Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag fattar faktiskt inte att så många verkar tycka att det är en grym HTPC. För mig gör sig en Pi bäst som en headless server, köra lite home automation med Python, koppla in roliga sensorer eller en unik LED-display (inte bakgrundsbelyst LCD, jag menar LED 64x64 RGB) eller liknande. Spela video på en Pi suger ju fett, finns ju betydligt bättre alternativ för sådant. Folk stirrar sig blinda på priset men när de köpt alla tillbehör för att använda den som en HTPC har det kostat lika mycket som en Apple TV eller någon annan överlägsen mediespelare. Lär er programmering eller elektronik med en Pi istället! Sen kan du sitta på din PC och skriva Python som du enkelt kan skicka över och testköra. Parsa väderdata från yr.no och visa på en eInk display eller något annat kul du inte kan göra med din PC. Något mer unikt/udda, att bygga mediespelare finns det många som gör bättre.

En AppleTV som inte stödjer 4K går för runt 1500kr, en som gör det går för 1700kr...

RPi4 2Gb - 549kr
Låda - 99kr
Strömaggregat 129kr
HDMI-kabel 60kr
32Gb USB sticka - 80kr
Summa: 917kr.

Så det blir ungefär 800 kr över. Nästan så att man kan köpa en till...

Saker med ett äpple på brukar ju inte leka så bra med saker utan ett äpple på, så kostnaden för att byta ut allt annat för att ens Apple-TV skall fungerar utan problem...

Edit: sen kostnaden för att bli inlåst i äpplesekten....Bara få göra vad äppleledaren tillåter....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rex1:

dock så vill jag att skärmen ska va fristående , så att pi:en inte är fast i/med skärmen , så man kan lätt koppla den till nått annat osv
men tack för förslag

Du måste ju ändå skydda den och ha med tgtbord

Pi-Top?
https://www.pi-top.com/products/pi-top-4

3:an var det väl enkelt att koppla ur komma åt, den här verkar det lite mer oklart med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

En AppleTV som inte stödjer 4K går för runt 1500kr, en som gör det går för 1700kr...

RPi4 2Gb - 549kr
Låda - 99kr
Strömaggregat 129kr
HDMI-kabel 60kr
32Gb USB sticka - 80kr
Summa: 917kr.

Så det blir ungefär 800 kr över. Nästan så att man kan köpa en till...

Saker med ett äpple på brukar ju inte leka så bra med saker utan ett äpple på, så kostnaden för att byta ut allt annat för att ens Apple-TV skall fungerar utan problem...

Edit: sen kostnaden för att bli inlåst i äpplesekten....Bara få göra vad äppleledaren tillåter....

Och du kan fortfarande inte svt play stabilt i 1080p. Du har heller ingen fjärr. Skit i Apple om det är vad som stör dig, välj en Xiaomi AndroidTV för 900:- få med fjärr. Dock oklart om den har alla appar man som svensk kan vilja ha, men med en linuxbox som inte klarar strömmande video i 60fps full HD känns det ju som en meningslös jämförelse

EDIT
Sorry 800:- ska det vara
https://www.webhallen.com/se/product/295489-Xiaomi-Mi-Box-S-4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Du måste ju ändå skydda den och ha med tgtbord

Pi-Top?
https://www.pi-top.com/products/pi-top-4

3:an var det väl enkelt att koppla ur komma åt, den här verkar det lite mer oklart med.

här är en jag hitta men den är ju ganska dyr https://shop.compliq.se/partdetail.aspx?q=p:9857561

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Och du kan fortfarande inte svt play stabilt i 1080p. Du har heller ingen fjärr. Skit i Apple om det är vad som stör dig, välj en Xiaomi AndroidTV för 900:- få med fjärr. Dock oklart om den har alla appar man som svensk kan vilja ha, men med en linuxbox som inte klarar strömmande video i 60fps full HD känns det ju som en meningslös jämförelse

EDIT
Sorry 800:- ska det vara
https://www.webhallen.com/se/product/295489-Xiaomi-Mi-Box-S-4...

Dock kör väl svtplay max 720p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Och du kan fortfarande inte svt play stabilt i 1080p. Du har heller ingen fjärr. Skit i Apple om det är vad som stör dig, välj en Xiaomi AndroidTV för 900:- få med fjärr. Dock oklart om den har alla appar man som svensk kan vilja ha, men med en linuxbox som inte klarar strömmande video i 60fps full HD känns det ju som en meningslös jämförelse

EDIT
Sorry 800:- ska det vara
https://www.webhallen.com/se/product/295489-Xiaomi-Mi-Box-S-4...

Min RPi spelar 1080p stabilt, vare sig det gäller YouTube, twitch, filmer, osv. Och det är en RPi3B. Har du testat en någon gång.

Fjärr? En Raspberry Pi har stöd för CEC, så använd den du har till TV:n. Eller använd mobilen.

