Intel prissänker processorer för att kontra AMD Ryzen 3000-serien

Permalänk
Medlem

Är det inte för att kompensera för prestandaförlusten av alla plåstrade säkerhetshål?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk

Jäkla skönt att AMD hänger på Intel för oss konsumenter, framtiden ser lovande ut prismässigt och utvecklingsmässigt

Let's go amd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Så det är därför alla ropar att AMD ska spöa intel, så att ni kan fortsätta köpa intel processorer billigare?:P

Ja hur blir det med Intels priser om inte Amd säljer tillräckligt, kanske lögger ner? Nej, köp istället Amd, lägre pris för likvärdig prestanda! Uppgraderingsbart system, moderkortet (eventuelt även RAM) behöver ej bytas ut, och dessutom så medföljer en klart duglig fläkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hoppas det sänks inte bara för OEM.
9900k prissänkning hade inte varit helt fel

Tackar AMD iaf för man kanske kan köpa billigare Intel.

Har du tänkt..., hur blir det med Intels priser om inte Amd säljer tillräckligt, kanske lögger ner? Nej, köp istället Amd, lägre pris för likvärdig prestanda! Uppgraderingsbart system, moderkortet (eventuelt även RAM) behöver ej bytas ut, och dessutom så medföljer en klart duglig fläkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Har du tänkt..., hur blir det med Intels priser om inte Amd säljer tillräckligt, kanske lögger ner? Nej, köp istället Amd, lägre pris för likvärdig prestanda! Uppgraderingsbart system, moderkortet (eventuelt även RAM) behöver ej bytas ut, och dessutom så medföljer en klart duglig fläkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Copy Pasta.
Nej tack, jag håller mig till Intel som jag är bekväm med.

Byter inte system ofta så allt det du pratade om spelar inte så stor roll för mig, inte heller en cpu fläkt då jag använder bättre 3e parts ändå.

Permalänk
Skrivet av ziltharon:

Jäkla skönt att AMD hänger på Intel för oss konsumenter, framtiden ser lovande ut prismässigt och utvecklingsmässigt

Let's go amd

Skickades från m.sweclockers.com

Fast behöver vi så mycket mer kärnor på CPU någon mer? Kan de inte kriga på grafikkort istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Copy Pasta.
Nej tack, jag håller mig till Intel som jag är bekväm med.

Byter inte system ofta så allt det du pratade om spelar inte så stor roll för mig, inte heller en cpu fläkt då jag använder bättre 3e parts ändå.

Bekväm med en cpu??? Jag lovar dig, vi har både Intel och Amd i våra olika datorer, man märker ingen skillnad, förutom i plånboken! Med GPUer ör det annorlunda, där väljer jag Amd framför Nvidia av flera märkbara skäl.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonhead:

Fast behöver vi så mycket mer kärnor på CPU någon mer? Kan de inte kriga på grafikkort istället?

Klart överdrivet (av Nvidiafantaster) att Amd är att räkna bort på GPU-fronten, och det kommer säkerligen att komma ännu fler riktigt bra grejer. På E3 presenterades ett antal riktigt intressanta detaljer, och mer är att vänta. Det är inte bara Nvidia som gäller, Amd är ett alternativ!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonhead:

Fast behöver vi så mycket mer kärnor på CPU någon mer? Kan de inte kriga på grafikkort istället?

Klart vi behöver; alltid den här diskussionen "behöver vi verkligen bättre?"

Ja utvecklingen går alltid framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonhead:

Fast behöver vi så mycket mer kärnor på CPU någon mer? Kan de inte kriga på grafikkort istället?

Intel, is that you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Bekväm med en cpu??? Jag lovar dig, vi har både Intel och Amd i våra olika datorer, man märker ingen skillnad, förutom i plånboken! Med GPUer ör det annorlunda, där väljer jag Amd framför Nvidia av flera märkbara skäl.

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta bara, använder man fel märke så får man utslag. Eller så skrattar de andra barnen åt en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonhead:

Fast behöver vi så mycket mer kärnor på CPU någon mer? Kan de inte kriga på grafikkort istället?

Slippa stänga ner allt annat när man spelar?

Istället för att du kör något som tar din dators resurser en timme att utföra och sen spelar i en timme, så kan du köra det första i bakgrunden på halvfart och spela i två timmar?

Men, använder man bara datorn till spel....

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vänta bara, använder man fel märke så får man utslag. Eller så skrattar de andra barnen åt en.

Så sant som det är sagt, riskigt att avvika, följ med strömmen och välj ..., så är du en i gänget;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Detta är bara en ren tillfällighet att det råkade bli så. De som tror att monopol är skadligt för marknader är individer som också tror på jultomten.

Nå det blir intressant att se, AMD verkar ha lyckas med Ryzen 3000, men de konkurrerar emot 2st jättar Intel och Nvidia som på senare tid också har gjort bra ifrån sig.

Det jag önskar är bra slutprodukter som skapas av konkurrens, nu har dock x86an råkat ut för lite konkurrens under många år vilket har varit tragisk. Arm växer sig dock större på alla områden för varje dag. (undantag Kina, ty Trump och övriga politiker)

Monopol finns inte på fria marknader vilket bland annat AMD demonstrerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Monopol finns inte på fria marknader vilket bland annat AMD demonstrerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt beroende på hur man definierar en fri marknad. Skall ett bolag få göra vad de vill på en fri marknad? Inklusive att med olika medel stoppa andra att ta sig in på marknaden? Är en marknad fri om den regleras av tex staten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonhead:

Fast behöver vi så mycket mer kärnor på CPU någon mer? Kan de inte kriga på grafikkort istället?

7700K är inte mycket snabbare än 1800x i spel nu så ja mer kärnor till folket och pensionera de 10+ år gamla quad core.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Helt beroende på hur man definierar en fri marknad. Skall ett bolag få göra vad de vill på en fri marknad? Inklusive att med olika medel stoppa andra att ta sig in på marknaden? Är en marknad fri om den regleras av tex staten?

En marknad är fri när staten garanterar negativa rättigheter och vad dessa implicerar. Det är förvisso inget vi har men det är inte direkt relevant i sammanhanget.
Vad Intel gjort borde de varit fria till. Nu straffades de med vite. I vilket fall kvarstår faktum. Är marknaden fri finns alltid risk för konkurrens. Här har vi AMD som lyft sig och blivit en seriös utmanare igen. Om inte AMD funnits hade vi haft ARM som börjar bli en seriös konkurrent. Sen finns RISC-V och annat.
Att ett företag är ledande och dominerade är inte samma sak som monopol.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Toms Hardware är kända för att vara "betalda" Intel och Nvidia fanbois.

"Just buy it"

Då borde de ha en ganska bra insyn i vad Intel planerar att göra med Samsung, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Copy Pasta.
Nej tack, jag håller mig till Intel som jag är bekväm med.

Byter inte system ofta så allt det du pratade om spelar inte så stor roll för mig, inte heller en cpu fläkt då jag använder bättre 3e parts ändå.

Så även om AMD erbjuder samma prestanda för mindre peng än intels dito kör du ändå på intel?

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

handlar ju alltid på det som ger mest för pengarna å budgeten.
förra gången var det Intel före det AMD . nu lutar det starkt till AMD.
att fjanta över vilket lag som är bäst kan ni hålla kvar i sportvärlden ,

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet, hur bra som helst juh
/snål intel fantast

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lejonhead:

Fast behöver vi så mycket mer kärnor på CPU någon mer? Kan de inte kriga på grafikkort istället?

Vi får hoppas de kommer på den fronten också, ryzen 3000 verkar ju extremt lovande iallafall så det finns hopp om grafikkorten också antar jag, Vega serien var väl okej så det skulle inte förvåna mig om de tagit ytterligare kliv sen dess, spännande är det

För mig spelar det ingen roll om det är amd eller Intel, jag vill bara ha mest prestanda för så lite som möjligt snål som jag är

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Har du tänkt..., hur blir det med Intels priser om inte Amd säljer tillräckligt, kanske lögger ner? Nej, köp istället Amd, lägre pris för likvärdig prestanda! Uppgraderingsbart system, moderkortet (eventuelt även RAM) behöver ej bytas ut, och dessutom så medföljer en klart duglig fläkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Hurvida prestandan är likvärdig eller om produkten uppfyller någons krav är väldigt individuellt. Det sagt är AMDs produkter för första gången på länge ett alternativ för många. Att AMD haft det svårt är ingen anledning att köpa deras hårdvara för många däremot, att de har bra hårdvara är däremot en utmärkt anledning.

Fläkten kunde de gott ha skippat att skicka med, har 3 st som ligger hemma nu och samlar damm, bara mer skrot som hamnar på tippen. :/ Dessutom lät de alla tre hemskt illa, fläktens ljudkaraktär var hiskelig. Vet inte om jag lyckats få totalt fyra måndagsexemplar av dem eller om de helt enkelt är så, oavsett så är det knappast någon fjäder i hatten

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Då jag inte överklockar, så lär ju det enklaste moderkortet räcka och då blir prislappen lägre. Har letat efter en anledning att uppgradera från 8700K. Hur har temperaturen varit om man jämfört stock utförande mellan 8700K och 9900K i full belastning? Kommer en NH-D15 att räcka?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Då jag inte överklockar, så lär ju det enklaste moderkortet räcka och då blir prislappen lägre. Har letat efter en anledning att uppgradera från 8700K. Hur har temperaturen varit om man jämfört stock utförande mellan 8700K och 9900K i full belastning? Kommer en NH-D15 att räcka?

