Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Utan text då?
Oavsett om det är Kodi,plex eller emby så måste väl 4K med text transcodas som i sin tur är tvärkört med den hårdvaran eller har jag fel ?

Ingen expert, men texten renderas väl på ett lager separat från videon och kompositeras (eller vad det nu blir på svenska) efteråt, så jag tycker inte det borde påverka accelerationen av videorenderingen över huvud taget.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Snusfri

Blir till att beställa en eller flera av 4GB modellen, en får bli htpc till min 4K tv och den andra webbserver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Om skärmen har DVI behöver ni bara en passiv adapter.

Varför Windows?

Tvivlar på att skärmen har dvi, blir nog att leta på en begagnad 1080P skärm om det blir av.

Widows är inget måste, han är inte så duktig med datorer och har enbart använt windows tidigare därför skrev jag Windows som "krav"

Skrivet av Mordekai:

Raspbian är nice, Windows är segt som sirap och känns inte kostnadseffektivt. Annars är det nog bättre att köpa billigaste möjliga dator med Windowslicens, både ekonomiskt och prestandamässigt.

Tänk på att det är lätt att korrumpera minneskortet och mig veterligen är det det enda man kan boota från.
https://www.mjmultimedia.se/hp-prodesk-400-g2

Kikade lite på raspberry pi videos nu och raspbian ser ju väldigt enkelt och rent ut. Kan nog bli en snabb inlärningskurva.

Hmm, korrupta minneskort lät inte något vidare, blir det problem så är inte jag tillgänglig och då sitter han i skiten.
Men fungerar det med usb minne som det blev påpekat så borde det inte vara några problem

Tack för länken men jag håller mig nog till raspberry, mindre och billigare

I övrigt, vad behövs det för specifikationer i dessa enheter för att få en bra upplevelse?

Nu kan man välja mera ram, tidigare var det bara 1 GB ram tillgängligt som jag förstod det och det verkar ju ha fungerat för väldigt många. Kanske man borde satsa på 2 eller 4 här bara för att man kan.

Om man nu skaffar ett usb minne för boot så är det kanske bäst att köpa ett på 64 GB? Det händer att han sparar bilder ibland och med 64 GB så borde det finnas mer än nog rum för framtiden.

För säkerhets skull så måste jag också fråga, Fungerar Bank id på raspbian?

(Får snart starta en egen tråd för detta hehe)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Tvivlar på att skärmen har dvi, blir nog att leta på en begagnad 1080P skärm om det blir av.

Widows är inget måste, han är inte så duktig med datorer och har enbart använt windows tidigare därför skrev jag Windows som "krav"

Kikade lite på raspberry pi videos nu och raspbian ser ju väldigt enkelt och rent ut. Kan nog bli en snabb inlärningskurva.

Hmm, korrupta minneskort lät inte något vidare, blir det problem så är inte jag tillgänglig och då sitter han i skiten.
Men fungerar det med usb minne som det blev påpekat så borde det inte vara några problem

Tack för länken men jag håller mig nog till raspberry, mindre och billigare

I övrigt, vad behövs det för specifikationer i dessa enheter för att få en bra upplevelse?

Nu kan man välja mera ram, tidigare var det bara 1 GB ram tillgängligt som jag förstod det och det verkar ju ha fungerat för väldigt många. Kanske man borde satsa på 2 eller 4 här bara för att man kan.

Om man nu skaffar ett usb minne för boot så är det kanske bäst att köpa ett på 64 GB? Det händer att han sparar bilder ibland och med 64 GB så borde det finnas mer än nog rum för framtiden.

För säkerhets skull så måste jag också fråga, Fungerar Bank id på raspbian?

(Får snart starta en egen tråd för detta hehe)

Skaffa en med 4Gb.

Skulle hellre köpa en SSD än ett usb-minne.

BankID på dosa med sladd eller BankID på certifikat? Mig veterligen, nej. Så det kommer att krävas mobilt BankID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Skaffa en med 4Gb.

Skulle hellre köpa en SSD än ett usb-minne.

BankID på dosa med sladd eller BankID på certifikat? Mig veterligen, nej. Så det kommer att krävas mobilt BankID.

Kraven är väldigt låga så ssd behövs inte, så länge datoren startar och går så är det bra.

Om inte minnet sviker mig helt så är det ingen sladd på kod brikan. Mobilt BankID är ju ett alternativ, dock ej optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ingen expert, men texten renderas väl på ett lager separat från videon och kompositeras (eller vad det nu blir på svenska) efteråt, så jag tycker inte det borde påverka accelerationen av videorenderingen över huvud taget.

Försökte mig på att spela upp 4K från nas till tv för ett tag sedan. Allt funka bra tills man satte igång texten på filmen, då tvärlagga allt direkt.
Läste då att så fort man har text aktiverad kan man inte direktuppspela filmen utan den måste transcodas först och det kräver väldigt mycket mer än bara direktuppspelning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

@Defender: Kodi som uppspelare (klient) klarar av att läsa undertexten separat.
Spelar du upp via DLNA-protokollet så ska det gå att läsa undertexten från fil utan att transkribera filen först.

ska prova.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Försökte mig på att spela upp 4K från nas till tv för ett tag sedan. Allt funka bra tills man satte igång texten på filmen, då tvärlagga allt direkt.
Läste då att så fort man har text aktiverad kan man inte direktuppspela filmen utan den måste transcodas först och det kräver väldigt mycket mer än bara direktuppspelning.

Jag får känslan av att du pratar om ett specifikt system nu, men du hoppar över alla viktiga detaljer som vilken TV och vilken mediaspelare så det går inte att dra någon som helst lärdom från det du skriver.

Det låter visserligen bekant att plex har någon sådan fånig begränsning där text måste brännas in istället för att skickas separat, men jag har aldrig sett plex i verkligheten ens på avstånd så det är inget jag bevittnat i första hand. Det jag skrev tidigare syftade mer på att det i teorin inte ska vara ett problem, men dåliga implementationer finns alltid.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av LemonIllusion:

Jag får känslan av att du pratar om ett specifikt system nu, men du hoppar över alla viktiga detaljer som vilken TV och vilken mediaspelare så det går inte att dra någon som helst lärdom från det du skriver.

Det låter visserligen bekant att plex har någon sådan fånig begränsning där text måste brännas in istället för att skickas separat, men jag har aldrig sett plex i verkligheten ens på avstånd så det är inget jag bevittnat i första hand. Det jag skrev tidigare syftade mer på att det i teorin inte ska vara ett problem, men dåliga implementationer finns alltid.

Korrekt.
Kodi, MPC-HC/BE + en drös andra spelare läser in subtitles separat och bränner inte in dom i videofilen som Plex gör.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@Defender: Du har troligtvis det inställt så att texten alltid ska brännas in, ändra det till auto eller only image istället

Permalänk
Medlem

Hittar inte Kodi till min LG så det är Emby eller plex som gäller, inte fått nån av dem att funka tillfredställande iaf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Sebbepojken: Enligt Milhouse och andra utvecklare är nog 2GB-varianten minimum.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Hittar inte Kodi till min LG så det är Emby eller plex som gäller, inte fått nån av dem att funka tillfredställande iaf.

Jag tänkte köra kodin direkt in i tvn via förstärkaren. Inget stöd i tv krävs (lg b6 här)
Styrs med tangentbord med tracepad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna nåt, kanske dags att kasta ut den stationära Windows-datorn ch ersätta den med en Rpi4. Allt annat som musikproduktion och annat krävande kan jag göra på laptopen.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Jävlar vad jag blev hypad nu! Äntligen har det alltså släppts en model med gigabit ethernet som inte blir flaskhalsad av usb 2.0 bussen och dessutom hårdvarustöd för 4k (HECV?)! Det här är vad jag saknade från de gamla modellerna. Nu är ju det här en idealisk 4k mediaspelare för bara 700 kr, eller en billig och simpel NAS kopplad till en extern hdd som knappt drar någon ström för 24/7 drift. Det ska bli spännande att se vad folk hittar på med denna hallonpaj

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Najs! Kan knappt vänta!

Permalänk
Medlem

Mycket bra nyhet!

Jag har inga Micro HDMI kablar och verkar som kontakten inte är så bra?
Lite synd då att de inte fick in åtminstone 1st fullstor HDMI. Eller kunna köra HDMI/DP över USB C.

Annars tycker jag att det låter som en mycket bra uppgradering över tidigare versioner av Raspberry Pi.

Har provanställning på mitt nuvarande jobb och bränt för mycket pengar på annat, så jag kommer inte köpa just nu.
Men om jag får tillsvidareanställning och de finns i lager så är det väl 90% sannolikhet att jag har minst en före jul.

Permalänk
Inaktiv

Varje gång en ny raspberry har släpps har jag köpt en ny med en massa tillbehör, det har varit skitskoj i 1h, sedan har jag ej haft tid med den. Nu är nya raspberry bättre än någonsin, men min tidsbrist består. Så jag funderar faktisk på att inte köpa en igen trots den är så grym.
Jag ser mig en komplett surfdator, men var ska jag ha denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Kikade lite på raspberry pi videos nu och raspbian ser ju väldigt enkelt och rent ut. Kan nog bli en snabb inlärningskurva.

...

I övrigt, vad behövs det för specifikationer i dessa enheter för att få en bra upplevelse?

Nu kan man välja mera ram, tidigare var det bara 1 GB ram tillgängligt som jag förstod det och det verkar ju ha fungerat för väldigt många. Kanske man borde satsa på 2 eller 4 här bara för att man kan.

Använder man bara webläsaren så är övergången till Linux väldigt enkel.

Jag har provat att använda Raspberri Pi 3B med 1GB ram som desktop dator.
Det funkar väl... men begränsningen med 1GB ram märks av rätt snabbt.

Så har man nu möjlighet att använda en med minst 2GB så är det en stor uppgradering.
Kanske lika bra att ta en med 4GB ändå om man ska använda som desktop dator.

Om man ändå behöver köpa skal, strömadapter, kablar, ny skärm etc så gör inte prisskillnaden mellan 1GB, 2GB och 4GB versionen lika stor skillnad på slutpriset.

Däremot finns det många andra användningsområden för Raspberri Pi förutom att använda det som ersättning för en traditionell desktop dator och till vissa ändamål så räcker 1GB alldeles utmärkt.
Så det är inte så konstigt att de även erbjuder en 1GB modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Utan text då?
Oavsett om det är Kodi,plex eller emby så måste väl 4K med text transcodas som i sin tur är tvärkört med den hårdvaran eller har jag fel ?

I princip alla Plex-klienter klarar idag själva att rendera undertexter så med Plex krävs (i princip) inte längre transcoding för subs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Korrekt.
Kodi, MPC-HC/BE + en drös andra spelare läser in subtitles separat och bränner inte in dom i videofilen som Plex gör.

Ehh vad? Plexservern anpassar sig efter klienten, om det är en enkel DLNA utan stöd för subs så ja då kanske bästa sättet att visa subs är för servern att transcoda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Kraven är väldigt låga så ssd behövs inte, så länge datoren startar och går så är det bra.

Om inte minnet sviker mig helt så är det ingen sladd på kod brikan. Mobilt BankID är ju ett alternativ, dock ej optimalt.

USB minnen har också en tendens att bli korrupta, ju snabbare minne desto mindre risk för korruption eftersom skrivtiderna blir kortare. Skaffa någon gratislagring på nätet så klarar man sig med 16GB. Däremot RAM, surfen äter RAM, du kan inte ha för mycket... Tänk på att det är ingen vidare prestanda, Toms Hardware hade problem att få youtube att lira utan stutter.

Permalänk
Medlem

Saxat från Toms Hardwares recension
"Unfortunately, even streaming 1080p YouTube videos is a challenge at this point. Running at 1080p resolution, full screen video trailer for Stranger Things showed obvious jerkiness. However, the playback was smooth when I watched the same clip in a smaller window. The same problem occurred, even when I dropped the stream’s resolution down to 480p."

Permalänk
Medlem

Tänker nog skaffa en Pi 4. Använda lite som mediadator samt testa diverse saker på. Bra grej att den har support för dubbla 4K-skärmar samt AC-nätverk. Smidigt! Och priset är oslagbart!

Permalänk
Medlem

Jag fattar faktiskt inte att så många verkar tycka att det är en grym HTPC. För mig gör sig en Pi bäst som en headless server, köra lite home automation med Python, koppla in roliga sensorer eller en unik LED-display (inte bakgrundsbelyst LCD, jag menar LED 64x64 RGB) eller liknande. Spela video på en Pi suger ju fett, finns ju betydligt bättre alternativ för sådant. Folk stirrar sig blinda på priset men när de köpt alla tillbehör för att använda den som en HTPC har det kostat lika mycket som en Apple TV eller någon annan överlägsen mediespelare. Lär er programmering eller elektronik med en Pi istället! Sen kan du sitta på din PC och skriva Python som du enkelt kan skicka över och testköra. Parsa väderdata från yr.no och visa på en eInk display eller något annat kul du inte kan göra med din PC. Något mer unikt/udda, att bygga mediespelare finns det många som gör bättre.

Permalänk
Medlem

tjenare , lite off topic men , har nån förslag på nån bra/vettig portabel skärm som är fristående som man kan ha för att koppla raspberry pi till ? o den ska va ca 7-12 tums skärm , vill ha de portabelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag får känslan av att du pratar om ett specifikt system nu, men du hoppar över alla viktiga detaljer som vilken TV och vilken mediaspelare så det går inte att dra någon som helst lärdom från det du skriver.

Det låter visserligen bekant att plex har någon sådan fånig begränsning där text måste brännas in istället för att skickas separat, men jag har aldrig sett plex i verkligheten ens på avstånd så det är inget jag bevittnat i första hand. Det jag skrev tidigare syftade mer på att det i teorin inte ska vara ett problem, men dåliga implementationer finns alltid.

Beror på enhet, uppspelningsklient samt undertext.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rex1:

tjenare , lite off topic men , har nån förslag på nån bra/vettig portabel skärm som är fristående som man kan ha för att koppla raspberry pi till ? o den ska va ca 7-12 tums skärm , vill ha de portabelt

Jag har denna
https://www.dustinhome.se/product/5010882000/7-touchscreen-di...

Monterad i denna
https://www.dustinhome.se/product/5011019170/touchscreen-case

Ganska portabelt på så sätt att du får in både skärm och Pi i samma case. Dock lär ju Caset behöva en ny revision för Pi 4:an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har denna
https://www.dustinhome.se/product/5010882000/7-touchscreen-di...

Monterad i denna
https://www.dustinhome.se/product/5011019170/touchscreen-case

Ganska portabelt på så sätt att du får in både skärm och Pi i samma case. Dock lär ju Caset behöva en ny revision för Pi 4:an

dock så vill jag att skärmen ska va fristående , så att pi:en inte är fast i/med skärmen , så man kan lätt koppla den till nått annat osv
men tack för förslag

Permalänk

Jag var rädd att HDMI portarna skulle vara av gammal rev, och endast stödja 4K30p output, trotts avkodningsenhetens kapacitet. Men sen såg jag på RPi-bloggen att 1x skärm = 4K60p, och 2x skärmar = 4K30p. Woohoo!!

Enda nackdelarna med RPi 4 är att iom out of order execution, så har denna tidigare immuna dator fått spectre-vulnerability. Samt högre strömförbrukning.

Sjukt sugen att inskaffa en för olika 24/7 ändamål tackvare dennes diskreta strömsnåla design. Kanske torrents? Kanske http/mejlserver? Kanske router? Filserver? Tyst o strömsnål surf o media PC? ...Känns som att tillämpningarna börjar bli näst intill gränslösa på riktigt

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!