Fick svart skärm efter byte av kylpasta, köpte ny grejer men fortfarande svart skärm.

Permalänk

@Mordekai: kommer hem runt 21:30. Ska påbörja äventyret då! Det första jag gör är att testa det.

Permalänk
Medlem

Sektion 1.1.7 om hur du återställer fabriksinställningar på moderkortet i manualen.
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX-X47...

Permalänk

@Mordekai: Tack! Men det menas alltså att jag bara ska trycka ner dom pinsen? eller vad menar dom med "to short the two pins"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsanbabe:

@Mordekai: Tack! Men det menas alltså att jag bara ska trycka ner dom pinsen? eller vad menar dom med "to short the two pins"?

NEJ, kortsluta med exempelvis en skruvmejsel.

Permalänk

@Mordekai: okej så bara lägga skruvmejseln emot dom för att kortsluta dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsanbabe:

@Mordekai: okej så bara lägga skruvmejseln emot dom för att kortsluta dom?

ja exakt. när datorn är avstängd och strömmen urkopplad!

Permalänk

@Mordekai: Tack! Du ser ju, hade jag gjort detta utan hjälp hade det nog slutat riktigt illa haha!

Permalänk

@Mordekai: Ska jag även ta ut strömkabeln från nätagget till moderkortet? eller räcker det med den vanliga strömkabeln?

Permalänk
Medlem

@hejsanbabe: det räcker med vanliga

Permalänk
Medlem

Har grafikkortet kontakter för extern strömmatning från nätagget, och är dessa i såfall ipluggade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

@hejsanbabe: det räcker med vanliga

Måste bara dubbelkolla innan jag testar nu. Komponenterna kan vara i?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Okej testade nu men det blev ingen skillnad alls..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av OllO:

Har grafikkortet kontakter för extern strömmatning från nätagget, och är dessa i såfall ipluggade?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja kablarna från nätagg är inkopplade i grafikkort.

Permalänk

Någon som kan rekomendera ett starkt jävla nätagg som ska klara av det utan problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hejsanbabe:

Någon som kan rekomendera ett starkt jävla nätagg som ska klara av det utan problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså, du ska klara dig på 750W om det inte är så att det är trasigt, men du säger även att det har testats ett annat PSU.
Var har du inhandlat nya grejerna? Det skulle kunna vara lönt att lämna in den till Inet (eller liknande) för att göra en diagnostisering, för om du har gjort allt som alla skrivit i tråden så känns det som att alternativ;

  1. Din dator står i ett Currykryss Skoja

  2. Handhavande fel

Och jag vill bara förtydliga att det inte är någon skam i det - Practice makes perfect. Man måste få lära sig, men ibland kommer man till det stadiet när man gjort allt, och det är synnerligen svårt att guida dig mycket djupare över ett forum dessvärre.

Hoppas det löser sig!

Permalänk
Skrivet av HURRDURRGG:

Alltså, du ska klara dig på 750W om det inte är så att det är trasigt, men du säger även att det har testats ett annat PSU.
Var har du inhandlat nya grejerna? Det skulle kunna vara lönt att lämna in den till Inet (eller liknande) för att göra en diagnostisering, för om du har gjort allt som alla skrivit i tråden så känns det som att alternativ;

  1. Din dator står i ett Currykryss Skoja

  2. Handhavande fel

Och jag vill bara förtydliga att det inte är någon skam i det - Practice makes perfect. Man måste få lära sig, men ibland kommer man till det stadiet när man gjort allt, och det är synnerligen svårt att guida dig mycket djupare över ett forum dessvärre.

Hoppas det löser sig!

Nej så är det. Jag är en riktig nybörjare på det här. Däremot är jag helt säker på att alla kablar sitter där dom ska. Det har jag kollat flera gånger. Det är så tydligt på det här moderkortet vart allt ska sitta jämfört med mitt förra.

Det jag tycker är ganska märkligt är att innan jag köpte nytt så var det exakt samms sak på gamla datorn. Att dator går igång, fläktar osv men ingen kontakt med skärm. Helt plöstligt efter jag bytte kylpasta så hände det, sen när jag beställer nya grejer är det exakt samma sak. Kanske tyder på att nätagg har gjort sitt, men kan det ba tvärpaja sådär från ingenstans?

Nån innan som sa nått om chassit med, att det typ kortsluter på nått sätt. Men samma där. Hur kan det bara komma så helt plötsligt? Jag vet att det är frågor ni inte kan svara på jag ba tänker högt här. Man blir så jävla förtvivlad när det inte fungerar bara.

Och ja du har rätt. Ska jag lyckas fixa det här får jag nog lämna in det där jag köpte det och fråga om hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hejsanbabe:

Nej så är det. Jag är en riktig nybörjare på det här. Däremot är jag helt säker på att alla kablar sitter där dom ska. Det har jag kollat flera gånger. Det är så tydligt på det här moderkortet vart allt ska sitta jämfört med mitt förra.

