Bill Gates: "Mitt största misstag på Microsoft var att missa telefonracet"

Permalänk
Melding Plague

Bill Gates: "Mitt största misstag på Microsoft var att missa telefonracet"

Mot slutet av 2019 avslutar Microsoft allt stöd för det mobila operativsystemet Windows 10 Mobile. Nu berättar Bill Gates att telefonsatsningen är hans största misstag på Microsoft.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förstår mig ärligt talat inte på MS vad gäller deras telefonsatsningar.
Dom introducerar telefoner med ett OS som nästan alla som testar gillar skarpt.
Men när det inte omedelbart blir störst i världen och alla har bytt till det så lägger dom ner det hela.
För att ett par år senare dra igång samma visa igen.

Numera törs ingen satsa på windows mobila versioner då de inte vet om det kommer att läggas ner igen.

Permalänk
Medlem

Körde Pocket PC och Windows CE för länge sedan och tyckte de var helt ok. Nuförtiden Android, specifikt LineageOS.

Håller för övrigt med Ballmer om att touchtangentbord är rent horribelt uselt jämfört med ett riktigt, så fan ta Apple.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Starkt av honom att erkänna sina brister.

Det han också säger "mellan raderna" i sitt uttalande är att om han hade gjort Windows Phone så hade det blivit gjort riktigt, inte ett stressigt misstag som hans efterföljare såg till att det blev.

De skulle utvecklat Windows Phone i skymundan i många, många år innan det introducerades för världen.

Som Miyagi sa: Patience... lots of wax on, wax off before Karate.

Och sedan också se till att inte lagt ner det vid första tecken på motgång.

- - - - -

Det många inte vet är att det nedlagda Firefox OS nu heter KaiOS och har blivit enormt stort i världen som övergångs OS till smart telefoner.

Visar att man kan ha ambitioner som Firefox, att göra något riktigt bra, men sedan inte klara av att marknadsföra det. Om de hade hållit ut tror jag det kunde blivit ett alternativt mobil OS i framtiden.

Skulle inte förvåna mig om KaiOS växer vidare och blir ett OS för mycket billiga smart telefoner i framtiden.

https://www.androidauthority.com/kaios-phone-review-979286/

Permalänk
Snusfri

Hade en Lumia 1520 som är bland det bästa jag haft i telefonväg.
Stor, snabb med riktigt bra kamera.

Windows 10 Mobile var ett oerhört bra OS som var fruktansvärt snabbt, även på telefoner med klen hårdvara.

Tyvärr så dog det pga avsaknaden av appar.

Microsoft skulle innan släpp ha haft färdiga appar för Facebook, Twitter, Instagram, olika banker osv för att bygga upp en kundkrets.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hade en Lumia. Sen helt plötsligt Funka inte BankID längre så det var bara att slänga telefonen åt helvete.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Tuffar på med Sailfish.
MS skulle hoppat på Meego och låtit Nokia vara ifred.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Lego Master

Gillade min Lumia 950XL skarpt, men som sagt: appar, appar, appar.
Sen var det inte den stabilaste luren heller, överhettning och konstiga buggar samt ett delvis osammanhängande gränssnitt drog ner helhetsintrycket. Slutade med att jag bara hade den ett år innan jag gick över till en Galaxy S8.

Dockningsstationen som gjorde att man kunde ha ett (nästan) fullstort Windows 10 drivet av mobilen, men med riktigt tangentbord, mus och skärm var helt klockrent. Loved that shit.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det är ju även lite typiskt att Gates tycker att MS förlorade racet.
Satsade dom långsiktigt så är jag helt övertygat om att dom skulle kunna ta tillräckligt med marknadsandelar för att det skall vara värt det.
Tänk bara vad smidigt med telefon "appar" som fungerar på din desktop och vice versa.
Jag menar windows "UWP" är ju till för att göra utveckling enkelt över flera platformar.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig ägt en Windows Phone eller någon mobil från Microsoft. Tyckte inte alls om Windows känslan vs Android med sköna ikoner istället för fyrkantiga menyer som i Windows Phone.

Samsung med Android har alltid haft bättre priser och skönare feeling tycker jag.

Och heder till Bill Gates som erkänner misstag.

