Bill Gates: "Mitt största misstag på Microsoft var att missa telefonracet"

Permalänk
Avstängd

Microsoft misslyckades inte bara med sitt värdelösa operativsystem till mobiltelefoner utan samtidigt förstöra hela Nokia på köpet.

Så går det när man inte bryr sig om sina kunder ifall man inte har monopol på marknaden.

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Lumia 920, sen en Lumia 1020, sen en Lumia 1520, sen en Lumia 950xl... sen försvann bankID och Swedbank appen med mera..

Orkade inte mer så blev en Samsung S7 edge, samsung S8+ och nu min älskling Huawei P30 pro.

Älskade Windows OS. Men blev inget bra :/ man hade stora förhoppningar på enkel port från android till Windows phone.. men detta hände aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ett annat gigantiskt misstag var att de ville få våra datorer att se ut som Windows Phone. Det avskräckte bara och gjorde folk förbannade kan man väl säga.

Ja, det har ju än så länge varit ett rätt rejält fiasko får man säga. Jag har kört "Nya windows" sedan Windows 8 beta, men jag har inte vant mig ÄN, hittar fan ingenting. Ok, jag kanske är gammal, men jag tror egentligen inte att det är problemet. Windows 10 är rörigt helt enkelt, och saker ändras eller flyttas mest hela tiden. Ofta får jag googla för att hitta inställningar som jag tidigare hittade utan problem i XP, Vista och 7.

När det är sagt, Windows har väl haft tablet-variant sedan 2002, så de borde ju haft tid att lära sig plattor och mobiler, kan man tycka.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Microsoft misslyckades inte bara med sitt värdelösa operativsystem till mobiltelefoner utan samtidigt förstöra hela Nokia på köpet.

Nokia lyckades bra med det helt själva. Det var inte MS som satte Nokia i den situation de befann sig i när de inledde sitt samarbete.

Citat:

Så går det när man inte bryr sig om sina kunder ifall man inte har monopol på marknaden.

Är det inte snarare när man har monopol man kan sluta bry sig?

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Bill Gates har i tidigare intervjuer antytt att han och Steve Ballmer var djupt oense kring frågan om telefoner, där Gates valde att backa då han inte längre var VD.

Permalänk

Hade faktiskt en htc windows phone ca 2011-2013 via jobbet som jag tyckte fungerade bra men på den tiden körde jag mycket mountainbike och efter 1.5 år hade den gått i backen en gång för mycket. Sen var det Samsung Android som gällde.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Hade de bara varit baserade på atom/x86 och haft docka för extern skärm och tangentbord situationen troligen varit annorlunda. Jag ville se detta när det begav sig.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeadMeat1234:

Nokia lyckades bra med det helt själva. Det var inte MS som satte Nokia i den situation de befann sig i när de inledde sitt samarbete.

Är det inte snarare när man har monopol man kan sluta bry sig?

Exakt! Vilket Nokia+MS inte hade och just därför så funkade inte deras taktik med att totalt skita i sina kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Förstår mig ärligt talat inte på MS vad gäller deras telefonsatsningar.
Dom introducerar telefoner med ett OS som nästan alla som testar gillar skarpt.
Men när det inte omedelbart blir störst i världen och alla har bytt till det så lägger dom ner det hela.
För att ett par år senare dra igång samma visa igen.

Numera törs ingen satsa på windows mobila versioner då de inte vet om det kommer att läggas ner igen.

Microsoft har väl egentligen bara lyckats med Windows, Office och Xbox? Känns som mer eller mindre alla deras övriga projekt går åt helsike

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hade en Lumia 1520 som är bland det bästa jag haft i telefonväg.
Stor, snabb med riktigt bra kamera.

Windows 10 Mobile var ett oerhört bra OS som var fruktansvärt snabbt, även på telefoner med klen hårdvara.

Tyvärr så dog det pga avsaknaden av appar.

Microsoft skulle innan släpp ha haft färdiga appar för Facebook, Twitter, Instagram, olika banker osv för att bygga upp en kundkrets.

Håller helt och hållet med men jag tror inte det var så enkelt att göra bra appar när det redan fanns två stora elefanter på banan som gjorde vad dom kunde för att bli av med konkurrenter.