Det jag tycker är ganska märkligt är att innan jag köpte nytt så var det exakt samms sak på gamla datorn. Att dator går igång, fläktar osv men ingen kontakt med skärm. Helt plöstligt efter jag bytte kylpasta så hände det, sen när jag beställer nya grejer är det exakt samma sak. Kanske tyder på att nätagg har gjort sitt, men kan det ba tvärpaja sådär från ingenstans?

Nån innan som sa nått om chassit med, att det typ kortsluter på nått sätt. Men samma där. Hur kan det bara komma så helt plötsligt? Jag vet att det är frågor ni inte kan svara på jag ba tänker högt här. Man blir så jävla förtvivlad när det inte fungerar bara.

Och ja du har rätt. Ska jag lyckas fixa det här får jag nog lämna in det där jag köpte det och fråga om hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror dessutom att det kommer bli billigare för dig att lämna in den än att köpa nytt för "självdiagnostisering". Finns ju roligare saker att lägga pengar på än just ett nytt PSU.
Jag känner med dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Med tanke på vad nätaggregatet kostar,(hälften av vad ett OK nätaggregat i samma effektklass kostar. Samt ryktet som Tacens (tillverkaren) har, så kan det mycket väl vara så att det är kasst..
Den nätaggregatserien, eller de flesta andra från tillverkaren, är ju inte ens 80+ certifierade...

Du har inget annat att testa med, alternativt verifiera med en multimeter att det lämnar ifrån sig spänningarna som det skall?

Hade inte låtit ett nätaggregat av den budgetklassen vistas i samma rum som min dator ens.

Håller helt med i att skit som Tacens hade ALDRIG funnits i närheten av mitt hem.
En 80+ certifiering krävs tester i både 120v/240v 60/50hz och enligt deras egen speec på hemsdian, Input voltage 200-240V 50/60Hz dvs inget 120v och därmed omöjligt att 80+ certifiera samma sak med tex bequite kraft serie (som även det är rätt dåliga agg men troligen betydligt bättre än detta dyngagg).

Och till Ts fråga "men kan det ba tvärpaja sådär från ingenstans?"
Så är svaret JA, ja det kan det särskilt om det är ett skitagg med skitkomponenter (som detta ÄR) det är inte heller nåt som är ovanligt.
Det är dock mer vanligt att ett agg tappar kraft med tiden och till slut dör och ju mer det åldras/tappar kraft desto fortare går det dvs att tappa tex 10% kraft kan ta 1år men 50% 1,5år.
Vad jag läste/förstod så fick du igång datorn utan grafikkort i men med det funkar det inte detta tyder verkligen på att nätagget tappat kraft.

Och tyvärr så finns det ALLTID en risk att när ett nätagg dör heller inte riltigt orkar med (absolut störst risk när det dör dock) att det kan skicka ut skadlig volt/rippel/etc som kan skada/döda andra saker som tex cpu/gpu/mb/minne/ssd/hd/osv i en dator.
Detta gäller SÄRSKILT när det handlar om skitnätagg (som igen detta ÄR) men risken finns även på det bästa nätagg du kan köpa dock oerhört mycket mindre risk med bra nätagg jämfört med skit.

Jag hitta detta http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?14162-TACENS-r...
Där det står att tacen är kända för exrtemt låg kvalitet och överskattad spec runt 200w dvs ditt agg kan vara ett 550w som det står 750w på.
Visserligen handlade detta om lite äldre tacan agg men då dom hållt på med detta< under längre tid och flera serier av nätagg så är ju risken väldigt stor att dom fortsatte med det även till denna serie av agg.

Mitt råd koppla ur skitagget hiva det på tippen NU starta ingen dator alls med det igen, samma sak med din brors agg (som var ett likadant om jag läste rätt?)
Detta för att helt enkelt förhindra att det drar med sig nåt annat/allt datorn i döden! Och det KOMMER att dö frågan är bara när INTE om.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsanbabe:

@jocke92: Den startar, alla fläktar går som dom ska, men får ingen kontakt med skärm helt enkelt. Så det är som att datorn är på men det är bara svart på skärmen.

ok, bra då vet jag.

Skrivet av hejsanbabe:

@jocke92: Jag ska testa koppla ur batteri och se om det funkar när jag kommer hem först och främst, annars tar jag bilder och lägger ut absolut, börjar bli lite desperat här haha. Slutar jobb kl 21 och förväntar mig många timmars slitande i håret.. men jag ger mig inte!

Du ser till att grafikkortet sitter riktigt nedtryckt i sin slot?