Det jag tycker är det mest tråkiga ang mobiltelefoner var när Ericsson hoppade av Sony Ericsson.
http://www.sonyericsson.se/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd

@Svensktiger: Jag tror att deras strategiorgan tog många aspekter i åtanke innan dom bestämde sig för att lägga ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Dockningsstationen som gjorde att man kunde ha ett (nästan) fullstort Windows 10 drivet av mobilen, men med riktigt tangentbord, mus och skärm var helt klockrent. Loved that shit.

MS tänkte helt rätt här.
Minns hur upphetsade IT avdelningen var över detta.
Men MS annonserade ju att dom skulle lägga ner hela projektet innan vi hann satsa på det.
För ett företag som redan är 99% windows är ju bra windows telefoner en våt dröm.

Men som sagt, MS avslutade ju det hela innan app utvecklare ens hann kolla på det =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

@Svensktiger: Jag tror att deras strategiorgan tog många aspekter i åtanke innan dom bestämde sig för att lägga ner.

MS har ju råd att vara envisa om dom vill.
Precis som att Apple envisas med stationära datorer när dom till >90% är ett mobil företag.
Helt klart ser dom ett värde i att finnas på flera plattformar, vilket även MS borde göra.

Permalänk
Medlem

Hade en lumia 920 och det var helt klart det bästa mobila os jag haft. Men tyvärr växte inte windows mobile till sig något under de 2 år jag hade den så när det väl var dags att byta fanns det fortfarande bara nokialurar och någon enstaka HTC. Jämfört med high end android lurar kände jag att de låg ett steg bakom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Numera törs ingen satsa på windows mobila versioner då de inte vet om det kommer att läggas ner igen.

Det har redan lagts ner. Finns ingen tillverkare som funderar på det.

Det var tråkigt när Windows Phone lades ned. Tyvärr var det nog Google som dödade det genom att vägra ge ut sina appar.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men som sagt, MS avslutade ju det hela innan app utvecklare ens hann kolla på det =/

De avslutade det nog snarare för att app utvecklarna inte visade minsta intresse över att överhuvudtaget kolla på det och när de gjorde det verkade det som att praktikantens barn stod för kodningen.

T ex Spotifys app låg säkert ett år bakom iOS/Android i features och de fanns ju ändå där.

Personligen älskade jag att de vågade gå en egen väg designmässigt istället för att köra samma spår som konkurrenterna. Dock håller jag med någon tidigare skribent om att designen ibland var inkonsekvent över tid, som att de inte vågade fortsätta enkom på inslaget spår.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

No shit Sherlock!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Hade en Lumia 920. Var en riktigt fin lur, med riktigt bra flyt och en drömlik kamera. Det till typ 3000 kr, när iPhone (som fick spö) låg på runt 5.5k. Enda problemet var ju avsaknandet av appar.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

*
Men som sagt, MS avslutade ju det hela innan app utvecklare ens hann kolla på det =/

Nej, de hann göra många misstag innan de lade ner det för gott.

WP7.X hade bara ett körverk för .NET/Silverlight, WP8 fick stöd för C++/WPRT, men körverket var inte kompatibelt med varianten i WP8.1 (närmare Windows Runtime) och W10M fick ett helt nytt körverk (UWP). Utvecklarna var tvungen att börja om från början om de skulle hängt med, men det gjorde inte ens Microsoft. Företagsfunktioner alltså sånt som Exchange-stöd låg de långt efter på, och utvecklingen gick mycket saktare än hos RIM/Blackberry som fick fram PlayBook/BB Tablet OS och sedan BlackBerry 10, som i princip gick från inget till BB10 på ~3 år och som var betydligt enklare att utveckla för. BB misslyckades ju hur som helst, de fick varken företagskunder eller konsumenter som kunder.

Permalänk
Medlem

Jag hade någon gammal version av någon form av smartphone/handdator med någon form av Windows, kändes som vanliga Windows fast i fickan, förrutom att det därtill sög pung. Var en Htc jag hade för typ 7-8 år sedan, vi var tvungna att ha dom i jobbet då alla jobb kom via dom. Liten jäkla pekpinne och allt allmänt sög. Var väl egentligen för klen hårdvara blandat med interna applikationer skrivna på 80-90 talet som vi tvingades använda.

Det är mitt minne av Windows på telefon. Däremot verkar dom senare moderna ha gjort många glada, och det kan jag förstå. Jag diggar iPhone, men interna appar jag behöver skrivs bara till Android. Android suger, något kraschar något har problem alltid något. Däremot! Den bästa Launcher jag använt någonsin till Android har varit Microsoft's Launcher, även om jag inte använder Microsoft konto eller bing så är det lätt den bästa upplevelsen jag haft med Android! Så dom vet ju vad dom gör kan tyckas på mobilsidan.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Sa inte Bill samma sak om Internet. Att MS missade Internet var största misstaget.

