Skapa en knapp för att sänka volym.

Permalänk

Skapa en knapp för att sänka volym.

Hej..

Jag skulle vilja ha hjälp med att skapa tangentbordsshortcut för att kunna sänka volym på ett program..

Scenario: Jag spelar PUBG och det kommer en redzone. Då skulle jag vilja kunna trycka på en knapp för att sänka volymen i det spelet. INTE sänka totalvolym i windows utan BARA på det spelet.

Till exempel: sänk volymen till 50% för ett visst program om man trycker på "X". Tryck på "X" igen och volymen går tillbaka till vad den stod på innan.

På detta sätt kan man fortfarande höra spelljud men inte lika högt, utan att ändra volym på till exempel discord och liknande.

Är detta lösbart?

Tacksam för svar

Permalänk
Entusiast

Annars är win 10 game bar ett ganska snabbt sätt att sänka ljudet för individuella program/spel (win + G)

Permalänk

@Calathea: Bra tanke! Aldrig ens funderat på.. får testa och se om det funkar som workaround tills jag löser mitt problem. Tack

Permalänk
Entusiast

Det slår ju inte en knapptryckning direkt, men ganska bra är det. Annars har jag använt ett program som heter Autohotkey när jag grindar i 7 days to die, väldigt bra för att t ex låsa vänsterklick när man minar. Inte alla spel tillåter såna macron dock, men kanske skulle kunna gå att använda i ditt fall... https://www.autohotkey.com/

Permalänk

Googlade lite.. Tydligen så finns det spelare som blivit bannade på grund av AutoHotkey i PUBG. Vet inte hur sant det är men nämner det iaf.

Permalänk
Medlem

Jag har programmerat min mus så att tum-knapparna på sidan som folk oftast använder till sida fram/back, istället kontrollerar volymen.
Dock tror jag inte det går att sänka en viss applikation som du vill göra.

När jag tänker efter så låter som att du behöver någon form av volymnormalisering, prova med "Loudness Equalization": https://www.drivethelife.com/windows-10/fix-low-pubg-sound-vo...

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Ctrl+M så mutar du ju lite snabbt skönt att göra när man flyger med.

Permalänk
Medlem

Finns ett program som heter SharpKeys vilket tillåter dig att omprogrammera knappar på ditt tangentbord, till t ex ljudkontroll.

Borde fungera, oklart om det fungerar som autohotkey i spel och kan leda till bans.

Permalänk

@ph33r Loudness Equalization har jag provat, men jag upplever att det blir tokigt svårt att positionera ljud med detta aktivt..

@klacko Ctrl+M är min go-to för tillfället, och den egentliga anledningen till att jag börjat fundera på detta från början. Säg att man mutar när man åker bil (muskelbilen på miramar är hemsk för öronen), och passerar någon som skjuter så hör jag inte det..

@Reyintaz Tack.. skall kolla upp..