/Zen2 så klarar sig bordet bra med en 8c/16t och kanske en mycket lätt klockad 12c med lätta laster på den. Finns det ställbar växlingsfrekvens (switching freq.) så kör den så lågt som möjligt, 300KHz är väl lite standard och jag skulle absolut inte höja den på denna VRM.

Tack för den kompletterande informationen, notera att det även finns en ATX-modell (https://www.asus.com/Motherboards/TUF-B450-PRO-GAMING/overvie...), båda väldigt prisvärda och i mitt tycke optimala kort. Dubbel VRM-kapacitet mot PLUS-modellerna är ju inte att förakta, synd iofs med den klena flänsen, dock inget som kommer ge mig problem, siktar på en 3700X.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

vad tror ni om att köpa ett MSI B450 Tomahawk, 2x8GB Gskill TridentZ 3200 C16, samt en 3700 när den släpps? Till en gamingburk.

Går det att uppgradera bios utan att ha tillgång till en gammal ryzen?

Skickades från m.sweclockers.com

När det gäller biosuppdatering utan cpu, så är det väldigt få kort som har denna funktion oftast de mer exklusiva korten.
Så i ditt fall så lär du behöva en gammal ryzen, alternativt att tillverkaren har uppdaterat moderkortet med rätt bios.
Utan rätt bios stöd för den nya 3000 serien lär garanterat resultera att den inte startar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

När det gäller biosuppdatering utan cpu, så är det väldigt få kort som har denna funktion oftast de mer exklusiva korten.
Så i ditt fall så lär du behöva en gammal ryzen, alternativt att tillverkaren har uppdaterat moderkortet med rätt bios.
Utan rätt bios stöd för den nya 3000 serien lär garanterat resultera att den inte startar upp.

segt. Någon som har ett bra förslag hur man ska få tag på ett x470/b450 som är uppdaterat för ryzen 3000?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

segt. Någon som har ett bra förslag hur man ska få tag på ett x470/b450 som är uppdaterat för ryzen 3000?

Skickades från m.sweclockers.com

Ett alternativ om du ska köpa ett nytt moderkort är att titta efter dekalen på moderkortet som ska stå att den är Ryzen 3000 ready.
Detta moderkort ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO klarar att uppdatera biosen utan cpu eller minne installerat.
Komplett har en kampanj på detta för 2790:-
https://www.komplett.se/product/1006064/datorutrustning/dator...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomson:

Ett alternativ om du ska köpa ett nytt moderkort är att titta efter dekalen på moderkortet som ska stå att den är Ryzen 3000 ready.
Detta moderkort ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO klarar att uppdatera biosen utan cpu eller minne installerat.
Komplett har en kampanj på detta för 2790:-
https://www.komplett.se/product/1006064/datorutrustning/dator...

Alternativt ett ch6 för <2k: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4186274

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

segt. Någon som har ett bra förslag hur man ska få tag på ett x470/b450 som är uppdaterat för ryzen 3000?

Skickades från m.sweclockers.com

Maila/ring butiken & fråga, annars kan det vara lite svårt på en gång vid lansering, jag skulle tro att det kan dröja en vecka eller två efter lansering innan butiker har hunnit flasha om eller fått in nya lager, speciellt i semestertider. Annars kliv in till en butik & be dom flasha in en ny bios/uefi om moderkortet saknar processorlös bios/uefi flashning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Jag har kikat lite på MSI B450I Gaming Plus AC som ett alternativ till X570 mITX brädorna p.g.a. priset samt VRM-fläktarna som man inte kommer undan på dessa små moderkort. Väldigt bra VRM på detta moderkort som du skriver i ditt första inlägg, men verkar som att dess VRM går väldigt varmt vid överklockning av 2700X enligt Optimum Tech's video:

127 grader under load i på open-bench med en 2700X överklockad till 4.2 GHz @ 1.42V enligt videon ovan. Är den realistisk temperatur, eller tror du att han har mätt det fel?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@tellus82: Jag har kikat lite på MSI B450I Gaming Plus AC som ett alternativ till X570 mITX brädorna p.g.a. priset samt VRM-fläktarna som man inte kommer undan på dessa små moderkort. Väldigt bra VRM på detta moderkort som du skriver i ditt första inlägg, men verkar som att dess VRM går väldigt varmt vid överklockning av 2700X enligt Optimum Tech's video:
https://youtu.be/vUecNNQbl8o?t=303

127 grader under load i på open-bench med en 2700X överklockad till 4.2 GHz @ 1.42V enligt videon ovan. Är den realistisk temperatur, eller tror du att han har mätt det fel?

För att få detta bordet att gå så varmt måste man ha gjort något fel, antingen kör han en växlingsfrekvens på 1MHz istället för 300KHz och med en helt galen LLC eller så är det något defekt på bordet eller så är det bara en klåpare. En 2700x kan inte hinka i sig mycket mer än 125A under dom förutsättningarna, vilket skulle ge runt 14W värme från VRM, samma test hos guru3d hittar du nedan. (för övrigt 1 w mindre än x570 chipset xD)

https://www.guru3d.com/articles-pages/msi-b450i-gaming-plus-a...

Om du kokar VRM utan minsta luftflöde & kapslar in värme och dessutom kör skeva inställningar så kanske du kan lyckas komma upp i den tempen men gör man det och samtidigt klockar skiten ur en cpu kanske man ska tänka om sina livsval Sen bör man ha i åtanke att 1.42-1.44 volt på en 2700x är inte smart för all core OC, det kommer utan tveka degradera cpu'n rätt hastigt om du också kör den tungt belastad 24/7, då pratar vi månader tills man ser degradering. 1.425 är max på första generations Zen för all core, 1.38 för Zen+ vid 85 grader, det är såklart temperatur beroende men jag kan garantera att även med bra vattenkylning så går en 2700x med 1.42V inte svalt, inte ens nära svalt.

Bara för att förtydliga, det är den kraftigaste VRM du kan hitta på ett ITX bord i 3 och 400 serien, det enda som är bättre är de kommande ITX borden från ASUS i x570

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

För att få detta bordet att gå så varmt måste man ha gjort något fel, antingen kör han en växlingsfrekvens på 1MHz istället för 300KHz och med en helt galen LLC eller så är det något defekt på bordet eller så är det bara en klåpare. En 2700x kan inte hinka i sig mycket mer än 125A under dom förutsättningarna, vilket skulle ge runt 14W värme från VRM, samma test hos guru3d hittar du nedan

https://www.guru3d.com/articles-pages/msi-b450i-gaming-plus-a...

Om du kokar VRM utan minsta luftflöde & kapslar in värme och dessutom kör skeva inställningar så kanske du kan lyckas komma upp i den tempen men gör man det och samtidigt klockar skiten ur en cpu kanske man ska tänka om sina livsval

Ja jag tänkte att något var lite off här OC3D TV har ett betydligt bättre test (dock med X370-I Gaming) där han rentav har tryck ner en temp kabel under VRM heatsink:en:

På tal om X370 - finns det några nackdelar med avseende på chipset att välja B350/X370 över B450/X470 när det gäller Ryzen 3000-serien? T.ex. avsaknad av PBO2/XFR2 eller något sådant?

Jag funderar faktiskt starkt på att införskaffa ASUS B350-I Gaming från Webhallen istället för något av X570 mITX korten (p.g.a. lilla elaka fläkten) eller B450/X470 mITX korten då detta kort har 50A per fas jämfört mot ASUS B450-I Gaming som har 40A per fas:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4506911

Kortet kommer att sitta i ett LOUQE Ghost S1 MKII chassi där ventilationen är extremt begränsad och vill gärna klämma ut så mycket prestanda som möjligt ur ett 3800X alt. 3900X. Resonerar som så att eftersom B350-I Gaming's VRM producerar 14W vid 125A medan B450-I Gaming's VRM producerar 16.5W vid 125A så kommer den tidigare kunna klocka högre, speciellt då det även lär nog bli lite mindre varmt vid CPU:n också (med tanke på den begränsade ventilationen).

MSI B350I Pro AC samt B450I Gaming Plus AC går bort då dessa enbart har en enda M.2 plats, samt p.g.a. att deras VRM-flänsar är som du skriver ganska "iffy".

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja jag tänkte att något var lite off här OC3D TV har ett betydligt bättre test (dock med X370-I Gaming) där han rentav har tryck ner en temp kabel under VRM heatsink:en:
https://youtu.be/v77mwkSIURA?t=451

På tal om X370 - finns det några nackdelar med avseende på chipset att välja B350/X370 över B450/X470 när det gäller Ryzen 3000-serien? T.ex. avsaknad av PBO2/XFR2 eller något sådant?

Jag funderar faktiskt starkt på att införskaffa ASUS B350-I Gaming från Webhallen istället för något av X570 mITX korten (p.g.a. lilla elaka fläkten) eller B450/X470 mITX korten då detta kort har 50A per fas jämfört mot ASUS B450-I Gaming som har 40A per fas:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4506911

Kortet kommer att sitta i ett LOUQE Ghost S1 MKII chassi där ventilationen är extremt begränsad och vill gärna klämma ut så mycket prestanda som möjligt ur ett 3800X alt. 3900X. Resonerar som så att eftersom B350-I Gaming's VRM producerar 14W vid 125A medan B450-I Gaming's VRM producerar 16.5W vid 125A så kommer den tidigare kunna klocka högre, speciellt då det även lär nog bli lite mindre varmt vid CPU:n också (med tanke på den begränsade ventilationen).

MSI B350I Pro AC samt B450I Gaming Plus AC går bort då dessa enbart har en enda M.2 plats, samt p.g.a. att deras VRM-flänsar är som du skriver ganska "iffy".

Rent generellt så är PBO egentligen limiterat till 400 serien, vissa 300 bord har dock fått även detta men det finns inget lätt sätt att veta vilka som har stöd och vilka som inte har det. Vad det gäller att klocka en 3800x så kommer dom toppa som mest 100A under grisig last med en vcore du inte ska köra 24/7, jag gissar närmre 80-90A som mest vid mer rimliga inställningar. Kör du en 3800x är det sannolikt mycket liten idé och klocka den jämfört stock prestanda om man tänkt köra i så litet chassie, oddsen är att cpu temp blir ett problem innan VRM temp blir det i vilket fall.

En klockad 3900x i ett så litet chassie är inte en god idé, skulle man räkna 150A så skulle inget 3/400 serie kort i den lådan må bra men då är det en tok klockad 3900x men det blir också inte helt enkelt att kyla en cpu som drar 150A.

Ärligt talat, jag skulle köra en stock 3800x eller stock 3900x i ghost lådan, jag tror det kommer ge bäst prestanda med minst temp problem.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Angående AGESA så skrev skaparen av Ryzen Dram Calculator häromdagen på ett forum att AMD internt är upp i AGESA 1.0.0.5 och att det är skickat till moderkortstillverkarna.

Detta verkar inte ha resulterat i några skarpa bios ännu. Men utöver det så ska det komma en kraftigt förbättrad AGESA, 1.0.0.6 som AMD räknar med att släppa till moderkortstillverkare i slutet av Juli. Så det ser ut som att alla bios än så länge är i varierande grad av beta, även om dom såklart kan vara stabila för det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Rent generellt så är PBO egentligen limiterat till 400 serien, vissa 300 bord har dock fått även detta men det finns inget lätt sätt att veta vilka som har stöd och vilka som inte har det.

ASUS Prime B350M-A verkar ha PB2 och XFR2, men inte PBO2, enligt följande reddit inlägg:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/8dpsry/r7_2700x_on_b350...

Nedanstående inlägg i Reddit hävdar dock att MSI B350M Mortar har PBO:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/bpotfs/pbo_on_x370_is_i...

Har X370 garanterat stöd för PBO?

Skrivet av tellus82:

Vad det gäller att klocka en 3800x så kommer dom toppa som mest 100A under grisig last med en vcore du inte ska köra 24/7, jag gissar närmre 80-90A som mest vid mer rimliga inställningar. Kör du en 3800x är det sannolikt mycket liten idé och klocka den jämfört stock prestanda om man tänkt köra i så litet chassie, oddsen är att cpu temp blir ett problem innan VRM temp blir det i vilket fall.

En klockad 3900x i ett så litet chassie är inte en god idé, skulle man räkna 150A så skulle inget 3/400 serie kort i den lådan må bra men då är det en tok klockad 3900x men det blir också inte helt enkelt att kyla en cpu som drar 150A.

Ärligt talat, jag skulle köra en stock 3800x eller stock 3900x i ghost lådan, jag tror det kommer ge bäst prestanda med minst temp problem.

Sant, funderar dock på att köra med en 240mm AIO-kylare med en large top-hat för att hålla CPU-temperaturerna nere men VRM-kylningen blir då lidande jämfört mot hur jag har det idag (en NH-L12 kylare med en NF-A12x15 PWM fläkt som blåser ner direkt mot moderkortet) såvida jag inte kör med en top-hat på underdelen och drar in luft direkt mot moderkortet också. Tror inte kylningen är tillräcklig med enbart NH-L12 - min 8700K redan nu toppar kring 70-75 grader per kärna under load (spel) i stockutförande, är inte alls rolig att klocka speciellt nu när det är så varmt ute.

Hur mycket värme (effekt) genereras vid 150A av ASUS B350-I Gaming (6x BSG0812ND, max 50A vardera) samt ASUS B450-I Gaming (6x IR3553, max 40A vardera)? Säg att man har väldigt god CPU-kylning - är då ASUS B350-I Gaming att föredra över ASUS B450-I Gaming om man nu planerar att tokklocka? Det är ju ändå en rätt stor skillnad mellan 300A VRM och 240A VRM, även om man nu realistiskt inte når upp till max utan att bränna CPU:n på köpet.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII