Datorn ville inte boota, pga last overclock change fail.

Permalänk
Medlem

Datorn ville inte boota, pga last overclock change fail.

Jag minns inte riktigt vad texten skrev som var anledningen att den inte kunda boota genom att visa upp MSI logan, men den påpekar att senaste överklockningen är anledningen till att det misslyckades.

Tycker detta är konstigt, som i sign jag kör i 4Ghz samt XMP på 3000Mhz, datorn överklockade jag direkt för 3-4 veckor sen jag byggde den och det har inte varit något problem med temperatur och sådant.

Allt var som vanligt när jag stängde av den igår och före det har inget ovanligt alls hänt, jag kom hem just och skulle starta den och då dök detta upp problem meddelande upp.

Men jag fick alternativ att köra i default alltså i 3.6Ghz med 2133Mhz DDR4, men jag valde Alt+L då startas med den senaste settings som gick och då kommer jag in i BIOS då står det uppe min 4Ghz och 3000Mhz setting. jag väljer att reboota med settings oförändrat.

Sker igen att en ruta dyker upp att bootningen misslyckades pga senaste OC faila.

Men nu den här gången gör jag att jag klickar Alt+L igen, är inne i BIOS med min OC settings, då klickade jag bort XMP och sedan tillbaka XMP, nu startade Windows upp och allting är som vanligt.

Frågan jag undrar, vad var det som var problemet, finner ingen logistik alls.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Nollställ bios ordentligt. Gör som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet en stund som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen. Alla som överklockar behöver vara beredd att göra det här. Det är också känd för att fixa konstiga fel.

Kolla upp vad minnenas timing (latency) och spänning (volt) ska vara och jämför dom med vad XMP ställer in. Tillverkaren och vissa butikers hemsidor bruka ha siffrorna.

Det är också dom siffrorna man börja men om XMP inte funkar innan man ens drömmer om att höja minnenas hastighet (frekvens) till tex 3000MHz. Eventuellt kan man behöva höja spänningen lite. På moderkortets hemsidor bruka det stå * eller OC vid vissa minnes hastigheter för att vissa att dom räknas som minnes överklockning.