Uppgradera MacPro (early 2009)

Permalänk

Uppgradera MacPro (early 2009)

Hej på er alla kloka medlemmar. Är sprillans ny här på forumet (swedclockers) och hoppas på trevligt bemötande samt förhoppningsvis hjälp.
Jag fick en stund av ingivelse igår, att köpa helt ny Imac 27'' på i runda pengar 20-22000kr med vad det betyder av uppoffringar. Problemet är ju att skall man öka minne och annat så är man snart uppe i det som inte längre är kul i fråga om kostnad.

Jag sitter på en MacPro (stationär) av tidig 2009-modell.

Jag har förstått att den går att uppgradera på ett bra sätt. Vill ha OS Sierra. Det kan jag nog lösa själv.
Men, jag skulle även vilja uppgradera så att jag har stöd för skärm med 4k och helst 5k plus diverse andra möjliga uppdateringar.

Det är där och då jag känner att jag skulle behöva hjälp, i och med att jag använder datorn dagligen vill jag inte att något skall gå fel vid uppgradering. Vill absolut inte bli sittande med en obrukbar dator.
Så, om någon känner eller kan rekommendera någon person i Göteborg som är grym på detta vore jag tacksam. Gärna ett PM i så fall.

Har varit i kontakt med flera företag i Göteborg, dom fixar det inte. Antingen på grund av att de inte kan, har tillåtelse eller av andra orsaker.
Så mitt hopp står till en som har erfarenhet av just detta och en "MacPro early 2009"

Tacksam för att jag fick ta er tid.

Visa signatur

”Det skall det gå, utan att det kostar skjortan”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintage-mac:

Hej på er alla kloka medlemmar. Är sprillans ny här på forumet (swedclockers) och hoppas på trevligt bemötande samt förhoppningsvis hjälp.
Jag fick en stund av ingivelse igår, att köpa helt ny Imac 27'' på i runda pengar 20-22000kr med vad det betyder av uppoffringar. Problemet är ju att skall man öka minne och annat så är man snart uppe i det som inte längre är kul i fråga om kostnad.

Jag sitter på en MacPro (stationär) av tidig 2009-modell.
https://hifigoteborg.se/images/macpro_2009.png
Jag har förstått att den går att uppgradera på ett bra sätt. Vill ha OS Sierra. Det kan jag nog lösa själv.
Men, jag skulle även vilja uppgradera så att jag har stöd för skärm med 4k och helst 5k plus diverse andra möjliga uppdateringar.

Det är där och då jag känner att jag skulle behöva hjälp, i och med att jag använder datorn dagligen vill jag inte att något skall gå fel vid uppgradering. Vill absolut inte bli sittande med en obrukbar dator.
Så, om någon känner eller kan rekommendera någon person i Göteborg som är grym på detta vore jag tacksam. Gärna ett PM i så fall.

Har varit i kontakt med flera företag i Göteborg, dom fixar det inte. Antingen på grund av att de inte kan, har tillåtelse eller av andra orsaker.
Så mitt hopp står till en som har erfarenhet av just detta och en "MacPro early 2009"

Tacksam för att jag fick ta er tid.

Byt till :
CPU: Intel Xeon W3670
GPU: MSI Gaming Radeon RX 560
Sen köp valfri SSD i större storlek.

CPUn får du köpa beg nånstans tex ebay. Men så du vet så är det en gammal dator
Denna patchen måste köras för installera nyare OSX
http://dosdude1.com/mojave/

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Byt till :
CPU: Intel Xeon W3670
GPU: MSI Gaming Radeon RX 560
Sen köp valfri SSD i större storlek.

CPUn får du köpa beg nånstans tex ebay. Men så du vet så är det en gammal dator
Denna patchen måste köras för installera nyare OSX
http://dosdude1.com/mojave/

Xeon W36xx är ju singel processorer.
Tror det är x56xx modellerna han vill ha.
Men det kräver en firmware uppdatering som kanske kan vara lite trixigt.

Permalänk

Det här är verkligen en av de mest uppgraderbara macsen som finns, vet att Luke Miani på youtube har en video där han maxar just en sån här med bla ett Radeon 7-kort. Går att byta till fina CPU som här ovan samt Mojave-skriptet, fet grafik från AMD är plug'n'play i Mojave, så det är bara en vass SSD och att toppa upp RAM som är kvar sen.

Visa signatur

eGPU crew

Permalänk

Jag tackar för tips. Nu är det i alla fall ändrat till att vara en MacPro5,1.
Har nu börjat kika lite på vad det finns för "Intel Xeon X5690" att tillgå på marknaden. Verkar vara ont om original och mycket kina-tillverkning. Vågar man sig verkligen på att köpa dessa, om de inte är Intel original?
Är det någon som testat och har erfarenhet?
Bra leverantör?
Eller skall man helt enkelt gå på en mindre processor?
Ja jisses, mycket frågor.

Visa signatur

”Det skall det gå, utan att det kostar skjortan”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintage-mac:

Jag tackar för tips. Nu är det i alla fall ändrat till att vara en MacPro5,1.
Har nu börjat kika lite på vad det finns för "Intel Xeon X5690" att tillgå på marknaden. Verkar vara ont om original och mycket kina-tillverkning. Vågar man sig verkligen på att köpa dessa, om de inte är Intel original?
Är det någon som testat och har erfarenhet?
Bra leverantör?
Eller skall man helt enkelt gå på en mindre processor?
Ja jisses, mycket frågor.

Knappast tillverkade i Kina.
Däremot återanvända där.
Jag skulle nog satsat på ett kit från ett närmare ställe för att slippa den rejäla skatten som postnord lägger på.

Permalänk
Skrivet av Vintage-mac:

Jag tackar för tips. Nu är det i alla fall ändrat till att vara en MacPro5,1.
Har nu börjat kika lite på vad det finns för "Intel Xeon X5690" att tillgå på marknaden. Verkar vara ont om original och mycket kina-tillverkning. Vågar man sig verkligen på att köpa dessa, om de inte är Intel original?
Är det någon som testat och har erfarenhet?
Bra leverantör?
Eller skall man helt enkelt gå på en mindre processor?
Ja jisses, mycket frågor.

Här finns en t.ex: https://www.tradera.com/item/301822/339825837/intel-xeon-x569...
Ingen aning om priset är bra eller ej, blev bara nyfiken på om det fanns på Tradera...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Just 5690 versionen är ruskigt mycket dyrare än 5680 som i sin tur är betydligt dyrare än 5670.
Med X5670 kan du nog få 2 prollar för 5-600:- medans för X5690 får du punga ut >3000:-
Skillnaden är att 5690 kör 400MHz högre frekvens än 5670 (både turbo och icke).
Så 10-12% snabbare.