En Xioami AndroidTV? Långsiktigt stöd för dessa är något oklart... Kan installera senaste versionen av OSMC eller Libreelec på en av mina sju år gamla rpi:er om jag velat....

OT: Du verkar lite arg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Min RPi spelar 1080p stabilt, vare sig det gäller YouTube, twitch, filmer, osv. Och det är en RPi3B. Har du testat en någon gång.

Fjärr? En Raspberry Pi har stöd för CEC, så använd den du har till TV:n. Eller använd mobilen.

En Xioami AndroidTV? Långsiktigt stöd för dessa är något oklart... Kan installera senaste versionen av OSMC eller Libreelec på en av mina sju år gamla rpi:er om jag velat....

OT: Du verkar lite arg.

Jag har två stycken RPi 3B+. Jag är bara trött på hata företag x/inlåst/etc. Apple TV är en oslagbar streaming box oavsett om du har andra Apple produkter eller inte, dina känslor för företaget Apple påverkar inte det faktumet, om du fattar beslut baserat på dina känslor för företag istället för vad produkterna gör så är det din sak men du kan knappas vägleda andra till vettiga beslut.

Jag har nog aldrig kört youtube mer än när jag testade de, direkt efter inköp men Plex fungerar skit. Nu har jag läst flera recensioner av Pi 4 och de verkar alla eniga om att den inte klarar youtube i full hd 60fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rex1:

här är en jag hitta men den är ju ganska dyr https://shop.compliq.se/partdetail.aspx?q=p:9857561

Den här, eller den här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har två stycken RPi 3B+. Jag är bara trött på hata företag x/inlåst/etc. Apple TV är en oslagbar streaming box oavsett om du har andra Apple produkter eller inte, dina känslor för företaget Apple påverkar inte det faktumet, om du fattar beslut baserat på dina känslor för företag istället för vad produkterna gör så är det din sak men du kan knappas vägleda andra till vettiga beslut.

Jag har nog aldrig kört youtube mer än när jag testade de, direkt efter inköp men Plex fungerar skit. Nu har jag läst flera recensioner av Pi 4 och de verkar alla eniga om att den inte klarar youtube i full hd 60fps.

Du kanske borde reflektera över dina tidigare inlägg i tråden....

Jag tittar på vad produkter kan och inte kan göra och väljer därefter.

Har aldrig använt Plex. Ser mig aldrig använda Plex. Vilket också innebär att jag inte har åsikter om de som använder Plex.

Jag har inga problem att spela upp YouTube filer i fullhd 60fps på min pi. Alltså anser jag att jag kan ha en åsikt i den frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Den här, eller den här?

hmm, känns något klumpig ? hade ju mest föredragit 7-10 tums . vill att de ska va ganska smidigt o kunna ta med sig den , exempelvis om man ska till sjukan 1 dag eller så , inte roligt o va där eller så men , kan va skönt o ha nått o göra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Burks:

Tvivlar på att skärmen har dvi, blir nog att leta på en begagnad 1080P skärm om det blir av.

Widows är inget måste, han är inte så duktig med datorer och har enbart använt windows tidigare därför skrev jag Windows som "krav"

Kikade lite på raspberry pi videos nu och raspbian ser ju väldigt enkelt och rent ut. Kan nog bli en snabb inlärningskurva.

Hmm, korrupta minneskort lät inte något vidare, blir det problem så är inte jag tillgänglig och då sitter han i skiten.
Men fungerar det med usb minne som det blev påpekat så borde det inte vara några problem

Tack för länken men jag håller mig nog till raspberry, mindre och billigare

I övrigt, vad behövs det för specifikationer i dessa enheter för att få en bra upplevelse?

Nu kan man välja mera ram, tidigare var det bara 1 GB ram tillgängligt som jag förstod det och det verkar ju ha fungerat för väldigt många. Kanske man borde satsa på 2 eller 4 här bara för att man kan.

Om man nu skaffar ett usb minne för boot så är det kanske bäst att köpa ett på 64 GB? Det händer att han sparar bilder ibland och med 64 GB så borde det finnas mer än nog rum för framtiden.

För säkerhets skull så måste jag också fråga, Fungerar Bank id på raspbian?

(Får snart starta en egen tråd för detta hehe)

Välj en usb ssd i stället för ett usbminne.

Skrivet av anon159643:

Varje gång en ny raspberry har släpps har jag köpt en ny med en massa tillbehör, det har varit skitskoj i 1h, sedan har jag ej haft tid med den. Nu är nya raspberry bättre än någonsin, men min tidsbrist består. Så jag funderar faktisk på att inte köpa en igen trots den är så grym.
Jag ser mig en komplett surfdator, men var ska jag ha denna?

Du skriver ju hela tiden om att man bara ska ha klinter som inte gör nått annt än att visa vad servern har för sig ....
Pajen måste ju vara idealisk för att bygga en liten "fjärrkontroll" till servern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tech Republic hade liknande problem som Toms Hardware med Youtube
"For me, it was a similarly mixed picture when it came to online video playback, with 1080p30 YouTube video being completely smooth, while 1080p60 videos constantly stopped and started, and both suffering from screen tearing. Upton also says fixing screen tearing will be an issue that will be focused on post-launch. After the Raspberry Pi 4 launches I'll run these tests on the board again and update the review."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Du skriver ju hela tiden om att man bara ska ha klinter som inte gör nått annt än att visa vad servern har för sig ....
Pajen måste ju vara idealisk för att bygga en liten "fjärrkontroll" till servern.

+ Ordbehandling, surf och streama film, så har man fått in vad majoritet av befolkningen gör på sina dator. detta bör raspberry Pi duga fint till, frågan är dock hur många datorer man som i mitt fall behöver ha i en liten lägenhet? Och det brukar sluta för mig att prylen jag köper in hamnar i en låda.

Permalänk
Medlem

Ah men gud. Jag köpte ju en 3b+ för en månad sen. Jag hade för mig de sa att de inte skulle släppa en ny en det här året.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Ah men gud. Jag köpte ju en 3b+ för en månad sen. Jag hade för mig de sa att de inte skulle släppa en ny en det här året.

De skrev om att de hade räknat med att behöva prova fler revisioner innan de hade produktionsfärdiga exemplar av SOC.

Men....
Ibland går inte saker som man tänkt sig.
Ibland går det bättre än man tänkt sig.

Så de fick till produktionsfärdig krets tidigare än väntat.
De hade uppskattat att det skulle ta ca 9-12 månader längre än det tog.

Rent generellt brukar de flesta projekt misslyckas med att hålla deadlines och budget. Att projekten blir dyrare och tar längre tid än räknat.

Men Raspberri Pi foundation misslyckades med tidsplanen åt andra hållet istället och blev klara för tidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte den första versionen för "100 år sedan" men nu är de dags igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par av den första versionen, nån 2, 3 & 3B+, så jag beställde naturligtvis en 4 i går morse.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Tror de 4an kan vara ett alternativ till nvidia shield om man kör Android på den? Atmos passthrough, 4k hdr? Plex?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Kliar helt klart i fingrarna. Men alla mina projekt med pi 3b slutade med att det enda som jag i slutändan använde den till va hemautomation. Men efter ett tag blev jag trött på kraschade sd kort och dålig prestanda så jag virtualiserade min installation över till min esxi server i källaren istället. Den kör ovanpå en i7 8700k, vilket är extremt brutalt i prestanda. Så har väl egentligen ingen större användning just nu av en bättre pi då den inte lär förbättra för de jag har i drift, men, den hade nog varit perfekt i biorummet som en liten retromaskin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

hevc stöd! Ge mig nu!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Tror de 4an kan vara ett alternativ till nvidia shield om man kör Android på den? Atmos passthrough, 4k hdr? Plex?

Kanske, men troligen är shielden lite bättre, Atmos passthrough tror jag inte vi kommer se. Shielden är riktigt bra, men lite dyr.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Cons:
Två micro-HDMI? -Maken till dum combo-breaker!?
Hade hellre sett en fullsize DisplayPort, HDMI eller USB-C kontakter istället för universums mest obskyra formfaktor av HDMI...

Pros:
Alla andra spec. sitter ju som en smäck! (-OK, 3,5mm pluggen hade gärna fått varit ett kombinerat earphone/mic uttag istället för kombinerat earphone/video)

Men alla dessa åsikter kommer från en vanlig hemanvändare.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se skillnaden för RetroPie med avsevärt mer kraft under huven

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Kommer denna behöva luftkylning? Rp3 med emulationstation blev varm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av downup:

Kommer denna behöva luftkylning? Rp3 med emulationstation blev varm.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja vattenkylnnig på den känns lite onödigt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

x264 när fortfarande bara 1080p, synd
bara x265 är 4k60fps (med kommande HDR)

Enda nackdelen jag hittade, plex ser så mycket bättre ut i 4k än 1080p även om videon bara är 1080p (menyer trailers mm).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Kommer denna behöva luftkylning? Rp3 med emulationstation blev varm.

Skickades från m.sweclockers.com

Från här (som har en hel del benchmarks):

RPi3B+:

RPi4B:

Så kan nog behöva något som avleder värme, passivt eller aktivt.

Kanske välja ett skal som fungerar som en enda stor kylfläns istället för ett i plast?

Permalänk
Medlem

@daniz: Borde inte vara ett problem, men rippa ur texterna från filmerna och kör dom extern istället så slipper den transkoda och förlora hdr.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på om den klarar nintendo 64 i retropie. Har 3b+ nu och den får kämpa ordentligt för att det ska flyta någorlunda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lämnade Raspberry för Nvidia Shield för snart ett år sedan. Bästa bytet någonsin!