Kan ta ett exempel med webOS från Palm som sedermera hamnade hos HP.
De gjorde en app i samarbete med Facebook och som skulle få väldigt bra funktionalitet, lilla webOS skulle bli först med detta.

Jobs fick reda på detta och Apple satte press på Facebook eftersom Apple själva ville vara först.
Facebook bad i sin tur att HP skulle skala ned funktionerna men HP vägrade och körde vidare.
Följden blev att Facebook blockerade de serveranrop som HP behövde och Apple blev först med den nya funktionaliteten.

Sedan har väl Google låtit operatörerna ta del av annonsintäkter så när en kund står där i butiken så inte fasiken föreslår säljaren Windows 10M eftersom de tjänar mer på att sälja något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Exakt! Vilket Nokia+MS inte hade och just därför så funkade inte deras taktik med att totalt skita i sina kunder

Den historieskrivningen får stå för dig.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Min Nokia Lumia 920 var kanon. En av dom bästa telefonerna jag haft och i princip oförstörbar. Synd att dem lade ner Windows Mobile.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Hade en lumi, bästa i telefonväg. Däremot Ballmer som vd för bolaget så blir det som det blir.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare

Saknar fortfarande mina Lumior, klart de bästa telefonerna jag någonsin ägt.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Om chansen kommer i framtiden att återigen köpa en telefon med microsft os (win10 i mobilen?) dumpar jag Android på en gång.

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Tror fortfarande det finns en möjlig marknad för windowstelefoner, MEN under vissa förutsättningar. Som jag ser det behöver de satsa på en telefon med fullvärdigt W10 på x86-CPU. På det sättet löser de problemet med appar, de slipper splittra upp sin produktlinje och de skapar möjligheter för företag att anpassa konfiguration.

Skulle inom arbetet ÄLSKA en telefon där vi kunde lägga på en anpassad image, låta användaren logga in och sen fungerar det likvärdigt med deras PC. I nuläget krävs massor med specialkonfiguration för både Android och Ios som är tidskrävande och kostsamt.

Varför satsar inte Microsoft på en sådan telefon? Marknaden inom affärssegmentet skulle vara helt enorm. Att kunna växla sömlöst mellan dator och telefon i Windows miljö utan massa krångliga appar skulle vara guld värd för i princip alla större företag i världen.

Visa signatur

Thermaltake P5 TGE, MB:MSI MEG Z390 ACE, CPU:i9 9900K @5Ghz
GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio, Custom loop:EKRevoD5, EK-RAD 480
EK-Supremacy EVO, EK-Vardar EVO 120ER, PSU:AX1200i, Vengeance Pro 32GB DDR4 3200Mhz, M2 970 1000 GB

Permalänk
Medlem

Företaget jag jobbade hos hade som policy att använda windowstelefoner. Jag fick en sån, sen ändrades policyn till iphone.. Hade först en med 8.1 sedan en med windows 10 mobile. Funkade riktigt bra telefonmässigt tycker jag. Windows 10 mobile blev ett lyft, det tråkiga var att det inte fanns några av de "vanliga" apparna till plattformen.

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Microsoft har väl egentligen bara lyckats med Windows, Office och Xbox? Känns som mer eller mindre alla deras övriga projekt går åt helsike

Är väl så för alla större företag? Att ett fåtal gör dem till kassakor sedan får de köpa upp tjänster för att "hänga med"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Nokia lyckades bra med det helt själva. Det var inte MS som satte Nokia i den situation de befann sig i när de inledde sitt samarbete.

Är det inte snarare när man har monopol man kan sluta bry sig?

Helt fel. Idag ser nästan alla mobiler exakt likadana ut, alla kör samma operativ och det händer knappt något utvecklingsmässigt

Nokia hade själva betydligt snabbare innovationsgrad jämfört med hela branschen idag.

Nedplockningen av Nokia är troligen världens största företagsrån. Bakom låg framförallt amerikanska pensionsfonder och några big tech bolag. En liten klick investerare har tagit över nästan helt. Grundläggande för dem har varit att kontrollera operativsystemen. Därför skulle Nokia sänkas, deras Meego Harmattan samt utvecklingsmiljön QT hade satt stopp för planerna, Stephen Elop hade egentligen ett enda stort mål och det var att ta ner det operativet och utvecklingsmiljön.

