Riksdagen klubbar höjning av kemikalieskatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Varför tolkade du mitt inlägg som partipolitiskt alls?

Jag är gravt medelålders, och umgås med jämna mellanrum i politiska kretsar. Jag är också kemist, och kan både förstå, och genomskåda, underlaget till skatten. Det är politiskt skuggspel att överhuvudtaget koppla skatten till "kemikalier". Och jag ser tre problem med det - det ena är att folk faktiskt begriper att skatten inte har med grönt/miljö att göra. Elektronik är produkter med flera års livslängd i hemmen, de innehåller försvinnande små mängder av flamskyddsmedel (som ju faktiskt skyddar konsumenten från förödande olyckor) eller inget alls av de problematiska. Dessutom samlas elektronikskrot generellt in och kan tas om hand. ALLA fattar att skatten och skattehöjningen i princip helt saknar miljö eller hälsokoppling. Man behöver inte vara kemist som jag.
Det andra problemet är att det faktiskt finns sånt som verkligen borde tas tag i miljömässigt. Det är bara knepigt om det har med handel/företagande och göra, eller funktioner i samhället som man inte vill/kan krångla med. Att man istället för väsen om sånt som inte spelar någon riktig roll för att ha en ursäkt att beskatta befolkningen fungerar då också som rökridå för de verkliga problem som finns.

Det tredje problemet blir politiskt. Folk som jag är riktigt, riktigt trötta på politikers straw man arguments, snuttifiering, smutskastande och ovilja att föra en reell debatt. Den utåtriktade politiken idag handlar om någon slags medialt poserande. Jag är fullt medveten om att det är komplexare inåt. Men också internt har fasaden och "det politiska spelet" blivit allt viktigare till den punkt där det känns som att det är i huvudsak det rikspolitiker ägnar sig åt och intresserar sig för. (För att inte tala om de politiska observatörerna/journalisterna.)
Gemene man tittar på pajkastningen, tar två steg tillbaka och frågar sig vad vårt politiska frälse håller på med egentligen, samtidigt som alla kan se sig om och se verkliga problem. Och det späs på när vi påförs nya pålagor med Musse Pigg motiveringar. Vem tar våra politiker oss egentligen för?

Du övertolkar det hela, det säljs in som miljöskatter för att främst C, L och MP tror de vinner väljare på det och tror det är något som måste ingå i deras miljöpolitik. Alla tänkbara regeringar behöver stöd från dessa partier och de kan därför få igenom förslag. Det är du som sysslar med pajkastning här alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du övertolkar det hela, det säljs in som miljöskatter för att främst C, L och MP tror de vinner väljare på det och tror det är något som måste ingå i deras miljöpolitik. Alla tänkbara regeringar behöver stöd från dessa partier och de kan därför få igenom förslag. Det är du som sysslar med pajkastning här alltså.

Det omfördelar även skattebördan. Höjda miljöskatter mot avskaffandet av värnskatten. Den sista drabbar höginkomstagare, medans de första drabbar alla, men som de är strukturerade (tex att de finns ett tak) så drabbar de låg- och mellaninkomstagare hårdare än höginkomstagare.

Men av någon anledning så gnälls det i tråden på MP och S.

Permalänk
Medlem

Det är ju ingen grön skatteväxling, det är ytterst korkat sätt att få in mer pengar från svenska folket genom att göra saker dyrare för dom samtidigt som svenska företag drabbas genom mer köp från utlandet. Tacka alla som röstat för att vi får en allt större del invånare som aldrig kommer att jobba.

Den här skatten är så mycket mer korkad än straffskatten mot åkerier och folk som behöver sin bil till annat än semestern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Det är ju ingen grön skatteväxling, det är ytterst korkat sätt att få in mer pengar från svenska folket genom att göra saker dyrare för dom samtidigt som svenska företag drabbas genom mer köp från utlandet. Tacka alla som röstat för att vi får en allt större del invånare som aldrig kommer att jobba.

Den här skatten är så mycket mer korkad än straffskatten mot åkerier och folk som behöver sin bil till annat än semestern.

På vilket sätt är det inte en grön skatteväxling? Tanken med grön skatteväxling är väl att höja skatten på saker som är potentiellt skadliga för oss och miljön och sänka skatten på andra ställen? I detta fallet så verkar intentionen vara att sänka skatten på arbete:

Citat:

Höjningen är en del i regeringens och samarbetspartiernas mål om så kallad grön skatteväxling och ingår i Januariavtalet (JA). I praktiken innebär det att partierna bakom uppgörelsen avser sänka skatten på arbete med 15 miljarder och göra en motsvarande höjning på miljöområdet.

Vad är det med skatten du inte anser stämmer in på denna beskrivning?

Permalänk
Hedersmedlem

*Uppmaning*

Observera att denna tråden inte handlar om jämställdhet, invandring osv. Vänligen håll er till ämnet så att vi slipper urspårning.
Ta även gärna en titt på SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumetartikeln.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Slipper man detta när ma handlar på proshop o computerngt som båda verkar vara danska sidor?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Slipper man detta när ma handlar på proshop o computerngt som båda verkar vara danska sidor?

Det beror på om varan kommer från deras egna eller andra danska lager, skulle tro att Proshop kan köra dropshipping från vissa svenska leverantörer.

Eftersom de i regel knappast är billigast på varor som omfattas av kemikalieskatten så spelar det ju hur som helst ingen roll

Permalänk
Avstängd

Fast den skatten (och många andra) är direkt till följd av den destruktiva politiken som har förts.

§11
Permalänk
Medlem
Skrivet av YouLoveMe:

Fast den skatten (och många andra) är direkt till följd av den destruktiva politiken som har förts.

Det är en skatteväxling, dvs att vissa skatter sänks och att vissa skatter höjs. Staten kommer inte få in mer i skatter. Du har fel.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Det är en skatteväxling, dvs att vissa skatter sänks och att vissa skatter höjs. Staten kommer inte få in mer i skatter. Du har fel.

Kan du nämna någon skatt som har sänkts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Kan du nämna någon skatt som har sänkts?

Värnskatten tas bort 1 januari 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Värnskatten tas bort 1 januari 2020.

Hur mycket måste man tjäna för att betala värnskatt?
Över 50000kr i månaden? Isåfall gör ju den skattesänkningen nada för flertalet i Sverige.

Edit: man ska tjäna 709000kr per år. Och 3% av Sveriges befolkning tjänar över 50000kr i månaden och än mindre över 700000kr om året.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hur mycket måste man tjäna för att betala värnskatt?
Över 50000kr i månaden? Isåfall gör ju den skattesänkningen nada för flertalet i Sverige.

Edit: man ska tjäna 709000kr per år. Och 3% av Sveriges befolkning tjänar över 50000kr i månaden och än mindre över 700000kr om året.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag redan påpekat i tråden, det är vad C och L krävde för att gå ge stöd till en S-MP regering. Och det är en skattesänkning som kvittas mot höjda miljöskatter.

Permalänk
Medlem

@Shrudder:

Precis så är det ju.

Sedan passar man på sätta skatten på sådant som vi måste ha.
Tex bil och nu med den här skatten mobil, dator osv.

Jag håller med att vi konsumerar för mycket!
Tänkte just på mobiler.

Men det fulaste är ju just tillverkarna.
Allt görs för fan i Kina och andra låglöne länder där man även skiter i miljön.

Sätt den här skatten x 1000 till tillverkarna.
Gör ni mobiöen inom EU ingen skatt men görs den i Kina straffskatt!!!!
(jag gillar inte Trump men på det här har han rätt när han vill straffa USA företag som sysslar med det här).
Säger bara skäms Ericsson och Nokia med flera.....
Hjälper inte straffa oss konsumenter på momsavgifter från utland och massa kemikalieskatter när tillverkarna bara skall ha enorma vinster!!!

Sätt som sagt mer krav till tillverkarna och kräv av dem att sakerna skall hålla!!!!
Men även sådana saker att man som konsument skall kunna själv eller mot en minimal avgift serva och uppgradera mobil, dator etc.
Men idag kan man ju inte ens byta batteri själv och än mindre vill man lämna mobil på reparation när en ny blir billigare köpa!

Om man ätminstone skulle kunna göra något rotsystem till reparation.

Förstår också er som spelar som vill ha jämt senaste pga det.
Men majoriteten dom som bara facebokar, skriver sms, ringer och sådana saker kan lika bra göra det med en 5 år gammal mobil om inte tom äldre utan större problem. Ändå måste dom ha den senaste luren bara för att....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Som jag redan påpekat i tråden, det är vad C och L krävde för att gå ge stöd till en S-MP regering. Och det är en skattesänkning som kvittas mot höjda miljöskatter.

Var det allt du lyckades få fram?

+Kontinuerliga höjningar av bensinskatten.
+Höjd trängselskatt till 2020.
+Beskattning på plastpåsar (med hänvisning till klimatbluffen) á 7kr styck (för något som kostar 30 öre) till 2020.
+Kemikalieskatt

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/L0rMPp/skatten-maste-hoja...
"För att enbart upprätthålla dagens vård, skola och omsorg krävs skattehöjningar på knappt 90 miljarder fram till 2040. Ska vård, skola och omsorg återställas till kvalitetsnivån före 90-talskrisen krävs ytterligare 50 miljarder. Å andra sidan, om dagens skattenivå bibehålls kommer det saknas ytterligare 135 000 medarbetare i välfärden 2040. Det är ett vägval och politiken måste våga vara ärliga med vilken väg man vill gå.."
- Höjd skatt.

https://samnytt.se/var-tredje-region-och-var-fjarde-kommun-gi...
"I fjol gick 69 av landets 290 kommuner, och sex av 20 regioner, back – var fjärde kommun och var tredje region."
- Höjd kommunal skatt.

Men värnskatten ska ju bort HeHeHe; en skatt som förövrigt är applicerbar på en ytterst liten del av befolkningen som är välbemedlad och tillmäter föga relevans den verklighet som svennen lever i och som också får bekosta kalaset.

Permalänk
Medlem

@YouLoveMe: Där har du också svaret på varför man "öppnade sina hjärtan" för fem år sen men det inlägget togs tyvärr bort. Tyvärr är det att tala för döva öron på ett forum som detta.

Permalänk
Medlem

@MsSmith:

Det är nummer 2 i Sverige.

Vi ska ha yttrandefrihet men inte har vi det.

Vissa saker får man diskutera om medans andra saker man ej får diskutera.

I vissa fall är det så irriterande.

Ta bara alla diverse "piratforum" som man sedan i slutändan får inte diskutera annat än om själva ämnet.
Ännu värre lär det nog bli nu med EU reglerna nä fy fan känns ibland man borde flytta utanför EU.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kisumisu:

@MsSmith:

Det är nummer 2 i Sverige.

Vi ska ha yttrandefrihet men inte har vi det.

Vissa saker får man diskutera om medans andra saker man ej får diskutera.

Här vill jag lägga till lite grejer!
Först och främst är väl inte yttrandefriheten direkt binär. Ja, staten har inskränkningar i yttrandefriheten så som förbud mot publicering av barnporr, olaga hot, hets mot folkgrupp, uppvigling och liknande. Även med dessa lagar på plats vill jag påstå att man kan hävda att vi i landet har yttrandefrihet. Liknande lagar har väl alla länder och det är väl i sig varken dåligt eller märkvärdigt med dessa inskränkningar i yttrandefriheten. Tycker jag då.

Vad är yttrandefrihet då?
Det är vad staten med hjälp av lagboken reglerar vad vi får säga och vad vi inte får säga. Eller uttrycka.
Om ett forum bestämmer vad man får/inte får skriva om så handlar det inte om en yttrandefrihetsfråga.
Om staten bestämmer att inget forum i landet får diskutera ett visst ämne så är det däremot en yttrandefrihetsfråga.

Man kan säga såhär. Yttrandefriheten handlar om vad staten tillåter medborgaren att uttrycka. Men yttrandefriheten hanterar inte frågan om vems megafon eller publiceringsplattform man ska få tillträde till.
Jag har ingen laga rätt genom yttrandefriheten att få mina memoarer publicerade på ledarsidan i DN, jag kan inte kräva att sweclockers publicerar de artiklar jag skriver och jag har inte laga stöd i yttrandefriheten att lägga ut youtubeklipp. Det handlar om privata aktörers plattformar där de själva bestämmer över vilket innehåll de vill ha på sina plattformar.

Man kan ha åsikter om detta, men det är alltså i grunden inte en yttrandefrihetsfråga.

Skrivet av kisumisu:

I vissa fall är det så irriterande.

Ta bara alla diverse "piratforum" som man sedan i slutändan får inte diskutera annat än om själva ämnet.
Ännu värre lär det nog bli nu med EU reglerna nä fy fan känns ibland man borde flytta utanför EU.

Japp. Det här kan säkert skapa frustration att olika forum drar gränser olika. Och det är inte alltid varje enskild person håller med om att gränserna är på precis rätt ställe. Det är ett gissel med gränserna från andra sidan staketet också. Moderering är sällan en dans på rosor ;).
Själv har jag upplevt att de forum som tydligast dragit gränser kring vad man får prata om också är de forum som är mest trivsamma att vara på. Nivån blir högre och respekten i tonen blir vanligen trevligare.
Annars finns ju flashback och 4chan om man vill ha friare tyglar om man vill släppa loss lite mer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

@YouLoveMe: Där har du också svaret på varför man "öppnade sina hjärtan" för fem år sen men det inlägget togs tyvärr bort. Tyvärr är det att tala för döva öron på ett forum som detta.

Det är ju inte svaret... svaret är att man vill köra den svenska välfärdsmodellen på grund, helst sänka den helt. Varför vill man det? Så att man skall kunna hålla löner nere och få bättre konkurrenskraft internationellt och öka vinsterna i företagen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videopac:

Det är ju inte svaret... svaret är att man vill köra den svenska välfärdsmodellen på grund, helst sänka den helt. Varför vill man det? Så att man skall kunna hålla löner nere och få bättre konkurrenskraft internationellt och öka vinsterna i företagen.

Låter som en konspirationsteori tycker jag ;).
Själv tror jag generellt att politikerna vill väl. Allihop (ja det finns säkert några enstaka undantag - men knappast så många att de sätter agendan för politiska partier). Det finns bara så många olika versioner av vad "vilja väl" innebär. Jag tycker flertalet politiker siktar fel och all politik håller jag verkligen inte med om. Men jag tror inte riktigt på att de drivs av illvilja.
Så nä. Att det finns någon allmänt bred plan i hemlighet om fördärv på bred front - det tror jag faktiskt inte riktigt på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Låter som en konspirationsteori tycker jag ;).
Själv tror jag generellt att politikerna vill väl. Allihop (ja det finns säkert några enstaka undantag - men knappast så många att de sätter agendan för politiska partier). Det finns bara så många olika versioner av vad "vilja väl" innebär. Jag tycker flertalet politiker siktar fel och all politik håller jag verkligen inte med om. Men jag tror inte riktigt på att de drivs av illvilja.
Så nä. Att det finns någon allmänt bred plan i hemlighet om fördärv på bred front - det tror jag faktiskt inte riktigt på.

Konspirationsteorier, naivitet... allt finns och vad som sorterar in i vilket fack får var och en bedöma.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Här vill jag lägga till lite grejer!
Först och främst är väl inte yttrandefriheten direkt binär. Ja, staten har inskränkningar i yttrandefriheten så som förbud mot publicering av barnporr, olaga hot, hets mot folkgrupp, uppvigling och liknande. Även med dessa lagar på plats vill jag påstå att man kan hävda att vi i landet har yttrandefrihet. Liknande lagar har väl alla länder och det är väl i sig varken dåligt eller märkvärdigt med dessa inskränkningar i yttrandefriheten. Tycker jag då.

Vad är yttrandefrihet då?
Det är vad staten med hjälp av lagboken reglerar vad vi får säga och vad vi inte får säga. Eller uttrycka.
Om ett forum bestämmer vad man får/inte får skriva om så handlar det inte om en yttrandefrihetsfråga.
Om staten bestämmer att inget forum i landet får diskutera ett visst ämne så är det däremot en yttrandefrihetsfråga.

Man kan säga såhär. Yttrandefriheten handlar om vad staten tillåter medborgaren att uttrycka. Men yttrandefriheten hanterar inte frågan om vems megafon eller publiceringsplattform man ska få tillträde till.
Jag har ingen laga rätt genom yttrandefriheten att få mina memoarer publicerade på ledarsidan i DN, jag kan inte kräva att sweclockers publicerar de artiklar jag skriver och jag har inte laga stöd i yttrandefriheten att lägga ut youtubeklipp. Det handlar om privata aktörers plattformar där de själva bestämmer över vilket innehåll de vill ha på sina plattformar.

Man kan ha åsikter om detta, men det är alltså i grunden inte en yttrandefrihetsfråga.

Japp. Det här kan säkert skapa frustration att olika forum drar gränser olika. Och det är inte alltid varje enskild person håller med om att gränserna är på precis rätt ställe. Det är ett gissel med gränserna från andra sidan staketet också. Moderering är sällan en dans på rosor ;).
Själv har jag upplevt att de forum som tydligast dragit gränser kring vad man får prata om också är de forum som är mest trivsamma att vara på. Nivån blir högre och respekten i tonen blir vanligen trevligare.
Annars finns ju flashback och 4chan om man vill ha friare tyglar om man vill släppa loss lite mer.

Man kan ju vilja tro det. Men Morgan Johansson bjöd in facebook och google till möte för att censurera viss material. Annars var han inte "främmande för att gå fram med lagstiftning".
Så där "lite" kommunistiskt.

Skrivet av filbunke:

Det är en skatteväxling, dvs att vissa skatter sänks och att vissa skatter höjs. Staten kommer inte få in mer i skatter. Du har fel.

Detta har ingenting med skatteväxling att göra. Grön skatteväxling är vad etablissemanget vill få outbildade medborgare att tro, där kommer censuren in som hjälper till med att hålla människor omedvetna. Samt EU som också inför artikel 11/13.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Detta har ingenting med skatteväxling att göra. Grön skatteväxling är vad etablissemanget vill få outbildade medborgare att tro, där kommer censuren in som hjälper till med att hålla människor omedvetna. Samt EU som också inför artikel 11/13.

Varför läsa januariavtalet när man kan ha sina egna idéer tagna från vad vet jag... Och sen blanda ihop det med artikel 11/13....

Har du möjligtvis en youtube-kanal eller kanske du är gammelmodig och skriver ihop ett nyhetsblad som du kopierar och delar ut i närområdet? Måste undvika censuren!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Varför läsa januariavtalet när man kan ha sina egna idéer tagna från vad vet jag... Och sen blanda ihop det med artikel 11/13....

Har du möjligtvis en youtube-kanal eller kanske du är gammelmodig och skriver ihop ett nyhetsblad som du kopierar och delar ut i närområdet? Måste undvika censuren!

Grön skatteväxling har ingenting med klimatet att göra menade jag. Om någon i media kunde ifrågasätta och gå in på djupet hur detta främjar miljön så skulle politiker inte kunna svara på det. Men det vill ju inte media göra heller då majoriteten är till vänster/MP.

Artikel 11/13 håller gammelmedia kvar vid makten och ingen kan på någon plattform ifrågasätta/diskutera/dela det material som produceras. Det räcker med att SVT nämna Greta Thunberg så får dom med befolkningen på tåget och styr alla i en moralisk inriktning och skatter som denna + massa annat crap går igenom utan speciellt mycket motstånd från befolkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Grön skatteväxling har ingenting med klimatet att göra menade jag. Om någon i media kunde ifrågasätta och gå in på djupet hur detta främjar miljön så skulle politiker inte kunna svara på det. Men det vill ju inte media göra heller då majoriteten är till vänster/MP.

Artikel 11/13 håller gammelmedia kvar vid makten och ingen kan på någon plattform ifrågasätta/diskutera/dela det material som produceras. Det räcker med att SVT nämna Greta Thunberg så får dom med befolkningen på tåget och styr alla i en moralisk inriktning och skatter som denna + massa annat crap går igenom utan speciellt mycket motstånd från befolkningen.

Nu är väl knappast denna skatt tänkt att rädda klimatet, det är tänkt att i viss mån minska exponeringen för vissa flamskyddsmedel som riskerar att inverka negativt på oss människor och vår närmiljö. Även om man inte tror på klimatförändringarna så kanske man fortfarande kan tro att vissa kemikalier är skadliga för oss?

Hur detta främjar miljön kan t.o.m. jag svara på: Det är en skatt som i viss mån kommer att påverka vårt konsumtionsmönster mot produkter med mindre farliga kemikalier. Det finns garanterat mer eller mindre trovärdiga beräkningar på vilka effekter detta är tänkt att ha, går säkert att googla fram om man är intresserad av att leta lite. Det är väl inte speciellt krångligt? Vad är det som man behöver gå in på djupet med det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Nu är väl knappast denna skatt tänkt att rädda klimatet, det är tänkt att i viss mån minska exponeringen för vissa flamskyddsmedel som riskerar att inverka negativt på oss människor och vår närmiljö. Även om man inte tror på klimatförändringarna så kanske man fortfarande kan tro att vissa kemikalier är skadliga för oss?

Hur detta främjar miljön kan t.o.m. jag svara på: Det är en skatt som i viss mån kommer att påverka vårt konsumtionsmönster mot produkter med mindre farliga kemikalier. Det finns garanterat mer eller mindre trovärdiga beräkningar på vilka effekter detta är tänkt att ha, går säkert att googla fram om man är intresserad av att leta lite. Det är väl inte speciellt krångligt? Vad är det som man behöver gå in på djupet med det?

Inget alls. Så länge man är på det klara med att staten kommer ständigt med nya påhittade och redundanta skatter för att kräma ur varenda krona från en befolkning som redan är högst beskattad i världen, i syfte för att vidare bekosta det mångkulturella experimentet Sverige; allt medan välfärden, skolan, sjukvården krackelerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu är väl knappast denna skatt tänkt att rädda klimatet, det är tänkt att i viss mån minska exponeringen för vissa flamskyddsmedel som riskerar att inverka negativt på oss människor och vår närmiljö. Även om man inte tror på klimatförändringarna så kanske man fortfarande kan tro att vissa kemikalier är skadliga för oss?

Hur detta främjar miljön kan t.o.m. jag svara på: Det är en skatt som i viss mån kommer att påverka vårt konsumtionsmönster mot produkter med mindre farliga kemikalier. Det finns garanterat mer eller mindre trovärdiga beräkningar på vilka effekter detta är tänkt att ha, går säkert att googla fram om man är intresserad av att leta lite. Det är väl inte speciellt krångligt? Vad är det som man behöver gå in på djupet med det?

Problemet är att skatten är lätt att kringgå genom att beställa elektronik från andra EU-länder som inte har denna skatt. Den straffar våra svenska återförsäljare som redan konkurrerar med återförsäljare i tex Tyskland, Danmark och England.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Liberalen inom mig uppskattar ändå detta:

Citat:

I praktiken innebär det att partierna bakom uppgörelsen avser sänka skatten på arbete med 15 miljarder och göra en motsvarande höjning på miljöområdet.

Det innebär ju att alla får lite mer pengar i fickan. Om man sedan vill lyxkonsumera för sina pengar får man betala lite mer. Det finns säkert massor med andra problem med det här, men i princip tycker jag det är bra.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Liberalen inom mig uppskattar ändå detta:
Det innebär ju att alla får lite mer pengar i fickan. Om man sedan vill lyxkonsumera för sina pengar får man betala lite mer. Det finns säkert massor med andra problem med det här, men i princip tycker jag det är bra.

Jag håller med dig om att sänkt skatt på arbete är bra.

Lyxkonsumtion skulle jag dock inte kalla det. En ensamstående mamma eller pensionär vara kylskåp går sönder kommer att få betala mer för ett nytt med denna skatt. Det påverkar nog dem mer än medel- och höginkomsttagare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@GLaDER: Alla som tjänar mer än 700000kr / år får lite mer i fickan ja.
Det är för dessa personer som skatten sänks, inte för de som tjänar 32000 i månaden.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz