Bevisa pengars urpsrung vid lösning av lån

Permalänk
Medlem

Bevisa pengars urpsrung vid lösning av lån

Osäker på om den här tråden hamnade i rätt forumdel, men det kändes passande.

För två år sedan köpte jag och sambon en bil tillsammans. Jag stod för 25% av beloppet. Idag så har vi separerat och jag har blivit utköpt med 25% av bilens ungefärliga dagsvärde.

Jag har ett privatlån/blancolån hos Ica-banken som togs när jag köpte min förra egna bil, som jag helt enkelt fortsatt betala på eftersom inbytet av min bil utgjorde mina 25%. Det lånet vill jag idag lösa rakt av och summan från utköpet är mer eller mindre exakt vad som är kvar på lånet, så inga konstigheter.

Saxat från Ica-banken:

Citat:

För att kunna lösa ditt lån eller göra en extraamortering behöver ICA Banken säkerställa vart pengarna kommer ifrån enligt regelverk inom Penningtvättslagen. ICA Banken behöver få ta del av underlag som styrker pengarnas ursprung.

Exempel på underlag och vad som ska finnas med:
Om pengarna kommer från en bostadsförsäljning, behöver vi försäljningsavtalet för fastigheten eller bostadsrätten. På säljkontraktet ska det framgå: datum, köpeskilling, objekt och säljarens namn.
Om du fått pengar i gåva, så behöver vi ett Gåvobrev som visar att du fått pengar i en gåva. I gåvebrevet ska det framgå: Namn på gåvogivaren och gåvotagaren, samt underskrifter, personnummer, datum och belopp. Det ska ska också framgå att pengarna är en gåva.

Min fundering är då vad jag bör skriva upp för dokument. Kan det räcka med något åt det här hållet:

Person X köps härmed ut från Bil Y av person Z för SUMMA motsvarande de 25% som erlades vid inköp.

Därefter personnr, datum, underskrift m.m.

Jag ska såklart ringa till banken imorgon, men tänkte att man kunde vara lite förberedd och ha det klart så man slipper ringa fler ggr.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Varje gång jag gör större engångsamorteringar (50-100 000kr) på mitt bolån får jag frågan varifrån pengarna kommer. Mitt svar har alltid varit "min lön" och det har aldrig ifrågasatts.

Permalänk
Inaktiv

Det beror på vilka summor det handlar om. Jag misstänker inte TS köpte en svindyr sportbil utan en mer vanlig bil. Då gör banken knappt någon granskning alls och det TS föreslog räcker fint.
Det handlar väl också att de ska arkivera detta, så att en åklagare/skatteverket i efterhand ska kunna granska. Där ett par hundra samma insättningar med samma text inte ser bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Varje gång jag gör större engångsamorteringar (50-100 000kr) på mitt bolån får jag frågan varifrån pengarna kommer. Mitt svar har alltid varit "min lön" och det har aldrig ifrågasatts.

Skrivet av anon159643:

Det beror på vilka summor det handlar om. Jag misstänker inte TS köpte en svindyr sportbil utan en mer vanlig bil. Då gör banken knappt någon granskning alls och det TS föreslog räcker fint.
Det handlar väl också att de ska arkivera detta, så att en åklagare/skatteverket i efterhand ska kunna granska. Där ett par hundra samma insättningar med samma text inte ser bra ut.

Detta handlar om ett belopp på strax under 50k, med andra ord låter det inte som att det är ett problem. Min lön hade iofs kunnat vara svaret också.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Kommer inte vara ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Det är lite kul hur de kan tvätta miljarder men ifrågasätta allt över 9999:- från en Svensson....

Permalänk
Medlem

50k är inget belopp som brukar sticka i ögonen på dom.
Jag sålde min gamla v70 för 100.000 och killen betalade kontant (skämtar inte).

LFS frågade inget mera när jag sa bilförsäljning, inte ens om regnummer eller liknande. Bilen stod trots allt på min sambo då hon har billigare försäkringar så enligt transportstyrelsen har jag aldrig ägt den bilen jag sålde.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Så det är lite som att du är skyldig tills du kan visa att du är oskyldig?
Tänk om man har sparat massa pengar i flera år som man kanske har fått från födelsedagar o försäljningar och skulle vilja sätta in pengarna..
Lycka till o bevisa var pengarna kommer ifrån.

Permalänk
Medlem

Det kommer inte vara några problem med ett så pass litet belopp.

Har själv haft lust att anmäla bankerna till Finansinspektionen eftersom man blir behandlad som en kriminell så fort man varit sparsam och vill amortera av ett lån. I mitt fall var det senast tal om ett lån jag hade haft rörligt, som flyttades över från en fastighet till en annan i samband med flytt och som jag 4 år senare ville lösa ut. Pengarna hade jag sparat i en annan (svensk) bank som gav bättre avkastning. Trots att jag inkom med kontoutdrag, kvitto från min andra bank, gick till ett fysiskt kontor och kunde svara på alla frågor som ställdes kände personen i kassan sig inte tillräckligt säker utan behövde höra sig för med en annan person på banken. Den personen fanns naturligtvis inte på plats och kunde dagen efter inte svara på om det räckte med mitt underlag.

Till slut svarade jag att det inte är möjligt för mig att få fram mer information om mitt tidigare sparande än vad de redan hade fått. Så om de inte trodde på underlaget fick de helt enkelt vända sig till polisen.

Det är för mig helt uppenbart att svenskar inte förväntas amortera av sina lån någonsin.

Skrivet av Jonathanknet:

Så det är lite som att du är skyldig tills du kan visa att du är oskyldig?
Tänk om man har sparat massa pengar i flera år som man kanske har fått från födelsedagar o försäljningar och skulle vilja sätta in pengarna..
Lycka till o bevisa var pengarna kommer ifrån.

Så länge du har sparat pengarna i samma bank kan de inte ha några åsikter om varifrån pengarna kommer. Då kan de ju se det på kontostatistiken. Men de jävlas på pin kiv så fort man vill "döda" ett lån, eftersom de tappar pengar på det. Har du då haft pengarna i en annan bank så kan det bli en jävla process.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det beror på vilka summor det handlar om.
Där ett par hundra samma insättningar med samma text inte ser bra ut.

på jobbet har vi en nyanställd kille som får agera "springpojke" och hämta lunch till alla.
Så varje dag får han en massa swish från oss på 55:-

Han berättade att banken ringde honom för att kolla upp vart alla pengarna kom ifrån.

Så lite koll har de även på små summor.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

De måste fråga, det är en del av lagar och förordningar. Vad man svarar är tämligen oviktigt. Bara hitta på nåt eller skriv ett kvitto med några fingerade namn. Att försöka vara ärlig med banker, försäkringsbolag och andra byråkratier är dömt att misslyckas.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren. Har nu varit i kontakt med banken och nog ville dom ha underlaget alltid. Det räckte inte att säga som det var. Men nu hade jag det förberett så förhoppningsvis krånglar det inte.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

på jobbet har vi en nyanställd kille som får agera "springpojke" och hämta lunch till alla.
Så varje dag får han en massa swish från oss på 55:-

Han berättade att banken ringde honom för att kolla upp vart alla pengarna kom ifrån.

Så lite koll har de även på små summor.

det är inte små summorna utan det är att det är väldigt många insättningar.
Tror deras system varna automatiskt om det sker väldigt mycket insättningar på en kort tid.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

kidnappar tråden lite, slipper skapa ny och tanken är desamma ungefär, bara andra summor.

jag och min sambo kommer i framtiden sälja hennes hus i irland, och tänker använda de pengarna att lösa ett bostadslån här i sverige, det handlar om runda slängar 500 000:-

Proceduren av att bevisa borde vara samma? säljeskontrakt, bankutlåtande från irland, och sånt?
så man under processen ordnar rätt papper för allt.

pengarna kommer komma från ett irländskt konto som är hennes över till antingen direkt lånekontot för betalning eller via hennes svenska konto.

vi ska prata med banken, men tänkte så man har lite kött på benen med vissa papper innan.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Krånglar dom, "hota med" att byta bank

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv

Senaste gången jag fick frågan svarade jag att pengarna kom från prostitution som jag körde på fritiden. Det kom inga följdfrågor på den...

Permalänk
Medlem

@anon76929: Var väl en av dina "klienter" som fick ta hand om svaret så behövdes väl inga följdfrågor då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Krånglar dom, "hota med" att byta bank

Skickades från m.sweclockers.com

Oh ja, hota med att byta till en bank som inte är skyldig att följa internationell lagstiftning mot penningtvätt! Bra idé!

Det är som alla kunderna som hotar med att byta försäkringsbolag när man är tvungen att neka ersättning. Åh nej, hur ska vi någonsin kunna klara oss utan random snubbe #7? Jag bryter omedelbart mot våra villkor för att göra denna extremt viktiga person nöjd!

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Oh ja, hota med att byta till en bank som inte är skyldig att följa internationell lagstiftning mot penningtvätt! Bra idé!

Det är som alla kunderna som hotar med att byta försäkringsbolag när man är tvungen att neka ersättning. Åh nej, hur ska vi någonsin kunna klara oss utan random snubbe #7? Jag bryter omedelbart mot våra villkor för att göra denna extremt viktiga person nöjd!

Ja det är det enda man kan göra om man inte är nöjd eller vad menar du?
Du lär väldigt upprörd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det är det enda man kan göra om man inte är nöjd eller vad menar du?
Du lär väldigt upprörd

Skickades från m.sweclockers.com

För att det är bara dumt att bli upprörd och hota med att byta bank för att banken följer lagstiftningen. Tror du att banken vill ha sådana rättshaverister till kunder kvar? Nej inte alls så ett sådant hot är verkningslöst, de lär snarare bli glada med att bli av med en sådan kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

För att det är bara dumt att bli upprörd och hota med att byta bank för att banken följer lagstiftningen. Tror du att banken vill ha sådana rättshaverister till kunder kvar? Nej inte alls så ett sådant hot är verkningslöst, de lär snarare bli glada med att bli av med en sådan kund.

Du läste inte mitt första inlägg.
Jag menade att krånglar banken hota med att byta bank.
Det brukar ha bra effekt att meddela att man byter, banken vill behålla alla kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Mina morföräldrar blev uppringda av banken när de gjorde en "avvikande" överföring på ca 50 000 kr till en släkting. Men när jag betalade en bil kontant för 7 gånger mer så hörs inte ett knyst. Förstår inte hur de gör sina bedömningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

kidnappar tråden lite, slipper skapa ny och tanken är desamma ungefär, bara andra summor.

jag och min sambo kommer i framtiden sälja hennes hus i irland, och tänker använda de pengarna att lösa ett bostadslån här i sverige, det handlar om runda slängar 500 000:-

Proceduren av att bevisa borde vara samma? säljeskontrakt, bankutlåtande från irland, och sånt?
så man under processen ordnar rätt papper för allt.

pengarna kommer komma från ett irländskt konto som är hennes över till antingen direkt lånekontot för betalning eller via hennes svenska konto.

vi ska prata med banken, men tänkte så man har lite kött på benen med vissa papper innan.

Inget att oroa sig för. Så länge du kan bevisa vart pengarna har kommit ifrån. Jag gjort liknande med mark och det var miljonbelopp och det var inga konstigheter

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

För att det är bara dumt att bli upprörd och hota med att byta bank för att banken följer lagstiftningen. Tror du att banken vill ha sådana rättshaverister till kunder kvar? Nej inte alls så ett sådant hot är verkningslöst, de lär snarare bli glada med att bli av med en sådan kund.

Beror väl lite på. Är man företagare och har väldigt mycket pengar på banken så vill dom nog inte bli av med dig som kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Beror väl lite på. Är man företagare och har väldigt mycket pengar på banken så vill dom nog inte bli av med dig som kund.

Om man är en sådan som blir upprörd av att banken följer lagen så ska man nog ha bra jävla mycket pengar gör att tycka det är värt det. Det lär vara mer saker man gör sig jobbig över om man är sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du läste inte mitt första inlägg.
Jag menade att krånglar banken hota med att byta bank.
Det brukar ha bra effekt att meddela att man byter, banken vill behålla alla kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag läste ditt inlägg, hela tråden handlar dock om sådant som de behöver göra för att följa lagstiftningen så om du i inlägg syftar på något annat när du säger ”krånglar” vet jag inte varför det ligger i denna tråd.

Permalänk
Medlem

Fick ut en blankett från min bank nyligen som man skulle fylla i pga pengatvätts skäl. En av frågorna var "Vart ifrån kommer pengar som kommer in till ditt konto de närmsta 2 åren komma ifrån?"

Sedan var det typ 10 svarsalternativ. Lön/Bidrag/släktingar/försäljning av privat egendom/föräldrapenning/sjukpenning/annat/etc.

Min tanke var. "Ja, hur fan ska jag veta det? Jag är inte synsk?" Jag kanske får bidrag, eller blir pappaledig, får pengar från päronen som en gåva, eller säljer en bil. Så jag kryssade i alla och skickade in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jo jag läste ditt inlägg, hela tråden handlar dock om sådant som de behöver göra för att följa lagstiftningen så om du i inlägg syftar på något annat när du säger ”krånglar” vet jag inte varför det ligger i denna tråd.

Ja det är väll upp till var och en, jag vet att dom stället frågan.
Jag har också fått fråga, gav ett svar sen bra med det.
Krånglar dom byter man bank, och det är väll högst personlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Säg som det är bara om de frågar "sålde min del av bilen" eller bara säga "sparande från lön".

Är man en hyffsat normal människa så kommer de inte utreda detta vidare.
Dvs normal när det kommer till transaktioner på kontot. Börjar det helt plötsligt ticka in anonyma insättningar på större summor ofta så kanske de utreder det hela.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Mina morföräldrar blev uppringda av banken när de gjorde en "avvikande" överföring på ca 50 000 kr till en släkting. Men när jag betalade en bil kontant för 7 gånger mer så hörs inte ett knyst. Förstår inte hur de gör sina bedömningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur skall banken ens kunna veta om att du köper en bil kontant?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.