Här är de med störst inflytande:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Mot slutet av 2019 avslutar Microsoft allt stöd för det mobila operativsystemet Windows 10 Mobile. Nu berättar Bill Gates att telefonsatsningen är hans största misstag på Microsoft.

Läs hela artikeln här

Microsoft har aldrig velat bli stora inom mobiltelefoner. Deras operativsystem var en "leksak". Alla som tittat på systemet, upplägget mm förstår direkt att det där aldrig var ett allvarligt menat försök att slå sig in på mobilmarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Bill Gates har i tidigare intervjuer antytt att han och Steve Ballmer var djupt oense kring frågan om telefoner, där Gates valde att backa då han inte längre var VD.

Kan vara smart att ta det Bill Gates säger med en stor nypa salt.

Permalänk
Medlem

Hade en Samsung Omnia 7 med Windows Phone 7-OS. Stilrent, extremt bra svärta i skärmen och superduperbra kamera.
Men, app-utbudet var riktigt riktigt jäkla dåligt. Minns att jag letade efter en ”ficklamps-app”, det enda som fanns var appar som gjorde skärmen kritvit och högsta ljusstyrka. Ingen som faktiskt aktiverade kamerans diod...
Sen ville jag ha min telefon på svenska men det fanns ungefär allt utom det.
Tröttnade efter ett år med den telefonen, sen blev det en Sony Xperia Arc och efter det all-in apple för att de gör fruktansvärt bra telefoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Förstår mig ärligt talat inte på MS vad gäller deras telefonsatsningar.
Dom introducerar telefoner med ett OS som nästan alla som testar gillar skarpt.
Men när det inte omedelbart blir störst i världen och alla har bytt till det så lägger dom ner det hela.
För att ett par år senare dra igång samma visa igen.

Numera törs ingen satsa på windows mobila versioner då de inte vet om det kommer att läggas ner igen.

Lite så är det... De hade ju faktiskt också lite marknadsandelar ett tag samt ett os ej att förglömma som faktiskt var RIKTIGT bra.. Men så slutade telefonerna att komma och OSet blev dåligt. Inte heller lyckades de få över värsta många av de stora apparna. Något jag tycker är konstigt då MS helt enkelt kunde betalat en jävla massa och sedan en jävla massa till pengar för detta.
Det skulle kostat dem pengar i högar absolut men var det någon som hade kapitalet och också kunskapen och till vis del lite egna appar så var det ju dem.
Men det var väll Satya Nadella som satte ganska stenhårt stopp för denna satsningen.

Permalänk

Har fortfarande min Lumia 950 som jag gillar starkt. Oslagbar mottagning.
Bävar för att behöva byta då alla med Samsung, Apple och HTC lurar som besöker mig inte har någon mobiltäckning alls men med Lumia 950 så är det inga problem.
När Lumian går i graven så blir jag tvungen att koppla in en fast telefon här hemma och skaffa ett fast abonnemang

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Både jag och sambon saknar Windows Phone och hade inte lämnat det sjuknade skeppet förrän masten var under vatten så länge som BankID och Swish funnits kvar.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Sa inte Bill samma sak om Internet. Att MS missade Internet var största misstaget.

De missade inte - de försökte göra sin egen 'Internet' runt 1997-1998 - MS-net eller vad det nu hette som var tänkt att konkurrera med Internet då de inte förstod hur stort Internet egentligen var och att alla som byggde sin lilla bit av infrastrukturen med egna pengar och att följa offentliga RFC-dokument som styrande dokument och inte pekpinnar och urval produkter från en leverantör, var en kraft som de helt och väldigt grovt underskattade. MS obstruerade väldigt länge efter det och försökte tvinga igenom sina egna Internet-explorer HTML-format att bli standard (och delvis lyckades) och inte följa de standarder som finns, innan de till slut gav upp mer eller mindre...