Nästa steg som jag ser det är bilder och att du läser igenom hela tråden igen. Ifall något missats av oss eller dig. Sedan att du skriver ned allt som är testat och utfallet av det testade scenariot. Hjälper dig och oss att se mönster i problemet. Eller att du lämnar iväg datorn.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ok, ditt nätagg är ju en lurendrejeriprodukt. 85+ finns inte, det är en kopia av loggan 80+. Släng genast skräpet och köp ett riktigt nätagg.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s407765738&o=produ...

Permalänk

Frågan är då om det ens är värt att lämna in den, vill ju inte att dom ska fortsätta testa med mitt nätagg om det kan skada andra komponenter. Det ska sägas att detta köptes in i Spanien och jag vet inte hur mkt jag litar på deras kunskaper haha, kanske bara är fördomar men.

Känns nästan bättre att köpa in ett nytt nätagg först, och funkar det fortfarande inte så kan den lämnas in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsanbabe:

Frågan är då om det ens är värt att lämna in den, vill ju inte att dom ska fortsätta testa med mitt nätagg om det kan skada andra komponenter. Det ska sägas att detta köptes in i Spanien och jag vet inte hur mkt jag litar på deras kunskaper haha, kanske bara är fördomar men.

Känns nästan bättre att köpa in ett nytt nätagg först, och funkar det fortfarande inte så kan den lämnas in.

Inte fördomar, mina erfarenheter också. Eftersom spanska är relativt stort isolerar de sig på internet i hög utsträckning. Deras datorbutiker är fyllda med skräp (tillverkat i Spanien och Sydamerika) inte mycket billigare än kvalitetsmärken. Jag har bott i Spanien.

Permalänk
Medlem

Som jag sa om det är agget som är felaktigt (vilket det är STOOOOOOOOR risk för att det är) så är varje tryck på powerknappen med det inkopplat en stor risk att annat i datorn blir skadat/dödat och risken ökar bara för varje gång man gör ett startförsök.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag skulle vilja se en bild på moderkortet med alla kablar inkopplade. Har flera gånger haft kompisar som "är helt 100% på att allt är inkopplat" och sen visar det sig att man inte kopplat in tex strömkabeln för CPU eller liknande.

Är detta något du kan bistå med @hejsanbabe ?

Permalänk
Skrivet av huttala:

Jag skulle vilja se en bild på moderkortet med alla kablar inkopplade. Har flera gånger haft kompisar som "är helt 100% på att allt är inkopplat" och sen visar det sig att man inte kopplat in tex strömkabeln för CPU eller liknande.

Är detta något du kan bistå med @hejsanbabe ?

Ja. Det kan jag fixa. Jag jobbar kväll så jag kan fixa det runt 22-23 tiden ikväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trist med dessa typen av problem. Det verkar som det mesta är sagt i tråden.

En tanke, kan man ställa datorerna bredvid varandra med brorsans dator på fast med strömmatning inkopplat i TS dator och testa att boota bara för att se så att det verkligen är nätagget som spökar?
EDIT: bara för att vara tydlig får någon gärna kommentera om detta är en dum ide, har inte testat detta själv men tycker inte att det borde vara några konstigheter.

Oavsett så skadar det inte med nytt agg. Jag brukar att byta var 3-5e år när jag ändå uppdaterar datorn just in case.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk

@Segmonsson: Jag har testat med hans nätagg redan, kopplar ur det från hans dator och kopplade in i min, men det blev samma sak. Men vi har ju exakt likadant nätagg, och som många sagt här i tråden verkar det vara ett riktigt skitmärke. Så det kan ju vara så att den inte klarar av att driva allting, att när jag kopplar in grafikkortet så blir det för mycket för den.

Men jag har pratat med killen jag köpte grejer ifrån, tror det ska gå bra att jag går dit och testar ett bättre nätagg och kopplar in det inne i hans butik för att se om det funkar, och om det gör det så köper jag det. Då kan han säkert också kolla så jag inte har gjort något annat fel med hur jag har kopplat. Han verkade faktiskt ganska kunnig sist jag var där, så jag får försöka lite på honom även om han är spanjor haha.

Permalänk

@huttala En sak jag tänkte på bara, om det det skulle vara felkopplat nånstans. Hade den ändå startat då via moderkortets uttag? För det gör den ju. Det är bara när jag kopplar in grafikkortet som det inte funkar. Och att koppla in rätt kablar i grafikkortet går ju inte att misslyckas med, det klarar en blind apa av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsanbabe:

@huttala En sak jag tänkte på bara, om det det skulle vara felkopplat nånstans. Hade den ändå startat då via moderkortets uttag? För det gör den ju. Det är bara när jag kopplar in grafikkortet som det inte funkar. Och att koppla in rätt kablar i grafikkortet går ju inte att misslyckas med, det klarar en blind apa av.

Nej det har du rätt i. Så länge alla strömkontakter sitter rätt