Permalänk
Avstängd

Ja, Windows 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror fortfarande det finns en möjlig marknad för windowstelefoner, MEN under vissa förutsättningar. Som jag ser det behöver de satsa på en telefon med fullvärdigt W10 på x86-CPU. På det sättet löser de problemet med appar, de slipper splittra upp sin produktlinje och de skapar möjligheter för företag att anpassa konfiguration.

Skulle inom arbetet ÄLSKA en telefon där vi kunde lägga på en anpassad image, låta användaren logga in och sen fungerar det likvärdigt med deras PC. I nuläget krävs massor med specialkonfiguration för både Android och Ios som är tidskrävande och kostsamt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Haft två lurar med windows, hade Wp i runt 5 år, Först när HTC 8x kom ut 2012-13 någongång. och sen när Luma 1050 släpptes. Jag va supernöjd med själva telefonen i sig. älskade operativsystemet, fanns de appar jag behövde, typ bank, sociala medier osv. Men är än idag inte så keen på appar. Kör bla facebook via webbläsaren även i telefonen.

Nackdelen för mig va buggar, typ att telefonen stängde av sig med 20% batteri pga "tomt batteri" eller att den frös någon gång i månaden och startades om. Drygt när man väntade samtal och telefonen stängt av sig..

Gick över till LG G6 för 1,5 år sedan. Kan fortfarande sakna WP UI, men android är stabilare nu. Till skillnad från min galaxy S2 som la av 9 ggr på tre lurar, därav bojkott av samsung/android telefoner ett tag.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Hade Lumia 925 och 950xl och älskade win mobile. Fast jag är inne på mina andra android sen jag hade 950n så saknar jag fortfarande operativet.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Inaktiv

Jag tyckte det va skit bra men vissa appar fanns ej så fick gå över till android.

Permalänk
Medlem

Nu när in U11+ är obrukbar (trasig display, ej fungerande touch plus ett bakstycka i en ½ miljard bitar efter ett ödestigert fall) så hade en andra windows phone mobil varit ett köp. Hade Lumia 1020 och har aldrig varit mer nöjd med en telefon. Dock blev det i slutändan lika opraktiskt att försöka telefonen som en daglig brukstelefon som om man skulle försöka cykla med den här dagligen fram och tillbaka

Nu blir det höst troligen en Pixel 3aXL.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag hade en Qtek S100 med Microsoft Windows Mobile 2003 SE PocketPC långt innan iphone och android släppte sina första mobiler.
Jag kom ihåg att jag var sjukt nöjd med den och att den levde kvar rätt länge.

Här finns en info sida angående telefonen för den som är nyfiken: https://www.gsmarena.com/qtek_s100-1172.php

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Förstår mig ärligt talat inte på MS vad gäller deras telefonsatsningar.
Dom introducerar telefoner med ett OS som nästan alla som testar gillar skarpt.
Men när det inte omedelbart blir störst i världen och alla har bytt till det så lägger dom ner det hela.
För att ett par år senare dra igång samma visa igen.

Numera törs ingen satsa på windows mobila versioner då de inte vet om det kommer att läggas ner igen.

Nu verkar deras strategi vara att klämma in sig på den ARM baserade laptop marknaden på sidan av chromebooks (med emulerad x86), att de sedan kan vandra mot tablets och telefoner skulle bara bli en naturligare utveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig Windows telefoner, och de i min bekanskapskrets som hade dem (och även folk på nätet) var usla evangelister genom att malla sig och tro sig. Såsom gränssnittet var designat kändes det klaustrofobiskt. Inte luftigt och öppet som Android, så för mig var det en no go.

En annan sak var att folk försökte släta över avsaknaden av flera "must have"-appar med "jamen vi har den här tredjepartsappen", Och? Antingen så har man en app eller så har man inte, och det faktum att så många giganter i appvärlden vände WP ryggen spädde bara på känslan av att WP inte var framtidssäkert, så det är klart att det är självklart att det inte är förvånande att det tillslut lades ner.

Ett annat gigantiskt misstag var att de ville få våra datorer att se ut som Windows Phone. Det avskräckte bara och gjorde folk förbannade kan man väl säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.