Det man dock kan ge dem eloge är att de faktiskt lyckades vända oljetankern MS på en 5-öring sekunderna innan det blev definitivt försent, väldigt få företagsledare som har modet och styrkan att gå emot styrelse och andra 'försiktiga' finansmänniskor för att kunna göra en sådan tvärkast på ett så stort företag som MS gjorde - men till priset av en Internet-explorer med med så många hål att det långt överträffade vad en 50-pack hagel-patronen skulle ge om man sköt på en och samma måltavla.

Hade MS byggt vidare på sin egen MS-net så hade det varit betydligt färre exploits då det hade varit 'tätat' på annat sätt.

Permalänk
Medlem

aldrig haft windows phone men jag minns att jag var riktigt imponerad av hastigheten, riktigt rappt, sugen blev jag allt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Utav Android, iOS och Windows Phone är Windows Phone det enda mobila operativsystem jag haft som inte krånglat nämnvärt. Synd att de lade ned Hade gärna kört Windows om det fortfarande gick.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus123:

Utav Android, iOS och Windows Phone är Windows Phone det enda mobila operativsystem jag haft som inte krånglat nämnvärt. Synd att de lade ned Hade gärna kört Windows om det fortfarande gick.

Orsaken till att det systemet sällan krånglade är ganska enkel. Operativsystemet var hårdkodat, det fungerade bara på en viss typ av hårdvara och hade de flesta funktioner inbyggda i själva operativsystemet. Windows Phone var inget riktigt operativsystemet utan mer som en avancerad applikation med möjligheter att bygga på appen.

Mycket enklare att göra ett system när förutsättningarna är så givna

Permalänk
Medlem

Jag hatade fanskapet jag fick som tjänstetelefon med win i sig. bara en sådan sak som att det tappade bort larmeventen att de inte kunde tas bort via någon GUI men telefonjäveln körde väckning 05:30 bara för att man behövde det någon gång i något jobb och sedan bara inte går att få bort - det blir väldig emotionellt belastande för den OS-miljön då...

Sedan borde MS själv har lärt sin egen läxan varför de finns till och blev kvar - att MS övh. kunde växa och bli stor i PC-världen berodde på att deras miljö var extremt ovänlig och spartansk att det fans massor av folk som i ren frustration gjorde program för att förenkla livet, och senare tjänade pengar och skapade företag kring detta - om vi säger Norton commander och Norton utility så kanske en del av er äldre förstår vad jag menar...

Folk använder inte OS/miljö oavsett hur bra den är om det inte finns väldigt stor 'tillbehörsmarknad' redan på plats eller där alla ser att det kommer snart bli en sådan. OS får gärna vara lite solkiga och uppenbara brister där folk ser att de själva (mycket tack vare open source) kan förbättra det med inte allt för stor egen insats - Linux skulle inte existera utan dessa krafter.

Det var aldrig någon fart på detta eller lockade utvecklare till detta på vare sig i win för telefoner eller symbian - Googel och Apple gjorde rätt med utvecklingsmiljöer där även mindre insatta och kunniga programmerare fick till något som fungerade ganska fort och en plattform för att distribuera det inklusive betalning och sedan är det som även gäller i fysiken att större 'partiklar' växer på bekostnad av de mindre runt om - i fysiken handlar det om att minska ytan gentemot volymen - i programmeringsvärlden handlar det om större gemensam plattform/API som fler delar kunskap i (mindre yta) än att alla ha sina egna speciallösningar som är svåra att tränga in i för någon annan (större yta).

Kort sagt det är ingen nackdel att vara den lite större partikeln redan från början och där handlar det om för företagen i hur tidigt de lyckas entusiasmera programmerare både inom företaget (googel/Apple) och externa personer/företag (marknadsföring till rätt grupper) och det är inte så lätt att i förväg veta vad det är för något som lockar inom 'nörd-svängen bland kodknackarna' dvs. 'cool'-faktorn i något API eller iderymd hur saker kan lösas kanske räcker och att de börja lägga krut på det och därmed snart tillräckligt stor urval av 'coola' appar (dvs. mer än konkurrerande miljöer) redan från början för att börja locka den stora massan...

Det kan vara väldigt små detaljer som avgör vinnare och förlorare här och skillnaden ytterst liten inledningsvis.