NH-D15 räcker långt, väldigt långt..typ samma kylkapacitet som en 280/360 AIO vattenloop.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av DasIch:

En marknad är fri när staten garanterar negativa rättigheter och vad dessa implicerar. Det är förvisso inget vi har men det är inte direkt relevant i sammanhanget.
Vad Intel gjort borde de varit fria till. Nu straffades de med vite. I vilket fall kvarstår faktum. Är marknaden fri finns alltid risk för konkurrens. Här har vi AMD som lyft sig och blivit en seriös utmanare igen. Om inte AMD funnits hade vi haft ARM som börjar bli en seriös konkurrent. Sen finns RISC-V och annat.
Att ett företag är ledande och dominerade är inte samma sak som monopol.

Skickades från m.sweclockers.com

CPU-marknaden är ett Oligopol och har dess klassiska kännetecken. Inom segment är Intel i monopolställning, till exempel servermarknaden. Sedan är de som du säger konkurrensutsatta även av Qualcomm (ARM) på laptopsidan t.ex.

Sedan så är det många tecken på att en helt oreglerad marknad sällan leder till perfekt konkurrens. Som jag ser det så är reglering i bland i det närmaste nödvändigt. Jag tycker PTS har gjort ett bra jobb på mobilmarknaden till exempel som har en mycket hälsosam konkurrenssituation.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nej tack, jag håller mig till Intel som jag är bekväm med.

Haha, ny blev jag nyfiken här. Berätta vad det är som är bekvämt med din processor från Intel. Vad är det som gör en processor bekväm?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

CPU-marknaden är ett Oligopol och har dess klassiska kännetecken. Inom segment är Intel i monopolställning, till exempel servermarknaden. Sedan är de som du säger konkurrensutsatta även av Qualcomm (ARM) på laptopsidan t.ex.

Sedan så är det många tecken på att en helt oreglerad marknad sällan leder till perfekt konkurrens. Som jag ser det så är reglering i bland i det närmaste nödvändigt. Jag tycker PTS har gjort ett bra jobb på mobilmarknaden till exempel som har en mycket hälsosam konkurrenssituation.

Jag skulle vilja utmana åt andra hållet och fråga om det någonsin har funnits en marknad med perfekt konkurrens som varit helt oreglerad?

För mig veterligen så kommer det alltid fram att man behöver reglera marknaden på något sätt, på något vis, mer eller mindre, förr eller senare. Inte så konstigt om man bara accepterar att människan är girig, snål och egoistisk om hen får chansen till det.

Fulspel kommer alltid att finnas om det tillåts, och därmed kan det inte finnas en perfekt konkurrens och en perfekt marknad om denne är oreglerad.

Med det sagt; Go go AMD, pressa våra priser och få denna marknad framåt!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Haha, ny blev jag nyfiken här. Berätta vad det är som är bekvämt med din processor från Intel. Vad är det som gör en processor bekväm?

Faktum är att nästan alla mina vänner säger exakt samma sak och de är eller har varit hw entusiaster och i synnerlighet har kört i många år med athlon maskiner.

Nu senast när jag firade midsommar med dem så tog jag upp frågan om de ska byta till zen2, men som innan så får man höra ett kort svar att AMD är "shit".

Jag förstår dem dock, de har gott om pengar jobbar oftast inom datorvärlden(tänk typ en typisk Svennson familj med villa och så) och använder bla testresultat från Swec som vägledning.

Så om zen2 faller efter i bla speltester som zen/+ gjorde så kommer ingen av dem att ens ta en extra titt på Zen2.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DST:

Faktum är att nästan alla mina vänner säger exakt samma sak och de är eller har varit hw entusiaster och i synnerlighet har kört i många år med athlon maskiner.

Nu senast när jag firade midsommar med dem så tog jag upp frågan om de ska byta till zen2, men som innan så får man höra ett kort svar att AMD är "shit".

Jag förstår dem dock, de har gott om pengar jobbar oftast inom datorvärlden(tänk typ en typisk Svennson familj med villa och så) och använder bla testresultat från Swec som vägledning.

Så om zen2 faller efter i bla speltester som zen/+ gjorde så kommer ingen av dem att ens ta en extra titt på Zen2.

Jag driver en liten entusiastinriktad datorbutik med skräddarsydda datorer samt löst komponentsälj. Innan Ryzen lansering låg AMD's andel på ca 3-5% av försäljningen på stationärt hos oss. 2018 stod Ryzen för över 50% av antal sålda processorer, 2019 är det ännu högre.

Polare som hävdar att AMD är skräp och Intel rockar gör det lätt av gammal hävd för så har det alltid varit (Bulldozer). Det första vi gör är en behovsanalys och budget. Vilka spel och program är det som gäller, på vilken skärm/upplösning ska det köras och vad får det kosta, sedan diskuterar vi fram bäst väg för varje kund. Väldigt ofta får Zen+ rösten efter jämförelser och diskussion och väntar mig att det kommer bli ännu mer så på Zen2.

Ingen dator är bäst på allt, utan just behov och en given prislapp är alltid vägen man får gå.

Sure 9900K är kickass i gaming, men de extra tusenlapparna för den + Z390 system jämfört med att gå på en 2700X + B450 och lägga mellanskillnaden på grafikkortet? Vad ger mest FPS i givet spel? Väldigt få går 9900K + RTX 2080Ti NVLINK ^^

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI