GOG släpper Galaxy 2.0-beta – en spelklient att härska över dem alla

Permalänk
Melding Plague

GOG släpper Galaxy 2.0-beta – en spelklient att härska över dem alla

En månad efter tillkännagivandet av GOG Galaxy 2.0 släpps en första stängd betaversion. Samtidigt går GOG ut med en komplett lista av funktioner för den uppdaterade tjänsten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan nämna att vemsomhelst kunnat skriva upp sig sedan i början av Maj.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Känns som det var på tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Får se om man nu får inbjudan bara. Reggade mig för Galaxy 2.0 så fort det gick, har haft mitt konto sedan de startade 2008.

Nu blir den mesta av min speltid på PC idag via Game Pass men verkligen nyfiken på GOGs lösning här. Playnite är en bra bit på vägen men GOGs ambitioner tycks vara betydligt större.

Permalänk
Medlem

Jag förutsätter flera kommande konkurrenter till denna tjänst. Så jag har börjat bygga en klient som kan samla alla dem på ett ställe också.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

En till klient för att styra över alla klienter. Precis vad vi behöver! Lite som att ge ut en adapter som passa alla andra adaptrar.

Förhoppningsvis blir det bra.

Permalänk
Medlem

Det låter alldeles utmärkt, så jag hoppas bara att det blir så också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att detta kommer fungera.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att jag såg en intervju med några av dem som ligger bakom den nya klienten för ett tag sedan och jag tycker de gav ett bra intryck. Vi får väl se hur det faller ut till slut, men man kan alltid skippa deras klient och köra på som nu om det blir knasigt.

Hittade videon på youtube (kanalen GameSpot) - "GOG Galaxy 2.0 Could Be the Only PC Client You'll Need"

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Det jag funderar på är hur det blir med funktioner som faktiskt är något man vill ha kvar från en klient. T.ex. steams Workshop är ju hur trevlig som helst, och inte något jag direkt vill bli av med. Ser som ingen mening med en klient för alla klienter om jag fortfarande måste ha t.ex. steam för att nå workshop.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

En till klient för att styra över alla klienter. Precis vad vi behöver! Lite som att ge ut en adapter som passa alla andra adaptrar.

Förhoppningsvis blir det bra.

Som laddning adapters till Android mobiler.
En passar till alla

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Det jag funderar på är hur det blir med funktioner som faktiskt är något man vill ha kvar från en klient. T.ex. steams Workshop är ju hur trevlig som helst, och inte något jag direkt vill bli av med. Ser som ingen mening med en klient för alla klienter om jag fortfarande måste ha t.ex. steam för att nå workshop.

Du behöver fortfarande ha alla andra klienter som Steam, Origin, Uplay osv för att GoG ska fungera med spel som inte är inhandlade på deras plattform. I princip fungerar väl GoG som ett skrivbord med ikoner.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

gg wp försök igen.

Permalänk

"-En spelklient att härska över dem alla" -Menar de Lutris?

Linux räknas väl inte som en plattform i GOG Galaxy's värld, fast de säljer Linux spel och då räknar dom det som en plattform... begreppsförvirring eller bara ignorans?

No hard feelings, som Linuxanvändare är man ju van, raden nedanför får väl duga så länge:
...
*Connect more platforms and add new features with open-source integrations.
...
Det öppnar ju i alla fall för någon slags framtida utveckling.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Medlem

Idén är det inget fel på, men det behöver göras på rätt sätt. Den ska inte konkurrera med övriga klienter, utan komplettera. Jag använder idag Playnite för detta syfte. Det är underbart att slippa leta igenom alla sina klienter. I princip skulle man kunna använda startmenyn i samma syfte, men det är inte alltid optimalt. Ett annat alternativ är att lägga till externa spel i sin favoritklient. (Add non Steam game, etc) Playnite har dock möjligheten att läsa av övriga klienters bibliotek för att automatiskt lägga till alla spel. Antar att Galaxy kommer ha något liknande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av fgblomqvist:

Inte relevant i just detta fallet då de inte skapar en ny klient utan utvecklar ny funktionalitet för en av de redan befintliga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evil Peter:

Inte relevant i just detta fallet då de inte skapar en ny klient utan utvecklar ny funktionalitet för en av de redan befintliga.

Instämmer. Och en viktig skillnad här är också att Microsoft även stödjer GOG's satsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag förutsätter flera kommande konkurrenter till denna tjänst. Så jag har börjat bygga en klient som kan samla alla dem på ett ställe också.

Roligt skrivet men så sant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Du behöver fortfarande ha alla andra klienter som Steam, Origin, Uplay osv för att GoG ska fungera med spel som inte är inhandlade på deras plattform. I princip fungerar väl GoG som ett skrivbord med ikoner.

Så, helt värdelöst program då med andra ord?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Så, helt värdelöst program då med andra ord?

Nja, tanken som jag förstått det är att de försöker få till att achievements, chatfunktioner etc blir mer lätthanterligt och överskådligt mellan tjänsterna.
Men annars är det ingen jättegrej direkt. Får de till ett bra gränssnitt kanske folk väljer det över ex steam bara därför.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

one client to bind them all!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Inte relevant i just detta fallet då de inte skapar en ny klient utan utvecklar ny funktionalitet för en av de redan befintliga.

Du menar att GOG Galaxy 2.0 inte kommer att vara där du hanterar/köper dina GOG spel?
Deras syfte är att "samla alla andras klient under samma tak samt kränga från deras egen butik". Problemet är just att klient är afflierad med en annan butik. Tror du på fullaste allvar att Steam eller EGS kommer att låta GOG scrape:a deras data utan problem? Även om det fungerar nu så kan båda butikerna lätt blocka det. Tittar man på en klient som inte tjänar pengar (e.g. Lutris) så finns det inte lika mycket/om någon motivering att stoppa deras arbete med att hantera alla klienter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fgblomqvist:

Du menar att GOG Galaxy 2.0 inte kommer att vara där du hanterar/köper dina GOG spel?
Deras syfte är att "samla alla andras klient under samma tak samt kränga från deras egen butik". Problemet är just att klient är afflierad med en annan butik. Tror du på fullaste allvar att Steam eller EGS kommer att låta GOG scrape:a deras data utan problem? Även om det fungerar nu så kan båda butikerna lätt blocka det. Tittar man på en klient som inte tjänar pengar (e.g. Lutris) så finns det inte lika mycket/om någon motivering att stoppa deras arbete med att hantera alla klienter.

Nej, jag menar att GOG 2.0 fortsätter vara GOG så strippen du postade som sade att försök att skapa en gemensam standard bara skapar ytterligare en inte passar in eftersom GOG redan finns. För att det du postade skulle vara relevant skulle de ha kvar GOG och nu göra ytterligare en klient.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag kommer spontant att tänka på en nästan tre månader gammal nyhet från Corsair 😁
https://youtu.be/9n4JAhskw0k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Får se om man nu får inbjudan bara. Reggade mig för Galaxy 2.0 så fort det gick, har haft mitt konto sedan de startade 2008.

Nu blir den mesta av min speltid på PC idag via Game Pass men verkligen nyfiken på GOGs lösning här. Playnite är en bra bit på vägen men GOGs ambitioner tycks vara betydligt större.

Håller med! Playnite är relativt bra, men är förstås begränsat utifrån att de som driver projektet gör det på fritiden. Är faktiskt riktigt nyfiken på hur det kommer att bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Kom ihåg att jag såg en intervju med några av dem som ligger bakom den nya klienten för ett tag sedan och jag tycker de gav ett bra intryck. Vi får väl se hur det faller ut till slut, men man kan alltid skippa deras klient och köra på som nu om det blir knasigt.

Hittade videon på youtube (kanalen GameSpot) - "GOG Galaxy 2.0 Could Be the Only PC Client You'll Need"

Tack! Denna ska jag kika på!

Edit: Det var trevliga 10 minuter. De verkar vettiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Du behöver fortfarande ha alla andra klienter som Steam, Origin, Uplay osv för att GoG ska fungera med spel som inte är inhandlade på deras plattform. I princip fungerar väl GoG som ett skrivbord med ikoner.

Ja, lite så tror jag, fast det är väl tänkt att också samla samtliga spel i biblioteken, medan skrivbordsikoner enbart är för installerade spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Idén är det inget fel på, men det behöver göras på rätt sätt. Den ska inte konkurrera med övriga klienter, utan komplettera. Jag använder idag Playnite för detta syfte. Det är underbart att slippa leta igenom alla sina klienter. I princip skulle man kunna använda startmenyn i samma syfte, men det är inte alltid optimalt. Ett annat alternativ är att lägga till externa spel i sin favoritklient. (Add non Steam game, etc) Playnite har dock möjligheten att läsa av övriga klienters bibliotek för att automatiskt lägga till alla spel. Antar att Galaxy kommer ha något liknande.

Just automatiken i tillägg är oerhört viktig för mig, som har väldigt många spel på många olika ställen. Använder också playnite, men ska testa galaxy-betan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Nja, tanken som jag förstått det är att de försöker få till att achievements, chatfunktioner etc blir mer lätthanterligt och överskådligt mellan tjänsterna.
Men annars är det ingen jättegrej direkt. Får de till ett bra gränssnitt kanske folk väljer det över ex steam bara därför.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, plus att snabbt kunna se samtliga spel på samtliga tjänster.

Som du säger är det säkert ingen jättegrej, men jag tar gärna lösningar som förenklar mitt dataspelsliv.

Permalänk

Jag gillert.